BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turder
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Tämän haluaisin saada myös itse toimimaan omassa autossa. Mulla tuli tuo SIM reader jo valmiina X5:n mukana. Ostitko vain toisen SIM kortin nykyisen liittymäsi rinnalle vai kokonaan uuden 4G liittymän tätä varten? Jos haluaa myös puheluiden toimivan niin eikös silloin joku rinnakkaiskortti data ominaisuuksilla ole se ainut vaihtoehto?
    Lainaan vaikket kysynyt minulta ja olen pohtinut hieman tätä asiaa. Eli oma setup on nyt seuraava:
    - BMW Sim reader
    - siinä prepaid liittymän sim-kortti.

    Toimii kuin junan vessa ja on edullinen. Eli pidän datayhteyttä päällä vain tarvittaessa ja kun maksimiveloitus datasta per päivä on alle euron niin ne muutamat reissupäivät tv:tä katselleen ei maksa tältä osin "mitään". Vs. normaali kk-maksullinen liittymä aina päällä, jossa maksaa paljolti turhasta. Toki tuohon erilliseen ei saa yhdistettyä oman puhelimen puheluita mutta en ole kokenut tätä ongelmaksi. Puhelut tulee läpi normaalisti puhelimen kautta ja kuuluvuus ollut normaali eli hyvä.

    Nyt kuitenkin kännykkäsovellus on alkanut muistuttamaan, että aktivoi eSim, ja tarjoaa siihen Ubigi nimistä eSim-liittymää. Ei tehnyt tätä aiemmin... Pikaisesti katsottuna noiden hinnat on kalliimmat kuin suomalaisten liittymien. Onko kukaan tätä aktivoinut ja käyttänyt?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Tänään sitten aamulla rekisteröintikatsatukseen.

    Eilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeen Asennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiosta
    Tämän haluaisin saada myös itse toimimaan omassa autossa. Mulla tuli tuo SIM reader jo valmiina X5:n mukana. Ostitko vain toisen SIM kortin nykyisen liittymäsi rinnalle vai kokonaan uuden 4G liittymän tätä varten? Jos haluaa myös puheluiden toimivan niin eikös silloin joku rinnakkaiskortti data ominaisuuksilla ole se ainut vaihtoehto?

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Noita latauskahvojen lukkiutumisia taitaa enemmänkin sattua...en tunne kuin 3 sähkö/hybridiautoilijaa (tämän foorumin ulkopuolelta) ja kahdella heistäkin ollut ongelmaa tuon kanssa joskus. Ja eikös Tekniikan Maailmankin joku käyttötestiauto kärsinyt samasta vaivasta. Siksi tuohon olisi kyllä syytä jotain ratkaisua kehittää kyllä.

    Hyvä kuitenkin että edes joissain latausasemissa hätäseis-mahdollisuus on ja että joissain autoissakin mekaaninen irroitus on mahdollista. Aina oppii uutta...

    Sääli ettei i7 ole semmoista tullut...

    Hyvä kuitenkin että ongelmat ratkesi ja pääsit kotio!
    Tuon volkkarin jumittelun ollessa päällä , en uskaltanut ollenkaan käyttää julkisia latureita. Kotilataukseen pohdin korjausta odottaessa sellaista viritystä , että olisi sahannut latausstöpselin tappikolon auki , niin että olisi saanut steban irti , vaikka lukitustappi ei vapaudu. Oli stressaava pari viikkoa , kun ei koskaan tiennyt , vapautuuko latausjohto vai ei . Yön yli ei voinut jättää lataukseen , vaan homma oli hoidettava edellisenä iltana , jotta olisi sitten voinut varautua muuhun kyytiin työmatkalle , jos autoa ei saa irti.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Vähän tiukille sulla tuo reissu kyllä meni. Mutta kerroppa tiko4tiko, oletko nyt täysin mukavuuden kyllästämä seiskamies? voiko pienempää enää edes harkita?
    Seiskan koko on ainoa asia, joka on auton haaste. Parkkipaikoilla tilat ei ole suunniteltu tämän auton mukaan. Auto on huima laite matka-ajossa, en tiedä vielä mikä seuraava auto voisi olla..... Leikki leikkinä, äkkiä sitä tottuu autoon kuin autoon ja seiskassa on myös paljon sellaista mitä en tarvitse. Meillä lapset muuttaa pois kolmen vuoden päästä. Mutta ajetaan nyt tällä ku valittamista ei ole, päinvastoin Takuu on voimassa 2027 syksyyn joten kiirettä ei ole. Ja jos auto jatkaa taivaltaan yhtä viattomasti kuin mitä se on toiminut tähän asti, ei tuo takuun päättyminenkään mikää katasrofi olisi, akkutakuuhan on voimassa 2030 asti.

    Seiskassa arvo putoaa kivenlailla, mutta ei se nollaa pienemmäksi voi mennä eli pitämällä pidempään arvonalennus per ajettu kilometri oikenee melkoisesti. Toki jo nyt tilanne on samoissa kuin mitä arvonalenus oli äksässä neljåssä vuodessa per ajettu kilometri. Uutena autona äksä karisti aimo tukun arvostaan ensi metreillä liikkeen kynnyksen yli niiatessa.
    Last edited by tiko4tiko; 01-03-2025, 23:42.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Noita latauskahvojen lukkiutumisia taitaa enemmänkin sattua...en tunne kuin 3 sähkö/hybridiautoilijaa (tämän foorumin ulkopuolelta) ja kahdella heistäkin ollut ongelmaa tuon kanssa joskus. Ja eikös Tekniikan Maailmankin joku käyttötestiauto kärsinyt samasta vaivasta. Siksi tuohon olisi kyllä syytä jotain ratkaisua kehittää kyllä.

    Hyvä kuitenkin että edes joissain latausasemissa hätäseis-mahdollisuus on ja että joissain autoissakin mekaaninen irroitus on mahdollista. Aina oppii uutta...

    Sääli ettei i7 ole semmoista tullut...

    Hyvä kuitenkin että ongelmat ratkesi ja pääsit kotio!

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Vähän tiukille sulla tuo reissu kyllä meni. Mutta kerroppa tiko4tiko, oletko nyt täysin mukavuuden kyllästämä seiskamies? voiko pienempää enää edes harkita? Sähköautoilijahan ei voi ajaa kelloa vastaan. Se tuli itsekin huomattua kun vuoden päivät ajelin sillä iX50:llä. Itse suosin pääsääntöisesti pelkästään isoja ja hyväksi havaittuja latauskenttiä. ABC:n ja Nesteen isot kentät olivat hyviä. Sekä myös K-latauksen isot kentän. Yhden kerran taisin Ionityllä ja ST1:n latauksessa käydä missä maksettiin suoraan luottokortilla. Kummallakin oli ongelmia. Ensimmäinen Ionityn laturin johto ei toiminut vaan piti siirtyä toisella puolelle ja toinen johto suostui toimimaan. ST1:n kanssa sama ongelma. Ensimmäinen pömpeli oli täysin mykkä. Toisesta tuli virtaa sen verran kuin luvattu. Siihen loppui mun ”harharetket” noissa latureissa. Eli tuli huomattua, että sähköauton kanssa pärjää kyllä hyvin mutta reitti ja lataukset sen varrelle on suunniteltava hyvin. Pelivaraa ja aikaa oli jätettävä. Kerran kun kävin kelkkakärrin kanssa Kainuussa ja kulutus oli yli 40kWh/100km, niin silloin ei kyllä naurattanut. Ei huvittanut nimittäin hirveesti ylimääräisiä pyöriä tuon yhdistelmän kanssa nälkämaassa -20’C pakkasessa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post

    No eiköhän siihen saataisi hätästop nappula aivan kuten bensa-asemillakin on, millä saa ensin virrat pois ja sitten mekaaninen lukituksen avaaja vaikka jossain takaluukussa tms riippuen missä latausliitin on. Ei luulisi olevan mahdoton yhtälö nykyaikana..mutta toki kaikki tuntuu sähköautoilussa olevan tehty pikkuisen hankalaksi.
    Tuollasia hätästop-nappeja on latureissa. Mutta silti mekaaninen avaus on riski, joku tahvo avaa lukituksen (jos mahdollista) virta päällä Kai se sitten on oletus että i7-kuski olisi tälläinen tahvo, koska mekaanista mahdollisutta ei ole

    Jokus laturin toimattomuus voi olla juurikin, että joku on painanut tatin pohjaan, jotta on saanut kaapelin irti.....No tässä tapauksessa hätäseis-tattia ei ollut, etsitiin kyllä ja varmasti olisin kokeillut Luulisi, että jos latausasema on täysin virraton, softa lopettaa toiminnan ja lukko avautuu (jos virraton tilan on lukko auki). Työkaveri kertoi, että hän on kerran käyttänyt hätäseis-toimintaa, kun lataus ei vain loppunut muuten vaikka yritti mitä.

    Jos ajattelee sitä kautta, että nyt on infraa rakennettu vielä aika vähän, ja kaikenlaista häiriötä on jo asennetuissa vehkeissä. Miten kun määrät kasvaa ja käyttorasitus kasvaa myös? Aiemmin kun sähköautoyhteisö oli pieni, käyttäjät raportoivat latureidenvioista aktiivisesti, nyt tilanne on jo toinen. En itsekään ala mitään raportoimaan vaan fokus on löytää tomiva laturi, jos en saa sähköä. Työkaveri tarkasti Iisalmen ABC:n laturin tilan netistä ja sielä laturi oli vihreänä = toimintakuntoisena. Hän toki ilmoitti asiasta eteenpäin, koska on sähköautoilun veteraaneja (+10 vuoden kokemus) Eihän laturia kukaan korjaa - etänä tai paikan päällä, jos ei ole vikailmoitusta, totta tämäkin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Käsittämätöntä ettei noissa mitään mekaanista hätäirroitusta ole. Varsin typerää suunnittelua varsinkin kun vissiin on kohtuullisen yleistä nuo jumitukset.
    Joo, joku hätäsalpa pitäisi olla, joissakin sellainen taitaa ollakin. Aika yleinen juttu, jos asiaa alkaa kuukkeloimaan. Löytyipä jenkkien i4 forumilta DIY kuinka tuollanen paikallinen latauskahva avataan ja mekaaninen lukitus vapautetaan Electrify America chargers stuck. My bizarre experience and workaround for all of you who may be in the same situation | BMW i4 Forum​. Kaveri kyllästyi odottamaan apuja ja kävi paikallisesta tavaratalosta ostamassa ruuvarin ja vapautti jumiin jäänee i4:n omin avuin. Suomessa kahva on erilainen, joten ohje ei toimi, mutta muuten käypäsiä ohjeita tökkelin irrrottamiseksi.

    Suomessahan kahva lukittuu autosta, lukko on kai aivan sama niin type2:ssä kuin pikalaturin DC-liittimelle eli auton latausporin kello kahdestatoista tulee lukitus nasta joka menee kahvasa olevaan neliomalliseen avaukseen. Miksi tuo lukko ei auennut, en vaan ymmärrä? Mitään aiempia ongelmia ei ole ollut kotona tai muuallakaan. Oliko laturi sitä mieltä (koska maksupääte meni sekasin), että yritin lähteä maksamatta ?! Avasin lukituksen autosta ja auton mielestä lukko oli auki (valkoinen valo ja näytössä myös ilmoitus että lukitus on auki), mutta liitin oli kyllä tukevasti lukossa eli jotenkin tuo laturi ohjasi lukitusta. Aika perseestä, että oikein mihinkään ei voi luottaa, vaan softat taustalla touhuilee. Ei nyt luulisi olevan ylivoimasta antaa esim tuolle merkkivalolle signaali mekaanisesta lukosta, eikä räpsytellä sitä vai sen mukaan missä asennossa bitti on autossa varsinkaan kun se ei näytä olevan se määräävä bitti....Toki jonkinlainen mahdollisuus on myös, että tuossa olikin mekaaninen jumi ja se nyt vaan sitten sattui aukemaan, kun auton lukitusta ja kahvaa vain ravisteli sen pari kymmentä minuuttia ja pöntön buuttaksella ei ollut mitään vaikutusta. Mutta jos tämä oli mekaaninen jumi ja vika auton lukossa, niin pitäisi kai sen oireilla sitten muutekin - nyt siis kytketty pikalaturiin 3 kertaa Mikkelissä ja kotilaturilla kytkentäkertoja on 5 kpl ilman mitään onglemia. Kolmas vaihtoehto on, että latausaseman kahvasssa oli jotain mekaanista häröä lukitusaukon kohdalla, en huomannut katsoa. Lämpötila oli plussalla, joten jäätyminen ei käy syystä.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Kuka sitä hätästoppia älyäisi kaiken ahdistuksen keskellä painaa? ;-) (Oikeasti.)

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post

    Saattaa olla melkoinen pamaus ja valokaari, jos esim. 800 V 400 A kytkentä irrotetaan jännitteisenä. En tiedä, vieläkö irrottajasta olisi autoa kuljettamaan (tai autosta ajettavaksi) sen jälkeen.
    No eiköhän siihen saataisi hätästop nappula aivan kuten bensa-asemillakin on, millä saa ensin virrat pois ja sitten mekaaninen lukituksen avaaja vaikka jossain takaluukussa tms riippuen missä latausliitin on. Ei luulisi olevan mahdoton yhtälö nykyaikana..mutta toki kaikki tuntuu sähköautoilussa olevan tehty pikkuisen hankalaksi.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Käsittämätöntä ettei noissa mitään mekaanista hätäirroitusta ole. Varsin typerää suunnittelua varsinkin kun vissiin on kohtuullisen yleistä nuo jumitukset.
    Saattaa olla melkoinen pamaus ja valokaari, jos esim. 800 V 400 A kytkentä irrotetaan jännitteisenä. En tiedä, vieläkö irrottajasta olisi autoa kuljettamaan (tai autosta ajettavaksi) sen jälkeen.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Käsittämätöntä ettei noissa mitään mekaanista hätäirroitusta ole. Varsin typerää suunnittelua varsinkin kun vissiin on kohtuullisen yleistä nuo jumitukset.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by melperri View Post


    Tuota samaa pohdiskelin pari vuotta sitten kun volkkarin latausportin solenoidi jumitteli. Ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin purkaa joko auto tai latausasema niillä sijoilla,
    Ostaa Puuilosta tuota varten voimavirtakaapelin katkaisuleikkurin

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Pitkää matkaa olen ajanut ja aiemmin ei ole ollut mitään muuta kuin että lataus ei käynnisty + huputettuja/tysin toimattomia latureita. Onneksi työkaveri oli myös kokenut sähköautoilija, joten paniikkia ei syntynyt missään vaiheessa. Mutta joo stressitilanteita johon perinteisellä autolla ei joudu.

    Tökkeli ei ole juuttunut autoon kiinni aiemmin. Laturipönttö meni sekasin latauksen lopetuksessa ja oma kärsimättömyyteni - latauksen katkaisu autosta käsin - ei parantanut asiaa. Jälkikäteen yritin löytää ohjetta mekaanista vapautuksesta, mutta sellaista ei näytä olevan. X5:ssa oli 'naru'. Turvallisuuden vuoksi kaiketi tätä ei saa olla täyssähköautossa. Jos tökkelin saisi irti mekaanisesti pikalataus päällä, valokaari olisi aika massiivinen. Tuli vaan mieleen, että mitäs jos lukitus ei olisi auennut latausaseman buutilla - joku mekaaninen vika - mitä sitten?

    Tuota samaa pohdiskelin pari vuotta sitten kun volkkarin latausportin solenoidi jumitteli. Ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin purkaa joko auto tai latausasema niillä sijoilla,

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Täytyy sanoa, että olipa stressaava reissu! Omat hermot eivät kyllä kestäisi tuollaista.
    Pitkää matkaa olen ajanut ja aiemmin ei ole ollut mitään muuta kuin että lataus ei käynnisty + huputettuja/tysin toimattomia latureita. Onneksi työkaveri oli myös kokenut sähköautoilija, joten paniikkia ei syntynyt missään vaiheessa. Mutta joo stressitilanteita johon perinteisellä autolla ei joudu.

    Tökkeli ei ole juuttunut autoon kiinni aiemmin. Laturipönttö meni sekasin latauksen lopetuksessa ja oma kärsimättömyyteni - latauksen katkaisu autosta käsin - ei parantanut asiaa. Jälkikäteen yritin löytää ohjetta mekaanista vapautuksesta, mutta sellaista ei näytä olevan. X5:ssa oli 'naru'. Turvallisuuden vuoksi kaiketi tätä ei saa olla täyssähköautossa. Jos tökkelin saisi irti mekaanisesti pikalataus päällä, valokaari olisi aika massiivinen. Tuli vaan mieleen, että mitäs jos lukitus ei olisi auennut latausaseman buutilla - joku mekaaninen vika - mitä sitten?

    Leave a comment:

Working...
X