Kyllä ne pre-LCI-G05:n laser-ajovalot paremmat ovat kuin LCI iX:n valot, mutta näillä keleillä ei haittaisi, vaikka valoa olisi vielä reilusti enemmänkin.
Eilen oli mielenkiintoinen uusi havainto iX:stä - vakkarilla ajaessa auto vaihteli maantiellä/moottoritiellä silloin tällöin nopeutta sen verran terävästi, että sen tunsi selvästi. Mittarin mukaan heittoa oli 1-2 km/h. En tiedä, kuivaako tämäkin jarruja sadekelillä, mutta jos siitä oli kyse, niin varsin tökerösti toteutettu toiminto.
iX
Collapse
X
-
Originally posted by Jarppa63 View Post
= Adaptiiviset valot
Itsellä on optio S5AZ eli laservalot; on hyvät. -harmi ettei LCI:hin saa. ja toki kaukovaloassistentti S5AC
Jarppa
Joo sama homma omassa pre-LCI iXssä. Ja kyllä oikein mainiot valot
Leave a comment:
-
= Adaptiiviset valotOriginally posted by volvostabemariin View PostSiis LCIssä ei saa täyttä ajovaloautomatiikkaa; vai mitä tarkoitat "kääntyvillä" valoilla?
Itsellä on optio S5AZ eli laservalot; on hyvät. -harmi ettei LCI:hin saa. ja toki kaukovaloassistentti S5AC
Jarppa
Leave a comment:
-
5-sarjassa xenonit ja ledit ovat näyttäneet taivaalle ainakin E6x alkaen.
On tuosta se etu että mäkisessä maastossa valaisee paremmin tietyissä tilanteissa.
Matriisi LED valot eivät taida fyysisesti kääntyä. Yksittäisiä ledejä sytytetään ja sammutetaan tarpeen mukaan.
Leave a comment:
-
Mikä se virallinen nimitys on - oman X5:n valot kääntyvät sinne minne ratista kääntää, mutta iX:n valot eivät. En olisi uskonut tuota toimintoa kaipaavani, mutta näemmä siitä on hyötyä.
Pesin iX:n valot ja kyllä se jotain sentään vaikutti, mutta nyt ihmettelin kaukovalojen suuntausta. Tasaisella tiellä tuntuu, että valosta turhan iso osa menee puiden koristevalaistukseen. Oheiseen epätarkkaan, videosta napattuun kuvaan on merkitty kaukovalojen valokeilan alareuna punaisella katkoviivalla. (Valoa ei oikeasti ole noin paljoa, kamera liioitteli.) En ole muissa autoissa huomannut, että kaukovalojen valokeila alkaisi noin korkealta.
Kovin himmeät nuo valot mielestäni ovat pesusta huolimatta. Täytyy käydä taas X5:llä lenkki ja kokeilla, onko näkö mennyt vai onko ero valoissa.1 Photo
Leave a comment:
-
[QUOTE=Lasereita ja kääntyviä ajovaloja ei enää saa ..[/QUOTE] Siis LCIssä ei saa täyttä ajovaloautomatiikkaa; vai mitä tarkoitat "kääntyvillä" valoilla?
Leave a comment:
-
Vanhuuskin tulee joo ja siksi toivoisi, että ajovalot paranisivat eivätkä huononisi. Yli 20 vuotta sitten osattiin tehdä hyviä ajovaloja ilman ledejä ja lasereita ja ehkä nykyäänkin osattaisiin, jos vain haluttaisiin. Lasereita ja kääntyviä ajovaloja ei enää saa (eivätkä ne laserit nyt NIIN ihmeelliset ole muutenkaan). G05:n valotkin ottivat harppauksen taaksepäin LCI-versiossa. On se kumma, ettei yli sadan tonnin autoon ole varaa laittaa kunnon valoja
Muuten iX on monessa suhteessa mukava laitos...
Leave a comment:
-
Itsellä epäillyt että vanhuus taitaa tulla….
Mutta epäilen että nykyvaloillakin on osuutta. Ehkä sinertävä valo ei ole paras mahdollinen kostealla tiellä. Ranskassahan joskus käyttivät keltaisia valoja vai miksiköhän sitä väriä pitäisi kutsua.
Sen myös huomannut että kosteasta tiestä valo heijastuu tehokkaasti eteenpäin vastaantulijoiden silmiin. Jotta kuski näkisi jotain, valon pitäisi heijastua myös takaisinpäin kuskin silmiin (värisävyllä merkitystä heijastus kulmiin?). Lyhyillä tarkka valonrajaus ehkä vielä korostaa tuota kun valoa on vain alle lantion korkeudelle.
Jos pitkillä pääsee ajamaan niin valoa tulee ylemmäksikin mutta eteenpäin heijastus tapahtuu edelleen.
Eihän se tietenkään ole verrattavissa jos vain toisessa on laserit.Last edited by ekaBMW; 02-11-2025, 03:40.
Leave a comment:
-
Onkohan iX:n (LCI-malli) ajovaloissa vikaa vai ovatko ne oikeasti noin huonot - suorastaan pelotti ajaa eilen ensimmäistä kertaa pimeällä vesisateessa. Pahin vuodenaika tietysti menossa tuossa suhteessa, mutta tuntui, että todella huima ero verrattuna X5:n ajovaloihin (laserit). Olo on vähän kuin auton nokalla olisi hehkulamppu ilman mitään heijastinta - valoa säteilee kohtalaisen laajalti, mutta sitä on hyvin vähän. Vaimokin on noista valittanut, sanoo, että i4:n valot olivat paljon paremmat. Täytyy pestä valot, mutta en usko, että se kovin suuria ihmeitä tekee.
Kuvittelemmeko, onko autossa vikaa vai ovatko valot tosiaan noin heikkotehoiset?
Leave a comment:
-
iX 50 kävi ohjausvaihteen vaihdossa, josta takaisinkutsu. Kannattaa tuo melkein ajoissa hoitaa, jos kutsu tullut. Itse yritin lykätä seuraavaan huoltoon, mutta tuli jo vikailmoitus päälle. Oma auto säilyi suht ajettavana kuitenkin tästä huolimatta. Sai tuosta nyt ainakin ilmaisen pyörien suuntauksen, ja tuntuu suuntavakaammalta taas. 95tkm mittarissa nyt ja on muuten mennyt ilman ongelmia. BMW vaihtoautotakuu päättyy, mutta ajattelin pitää auton vielä.
Onko kukaan laittanut iX maastokelpoisempia renkaita? sähköautorenkaat ei tahdo sorateitä kestää. Katsoin, että 275/45r21 ehkä löytyisi jotain kevyttä maantie/maastorengasta.
Leave a comment:
-
Kuuluu kaikissa BMW sähköautoissa, ilmastoinnin kompressorin normaalia ääntä.Originally posted by ajelija View PostKuuluuko teillä erikoinen ääni muutaman minuutin välein auton ollessa päällä ja paikallaan? Sellainen 'murahdus', jostain konepellin alta. Epäilen ilmastoinnin kompressoria, mutta vaikea sanoa. Onkohan siis vika vai ominaisuus.
Kuulostaa lievästi samalta kuin jos moottorisahaa vetää narusta liian kevyesti käyntiin.
Leave a comment:
-
Hämärä muistikuva on että mun entisestä iX:stä kuului tommonen ääni aina silloin tällöin.Originally posted by ajelija View PostKuuluuko teillä erikoinen ääni muutaman minuutin välein auton ollessa päällä ja paikallaan? Sellainen 'murahdus', jostain konepellin alta. Epäilen ilmastoinnin kompressoria, mutta vaikea sanoa. Onkohan siis vika vai ominaisuus.
Kuulostaa lievästi samalta kuin jos moottorisahaa vetää narusta liian kevyesti käyntiin.
Leave a comment:
-
Kuuluuko teillä erikoinen ääni muutaman minuutin välein auton ollessa päällä ja paikallaan? Sellainen 'murahdus', jostain konepellin alta. Epäilen ilmastoinnin kompressoria, mutta vaikea sanoa. Onkohan siis vika vai ominaisuus.
Kuulostaa lievästi samalta kuin jos moottorisahaa vetää narusta liian kevyesti käyntiin.
Leave a comment:
-
Jos rangea haet niin noiden vanteiden etu näyttäs olevan aerodynaamisuus, Mitä avoimenpi aiempi vanne niin sen enemmän se vatkaa ilmaa.
Mutta samaa mieltä ei mitkään kaunokaiset, näköä saisi varmaan ’häivytettyä’ maalaamalla nuo mustiksi.
Joka tapauksessa kannattaa katsella alkuperäisiä vanteita, niissä on ilmanvastusta mietitty.
Itse ostin Saksasta pelkät vanteet ja anturit käytettynä ja uudet nastarenkaat Suomesta. Koko setti jäi reiluun 3k.Last edited by tiko4tiko; 24-08-2025, 17:44.
Leave a comment:
-
Hyvä idea. Itsellä painaa kuitenkin vaakakupissa talvella range enemmän ja 22" -> 20" talveksi pitäisi antaa paremman rangen. xDrive40 alla ja siksi kaikki kilsat otettava, mitä talvella saa lisää.Originally posted by Turder View Posti7:n kohdalla tein niin, että autossa olleille vanteille laitoin talvirenkaat, ja ostin sitten ebayn kautta samanlaisen oem vannesetin kesärenkailla ennen seuraavaa kesärengaskautta. Toimi hyvin kun nuo orkkiskesärenkaat alkoi olemaan jo takaysillä elinkaaren suhteen, joten sai kätevästi tilalle laitettua uudet nordic-kitkat. Autossa sama look kesät talvet ja hyvät vanteet. Kun ostin tuolleen pakettina toisen setin niin oli keskikupit ja rengaspainemittarit myös mukana. Kolmisen tonnia maksoi mutta minusta ok hinta kun kesärenkaat noissa isoimmissa kokoluokissakin on jo pitkälti toistatonnia...
Ja 20" alkuperäiset vanteet nyt vain on harvinaisen rumat omaan makuun.
Last edited by ajelija; 23-08-2025, 14:58.
Leave a comment:
Leave a comment: