Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pikku_iX
    Newbiemmer
    • Jul 2021
    • 5
    • Finland

    iX

    Eikö kukaan uskalla tunnustaa olevansa kiinnostunut, saatika sitten tilanneensa "Bugs bunnyä" ?


    Oma konfiguraatio: xDrive40, Sport + Fully charged + soft close + monitoimi-istuimet.

    Väri: phytonic blue
    Sisusta: Suite Amido
  • Boiga
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 1771
    • Ylöjärvi

    #2
    Hieman oli arvokas vielä omalle lompakolle, täytyi tyytyä i4:een

    Kuinka on luvattu toimitus?
    Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

    Comment

    • pikku_iX
      Newbiemmer
      • Jul 2021
      • 5
      • Finland

      #3
      i4 on kyllä todella hieno! Harmi, että 2m mittaa ja lastenistuin, eivät oikein ole optimaalinen pari sen kanssa.



      Laitoin tilauksen sisään heinäkuun alussa, eikä toimitusviikkoa ole vielä vahvistettu, mutta vuodenvaihteen tienoilla, mikä on ihan ok, kun esim. Audi Q8:n kanssa olisi saanut odotella 8-10kk.


      Uudet keulat ja etenkin tuo iX tuntuvat herättävän voimakkaita tunteita ja varsin äänekkäitä negatiivisia, mutta itsellä neljä 5-sarjalaista takana ja omasta mielestäni BMW polki niin pahasti paikallaan, että olin jo vaihtamassa merkkiä, kunnes sitten iX tuli julki ja käänsi kelkan takaisin.

      Comment

      • MeisterW
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2017
        • 305
        • Uusimaa

        #4
        Vertasitko miten hinta suhteessa X5 45e samoilla varusteilla, onko Xi kuitenkin kalliimpi?
        E39 M5 2002
        E70 X5 3.0sd 2008
        E83 X3 3.0i 2005
        G21 330e

        Comment

        • pikku_iX
          Newbiemmer
          • Jul 2021
          • 5
          • Finland

          #5
          Originally posted by MeisterW View Post
          Vertasitko miten hinta suhteessa X5 45e samoilla varusteilla, onko Xi kuitenkin kalliimpi?

          Tein,ihan uteliaisuudesta X5-vertailun,vaikka se ei missään nimessä olisi ollut varteenotettava vaihtoehto itselle. Xdrive40 muutaman tontun halvempi, xdrive50 kalliimpi.

          Comment

          • tiko4tiko
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2020
            • 710
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by pikku_iX View Post
            Uudet keulat ja etenkin tuo iX tuntuvat herättävän voimakkaita tunteita ja varsin äänekkäitä negatiivisia, mutta itsellä neljä 5-sarjalaista takana ja omasta mielestäni BMW polki niin pahasti paikallaan, että olin jo vaihtamassa merkkiä, kunnes sitten iX tuli julki ja käänsi kelkan takaisin.
            Tämä on totta. Nuo uudet sähkövekottimet ovat sen verran erilailla muotoillut, että nykyiset näyttävät vanhoilta sekä sisältä että ulkoa.

            Harkitsin kanssa iX:ää, mutta matka-ajoon pikalatausverkosto on vielä Suomessa lastenkengissä ainakin täällä syrjemmällä. Useamman vuoden saa odotella, että asia korjaantuu.

            Sähköautossa ajovastukset vaikuttaa voimakaasti kantamaan matka-ajossa (nopeuksilla 100-130kmh) Odottelen millaisia isompia sedaneita tulee tarjolle ja mitä näistä uusita sähkö-bemusta paljastuu käytännössä. iX:n ilmavastusta korkeus heikentää väistämättä ja leikkaa maantierangea toista sataa kilometeriä (arvaus). Hyvä käytännön vertailupari tule olevaan I4 ja iX 40 samankoisella akulla. Sittenpä se nähdään, miten paljon pitää antaa tasuria rangessa, jos haluaa edelleen korkealla autolle ajella.

            Loppuvuodesta tulee bemarin vastaus EQS malliin. Uskoisin, että uusi i7 on iX:n tekniikalla varustettu sedan, joka range on matka-ajossakin aidosti +500km ja sitä seuraava i5 on varmasti saman henkinen. Tälläisillä ajelisi jo hieman heikomminkin kattavalla laturiverkolla.
            Mini, E24
            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

            Comment

            • pikku_iX
              Newbiemmer
              • Jul 2021
              • 5
              • Finland

              #7
              Originally posted by tiko4tiko View Post
              Sähköautossa ajovastukset vaikuttaa voimakaasti kantamaan matka-ajossa (nopeuksilla 100-130kmh) Odottelen millaisia isompia sedaneita tulee tarjolle ja mitä näistä uusita sähkö-bemusta paljastuu käytännössä. iX:n ilmavastusta korkeus heikentää väistämättä ja leikkaa maantierangea toista sataa kilometeriä (arvaus).

              Teoreettinen laskelma: 100km/h, tasainen alusta, mukava kesäpäivä (20 astetta, 1018mb, jne) vierintävastusta ei huomioitu (osuus on uskoakseni häviävän pieni motarinopeudessa). Jostain takaraivossa otsapinta-ala 2.79m2 iX:lle, mutta en löydä lähdettä.



              iX: (1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 2.79m2) * 27.78 = 18.02kW


              xdrive40 71kWh/18.02kW = 3.94h


              --> 3.94h * 100km/h = 394km




              i4:

              Samat lähtöarvot (M50 malli Cd = 0.25), paitsi otsapinta. En löytänyt mistään, mutta 3-sarjalainen varmaan lähellä ~ 1.91m2 (https://ecomodder.com/wiki/Vehicle_C...t_of_Drag_List)



              (1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 1.91m2) * 27.78 = 12.34kW


              71kWh/12.34kW = 5.75h


              --> 5.75h * 100km/h = 575km

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 710
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by pikku_iX View Post
                Teoreettinen laskelma: 100km/h, tasainen alusta, mukava kesäpäivä (20 astetta, 1018mb, jne) vierintävastusta ei huomioitu (osuus on uskoakseni häviävän pieni motarinopeudessa). Jostain takaraivossa otsapinta-ala 2.79m2 iX:lle, mutta en löydä lähdettä.



                iX: (1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 2.79m2) * 27.78 = 18.02kW


                xdrive40 71kWh/18.02kW = 3.94h


                --> 3.94h * 100km/h = 394km




                i4:

                Samat lähtöarvot (M50 malli Cd = 0.25), paitsi otsapinta. En löytänyt mistään, mutta 3-sarjalainen varmaan lähellä ~ 1.91m2 (https://ecomodder.com/wiki/Vehicle_C...t_of_Drag_List)



                (1/2 * 1.2051kg/m3 * 27,78m/s^2 * 0.25 * 1.91m2) * 27.78 = 12.34kW


                71kWh/12.34kW = 5.75h


                --> 5.75h * 100km/h = 575km

                Kyllä siihen vierintävastukseenkin kuluu, toki vierintävastukseen kuluva tehokasvaa vain lineaarisesti nopeden mukana ilmanvastuksessa tehontarve kasvaa kuutiossa,kuten tuossa kaavassakin on. 2,3tn painoisen auton tehon vierintävastuksen kumoamiseksi on noin 6,4kW 100kmh vauhdissa, Karkea nyrkkisääntö on, että vierintävastus ja ilmanvastus on 50-50 noin 80kmh vauhdissa. Eli 100kmh vauhdissa vierintävastus syö noista laskemistasi rangeista ~100km. Jos vauhtia laitaa +20kmh häviää rangea toiset 100km. Ja tuo laskelma lienee paremmin linjassa i4 40 mallin osalta. i4 m50 kuluttaa selvästi enemmän.
                Mini, E24
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • pikku_iX
                  Newbiemmer
                  • Jul 2021
                  • 5
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by tiko4tiko View Post
                  Kyllä siihen vierintävastukseenkin kuluu, toki vierintävastukseen kuluva tehokasvaa vain lineaarisesti nopeden mukana ilmanvastuksessa tehontarve kasvaa kuutiossa,kuten tuossa kaavassakin on. 2,3tn painoisen auton tehon vierintävastuksen kumoamiseksi on noin 6,4kW 100kmh vauhdissa, Karkea nyrkkisääntö on, että vierintävastus ja ilmanvastus on 50-50 noin 80kmh vauhdissa. Eli 100kmh vauhdissa vierintävastus syö noista laskemistasi rangeista ~100km. Jos vauhtia laitaa +20kmh häviää rangea toiset 100km. Ja tuo laskelma lienee paremmin linjassa i4 40 mallin osalta. i4 m50 kuluttaa selvästi enemmän.



                  Olen itse laskeskellut polkupyörien vastuksia ja siellä vierintävastuksen osuus on pieni. En äkkiseltään löytänyt hyvää lähdettä auton renkaiden vierintävastukseksi, mutta tuon nyrkkisäännön perusteella ihan eri luokkaa, kuin fillarissa. Suurempi kontaktipinta ja tietenkin 20-kertainen massa vaikuttavat paljon.



                  Tokihan, jos haluaisi jollain tavalla realistista mallia, edes tasaiselle, pitäisi myös huomioida hyötysuhde/voimansiirron häviöt (jotka ilmeisesti myös näyttelevät jossain määrin merkittävää osaa, koska 4-veto häviää 2-vedolle)

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 710
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by pikku_iX View Post
                    Olen itse laskeskellut polkupyörien vastuksia ja siellä vierintävastuksen osuus on pieni. En äkkiseltään löytänyt hyvää lähdettä auton renkaiden vierintävastukseksi, mutta tuon nyrkkisäännön perusteella ihan eri luokkaa, kuin fillarissa. Suurempi kontaktipinta ja tietenkin 20-kertainen massa vaikuttavat paljon.



                    Tokihan, jos haluaisi jollain tavalla realistista mallia, edes tasaiselle, pitäisi myös huomioida hyötysuhde/voimansiirron häviöt (jotka ilmeisesti myös näyttelevät jossain määrin merkittävää osaa, koska 4-veto häviää 2-vedolle)
                    Vierintävastus on autorenkaissa luokkaa 0,01. Eli vastustava voima = kerroin*massa*g. Ja vaadittava teho kertomalla voima nopeudella.

                    Juu tuo i4 M50 kulutuslisä on merkittävä tuohon takavetoiseen verrattuna. En oikein ymmärrä, miksi on näin. No toimittajat selvittäneen eron käytännössä tuota pikaa, onko sitä ja kuinka paljon.
                    Mini, E24
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • kama
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1264
                      • Savonmua

                      #11
                      Näitä vilisi sattuneesta syystä melkoisen paljon Munchenin liikenteessä vkl.
                      Kävin sitten pääkonttorilla kysymässä pääsiskö koeajulle
                      Tämä ei tietenkään onnistunut, mutta kyytille sentään pääsi.
                      Ajon aikana ei ollut lupa ottaa kuvia, ainakin uusi AR-navi näytti hienolta
                      Sisätiloiltaan tuo muistuttaa lähinnä retkeilyautoa eli on todella tilava vaikka auto ei ulkomitoiltaan ole mikään möhkö

                      E24 - M88/3 N/A
                      E85 - M54 Supercharged
                      G26 - M50 Supercharged
                      IG:kamamikko

                      Comment

                      • AkseliH
                        Newbiemmer
                        • Sep 2021
                        • 19
                        • Nurmo

                        #12
                        Itse en kyllä yhtään piittaa tosta ulkonäöstä, jotenkin nuo munuaaset on tehty niin helvetin rumaksi, muutenkin koko keula on omaan makuun liian "moderni/futuristinen"
                        BMW E39 520i -99
                        Ex. BMW E46 316i -04

                        Comment

                        • jhelen
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2015
                          • 248
                          • Ulvila

                          #13
                          Hyi ittu minkä näköinen kojelauta.
                          Ei ne munaaset haittaa kun niitä ei ajaessa näe, mutta toi kojelauta.

                          Comment

                          • protoni
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2008
                            • 1340
                            • Tampere

                            #14
                            Ei sitä kojelautaa näe, kun munuaiset on niin rumat että tulee kierrettyä koko auto kaukaa.

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3276
                              • Finnland

                              #15
                              Eiku ihan komia auto se on, kunhan ei selvinpäin näe
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎