Tuli vastaan netissä i7:aan HV-akku 18k€. (vuosimalli 2024, ajettu 26km?!)
MISCELLANEOUS Batterie de voiture électrique BMW i7 2024 61278873464 | eBay.de
USAssa käytetty akkupaketti 4 k€ (vm 2004, ajettu 12k mailia)
2023-2025 BMW I7 LITHIUM-ION HIGH VOLTAGE BATTERY UNIT OEM 61278860417 | eBay
Hurja on skaala. Mitä lie uuden hinta, googlen mukaan ~15k€ (USA). Suurimmaksi osaksi seiskan akkuprobeleemat on vielä takuunalaisia, joten ei noille taida olla oikeaa markkinaa, josta syystä hinnatkin on mitä sattuu.
Omalla on nyt ajettu 53tkm. Auto ilmoitaa akun kapasiteetiksi 96kWh. ostettaessa 1½ vuotta sitten 10tkm ajettuna kapasiteetti oli 97kWh. Esitearvo on 101kWh, mutta alkuun ensimmäisten kuukausien aikana akku ikääntyy nopeammin ja kapasiteettia häviää, joten luvut on uskotavia. Jos vanheminen on jatkossa tasaista, akkutakuun loppuessa 160tkm kohdalla, kapasiteettia on jäljellä 92...93kWh. Akkukauppaan ei tarvi tällä ikääntymisellä mennä ellei jotain poikkeuksellista tapahdu - mekaaninen vaurio (eli pohjakosketus), mekaaninen ikääntyminen (tiivisteet yms) jne....onhan näitä toki.
BMW i7
Collapse
X
-
Olen huomannut että yleensä on n. 20cm ainakin tilaa vaikka huutaa merkkiäänet yhtäjaksoisesti. Yleensä hätäpysähdys tulee siitä, että vauhti liian kova suhteessa lähellä olevaa estettä, tai auton lähellä liikkuu jokin. Joskus kun peruuttelen tallista ulos ja vaimo kävelee siihen auton vierelle niin tekee hätästopin kun luulee vaimon jäävän auton alle. Kovassa tuulessa joku parkkiruudun takana oleva heiluva puska voi myös aiheuttaa stopin.
Pienessä tilassa ajeluun kannattaa auto hold ottaa pois päältä, ja sitten vain liruttaa jarrua vasten hiljalleen. Kun vauhti on hidas (1-2kmh) ja tasainen niin auto antaa ajaa käytännössä kiinni esteeseen jos niin vain kuski haluaa.
Leave a comment:
-
Kiitos onnitteluista tiko4tiko & Turder. Ja erityinen kiitos myös MajorDrake / Viacar. Upeaa asiakaslähtöistä palvelua ja kärsivällisiä vastauksia loputtomiin typeriinkin kysymyksiin, kun asiakas ei tiedä mitä haluaa vaan arpoo loputtomiin
Mutta nappiin meni. Mahtava auto. Reilun viikon ollut nyt ajossa.
Kysyttiin värejä, vähän ehkä tylsä musta-musta. Muut tekijät ratkaisi ja tämä kombo oli alunperinkin hyväksyttävien listalla. Sisällä gran lusso ja ulkona sapphire schwarz.
Yllättävän ketterältä auto tosiaan tuntuu kaupunkipyörittelyssäkin, ja ulkomitat normiajossa käytännössä helposti unohtaakin, kuten Turder kirjoititkin. Parkkiruutuun sullominen ei sen sijaan tunnu kovin miellyttävältä, vaikka kamerat ja muut avustimet onkin tosi hyvät. Oma paikka on sen verran ahdas sivusuunnassa, että pasuunat soi koko ajan ja joka toisella kerralla auto suorittaa hätäpysäytyksen kun peruutan ruutuun. Ekalla kerralla tuli jo kirosanoja, kun luulin oikeasti kolhineeni jotain kulmaa. Ymmärrän toki järjestelmän tietyt turvatoleranssit, mutta silti toi säpsäyttää aina. Ehkä sen saa jostain myös etukäteen kytkettyä pois, eikä vasta sitten kun järjestelmä aktivoituu.
Melutaso on juuri niin hyvä kuin odotin ja toivoin. Samoin todella moni muu asia. Ajoavustimet ja ajovaloautoatiikka maantieajossa toimivat todella hienosti. Istuimia ja B&W soitinta ei voi kylliksi kehua jne jne. Reilussa viikossa on jo tottunut turhakkeisiin eli automaattioviin niin, että tänään toisella autolla ajaessani ihmettelin kun ovi ei sulkeudukaan polkimesta. Autolla ei tee mieli riehua eikä revitellä, eikä se ole tarkoitus tai intressikään, mutta on hienoa tietää, että tarvittaessa auto myös liikahtaa ripeästi. Kaikkiin ominaisuuksiin ja säätöihin en todellakaan vielä ole ehtinyt tutustumaan, enemmän nyt olen viettänyt toistaiseksi aikaa ajellen enemmän tai vähemmän päämäärättömättömästi. Kulutusta en ole vielä yhtään seuraillut.Last edited by Spieluhr; 21-11-2025, 23:39.
👍 1Leave a comment:
-
Juu melun eurooppa-arviointi on hankala, koska lukema on ohiajomelu ei melu jonka rengas tuottaa sisälle. Turanzan ohiajomelunä on 69dB joka on huippusuoritus. Pirellilllä löytyy myös rengas joka pystyy samaan. Contin ecocontacin melu on 72dB. GY 70dB. Contin rengas on edullisin, sitten Turanza, GY ja Pirelli kallein (renkaat1001) taii no Michelin maksaa vielä paljon lisää.
GY, Turanza ja Pirelli löytyisi edulliseen hintaan DOT22 paistoleimalla. Talvirenkaassa tuoreus on merkittävä asia, mitenköhän tuo menee kesärenkaassa.
Leave a comment:
-
Bridgestone Turanzat ainakin yleisellä tasolla ei hirmu hyviä arvioita/kommentteja saa netissä, mutta ainahan se on paljon omista mieltymyksistä kiinni. Mulla on ne alla nyt ja samassa koossa kuin sulla, ja pikkaisen ne on samankokoisia kitkoja meluisammat. Sinällään ei ole haukkumista, käytös on ehkä hieman herkempi kuin kitkoissa ja kuluneena vain voimistuu herkkyys esim. uriin, paikkoihin tms äkilliseen pinnan muutokseen. Mulla on jo toinen setti kesä-Turanzoja alla kun autossa oli ostaessa orkkissetti, sitten ostin toisen samanlaisen OEM-vannesetin ja siinä oli uudet Turanzat vanteilla joten niillä mennää vielä. Huonompikuntoiset laitoin kierrätykseen ja niille vanteille talvirenkaat.Originally posted by tiko4tiko View Post
Nyt on sitten mietinnän paikka, mennäkö Pirellillä vai pitäiskö kokeilla toista merkkiä. Vaihtoehtoina on Turanza ja GY 6.
.
Pitää nyt katsoa mitä tahtia nuo kuluu, pikkaisen oli takarenkaat sisäreunoista enemmän kuluneet. Edessä tasaisesti. Aiemmin hyviä kokemuksia Continentalin ja Good Yearin kesärenkaista, eli varmaan jompaa kumpaa mutta hintakin ratkaisee.
Leave a comment:
-
Talvirenkaat vaihtui alle, kokonaisajomäärä on nyt 50tkm.
Kesärenkaat, ainakin taakse, tarvitsee uusia ensi vuonna. Edessä pintaa +4mm ja takana +3mm. Tarkoitus on ajaa kevät vielä näillä, karhea asfaltti rouhii takarenkaat vaihtokuntoon nopeasti. Nykyset on Pirelli PZ4 21’ koossa e 255/40 t 285/35.
Nyt on sitten mietinnän paikka, mennäkö Pirellillä vai pitäiskö kokeilla toista merkkiä. Vaihtoehtoina on Turanza ja GY 6.
Nämä kaikki on saatavissa melutasoltaan hyvin samanlaisiina ja alhaisella vierintävastuksella, mitä noihin luokituslappuihin on uskominen.
Ostohinnaltaan Pirellit tulee kalleimmaksi ja GY halvimmaksi. Mutta Pirelleissä on eniten pintaa uutena, joka tasaa erot, joten hintaerot mitättömät.
Eroa ei siis juuri löydy ainakaan tällä tavalla vertailtuna. Onko jollakin kokemusta edllistä tai joku muu ehdokas?
Pirellin etu olisi, että taakse voisi laittaa uudet ja ajaa sitten vielä eturenkailla lähes koko kesä. Vaikka takarenkaat on leveämmät, ne kuluu kuitenkin merkittävästi nopeammmin, mikä kertoo siiitä, että suurimman osan ajasta auto liikkuu vain moottorin voimin.Last edited by tiko4tiko; 08-11-2025, 15:25.
Leave a comment:
-
Onnittelut! Minkä väri ja sisustus autossa on? Oma on hiilenmusta (Msport Pro) mustalla GranLusso sisustuksella. Vetokoukku löytyy - se oli yksi 'pakollisista' varusteista.Originally posted by Spieluhr View Post
Uusi foorumilainen ilmottautuu ja tarkentaa, että normiväri ja pelkkä Msport. Puutteina taitaa olla Msport Pron lisäksi vetokoukku ja sisätilakamera, jos olen jotenkin kartalla mitä tuli tilattua.
Autoa en siis vielä ole itse nähnyt.
Leave a comment:
-
Noniin, onnittelut hyvästä valinnasta! Hiljaisuus oli mullakin yksi kriteeri (ollut jo monta aiempaa autoa sitten), ja nyt vasta sellainen mihin on tyytyväinen. Uudella asfaltilla on aika erikoinen kokemus kun ekan kerran ajaa sellaista.Originally posted by Spieluhr View Post
Oikeastaan ainoa, mikä tässä vaiheessa arveluttaa, on auton ulkomitat ja miten sen kanssa oppii arjessa elämään. Iso osa arkiajosta tulee olemaan kaupunki- / taajamaympäristössä ja sisääntuloteillä. Mutta sen aika näyttää.
Nelipyöräohjauksella auto on aika ketterä pyöritellä parkkiin tai vaikka parkkihalleissa. Lisäksi hyvät kamerat helpottaa. Alkutotuttelun jälkeen ei oikein enää edes mieti auton isoa kokoa. Mullakin on talli aika ahdas tälle, tallin pituus on n. 10cm enemmän kuin auton pituus ja keulakameralla saa lirutettua auton 3-4cm päähän seinästä.
Leave a comment:
-
Uusi foorumilainen ilmottautuu ja tarkentaa, että normiväri ja pelkkä Msport. Puutteina taitaa olla Msport Pron lisäksi vetokoukku ja sisätilakamera, jos olen jotenkin kartalla mitä tuli tilattua.Originally posted by Turder View Post
Onko joku erikoisempi väri kun noin hinnakas? Vai M-Sport Pro ja siihen kaikki ruksittu? Oma auto on ei-msport ja puuttuu se Executive Drive Pro (sähköhydraulinen kallistuksenvakaus), muuten käytännössä kaikki varusteet (kaikki sisätilan varustepaketit, Gran Lusso sisusta, B&W Diamond jne), puuttuu ainoastaa pari joitain satasien pikkuvarustetta (sisäkamera ja autotallioven avaaja) ja Suomi OVH on ollut 198xxx eur mitä joskus rakentelin konfiguraattorissa.
Mutta joo, onhan näissä se eka omistaja ottanut ison osuman, käytännössä -50% lähtenyt vuodessa jos miettii ostohintaa ja mitä liike sitten hyvittänyt vaihdossa. Mutta tuohon rahaan vähän käytettynä erittäin paljon vastinetta rahalle. Vaimokin sanoi viikonloppureissun jälkeen, että on se vaan hieno auto kun voi matkustaa pitkään mukavasti rasittumatta ollenkaan ja nukkuikin mukavat tirsat välillä. Heräsi siihen kun ohitin auton ja kaistaa vaihtaessa keskiviivan tärinäurat tuli sen verran läpi autoon
Pitäisi taas uusia jatkotakuun vuosi, vaikka ollut täysin viaton peli mutta ajatellut, että pakko ketjuttaa näitä takuuvuosia josko sitten viimeisenä vuotena kosahtaa jotain. Tosin murphyn lain mukaanhan mikään ei hajoa kun takuu on, ja jos jättää pois niin heti porsii joku kohta. Viimeisimmän OTA-päivityksen jälkeen oli tosin kaikki virheilmoitukset päällä ja mikään ei toiminut. Uusi startti ja bootti auttoi.
Autoa en siis vielä ole itse nähnyt.
Todetaan, että olipahan aikamoinen prosessi autonvaihto. Entinen F31 ollut uudesta saakka, 12 vuotta… Ensin liikkeeseen tilaamaan uutta vastaavaa, mutta sitten totesin että ei kannata. Yhtenä kriteerinä oli hiljaiset sisätilat, ja siihen tuo ei olisi juuri auttanut. Ja mallikin vaihtumassa just. Seuraavaksi etsittiin G12 urakalla, mutta siitä luovuin lähinnä jo takuuajan loppupuolella olevan hybridiakun takia. Eiköhän melutasoon ainakin tule parannusta. Uskon että tämä vastaa ainakin siihen tarpeeseen paremmin kuin uusi kolmonen. 5-sarjan jotenkin onnistuin näissä arpajaisissa ohittamaan kokonaan. Joku muu itseni lisäksi voisi olla sitä mieltä, että lähti vähän laukalle alkuperäiseen suunnitelmaan nähden, mutta kun tajusin mallin huiman arvonpudotuksen ekan vuoden jälkeen, niin valinta oli lopulta melko helppo. En voi kovin helposti euromääräisesti hävitä enempää kuin aiempi omistaja, pidinpä autoa miten pitkään hyvänsä. Hybridivaihtoehtoa en oikeastaan vakavasti harkinnut, kun ajatuksena on pitää autoa kuitenkin vähintään 5 vuotta. Ja aiempien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että todennäköisesti täyssähkö on silloin helpompi myytävä kuin hybridi, jonka akku on silloin todennäköisesti huonommassa kuosissa.
Oikeastaan ainoa, mikä tässä vaiheessa arveluttaa, on auton ulkomitat ja miten sen kanssa oppii arjessa elämään. Iso osa arkiajosta tulee olemaan kaupunki- / taajamaympäristössä ja sisääntuloteillä. Mutta sen aika näyttää.Last edited by Spieluhr; 05-11-2025, 23:50.
👍 2Leave a comment:
-
Turvalla lasikatto kuuluu lasivakuutukseen jos vakuutus on otettu 10.4.2025 jälkeen, sitä ennen otetuissa ei. Pitääkin kysyä mitä pitää tehdä jotta saisi itsekin katon tuohon lasiturvaan. Turvan Liittokasko on ainakin itselle selvästi halvin vakuutus G05 X5:een.Originally posted by Laku View Post
Jännä eri ehdot, koska Turva on samaa "konsernia" Lähitapiolan kanssa.
Leave a comment:
-
Onko joku erikoisempi väri kun noin hinnakas? Vai M-Sport Pro ja siihen kaikki ruksittu? Oma auto on ei-msport ja puuttuu se Executive Drive Pro (sähköhydraulinen kallistuksenvakaus), muuten käytännössä kaikki varusteet (kaikki sisätilan varustepaketit, Gran Lusso sisusta, B&W Diamond jne), puuttuu ainoastaa pari joitain satasien pikkuvarustetta (sisäkamera ja autotallioven avaaja) ja Suomi OVH on ollut 198xxx eur mitä joskus rakentelin konfiguraattorissa.Originally posted by MajorDrake View PostMelko julmaa on I seiskojen arvonpudotus, 60 xDrive 3/2024, 6100 km mittarissa, 104500€ kuluineen Suomeen kilpiin, liki kaikki vermeet, ovh 209 k€...
Mutta joo, onhan näissä se eka omistaja ottanut ison osuman, käytännössä -50% lähtenyt vuodessa jos miettii ostohintaa ja mitä liike sitten hyvittänyt vaihdossa. Mutta tuohon rahaan vähän käytettynä erittäin paljon vastinetta rahalle. Vaimokin sanoi viikonloppureissun jälkeen, että on se vaan hieno auto kun voi matkustaa pitkään mukavasti rasittumatta ollenkaan ja nukkuikin mukavat tirsat välillä. Heräsi siihen kun ohitin auton ja kaistaa vaihtaessa keskiviivan tärinäurat tuli sen verran läpi autoon
Pitäisi taas uusia jatkotakuun vuosi, vaikka ollut täysin viaton peli mutta ajatellut, että pakko ketjuttaa näitä takuuvuosia josko sitten viimeisenä vuotena kosahtaa jotain. Tosin murphyn lain mukaanhan mikään ei hajoa kun takuu on, ja jos jättää pois niin heti porsii joku kohta. Viimeisimmän OTA-päivityksen jälkeen oli tosin kaikki virheilmoitukset päällä ja mikään ei toiminut. Uusi startti ja bootti auttoi.
Leave a comment:
-
No onhan siinä tiputusta ollut jonkin verrankin, mutta eiköhän tuo nyt aika linjassa muidenkin tämän hintaluokan autojen kanssa ole. Toki suomen hinnoilla laskettuna pudotus olisi varmaan ollut suurempi...euroissa ainakin.Originally posted by tiko4tiko View Post
Hyvä kysymys. Mun autolla oli hintaa 114k, auto oli ajettu 9tkm. Melkoista vääntöä tein ennen hankintaa, että millainen seiska. Bensamallinahan tätä ei euroopasta saa lainkaan, ainostaan hybridinä, dieselinä ja sähkönä. Dieselin ostaminen ja tuominen (verotus) on arpapeliä, kun niitä ei Suomessa myydä.
Harkitsin vakavasti aluksi hybridiä, mutta niiden hinnat oli 1½vuotta sitten korkealla, koska tarjonta oli vähäistä. Vaatimuksena mulla oli muutamia varusteita (jousitustus, verhoilu, stereot ja vetokoukku). Käytännössä nuo ehdot johtivat siihen, että autot olivat käytännössä täysillä varusteilla. Hyridinä seiska olisi ollut m760e, vain yksi 750e oli tarjolla speksit täyttäen, mutta sen hinta oli käytännössä sama kuin M760e:n. Loppujen lopuksi valinta oli helppo, kun lompakolla teki valinnan. m760e.stä olisi pitänyt maksaa noin 35k€ enemmän veroineen. Lisäksi kalliimpi auto tiputtaa hintaansa enemmän. En keksinyt perusteita maksaa 'samasta' autosta paljon enemmän.
Nyt 1½vuoden jälkeen voi tehdä seuraavan välitilinpäätöksen.
1. Tällä hetkellä vastaavasti varustellun sähkömallin uskoisin löytäväni 90...100k€ hinnalla (vain BMW-liikkeen myymät kelpaa,). Arvo on näin arvioiden tipahtanut 14...24k€. Millä hinnalla seisakasta pääsisi eroon, en osaa sanoa.
2. Speksit täyttävän M760e löytyisi mobile.de.stä hintaan 110...115k€ +autovero noin 5k€. Tekemäni oletus, että kalliimpi menettää arvoaan nopeammin, pitää tässäkin paikkansa, hybridillä ajaminen pelkän arvonlaskun puolesta olisi ollut noin 10k€ enemmän. Oma veikkaukseni on, että kun vuoden vierivät, ero sähkön ja hybrin välillä kapenee entisestään. Vanhemmiten hybiridi voi olla jopa vaikeampi myytävä eli halvempi, koska sen akku 'kuluu' nopeammin.
Varmasti hybridi olisi vaikeampi vanhana myydä kun siinä täytyy ottaa huomioon kahden voimalinjan ongelmat. Eihän näissä täyssähköisissä oikein muita ongelmia taida tulla kuin tuo akusto...ja toki normi alustan kulumiset ja mahdolliset varusteiden sähköviat mitkä nyt olisi joka mallissa.
EDIT:
Paska nakki tuo kivenisku. Noh onneksi sentään tosiaan tuulilasille eikä kattoon.
Kyllä lasivakuutus on ehdoton nykyään...En ole IF:n ehtoja lukenut mutta tuskin katto kuuluu lasivakuutuksen piikkiin...eihän useimmissa kuulu sivulasitkaan.
Leave a comment:
-
Jep. Ehkä turva on halppis versio, vaikka LähiTapiola halvemmaksi tarjouksia pyydettäessä tulikin.
Leave a comment:
-
Jännä eri ehdot, koska Turva on samaa "konsernia" Lähitapiolan kanssa.Originally posted by VilleP View PostRiippuu vakuutusyhtiöstä. Pääsääntöisesti ei mene lasivakuutukseen. Oma panoraama hajosi kun opastekylteistä tippui joku mutteri tms kehä 3:sella. Kaskon piikkiin piti laittaa. Kyseessä oli Turvan vakuutus, vakuutus ehdoista löytyy kattaako lasivakuutus lasikattoa.
Vaihdoin Lähitapiolaan, joka korvaa kaikki lasit: https://www.lahitapiola.fi/henkilo/a...asi-rikkoutui/ Lasivakuutus korvaa myös ulkoisesta iskusta rikkoutuneet sivu- ja takalasit sekä kattolasin.
Jos autostasi on vaurioitunut kattolasi,
Leave a comment:
Leave a comment: