Originally posted by bittivirhe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
Originally posted by lnaukkar View PostVarmaan saman auton ajoin. Arvostan kyydin laatua ja hiljaisuutta. Moitin sitä että kyllästyin jo puolessa välissä koeajoa. Ohjaus oli parempi kuin odotin, muuten sitten vaappuu ja keinuu. Just tuo mainitsemasi iX oli omaan silmään paljon raikkaampi tapaus.
Miten iX:n pehmeä alusta (sport asennossakin) & painava on raikas? iX:llä tulee joka kerta mutkatiellä hieman epävarma tunnelma. Ihan sama onko rautajouset vai ilmajouset tai 40 vai 50 -malli, m60:llä en ole ajanut, väittävät että on parempi. Talvikelissä 'norsumaisuus' vain korostuu ja nopeuden kanssa saa olla tarkkana, koska massa ottaa ylivallan helposti. Isolla tiellä iX liikkuu toisaalta korkeaksi autoksi erittäin hienosti, ja korin liikkeet on paljon pienemmät kuin X5:ssa, mikä lisää mukavuutta. Mutta en kyllä raikkaaksi osaisi tuota sanoa, ennemmin isoksi autoksi joka myös tuntuun siltä.Last edited by tiko4tiko; 12-08-2023, 14:24.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Mutkassa ja kääntäessä kallisteli aika verran.
^ iX parempi omaan silmään elikkäs ulkoa ja sisältä. i7 oli ehkä vähän vanhempaan makuun. Ajossa vähän innostavampi kans, ei yhtä steriili, mut voi olla että SUV saa mun päässä jotain anteeksi. Iso auto sekin on. Nää siis verrattuna keskenään, koska ajoin i7 perään just vertailun vuoksi iX.Last edited by lnaukkar; 12-08-2023, 07:20.2023 G26 i4 M50
2023 U11 iX1 xDrive30
Comment
-
-
Originally posted by lnaukkar View PostMutkassa ja kääntäessä kallisteli aika verran.
^ iX parempi omaan silmään elikkäs ulkoa ja sisältä. i7 oli ehkä vähän vanhempaan makuun. Ajossa vähän innostavampi kans, ei yhtä steriili, mut voi olla että SUV saa mun päässä jotain anteeksi. Iso auto sekin on. Nää siis verrattuna keskenään, koska ajoin i7 perään just vertailun vuoksi iX.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Hurjaa ja samalla toki toivottavaa on i7:n arvon tippuminen. Tällä hetkellä täydellisesti varustellun sähkö-seiskan saa Saksasta käytettynä alle 130k. Tuollasen auton suomi-hinta on ollut uutena >200k. Jos varusteista 'tinkii' hieman (lähinnä takaosaston jakkarat, TV...) niin useampi vaihtoehto löytyy jo ikkunasta 110-120k. Ajomäärät on näillä 10-20tkm. Käytettyjen hinnat nettiautossa ovat Saksaan (ja Ruotsiin) verrattuna absurdeja.
Aika selvää, että tällä hintatasolla myöskään uusi i5 ei napostele, vaikka seiska kieltämättä kömpelön kokoinen on. Hieman odotin 5-sarjan hybridiä, mutta nelivetoisen 550e hinta pomppasi korkealle ja 530e on saatavilla vain takavetoisena. Uuden 550e hinta Saksassa on selkeesti halvempi kuin Suomessa, kun taas 530e on samanhintainen (530e 65300€ vs. 65287€ ja 550e 77300€ vs 88 918€ - Saksa vs. Suomi), mikä lie syynä.
Hieman outoa, että samanlaista arvonlaskua ei seiskan hybridimalleissa ole (vielä) kuin i7:ssa. Toki 750e/m760e hinta laskee, mutta paljon maltillisemmin, jolloin käytettynä vastaavilla varusteilla sähkömalli maksaa vähemän/saman kuin hybridi, vaikka uutena hybridi on ollut selkeästi halvempi. Pääsyy voi olla tarjonnassa, hybridi tuli myöhemmin myyntiin, joten ottaa vielä aikansa ennenkuin vaihtoautopuolelle tulee enemmän 10-20tkm ajettuja yksilöitä.
Itselle ei ole vielä selvää onko seuraava vielä hybridi vai onko aika siirtyä täyssähköön. Isoakkuinen hybridikin on monipuolinen vehje. Lähiajot hoituu sähköllä ja sitten pidempää siivua päästelessä ei tarvitse mietiskellä latureita ja pysähdyksiä, ajaa vaan sen mukaan miten maistuu. Jos käytetyn sähkö-seiskan saa käytettynä jatkossakin selkeesti edullisemmin kuin hybridin niin silloin päätös on helppo, mutta jos hybrien hinnat talven aikana nytkähtää selkeesti alemmas niin menee vaikeammaksi.
Keväällä voisi olettaa käytetyn seiskan (sähkö tai hybridi) olevan ~100k hinnassa, jonka itselle olen laitanut tavoitetasoksi ja hieman elättelin toivetta, että 750e olisi tuolle tasolle päätynyt jo tänä vuonna, mutta eipä näytä siltä. Markkinalle tulevat uudemmat ja halvemmat takavetoiset i7 50 mallit varmasti vetävät vähän vanhempien nelivetojen (i7 60) hintoja entisestään alaspäin. Itsellekin takavetoinen riittäisi, mutta siihen ei saa lainkaan vetokoukkua, mikä kankeloi mallin omalta listalta. Siirtymä monikäyttökorisesta autosta sedaniin lisännee perykärrin tarvetta melkoisesti.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Alaspäin hintataso vaan vääjäämättä kehittyy, ensimmäiset alle 110k€ autot on jo bongattu, siis nelivetoisina. Takavetoisia lähes uusia i7 50 malleja ollut on pari kappaletta jo alle 100k€. Nyt olisi i7 60 kaikilla varusteilla- tarpeellisilla ja tarpeettomilla- Hampurin kupeessa, 111k€ hintaan (uuden vastaavan listahinta Suomessa 205k€ ). Onneksi ulkona on kylmää ja pimeetä, niiin ei seiskakuume aivan täyteen liekkii napsahda, vaikka lämpimältä jo tuntuukin. Lisähaasteena tuossa Hampurin yksilössä on vain 1300km ajomäärä, vaikka ikää autolla on jo runsas vuosi (8/22). Pitäisi ajaa ensin sukuloimaan Baijeriin ja sitten ajella kotiin Tornion kautta, jotta saisi käytetyltä autolta vaadittavan.6000km matkan käytetyn statukseen. Onneksi ei ole tuommoseen juuri nyt aikaakaan
Muutamia autoja on tarjolla mattavärillä-frozen dark grey (lähes musta) tai frozen pure grey (vaalea). Mattaväristä ei ole itsellä mitään kokemuksia - mitä haasteista mattavärissä on Suomen oloissa? Onko parempi jättää mattaväriset pois laskuista vai onko niiden ainoa isompi miinus melkoinen hinta uutena? Mattaväri ainakin omassa silmässä vie seiskan ulkonäköä vähemmän edustusautomaisempaan suuntaan ja hieman jopa optisesti 'pienentää' autoa, mikä on vain hyvä.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostAlaspäin hintataso vaan vääjäämättä kehittyy, ensimmäiset alle 110k€ autot on jo bongattu, siis nelivetoisina. Takavetoisia lähes uusia i7 50 malleja ollut on pari kappaletta jo alle 100k€. Nyt olisi i7 60 kaikilla varusteilla- tarpeellisilla ja tarpeettomilla- Hampurin kupeessa, 111k€ hintaan (uuden vastaavan listahinta Suomessa 205k€ ). Onneksi ulkona on kylmää ja pimeetä, niiin ei seiskakuume aivan täyteen liekkii napsahda, vaikka lämpimältä jo tuntuukin. Lisähaasteena tuossa Hampurin yksilössä on vain 1300km ajomäärä, vaikka ikää autolla on jo runsas vuosi (8/22). Pitäisi ajaa ensin sukuloimaan Baijeriin ja sitten ajella kotiin Tornion kautta, jotta saisi käytetyltä autolta vaadittavan.6000km matkan käytetyn statukseen. Onneksi ei ole tuommoseen juuri nyt aikaakaan
Muutamia autoja on tarjolla mattavärillä-frozen dark grey (lähes musta) tai frozen pure grey (vaalea). Mattaväristä ei ole itsellä mitään kokemuksia - mitä haasteista mattavärissä on Suomen oloissa? Onko parempi jättää mattaväriset pois laskuista vai onko niiden ainoa isompi miinus melkoinen hinta uutena? Mattaväri ainakin omassa silmässä vie seiskan ulkonäköä vähemmän edustusautomaisempaan suuntaan ja hieman jopa optisesti 'pienentää' autoa, mikä on vain hyvä.
Frozen väri on hieno. Tässä samalla asutusalueella muutamilla näkyy olevan mattaharmaat i4 M50 -mallit. Listahinta taitaa olla aika suolanen noissa joten uuteen en ainakaan ottaisi. Käytetyt sitten erikseen. Se kannattaa huomioida että noitahan ei pysty sit käsittääkseni myllyttämään jos ja kun naarmuja tulee. Ja niitähän tulee satavarmasti. Näyttää puhtaana hyvältä mutta miten sitten ylläpidon kanssa.
Comment
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Sen verran tuosta alv-hommasta että autossa täytyy myyntihetkellä olla se >6000km mittarissa ja ikää yli 6kk. Muuten verottaja tulkitsee sen uudeksi autoksi. Sisäänajetut kilometrit myyntihetken jälkeen ei ratkaise.
.
Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Niin, jos se kaveri on Saksalainen niin ei tule ongelmaa. Jos on Suomessa vakituisesti asuva niin syyllistyy veropetokseen kun sille kaverille tulee alvivelvollisuus ostohetkellä...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Huh huh mikä miina Olin siinä käsityksessä, että kilsat tsekataan vasta Suomessa autoa rekisteröitäessä. Ajattelin että yhdistämällä auton haun esim lomamatkaan muutama puuttuva tuhat kilometriä kertyisi helposti. Kiitos paljon, näin sitä oppii ilman kalliita oppirahoja!
No sitten kun/jos keväämmällä tämä muuttuu totisemmaksi niin normiväri + riittävät kilsat ovat valintakriteereitä siinä missä tietyt varusteekin. Muutenkin 'liian vähän' ajettu sähköauto saattaa tuoda turhia ongelmia. Jos auto vain makaa paikallaan, akusta pitää pitää huolta, mikä ei ole itsestään selvä juttu.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
-
Kai se onnistuisi, jos kauppakirjaan kirjattaisiin kilometreiksi 6tkm...Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostHuh huh mikä miina Olin siinä käsityksessä, että kilsat tsekataan vasta Suomessa autoa rekisteröitäessä. Ajattelin että yhdistämällä auton haun esim lomamatkaan muutama puuttuva tuhat kilometriä kertyisi helposti. Kiitos paljon, näin sitä oppii ilman kalliita oppirahoja!
No sitten kun/jos keväämmällä tämä muuttuu totisemmaksi niin normiväri + riittävät kilsat ovat valintakriteereitä siinä missä tietyt varusteekin. Muutenkin 'liian vähän' ajettu sähköauto saattaa tuoda turhia ongelmia. Jos auto vain makaa paikallaan, akusta pitää pitää huolta, mikä ei ole itsestään selvä juttu.S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Niinhän ne tsekataankin. Ja moneen vuoteen ei ole enää tarvinnut esittää mitään dokumentteja ostamisesta. Toki asiassa on vähintäänkin teoreettinen riski, eli mieluummin autossa valmiina 6tkm & 6kk jo ostaessa.
i7 liittyen löysin oheisen videon.Darum versagt Elektro gegen Diesel! BMW i7 vs. BMW 740d xDrive - YouTube Matka Münchenistä Flensburgiin (940km), joka itsellekin on tuttu useammalta kesältä, ajetaan videossa sekä i7 että 740d:llä. Vauhtia on ollut hillitysti sillä keskinopeudeksi mainitaan 105km/h, joten säästöliekillä on menty. Sähkö-seisakalla pari pakollista pysähdystä matkalle. Saksassa sähköllä ajaminen ei ole superedullista. Kun pikalatureilla mennään - kustannukset ovat sähköllä suuremmat kuin dieselillä. Jos saa 'kotisähköä' alkuun, päästään dieselin tasolle kustannuksissa. No tässä hintaluokassa tuo on aika yhdentekevää, Mutta tämän luokan matka-autolle saattaa kyllä nuo latauspysähdykset nyppästä, varsinkin jos ajaa paljon ja pitkää siivua astetta vauhdikkaammin. Isommissa nopeuksissa i7:lla eteneminen alkaa olla vain jatkuvaa latauspaikan vaihtoa.Mini, E24, E90, G70
exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05
Comment
-
Comment