Originally posted by enins
View Post
i3 keskustelua
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by enins View PostAuton omistajana (2021, 29500 tkm) ei liene yllätys, että en ole JaniLap:n kanssa samaa mieltä kustannusten jaosta. Tässä toistaiseksi koko tarina, saa kuluttajariitalautakunta taas yhden autoriidan puntaroitavaksi.
Muutama päivä oston jälkeen paljastui suurenko välys oikeassa etupyörän tuennassa ja sitä aiemmin olin jo huomannut ilmoituksessa olevan istuinlämmittimien puuttumisen. Näistä yhteys myyjäliikkeeseen, josta tuli vastaus (heti kolmannen kerran jälkeen), että "pistetään kuntoon". Kaikki siis hyvin.
Sitten olikin muutama viikko hiljaiseloa liikkeen puolelta. Tässä välissä olin jo varannut 2 v määräaikaishuollon (toisesta toimipisteestä) ja sain sovittua korjauksista samalla huoltokerralla. Myyjäliike antoi sijaisauton käyttöön. Kaikki siis edelleen hyvin.
Viikon päivät meni ja tuli soitto auton olevan valmis, mutta mitään välystä ei ollut löytynyt. Ohjeistin, että sen kun ottaa renkaan yläreunasta kiinni ja heiluttaa. Autoa hakiesssani ilmoittivat välyksen löytyneen ja vian olevan kuluneessa iskunvaimentimessa. Molemmat vaimentimet pitäisi uusia ja samalla vaihtaa ylätuen laakerointi (joka jäisi minun korvattavaksi). Tämä siis huoltoliikkeen kommentti.
Autoon mennessäni ihmettelin penkinlämmittimien kytkimien puutetta. Hetken tutkittuani löysin ne penkkien sivusta (alkuperäiset ovat kojelaudassa). Ilmeni vielä, että penkinlämmittimet ovat kytketty suoraan +12 V syöttöön. Siis ne voivat olla päällä, kunnes akku vaikka tyhjenee.
Reklamointia myyjäliikkeelle, ettei nyt mennyt homma hyväksyttävästi. Taas muutama muistutusviesti perään ja saatu lopulta vastaus "penkinlämmittimien asennus on tehty hyvän tavan mukaisesti ja iskunvaimenninremontista korvaavat vain 50 %". Tuo 50 % tekee heidän hinnoillaan melkein 700 euroa ja syynä pitävät iskunvaimentimen kuluneen minun omistusaikanani (reklamoinnin ajankohtana olin ajanut autolla 300 km).
Mielestäni hieman omituista BMW merkkiliikkeen (Autokeskus "luotettavalta, kotimainen kauppaketju") toimintaa, mutta elämä on.
Leave a comment:
-
-
Auton omistajana (2021, 29500 tkm) ei liene yllätys, että en ole JaniLap:n kanssa samaa mieltä kustannusten jaosta. Tässä toistaiseksi koko tarina, saa kuluttajariitalautakunta taas yhden autoriidan puntaroitavaksi.
Muutama päivä oston jälkeen paljastui suurenko välys oikeassa etupyörän tuennassa ja sitä aiemmin olin jo huomannut ilmoituksessa olevan istuinlämmittimien puuttumisen. Näistä yhteys myyjäliikkeeseen, josta tuli vastaus (heti kolmannen kerran jälkeen), että "pistetään kuntoon". Kaikki siis hyvin.
Sitten olikin muutama viikko hiljaiseloa liikkeen puolelta. Tässä välissä olin jo varannut 2 v määräaikaishuollon (toisesta toimipisteestä) ja sain sovittua korjauksista samalla huoltokerralla. Myyjäliike antoi sijaisauton käyttöön. Kaikki siis edelleen hyvin.
Viikon päivät meni ja tuli soitto auton olevan valmis, mutta mitään välystä ei ollut löytynyt. Ohjeistin, että sen kun ottaa renkaan yläreunasta kiinni ja heiluttaa. Autoa hakiesssani ilmoittivat välyksen löytyneen ja vian olevan kuluneessa iskunvaimentimessa. Molemmat vaimentimet pitäisi uusia ja samalla vaihtaa ylätuen laakerointi (joka jäisi minun korvattavaksi). Tämä siis huoltoliikkeen kommentti.
Autoon mennessäni ihmettelin penkinlämmittimien kytkimien puutetta. Hetken tutkittuani löysin ne penkkien sivusta (alkuperäiset ovat kojelaudassa). Ilmeni vielä, että penkinlämmittimet ovat kytketty suoraan +12 V syöttöön. Siis ne voivat olla päällä, kunnes akku vaikka tyhjenee.
Reklamointia myyjäliikkeelle, ettei nyt mennyt homma hyväksyttävästi. Taas muutama muistutusviesti perään ja saatu lopulta vastaus "penkinlämmittimien asennus on tehty hyvän tavan mukaisesti ja iskunvaimenninremontista korvaavat vain 50 %". Tuo 50 % tekee heidän hinnoillaan melkein 700 euroa ja syynä pitävät iskunvaimentimen kuluneen minun omistusaikanani (reklamoinnin ajankohtana olin ajanut autolla 300 km).
Mielestäni hieman omituista BMW merkkiliikkeen (Autokeskus "luotettavalta, kotimainen kauppaketju") toimintaa, mutta elämä on.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by enins View PostMielestäni vähän outoa toimintaa merkkiliikkeeltä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by enins View Post
Tänään sain auton huollosta. Soittivat päivällä, eivätkä olleet löytäneet mistään klappia. Sanoin, että siellä se varmasti vieläkin on, sen kun ottaa renkaasta kiinni ja heiluttaa. Olivat nosturilla koittaneet tutkia, eivätkä löytäneet. Maassa ollessa oli sitten löytynyt; iskari viallinen. Menee uudestaan korjaukseen.
Onko kukaan saanut näiden iskariongelmien vuoksi gw:n kautta mitään. Tässä kärryssä ei takuu ole enää voimassa, mutta 2021 tehtaalta ulostautunut ja alle 30 tkm ajettu.
Mielestäni vähän outoa toimintaa merkkiliikkeeltä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by huupi View Post
Ihan mielenkiinnosta, kerrohan sitten missä vika oli.Itsellä on kolissu omistamisen alusta asti 17tkm -> 104tkm, mutta ajan myötä muut kolinat ovat tuon peittäneet. Yksi renkaanvaihdon yhteydessä tehtävä remontti on kiristää raidetangon sisä- ja ulkopään ”liitos”, jolla äänet vähenevät huomattavasti. Kertaalleen on pitänyt ulkopää vaihtaa, kun nivel meni väljäksi. Nyt alkaa meno olemaan sen verran ärsyttävää pomppimista, että olisi varmaan syytä alkaa iskariremonttiin, jolloin yläpään vaihdolla luultavasti hiljenisi taas hieman.
Minun mielestä tuulilasi taas on ollut hämmästyttävän kestävä, sillä menossa on (minulla) neljäs talvi alkuperäisellä lasilla - toki se pari viikkoa sitte halkesi kunnolla, kun _taas_ kerran kolahti. Mutta aiemman kokemuksen mukaan on kestänyt hyvin osumia halkeamatta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by enins View Post
Pikkuinen on nyt määräaikaishuollossa ja korjaavat samalla klapin. Korjaus menee tietysti autoliikkeen, tai sitten tehtaan virhevastuun piikkiin.Kai noudettaessa kertovat missä vika oli. Saattaa hyvinkin olla tuo iskarin yläpää, en intoutunut tutkimaan.
Lisämausteena tuli vielä kivi tuulilasiin, pikku napsahdus ja heti häränsilmä- aika herkkää.Itsellä on kolissu omistamisen alusta asti 17tkm -> 104tkm, mutta ajan myötä muut kolinat ovat tuon peittäneet. Yksi renkaanvaihdon yhteydessä tehtävä remontti on kiristää raidetangon sisä- ja ulkopään ”liitos”, jolla äänet vähenevät huomattavasti. Kertaalleen on pitänyt ulkopää vaihtaa, kun nivel meni väljäksi. Nyt alkaa meno olemaan sen verran ärsyttävää pomppimista, että olisi varmaan syytä alkaa iskariremonttiin, jolloin yläpään vaihdolla luultavasti hiljenisi taas hieman.
Minun mielestä tuulilasi taas on ollut hämmästyttävän kestävä, sillä menossa on (minulla) neljäs talvi alkuperäisellä lasilla - toki se pari viikkoa sitte halkesi kunnolla, kun _taas_ kerran kolahti. Mutta aiemman kokemuksen mukaan on kestänyt hyvin osumia halkeamatta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by fraatti View Post
Itse en ole huomannut navissa mitään erikoista. Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan karttojen päivitystä.
Etupäässä saattaa olla iskarin yläpää kehnossa kunnossa. Mulla se oli myös huono jo pienillä kilsoilla:
https://forum.btcf.fi/forum/mallisar...80#post5494180
Lisämausteena tuli vielä kivi tuulilasiin, pikku napsahdus ja heti häränsilmä- aika herkkää.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by enins View PostTuli ostettua jokunen viikko sitten 05/2021 tuotantolinjalta ulostautunut i3. Suuri hämmästyksen aihe on navin onneton toiminta. Ei tunnista 20 v sitten tehtyjä teitä ja vaikka näyttäisi tien kartalla, niin silti ajattaa ihmeellistä reittiä. Enpä ajatellut ainakaan karttapäivitykseen rahaa laittaa, jos itse firmware on tuota luokkaa. Melkeinpä puhelimen sovellusta tulee jatkossa käytettäväksi. Hiukan oudoksuttaa myös oikeassa eturenkaassa tuntuva klappi, vajaa 30 tkm ajettu.
Etupäässä saattaa olla iskarin yläpää kehnossa kunnossa. Mulla se oli myös huono jo pienillä kilsoilla:
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Nyt kuulostaa siltä, että navin asetukset on jotain muuta kuin nopein mahdollinen reitti. Valitsitko auton jossa lasten pikkunavi vai ihan oikea professional versio? Ei sillä pienempikin pitiäisi kyllä paremmin toimia kuin tuo kuvailemasi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by enins View PostTuli ostettua jokunen viikko sitten 05/2021 tuotantolinjalta ulostautunut i3. Suuri hämmästyksen aihe on navin onneton toiminta. Ei tunnista 20 v sitten tehtyjä teitä ja vaikka näyttäisi tien kartalla, niin silti ajattaa ihmeellistä reittiä. Enpä ajatellut ainakaan karttapäivitykseen rahaa laittaa, jos itse firmware on tuota luokkaa. Melkeinpä puhelimen sovellusta tulee jatkossa käytettäväksi. Hiukan oudoksuttaa myös oikeassa eturenkaassa tuntuva klappi, vajaa 30 tkm ajettu.
Leave a comment:
-
-
Tuli ostettua jokunen viikko sitten 05/2021 tuotantolinjalta ulostautunut i3. Suuri hämmästyksen aihe on navin onneton toiminta. Ei tunnista 20 v sitten tehtyjä teitä ja vaikka näyttäisi tien kartalla, niin silti ajattaa ihmeellistä reittiä. Enpä ajatellut ainakaan karttapäivitykseen rahaa laittaa, jos itse firmware on tuota luokkaa. Melkeinpä puhelimen sovellusta tulee jatkossa käytettäväksi. Hiukan oudoksuttaa myös oikeassa eturenkaassa tuntuva klappi, vajaa 30 tkm ajettu.
Leave a comment:
-
-
Jos jotain kiinnostaa 12v akun kunto, niin tuollainen bluetoothin yli toimiva battery monitor pelittää siinä hommassa hyvin. Mulla on moinen myös ostettuna, mutta ei ole tullut vielä laitettua sitä kiinni.
Tuolla hyvä postaus asiasta.
Leave a comment:
-
-
Jahas, tuli vaihdettua tasauspyörästöön öljyt. Jos olisi tiennyt että mitä sieltä tulee ulos, niin olisin vaihtanut jo aikaisemmin. Tällä rullattu noin 57tkm.
Tyhjennys roppu löytyy tuolta pohjasta. Mitään ei tarvi purkaa edestä pois.
Itse tyhjennyspropun magneetti näytti näin herkulliselle.
Lirautin öljyt tuollaiseen läpinäkyvään mitta-astiaan ihan muiden iloksi.
Alkuun öljyn mukana tuli todella epämääräisen näköistä tavaraa. Siitä jäi tuollaisia värikiehkuroita tuonne öljyn pohjalle. Valoa vasten ne erottuvat vielä täydestäkin astiasta.
Kun kaadoin öljyt pois, niin astian pohjalle jäi tuollaista metalliherkkua.
Täyttö onnistuu kun ottaa takaboksin pohjan pois. Se irtoaa muutamilla torxeilla. Sen jälkeen sieltä löytyy jakoastin huohotin. Sen saa irti puristamalla tuosta muovitötterön reunoista ja nyppäämällä ylöspäin. Mulla ruutta oli noin 10mm ulkohalkaisijalla olevaa putkea ja se ei mahtunut tuosta sisään. Öljyä sai valutella hissukseen, ettei se tule yli. Ehkä jos tekisin tuon uudestaan niin sovittaisin suoraan sopivan putken tuonne sisään, jotta öljy menisi suoraan "perille".
Tämä kokemuksen puolesta voin suositella kaikille operaatiota. Itse tuuppasin sisään Redlineä mitä löytyy motonetistä. Tuolta tuli tasan 5dl ulos.
https://www.motonet.fi/tuote/red-line-lightweight-75w-85-946-ml-vaihteisto-peraoljy?product=60-00158Autoilevan ihmisen tavaratalo
Leave a comment:
-
Leave a comment: