Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 teknistä turinaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4605
    • Tampere

    #16
    Joku kaiffari on tehnyt litanian osista miten i3s alusta eroaa muista versioista. Tuossa muillekin näkyville jos kiinostaa.





    Tuohon aikaisempaan vannetaulukkoon viitaten. Itsellä on i3s malli ja vannemalli talvirenkaissa on style 428. Kun veivasin renkaita autoon alle niin en kyllä huomannut katsoa ET lukuja ollenkaan. Saattaa olla että ne on miten sattuu autonalla. Jos tulkitsen taulukkoa oikein niin onko tuossa s-mallissa tosiaan eri ET takana ja edessä?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1016
      • Pikis

      #17
      Originally posted by fraatti View Post
      Tuohon aikaisempaan vannetaulukkoon viitaten. Itsellä on i3s malli ja vannemalli talvirenkaissa on style 428. Kun veivasin renkaita autoon alle niin en kyllä huomannut katsoa ET lukuja ollenkaan. Saattaa olla että ne on miten sattuu autonalla. Jos tulkitsen taulukkoa oikein niin onko tuossa s-mallissa tosiaan eri ET takana ja edessä?
      Itse taas luin tuon niin että S mallissa on ET 28 ympäri autoa, kun taulukossa on X eikä V/H.
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • star63
        Newbiemmer
        • Apr 2022
        • 9
        • Vantaa

        #18
        Eikös S:ssä ole ET28 joka kulmassa talvirenkailla, koska kaikki talvirenkaat ovat kapeita (155mm). Kesärenkaat ovat edessä 175mm ja takana 195mm, joten myös ET on takana suurempi (ET33 vs. ET39).

        Ilman kaarien levikkeitä 155mm renkailla käytetään ET43.

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2084
          • Naantali

          #19
          iS on takana 6” leveä vanne ja edessä 5,5” vanne noissa alkuperäisissä 20” 431 vanteissa niin sen takia et erit edessä ja takana. Samoin kuin noissa 428 vanteissa et eri kun etu 5” ja taka 5,5” vanne. Rexissä käytetään ainakin noita 19” vanteita joissa eri et edessä ja takana talvivanteina.
          Last edited by miyli; 30-04-2022, 09:12.
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6712
            • PK-seutu

            #20
            Mutta ässään menee kyllä isomman ET:n vanteet normimallista ja pyörii hyvin. Takafillarit on toki silloin reilusti kaaren sisällä, mutta pysyypä talven kurat kaaren sisällä
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • JH.
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 786
              • PKS

              #21
              Kiitos Fraatti mielenkiintoisista linkeistä!
              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

              Käyttis i4 eDrive40
              Kesällä E36 M3
              Radalla E36 325i track day tool

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4605
                • Tampere

                #22
                Originally posted by star63 View Post
                Eikös S:ssä ole ET28 joka kulmassa talvirenkailla, koska kaikki talvirenkaat ovat kapeita (155mm). Kesärenkaat ovat edessä 175mm ja takana 195mm, joten myös ET on takana suurempi (ET33 vs. ET39).

                Ilman kaarien levikkeitä 155mm renkailla käytetään ET43.
                Selasin hiukan ETK:ta ja kyllä se tosiaan taitaa olla niin että S:ssä TALVIRENKAIDEN kanssa vanteiden ET ovat samat. 19" kesärenkailla ja REXillä takavanteet ovat leveämmät ja eri ET:llä.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4605
                  • Tampere

                  #23
                  Tuli huvikseen tutkittua miten tuo i3 lataus pelaa. Itsellä on aurinkopaneelit ja latauslaite joka säätelee lataustehoa itsekseen. Latauksessa minimivirta on aina 6A joten 1-vaihe latauksella teho on minimissään noin 1,4 kW ja 3-vaihelatauksella noin 4,1 kW. Latauslaite vaihtaa automaattisesti 1 ja 3-vaiheen välillä sekä säätää virtaa tarpeen mukaan jotta tehonsäätö onnistuu "portaattomasti" 1,4 kW -> aina 11 kW asti. Toki aurinkopaneleista ei tule näin paljoa sähköä joten käytännössä teho rajautuu noin 5 kW maksimissaan jos aurinkosähkön ylijäääohjaus on käytössä. Toki tarvittaessa tuosta latauaslaitteesta saa 11 kW tehoa ulos.

                  Alla olevassa kippurassa vaaleansininen on aurinkosähkön tuotanto, vihreä kiinteistön ja auton yhteinen sähkönkulutus ja violetti ainoastaan lataukseen menevä energia. Tarvittaessa lataus keskeytyy jos asunnossa kulutus kasvaa riittävästi tai aurinkosähkön tuotanto putoaa.



                  Usein hyötysuhde on heikompi alhaisemmalla latausvirralla. Netistä näytti löytyvän käppyrät 32A i3 latauslaitteen hyötysuhteesta josta asian voi myös nähdä. Näemmä tuossa hyötysuhteessa ei tapahdu mitään aivan dramaattista hyötysuhteen osalta.



                  Ilmeisesti i3:ssa on yksi latauspiiri EME:ssä ja loput 2 vaihetta KLE:ssä jos autossa on kolmivaihelataus. Lisäksi taitaa olla olemassa optio "SA4U8 AC
                  Fast Charging" ainakin joillain markkina-alueilla jolla voi ottaa yhdestä vaiheesta ottaa tehoa aina 7,4kW (32A asti). Ylläolevassa kuvassa on juuri tälläinen latauspiiri.

                  Tuollaisia versioita näyttää ainakin löytyvän:
                  -Single-phase AC charging at 3.7 kilowatt (basic version)
                  -Single-phase AC charging at 7.4 kilowatt (optional equipment SA4U8)
                  -Combined single-phase AC charging at 3.7 kilowatt and direct current at 50 kilowatt (optional equipment SA4U7)
                  -Combined single-phase AC charging at 7.4 kilowatt and direct current at 50 kilowatt (optional equipment SA4U7 and SA4U8)
                  -Combined three-phase AC charging at 11 kilowatt and direct current at 50 kilowatt (optional equipment SA4U7 and SA4U6)

                  Joku oli perannut i3 KLE:n tuossa videolla. Korroosiota näyttää olevan melko paljon.


                  EME:


                  Saksassa olikin syynäilty paljonko kulutettu sähkö ja ilmoitettu kulutuslukema poikkeaa toisistaan. Tuossa suhteessa i3 on pärjännyt hyvin. Testissä autot oli ladattu 22 kW AC laturilla. Joiden autojen heikkoa tulosta selittää se että akussa on lämmitys tai muuta kulutusta jatkuvasti.


                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1016
                    • Pikis

                    #24
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Joku oli perannut i3 KLE:n tuossa videolla. Korroosiota näyttää olevan melko paljon.
                    Ainakin meidän autosta vaihdettiin 2020 kampanjana KLE, tai ainakin näin päättelin siitä mitä toimenpiteestä kerrottiin. Ymmärtääkseni kyse oli juuri siitä että oli ollut maailmalla korroosion aiheuttamia ongelmia.
                    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4605
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by kooma View Post
                      Ainakin meidän autosta vaihdettiin 2020 kampanjana KLE, tai ainakin näin päättelin siitä mitä toimenpiteestä kerrottiin. Ymmärtääkseni kyse oli juuri siitä että oli ollut maailmalla korroosion aiheuttamia ongelmia.
                      Olen käyttänyt kerran autoa nosturilla mutta tuolloin ei tullut katsottua mitä siellä pohjassa on ja missä. Tietääkö joku että onko nuo purkit edes muovien suojaamina tuolla pohjassa (?) vai ihan "näkösällä"? Mun autosta on joskus mennyt ilmeisesti EME vaihtoon. Syystä ei ole sen tarkempaan tietoa mutta sinällään en yllättyisi vaikka vika olisi liittynyt eristysvastukseen ja kosteuteen liittimissä tms...

                      Sen verrran katselin tuosta renkaan ja sisälokarin välistä joskus että tuumailin itsekseen että voisi nuo pyörän takana olevat komponentit olla paremminkin suojattu kaikkea maantiellä esiintyvää moskaa vastaan sekä edessä että takana. :think

                      Näissä versioissa missä ei ole rexiä niin onko moottorin paikalla vain "monttu" vai onko tuo suojattu alapuolelta jotenkin moskaa vastaan?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Mun autosta on joskus mennyt ilmeisesti EME vaihtoon. Syystä ei ole sen tarkempaan tietoa mutta sinällään en yllättyisi vaikka vika olisi liittynyt eristysvastukseen ja kosteuteen liittimissä tms...
                        Voi olla että meidän autostakin oli EME, "latauselektroniikasta" oli muistaakseni puhe ja myös EME siihen osallistuu. Autolle oli ensin auki kampanja missä otettiin kuvia niistä osista mitkä on korroosiolle alttiita. Siitä tuli sitten ilmoitus ennen kuin ehdin siellä käydä että kuvia on saatu kerättyä tarpeeksi ja sitten muutama kuukausi siitä eteenpäin tuli ilmoitus että varaa aika komponentin vaihtoon. Jos oikein ymmärsin niin ensin oli huomattu että osat hajoilee niin alettiin kerätä kuvia toimivista autoista että missä kunnossa ne on ja niiden kuvien perusteella päättivät että kaikki vaan vaihtoon tehtaan piikkiin. Oliko sitten vaan alkupään vuosimallit tai mikä kriteeri en osaa sanoa.
                        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4605
                          • Tampere

                          #27
                          Laitetaas tänne talteen jos sattuu jollekin vastaava joskus. Autosta oli pimennyt ilmastointi ja lämmityslaite. Lämmityslaitteen vastus oli vaihdettu mutta lämmitys tai ilmastointi ei ollut lähtenyt pelaamaan.

                          Autossa oli vikakoodit 801218 & E70C3A.

                          Molempiin tulee korkeajännite EMEn kautta. Kytkentäkaavioista selviää että EME:ssä on 400v 80A sulake sisällä. Virallisesti tuota ei vaihdeta vaan koko EME menee vaihtoon, ~3500e.

                          Kuitenkin tässä tapauksessa sain selville millainen sulake tuolla on ja missä se sijaitsee, sulakkeen vaihdolla tuo tuli sitten kuntoon.

                          Muutama kuva liittyen aiheeseen.










                          Vastaava Ebayssa.
                          Find many great new & used options and get the best deals for Eaton Bussmann EV80AZ 400v DC 80a Fuse at the best online prices at eBay! Free delivery for many products!


                          Video kohdasta missä EME on levällään ja sulake näkyvillä.

                          edit. toinen video https://www.youtube.com/watch?v=-FpRBfCvZ6o
                          Last edited by fraatti; 28-01-2024, 23:11.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4605
                            • Tampere

                            #28
                            Nariseva ohjaus käännettäessä ->



                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • john deer
                              BTCF Member
                              • Aug 2004
                              • 116
                              • Virrat/Tampere

                              #29
                              Hyvää teknistä tietoutta!

                              Täälläkin i3 harkinnassa - tarjouksia on saatu.

                              Monissa käytetyissä on vain kesärenkaat, joten mistä olette hommanneet toisia vanteita ja renkaita? Ilmeisesti 155-koossa ei saa ollenkaan nastoja. :think

                              Comment

                              • kooma
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 1016
                                • Pikis

                                #30
                                Originally posted by john deer View Post
                                Hyvää teknistä tietoutta!

                                Täälläkin i3 harkinnassa - tarjouksia on saatu.

                                Monissa käytetyissä on vain kesärenkaat, joten mistä olette hommanneet toisia vanteita ja renkaita? Ilmeisesti 155-koossa ei saa ollenkaan nastoja. :think
                                Itse tilasin käytetyt oem vanteet paineantureineen saksasta ebayn kautta. Vielä kun oli jotkut kumit päällä niin pysyy paremmin kunnossa kuljetuksen aikana

                                Kitkoilla on menty talvet.
                                Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎