Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turder
    replied
    Varmaan vain ollut kelit nyt sellaista mikä pakkaa lumen joka paikkaan. Tiellä voi olla samalla kertaa märkää suolattua lunta ja pölisevää kevyempää lunta. Ohituksissa tms kaistanvaihdoissa saa aina uuden kerroksen märkää tai kuivaa ja sitä kerrostuu kun on aina hyvä tartuntapinta. Minäkin sain kuskin puolen lokasuojat ihan tukkoon jollain 25km ajelulla kun lähti lämpimästä tallista niin lämpimään autoon tarttui tuo lumi todella helposti. Näyttää että ilmajousituksen pussiin ei onneksi tartu, mutta siihen alla olevaan "jousilautaseen" kyllä jää aikamoinen lipare lunta.

    Mulla alkoi pelkääjän etuovi pitämään rätisevää ääntä avatessa ja suljettaessa. käsin avatessa tai automaatilla. Pyyhin sitten sormella läpi mustan saranan liukupinnat ylä- ja alapuolelta ja ääni poistui. Ei siinä mitään hiekkaa tms isompaa ollut, sormeen vähän tuli pölyä/likaa mutta aika iso ääni lähti pienestä liasta. Noita ei varmaankaan kannata rasvata koska sitten tarttuu lika, tai joku sellainen kuivaspray, grafiitti tms? Tehtaalta nuo näyttää aika kuivilta...

    Leave a comment:


  • eemi
    replied
    Tein vastaavan havainnon i4:sen kanssa, pyöränkotelot aivan täynnä lunta ja helmojen etuosat lähes maahan asti jäässä. Jouduin jäät hakkaamaan kumivasaralla että sain irti. Mikä lie tuota lunta sitten kerää kun ei edelliset yhdeksän bemaria ole lähellekään vastaavia määriä kerännyt pyöränkoteloihin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Löytyi syy kulutuksen reiluun nousuun loppumatkasta. Pyöräkotelot varsinkin oikealla puolella olivat täynnä lunta siten, että renkaat ovat laahanneet lunta. Puhdisteli koteloita lumitöiden yhteydessä. Koteloissa oli lunta 1½ lumikolallista ja aivan puhtaasi en niitä saanut. Kyllä X5:nkin koteloihin lunta kertyi mutta ei tälläisiä määriä. Kotelo on ulkoreunastaan seiskassa selkeesti ahtaampi, mikä näyttää kerryttävän lunta koteloihin. Pitänee viedä auto johonkin halliin sulamaan, että lumi ja jää häipyy alustasta. Näyttäisi että takavanteissa on reipaasti lunta, joka on osin kuoriutunut irti vanteen yläosasta jarrulevyn lämmönvaikutuksesta auton seisoessa, mikä tarkoittaa reilua epätasapainoa.

    Auton perään kertyi myös lunta erittäin paksu kerros, noin 15cm. Sen verran raskas lasti, että takaluukku ei suostunut avautumaan ennen 'lumitöitä'. Ja lopuksi maailma ykkösongelma - automaattiovet ei toimi, kun kynnyskoteloiden anturit on lumen ja jään peitossa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Viime yönä sivuttiin kulutusennätystä eli 228km lentokentältä kotiin 95km/h keskivauhdilla 32,6kWh/100km. Matka sujui vakaasti heikosta kelistä huolimatta, efficiency-asetuksella auto on hyvin vakaa ja kaikenlainen vikurointi on poissa. Ohittin moottoritiellä muutamia hitaammin liikkuvia, vasen kaista oli ns. puuteria. Erinomaisen vakaasti auto liikkui tuollaisellakin alustalla, persauksessa/ohjauksessa ei ollut aistittavissa minkäänlaista leijuntaa/irtonaisuutta. Lunta oli ehkä 5..10cm, pohjaan asti, sitä ei ainakaan korvakuulolla ollut edes kaistojen välissä 'vallissa'. Ohitukset tein toki varoen: pieni nopeuserolla, kaistan vaihdot ja muut ohjausliikkeet varovaisia, vauhti vakiona. Loppumatkasta olot heikkeni ja kulutus kohosi, rekat oli tampanneet/avanneet jonkinlaisen uran lumeen. Aura-autoja koko matkan aikana ei näkynyt, mutta eipä loppumatkasta näkynyt kyllä muitakaan, kaksi rekkaa tuli vastaan Haminan Luumäen välillä, siinä kaikki.

    Ja vaikka keli oli heikko, niin joukkoon mahtui yksi ääliö, jonka piti kiihdyttää siinä vaiheessa kun olin jo ohi (autonmitan edellä). Liekö tunnisti auton merkin, ja pakko oli perseillä. Alunperin hän ajeli 70km/h, aloitin ohittamaan ~80km/h. Kun nopeus alkoi tässä 'leikissä' nousta, mietin jo ohituksen keskeyttämistä, mutta sattumalla eteen tuli rekan tekemä ura, kun rekka oli ohittanut jonkun hetkeä aikaisemmin. Tämä mahdollisti reippaammat toimet asian ratkaisuun.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Tehdäänpäs pieni välikatsaus. i7 on ollut käytössä heinäkuun alusta ja kilometrejä on kertynyt vajaa 20tkm ja autossa mittarissa on vajaat 30tkm.

    Marraskuu oi hiljasin 2400km ja syyskuussa tuli liikuttua sitten 3700km edestä. Autolla ei ole juuri nurkissa pyöritty vaan ajot ovat olleet matka-ajoa, kuukauden keskimääräinen päivämatka osuus kaikilla kuukausilla 170..320km/pv. Kesällä kulutus oli noin 22kWh/100km ja keskinopudet kuukaudessa ~84km/h molemmin puolin. Marras-joulukuussa keskinopeus on pudonnut ~80km/h ympäristöön ja kulutus on pompannut 28kWh/100km tasoon. Kun tien märkä tai pinnassa on yhtään lunta/sohjoa niin kulutus nousee merkittävästi. Suurin matka-ajo kulutus,33kWh/100km, oli aamuyöllä (04..05) lentokentälle mennessä lumisilla teillä ennen aura-autoa.

    Onneksi akku on riittävän kookas. Kesällä ei ollut mitään ongelmia ja eroa periteisee autoon ei ollut, vaikka päivässä tulikin paljon kilometrejä. Pysähdysten aikana auton sain yhdeksän kertaa kymmenestä ladattua 11/22kW latureilla hyvään iskuun ennen matkan jatkamista. Nyt talven tullen kulutuksen noustessa eteen on tullut jo näitä ns. 'pakollisia pysähdyksiä'. Kyllä tuo jonnin verran kieltämättä vtaa, hörppiä kahvia ja odotella, että pääsee jatkamaan matkaa, kun auto ei muuten matkantejoa rajoita päinvastoin. Yhden kerran on myös sattunut, että laturia sai Mikkelin Pitkäjärven ABC:llä hetken odotella ja kun piuhaan pääsi kiinni niin lataus oli aika verkkaista 'dynaamisen' kuormanjaon vuoksi. Hienoa bullshit-bingoa- miksei ei voi sanoa suoraan, että kaikki saa sähköä huonosti. Tuon jälkeen olenkin Mikkelissä ladannut Cittarin Ionitylla, jossa vai kerran on ollut toinen lataaja ja lataustehon rajoittaa auto, ei laturipömpepelit. Suomalaiset on pihiä porukkaa, kun sähkön saa jostain (pari) senttiä halvemmalla niin kannattaa jonottaa

    Saa nähdä lisääkö pakkanen vielä kulutusta entisestään, katsotaan muuttuuko kantama vielä synkemmiksi. Muta kevättä ja uutta veneilykautta kohtihan tässä jo mennään hyvää vauhtia Omalla kohdalla harjoiteltavaa on vielä auton valmistelussa lataukseen, reilummin etukäteen lämmitys pitäsi laittaa päälle, jotta akkua ottaa tehoa heti. Toisaalta siten on kylmärinki, että riittääkö sähkö laturille asti auton alkaessa ehdottelemaan nytkin, että mitä jos akun valmistelu keskeytettäisiin. Muutenkin auton on aika säikky, ohjetta ja varoituksia ja latausohjeita pukkaa huolella varauksen tipahtaessa alle 10%.

    Auto on toiminut käytännössä moiteetta sen jälkeen kun se vapautui ajokiellosta (jarruvika/valmistusvirhe) heinäkuussa ja sain auton käyttöön. Yhden kerran oikea etuistuimen referenssi katosi, ja sitähän ei sitten kotikonstein pysty restoimaan, vaan auto oli käytettävä huollossa. Etupenkki opetetaan uudelleen menemään kasaan pois edestä, kun takana oikealla V.I.P. (lue perheen teini) haluaa oikaista jalkansa ja säätää penkin lähes makuuasentoon. Sinänsä takapenkin lounge-asennolla ei nyt niin ole merkitystä, mutta referenssin kadotessa, etupenkki suostuu liikkumaa vain 2cm kerrallaan, mikä on jo hieman haittaakin. Odotin, että autossa olis ollut kaikenlaista pientä, niinkuin uusissa malleissa yleensä ja tälläisisissä vielä enemmän. Erittäin positiivinen yllätys, varauduin juoksemana huollossa taajempaan.

    Talven tullen automaattiovet toimivat satunnaisesti. Syynä on kynnyskotelon antureiden peittyminen jäällä ja lumella ajon aikana, joten anturi joko ei toimi tai luulee, että este on lähellä ja ei avaa ovea. Muuten talvella ei ole paljoa moittimista - auto on lämmin, ei natinoita tai nitnöitä, jousitus toimii erinomaisesti. Valot ovat olleet myös positiivien yllätys. Kun aikoinaan koeajoin esittelyautoa, valot olivat heikot. Epäilinkin jo silloin että valot oli suunnattu persiilleen. Huomautin asiasta, mutta kuulema olivat ok No eivät varmasti olleet, sillä näissä ei suurempaa puutetta todellakaan ole. Toki X5 laservalojen kantamaan ei ole, siinä mielessä lisäpitkät olisi hyvät, mutta niitä ei taida näihin dynaamiseiin valoihin saada rinnalle toimimaan mitenkään järkevästi.

    Ominaisuus, jolle ei mitään voi, on, että auton perään kertyy nopeasti paksu kerros lunta, 3..5cm, jolloin peruutettaesa ei ole kameraa eikä antureita apuna. Kun niiden avustama peruttaminen on erittäin helppoa, niin ilman niitä se on vaativaa, joten kameroiden ja autein toimimattomuuden seurauksena on tullut tehtyä havaintoja. Kerran meinasi lentokentällä laturin suojaksi asetettu tolppa kaatua/puskuri vaurioitua. Pysäytin auton etäisyydelle, jossa keltainen suojatolppa oli jo pudottanut lumet puskurista, mutta sormi mahtu vielä väliin

    Helvetin kätevää sinänsä katkaista keltaiset suojatolpat niin matalaksi, että autoa peruttaessa ruutuun tolppaa ei näe mistään. Ja tämä suunnittelun kukkanen on lähes joka laturilla. Suojat on tuollasia puolen reiden korkuisia. Jos kameraa ei ole, niitä ei pysty näkemään mitenkään. Olisiko ollut mahdotonta laittaa niihin 'aurauskepit' tai vain katkaista toppa vasta ylempää, jotta ne voisi ihan nähdäkin takaikkunasta? Latausympäristöt on samaa kuraa kuin sähköautojen kojelaudan ergonomia hiplailunäyttöineen. Tosin ei aina, on myös erinomaisia latausasemia, joiden 'läpi' voi ajaa, ei tarvitse peruutella jossain parkkipaikan takakulman kolosessa ja varoa 4" putkesta taivuteltuja taideteoksia. Monessakin paikassa olisi ollut tilaa tehdä asiat aivan vastaavalla tavalla, mutta ei niin ei. Infran rakentajat voisi mennä ottamaan oppia esim Kuninkaantien ABC:ltä, Mikkelin cittarin Ionitylta tai Siiskosen leipomon pihalta (tosin Siiskosen pihalla löytyy myös Nesteen latausasema josta oppia ei pidä ottaa). Eihän polttoainemittarillekaan peruutella johonkin ahtaaseen koloseen. Suunnitteleekohan näitä systeemejä (latausinfra ja sähköautojen hallintalaitteet) henkilöt, jotka eivät aja (sähkö)autolla lainkaan. Samat 'koulut' taitaa olla Hesan liikennesuunnittelijoiden kanssa,

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Tämän päivän ajot 870km, lämpötila 0...-22C, tiet vaihteli väillä kuiva - liukas - luminen. Koko matka effcient-moodilla, ei leijumista tai epävakautta edes erittäin lumisella ohituskaistalla. Seurailin regeneraatiota, regen puolelle ei juuri mennä vaan pieni voima (2kW) jää jäljelle ja auto rullaa kevyesti, kun voimalappuun ei koske.

    Ja nyt toimii lasinpesukin ainakin -10 asteeseen

    Eli käyttäjän osaamattomuuteen liittyviä juttuja aiempi valitus
    Last edited by tiko4tiko; 23-12-2024, 18:55.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    On kyllä selvää eroa aikaisempaan X5:een talviominaisuuksissa ja heikompaa suuntaan.

    Onnneksi valitsin nastarenkaat, mutta i7 ei kyllä herätä luottamusta liukkaalla kelillä tai toisinpäin ilmoittaa kyllä selvästi nelivedosta huolimatta, että pitoa on vähän
    Oletko katsonut rengaskulmat? Mulla oli takana liikaa aurausta ja camberia, kesärenkaiden sisälaidat kuluneet ja auto oli joskus liukkaissa kohdissa "nuljahtava", eli esim sateella suojatiemaalaus, tai routapaikkaus eri materiaalia kuin muu tie jne. Laittoivat auraukset ja camberit ohjearvojen yläreunaan ja on ollut erittäin junamainen sen jälkeen. Nyt talvellakaan ei ole ollut mitään moitetta ja paljon neutraalimpi/rauhallisempi käytös. Takavetopainotteinen se kyllä on mutta en koe ongelmaksi.

    Omat talvikokemukset muutenkin hyvinkin positiiviset, kuten oli aiemmankin sähköauton kohdalla. Lämmin on (pitää muuten kajuutta hyvin lämmön sisällä parkissa). Kamerapesurit tosi jees. Keulan tutkat toki tukkeutuu loskalla ja kovassa lumisateessa mutta niin on ollut muissakin autoissa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Eipä nuo kovin kovat paineet ole mutta kokeeksi voisi hiukan laskea takapään painetta josko auttaisi asiaan. Itsellä oli tehtaan jäljiltä pyöränkulmat hiukan pielessä ja rajummassa kiihdytyksessä veteli kuin etuvetoinen auto. Yleinen ajettavuus parani merkittävästi suuntauksella.
    On kyllä selvää eroa aikaisempaan X5:een talviominaisuuksissa ja heikompaa suuntaan.

    Onnneksi valitsin nastarenkaat, mutta i7 ei kyllä herätä luottamusta liukkaalla kelillä tai toisinpäin ilmoittaa kyllä selvästi nelivedosta huolimatta, että pitoa on vähän. Tässä on tullut nyt ajettu mutkaisempia baanoja Hamina-Taavetti & LPR-Mikkeli kun tie on täysin jäässä (suolattu, mutta jäätynyt sen jälkeen). Onhan se kokemus viedä tällästä 2,6tn autoa kaarteen läpi sivuluisissa ja auto tuntuu olevan täysin irti. Pitkän akselivälin johdosta liikkeet on rauhallisia, mutta ei tuossa rennosta ajamisesta voi puhua, vaikka omalla kaistalla pysttäänkin 50m sladissa. Samoilla vauhdeilla X5 ei tehnyt samaa, ja jos oli joskus jotain oli niin kaasun lievällä lisäämisellä auto vakaantui heti. Tämä ei onnistu i7:n nelivedolla, vaan luiston alkaessa pienikin kaasun lisäys tuo perää rinnalle vain lisää ja samalla alkaa nelipyöräluisu etupään menettäessä myös pitoa - joko tien reuna tai keskiviiva alkaa lähestymään nopeasti. Pakko päästä jääjaradalle kokeillemaan, miten paljon tuosta luisun alusta on siiheen, että paluuta ei ole vaan massa vie autoa. Toisaalta tein muuttaman 'puolilaittoman' ohituksen ja niissä auto oli erittäin vakaa, kun vaikka kiihdytys oli tasolla, johon äksällä pystyisi ehkä all-in Eli jotenkin tuo irtonaisuus ja levottomuus liittyy tilanteeseen jossa auto on lähellä neutraalia tlannetta (ei kiihtystä tai jarrutusta). Em. kokemukset siis comfort (?) moodilla. Ei pälkähtänyt kokeilla sport-asetusta.

    Toinen asia joka v*"%#a on tuulilasin pesu. Eipä ole ollut tuulilasinpesuri jäässä muutamaan vuosikymmeneen. Oli tänään mahtava reissu, 50km välein sivuun, ja tuulilasinpesunestettä sulkien päälle manuaalisesti. Säiliössä on -22C neste ja ajoin auton halliin ja 10min ja nestettä alkoi tulemaan. Pesin lasia sitten huolella jos putkessa/pumpussa olisi jäänyt laimeampaa seosta, tosin en usko. No testaan huomenna, onko syy autossa vai kuskissa eli onko -9c liian arktinen kokemus seiskalle.

    Kulutus on noussut merkittävästi, nyt maatieajossa menee 26...28Wh/100km. Jos ajoradalla on yhtään lunta, kulutus nousee jyrkästi. Kokeilin 2.kaistaisella tiellä jossa oikealla oli paljas (jää) ja vasenkaista oli ohuen lumikerroksen peitossa. Oikealla kulutusmittari näytti 27..28kW/h/100km ja vasemmalla kulutus nousi tasolle 34..36kWh/100km. Koska tulee aika paljon ajettua puolenyön aikaa aamuyöllä, jolloin tien kunnossapito on heikohkoa, akku on pakko olla lähtiessä 100% jos/kun esim lentokentälle on tavoite ajaa ilman pysähdyksiä. Pahin keskikulus on tähän mennessä 33kWh/100km (240km maantieajoa)

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    No tulipa tämänkin koettua, 80% lähtövarauksella en päässyt lataamatta lentokentälle kovan vastatuulen vuoksi ( tai ehkä jollain 5-10km marginaalilla). Olis vaan pitänyt ladata lähtiessä 100%

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Tällä hetkellä appi näyttää edessä 2,5/2,6 ja takana 2,8 bar (mittaus -6 asteen lämpötilassa), suositus 2,6bar/2,9bar joka toteutuu, kun kelit taas lämpenee (10 asteen lämpötila tila ero muuttaa 0,1bar)
    Eipä nuo kovin kovat paineet ole mutta kokeeksi voisi hiukan laskea takapään painetta josko auttaisi asiaan. Itsellä oli tehtaan jäljiltä pyöränkulmat hiukan pielessä ja rajummassa kiihdytyksessä veteli kuin etuvetoinen auto. Yleinen ajettavuus parani merkittävästi suuntauksella.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Vähän saman tyyppistä esintyy tuossa i4:ssa. Ilmiö voimistuu tuossa mitä liukkaampi keli on. Millaisilla rengaspaineilla ajelet?
    Tällä hetkellä appi näyttää edessä 2,5/2,6 ja takana 2,8 bar (mittaus -6 asteen lämpötilassa), suositus 2,6bar/2,9bar joka toteutuu, kun kelit taas lämpenee (10 asteen lämpötila tila ero muuttaa 0,1bar)

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Vähän saman tyyppistä esintyy tuossa i4:ssa. Ilmiö voimistuu tuossa mitä liukkaampi keli on. Millaisilla rengaspaineilla ajelet?
    Last edited by makebm5; 24-11-2024, 12:42.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Onko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?
    Kyllä sitä noinkin voisi kuvata. Suoraan ajaessa auto kulkee vakaasti, edes kova tuuli ei vaikuta kuten äksässä. Mutta käännyttäessä, kiihdytettäessä perä 'leijuu' / on irtonaisen tuntuinen, Nyt en siis tarkoita mitenkään provosoivaa kiihdyttämistä tai jyrkkiä käännöksiä. Sport-moodi auttaa selvästi. En tiedä miten sportmoodi vaikuttaa moottoreiden säätöön , en oiken usko että pelkkä jousituksen muutos vaikuttaisi noin paljoa. Pahita on, että irtonaisuus (leijunta) on jotenkin epätodellista (kuin huvipuiston sähköautossa), mikä ei herätä luottamusta. Periaateessa liikkeet on rauhallsia ja auto ei tee odottamattomia liikkeitä. Mulla ei ole mitään ongelmaa pojan takavetoisen E90 kanssa. Liukaalla E90 on eläväinen mutta erittäin looginen ja auto kertoo etukäteen mitä tuleman pitää. BMW iX40 ajoin aikoinaan huonossa kelissä koeajoa, siinä leijunta oli erityisen voimakasta, jos kaasu/voimapedaalin nosti ylös. Auto alkoi välittömästi tarjoamaan lievästi jompaa kumpaa kylkeä menosuuntaa aivan kuin auto olis kokonaan irti. Seiska on tässä tianteessa vakaa, joten tuo sähkömoottorin säätö on korjaantunut/parantunut selvästi.

    No keli oli viime viikolla erittäin heikko, katsotaan miten talvi jatkuu, kun keli on enemmän perinteisen talvinen.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
    Onko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?

    Mulla oli X5:ssa talvella renkaat edessä ja takana 275/45 20. Nyt seiskassa on edessä 255/45 20 ja takana 285/40 20.Leveys samaan luokkaa, joten ei tämä renkaan levydesta ole kiinni. Molemmissa tapauksissa rengas on sama Nokian HKPL 10, joten rengas on sama.

    Erona siis sekarengastus ja seikassa on rutosti enemmän voimaa. Molemmissa autoissa (X5/i7) oli/on myös nelipyöräohjaus joten ei eroa siinäkään. Sähköinen voimalinja on sitten toinen selittävä ero. Muistan vielä hyvin kun kävi aikoinaan kokeilemassa iX 40:sstä talvimyrskyssä, auto oli suuri pettymys verruttuna X5:een, kun ajoin saman reitin peräjälkeen. X5 meni rauhallisesti kiemurtelematta. Ei seiska nyt niin irtonainen ole kuin iX, johon ei ollut mitään luottoa. Sanoinkin palauttaessa autoa, että jos tällä pitäisi lumituiskussa ajaa huonsoti auratulla tiellä 400km, niin takki olisi aika tyhjä perille päästessä. Tosin eipä iX 4:llä tosin montaa kilometria ilman taukoa olsi tarvinnut ajaakaan, Kun koejaon range täydellä akulla oli ennusteen mukaan 210km. Mielestäni X5 on myös selvästi parempi kuin i7 huonossa talvikelissä. Lisäksi seikan maavara on sellainen (toki tämä pitää vaan hyväksyä joa matalalla autolla ajaa), että sekin rajoittaa talvikäyttöä, kun (pää)teiden auras on olematonta.

    Seiskaa hankiessa tiesin, että talven huonojen kelien osata takapakkia tulee, ja nyt se on sitten myös todettu että oletus ei ollut virheellinen. Viime päivien huonossa kelissä matkaa tuli ajettua yhteensä vajaat 900km. Suurimmillaan kulutus oli 32kWh/100km (eli seikan täydellä akulla range noin 300km), vaikka keskinopeus jäi tuolla vajaan 240km makalla 70km/h tasoon. Tie oli käytännössä erittäin luminen/loskainen koko matkan, vain muutamien kilometrien matkalla voi sanoa, että tie oli aurattu jossasin vaiheessa päivää. Esim moottoriteillä vasemmalla kaistalla oli niin paljon lunta, että seiskalla ei sinne ollut mitään asiaa. Äksällä olisin parista 50km/h ajaneesta kyllä ohi mennyt, koska vasemalla oli kuitenkin kuorma-auton jäljet
    Last edited by tiko4tiko; 23-11-2024, 00:12.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎