Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.
    Tavoitteessa on onnistuttu hyvin, koska jenkkifoorumilla väki osti laservaloja siksi, että ne näyttävät autossa hyvältä - eivät siksi, että ne olisivat jotenkin paremmat kuin tavalliset.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Sitä valopistettä ei myöskään kannata suunnata puiden latvoja valaisemaan.
    Pistemäinen valo on siitä ikävä että suuntaus on oikea vain toisinaan kun tiessä on kuitenkin mutkia ja mäkejä.

    Aikoinaan pistekaukovalot oli kiellettyjä tieliikenteessä….
    Nykyään tuntuu että valojen muotoilussa ja käytännöllisyydessä ei ole mitään järkeä. Ulkonäkö on tärkeämpi.
    Last edited by ekaBMW; 24-02-2025, 01:11.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Juize View Post

    Pitkillähän laserit sytty vasta 60 kmh vauhdissa, eikä ne siitä enää kirkastu vaikka vauhtia ois 150 kmh. Lyhyillä eri valokuvioita on muutamia, kaupunki-, maantie., moottoritie. ja huonon sään (sumu) valokuviot.
    Nyt ei puhutakaan kirkkauden lisääntymisestä vaan suuntauksen muuttumisesta kun vauhti kasvaa. En siis tiedä vieläkään varmaksi käyttäytyykö juuri iX:n laserit noin, mutta BMW:n valot on sitä tehneet jo yli vuosikymmenen

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Kyselin kyllä jo suuntauksen tarkistamisesta takaisinkutsu käynnin yhteydessä, mutta eihän sitä siinä kerennet tekemään. Selitys että kaikki suuntaukset hoitaa auton automatiikka ja lasereita ei saa mukamas edes testerillä palamaan että voisi niiden suuntauksen tarkistaa
    Pitää vielä käyttää tarkistuksessa.
    Eihän se pikku piste autuaaksi tee, mutta olisihan se lisänä jos sen saisi näyttämää edemmäksi eikä auton eteen

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Onkohan lasereiden suuntauksessa joku pielessä? Kyllä niiden kuuluisi näyttää kauemmas kuin ledivalojen. Se on sitten eri asia, paljonko siitä pienestä valopisteestä keskellä tietä on iloa - ennemmin toivoisin valoa pintareille, harvoin keskellä tietä on hirviä pitkäaikaisparkissa. Poroja kyllä joskus on.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    600m ei varmaan toteudu, mutta kyllä omassa ainakin laserit ja lyhyet on ihan eri kirkkaus ja etäisyys. (Toki jos edellä ajaa joku, niin sitten voivat rajata tosin lähellekin). Itsellä ei hirveästi vertailukohtaa vastaaviin, mutta suht tyytyväinen olen ollut valotehoon. Ongelma on enempikin se, että automaattipitkät ei tahdo aina toimia esim. talvella vesisateessa. En tiedä meneekö joku anturi/ umpio huuruun tai onko vain ominaisuus?
    Totta kai mullakin pitkillä tehot ja kantama on ihan eri luokkaa lyhkäisiin verrattuna. Tarkoitin lähinnä että laserit voisi olla suunnattu ylemmäksi että saisi valoa pidemmälle missä sitä tarvittaisiin. Kauempana kun minulla ei ole käytänössä muuta kuin pitkien valojen LED yksiköiden tuottama valo.
    Omassa kun lasereiden valokuvion ylä rajaus näyttää enempi jonnekki 100m päähän eikä sinne edemmäksi missä valoa saisi olla. Tiedä sitten onko tuo ominaisuus vai vika.
    Siis huonothan nuo valot ei ole, pienoinen pettymys vaan, kun valmistaja intoilee laserin pitkällä kantamalla. Kantama jää samalle tasolle kuin 5 sarjan adaptiivisilla matrix LED valoilla
    Tuon talvi vesisateessa automaattipitkien toimimattomuuden totesin itsekkin, vaikeuksia vaihtaa automaatilla pitkille. Sekoaako automatiikka kun on musta märkä asfaltti ja valkeat penkat? Edellilsissä 5 sarjalaisissa (3kpl adaptiivisilla valoilla) ei tuota ongelmaa ollut.
    Muuten loistava auto, mutta valoja ei voi erikoisemmin kehua vaikka laserit ovatkin.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Juuri iX:n valoista ei kokemusta, mutta muistattehan kokeilla myös kovemmassa vauhdissa. BMW:llä on ollut yli vuosikymmenen nopeuden mukaan säätyvät valot.
    Pitkillähän laserit sytty vasta 60 kmh vauhdissa, eikä ne siitä enää kirkastu vaikka vauhtia ois 150 kmh. Lyhyillä eri valokuvioita on muutamia, kaupunki-, maantie., moottoritie. ja huonon sään (sumu) valokuviot.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Mielestäni X5:ssä automatiikka toimii hyvin. Silloin on ongelmia, jos edelläajavalla on hyvin himmeät takavalot ja/tai pyryttää kunnolla lunta eikä X5 näe edelläajavan valoja. Silloinkin tutka näkee auton - typerää, etteivät järjestelmät keskustele keskenään sen vertaa, että kun kerran on tieto, että edellä on auto, niin kaukovalot voisi suunnata pientareelle vaikkei kamera näekään mitään.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    600m ei varmaan toteudu, mutta kyllä omassa ainakin laserit ja lyhyet on ihan eri kirkkaus ja etäisyys. (Toki jos edellä ajaa joku, niin sitten voivat rajata tosin lähellekin). Itsellä ei hirveästi vertailukohtaa vastaaviin, mutta suht tyytyväinen olen ollut valotehoon. Ongelma on enempikin se, että automaattipitkät ei tahdo aina toimia esim. talvella vesisateessa. En tiedä meneekö joku anturi/ umpio huuruun tai onko vain ominaisuus?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Juuri iX:n valoista ei kokemusta, mutta muistattehan kokeilla myös kovemmassa vauhdissa. BMW:llä on ollut yli vuosikymmenen nopeuden mukaan säätyvät valot.

    Leave a comment:


  • paavju
    replied
    No omasta 2022 X5:sta sellainen havainto, että ihan ok. Ajoin kuitenkin hetken saman sarjan 2019 kapineella, ja tuntuma että olisivat olleet selvästi paremmat. X5 kv, esitteissä tuo lasereiden kantama oli jossain kohtaa 600 m, ja 2022 kohdalla tippui 500 m.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Mielipiteitä iX:n laser valoista? Itselle nuo oli jonkin asteinen pettymys. Noista mainitaan että kantama on jopa 600 metriä.
    Laserit kun syttyy 60 km/h jälkeen niin niiden suuntaus on järkyttävän alas, näyttää että lasereiden ylä rajaus melkein samassa kuin lyhyiden ylä raja. Josta johtuen vaikuttaa että kynttiläkin valaisisi saman verran siellä 600 m päässä.
    Mielestäni edellisessä 530e LCI:ssä adaptiivisilla LEDeillä kantama oli samaa tasoa, ellei jopa parempi.
    Ja valon sävy verrattuna tuon 5 sarjan valoihin on "keltaisempaan" suuntaan. Risteyksissä kun kääntymisvalot kirkastuu, niin ne on huomattavasti "sinisempään" päin verrattuna ajovaloihin.​
    Last edited by Juize; 21-02-2025, 19:57.

    Leave a comment:


  • Messier
    replied
    Kaikki BMW:t menee siten että mallin pienin vanne on myös kapealla renkaalla. Ja ihan hirvittävä lulla ajaa. Pykälän tai kaksi suurempi vanne tuo mukanaan leveämmän renkaan eteen ja vielä leveämmän taakse. Ajettavuus paranee, mutta kulutus nousee.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Onko noissa muka sama rengaskoko? Ainakin i4-keskusteluissa tuntuu siltä, että kaikilta on unohtunut pyöristä muut mitat kuin vanteen tuumat. On ihan pikkuisen enemmän vaikutusta sillä renkaan leveydellä esimerkiksi.
    Ihan hyvä huomio tuo leveys, mutta ei taida konfiguraattori kertoa. Vähän kyllä ihmetyttäisi, jos tehdas laittaisi niin leveät renkaat, että range pienenee 100 kilometrin luokkaa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Onko noissa muka sama rengaskoko? Ainakin i4-keskusteluissa tuntuu siltä, että kaikilta on unohtunut pyöristä muut mitat kuin vanteen tuumat. On ihan pikkuisen enemmän vaikutusta sillä renkaan leveydellä esimerkiksi.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎