Originally posted by volvostabemariin
View Post
iX3
Collapse
X
-
Katsoin iX3-koeajovideota ja todellinen range sekalaisessa ajossa kesäkelissä oli 600 kilometrin luokkaa eli ei tuo talvella taida ihmeisiin pystyä. Mahtaneeko vieläkään onnistua 1000 km yhdellä välilatauksella. Millaiset lienevät ajovalot - niissä kehitys on viime vuosina mennyt vauhdilla väärään suuntaan.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
-
Minäpäs jatkan näitä ei mitään merkitystä lausuntoja. Meikäläisellä ei kyllä perse kestä edes 500km isuta yhteen kyytinm autossa - tonnista puhumattakaan. Ja sitten uudet sähköautot lataa kahvitauon aikana, joten ei tämäkään ole oleellista. Valoista samaa mieltä - erittäin valitettavaa kehitystä. ja vähintään yhtä paha on iDrive rullan posituminen. Sitä pystyy käyttämään katse lähes kunnolla tiessä. Näyttöjä hiplatesssa häviää huomioinbtikyky täysin. Oman talouden iXllä ja Ix2lla tuosta empiiristä kokemustaOriginally posted by bittivirhe View Post
Mahtaneeko vieläkään onnistua 1000 km yhdellä välilatauksella. Millaiset lienevät ajovalot - niissä kehitys on viime vuosina mennyt vauhdilla väärään suuntaan.
Comment
-
Eikös ne Saksassa ollut ajanut uudella ix3 1000km pätkän yhdellä latauksella maaseututeitä https://www.youtube.com/watch?v=u0WZ1ZBQp2E
No joo Suomessa varmaan mahdotonta paitsi keskikesällä. Vähän polttelis itseä tuo uusi malli, meillä vanhan mallin ix3 lci ja tällä pääsee meidän ajotyylillä näillä keleillä n.300km ja kesällä n.350km. Arvonalenema van on näillä sähkäreillä niin raju että siinä ei ole enää mitään järkeä. Taidetaan jatkaa vanhalla vaan kun range ei ole onneksi meillä ongelma
Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"
Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm
Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
1/4 maili 11.8 / 205 km/h
0-200km/h 11.40s
100-200km/h 6,00s
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354
Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää
Comment
-
Sanopa muuta. Itselle tuli joulukuussa 2022 iX kaikilla varusteilla paitsi autotallin avaajalla. Hyvä jos kolmasosan ostohinnasta saisi nyt hyvitystä. Loppu meikäläisen autonvaihdot vähäksi aikaaOriginally posted by miyli View PostArvonalenema van on näillä sähkäreillä niin raju että siinä ei ole enää mitään järkeä. Taidetaan jatkaa vanhalla vaan kun range ei ole onneksi meillä ongelma
Comment
-
Kyllä minäkin joudun puskassa käymään, mutta kun en kahvia osaa juoda, niin en sellaisia pysähdyksiä ole koskaan harrastanut. Mökkimatkalla kertyy ajassa tuntien ero hybridillä vs. täyssähköllä ajaessa. Sen yhden latauksen hyväksyisin, mutta sillä ei vielä pärjää.Originally posted by volvostabemariin View PostMinäpäs jatkan näitä ei mitään merkitystä lausuntoja. Meikäläisellä ei kyllä perse kestä edes 500km isuta yhteen kyytinm autossa - tonnista puhumattakaan. Ja sitten uudet sähköautot lataa kahvitauon aikana, joten ei tämäkään ole oleellista. Valoista samaa mieltä - erittäin valitettavaa kehitystä. ja vähintään yhtä paha on iDrive rullan posituminen. Sitä pystyy käyttämään katse lähes kunnolla tiessä. Näyttöjä hiplatesssa häviää huomioinbtikyky täysin. Oman talouden iXllä ja Ix2lla tuosta empiiristä kokemusta
Joo, rullan poistuminen on huono juttu, samoin kuin fyysisten kytkimien, laservalojen, pimeänäön, jäähdytettyjen mukinpitimien, tuuletettujen penkkien, hieronnan jne. jne.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Yritin olla puuttumatta tähän, mutta niin räikeää tekstiä, että pakko nyt ottaa stoppia sen verran, että missä se mökki oikein sijaitsee ja mistä asti sinne ajetaan? _Tuntien ero_ vaatii kyllä nyt avaamista.Originally posted by bittivirhe View PostMökkimatkalla kertyy ajassa tuntien ero hybridillä vs. täyssähköllä ajaessa. Sen yhden latauksen hyväksyisin, mutta sillä ei vielä pärjää.
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Meinasin kysyä samaa. Jopa meikäläisen dino-ikäistä iX40 kun lataa tunteja niin sillähän ajaa täältä Riihimäen kulmilta Utsjoelle ja tovin matkaa takaisin. Ja sitten noilla uusilla 800Originally posted by pyroz View Post
Yritin olla puuttumatta tähän, mutta niin räikeää tekstiä, että pakko nyt ottaa stoppia sen verran, että missä se mökki oikein sijaitsee ja mistä asti sinne ajetaan? _Tuntien ero_ vaatii kyllä nyt avaamista.
Voltin systeemien autoilla tunteja lataamalla ajaa Afrikkaan
Comment
-
Sijainti nyt ei teille kuulu, mutta matka kotipihasta mökille on Googlen mukaan karvan yli 1000 kilometriä. Itse en ole täyssähköllä tätä väliä kulkenut, mutta kun vertaa vaimon tai pojan matka-aikaa omaani, niin kyllä siinä tuntien ero on. Muistaakseni 2-3 tuntia. Vaimo kyllä osaa juoda kahvia, en tiedä paljonko se vaikuttaa asiaan. Itse hörpin ajaessa kokista.Originally posted by pyroz View PostYritin olla puuttumatta tähän, mutta niin räikeää tekstiä, että pakko nyt ottaa stoppia sen verran, että missä se mökki oikein sijaitsee ja mistä asti sinne ajetaan? _Tuntien ero_ vaatii kyllä nyt avaamista.
EDIT: MyBMW:n mukaan iX:n kulutus oli matkalla 235.1 kWh ja latauksiin on kulunut aikaa 108 minuuttia + tietysti mutkat maantieltä latureille ja takaisin eli kyllä tuosta helposti se 2 tuntia tulee viivettä. Lisäksi keskinopeus on ollut alempi, kuten sähköautoilijoilla usein on. Toki iX on tähänastisista sähköautoista paras tässä suhteessa - isoin akku ja nopein lataus.Last edited by bittivirhe; 08-12-2025, 15:39.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Tuntien ero --> 2-3 tuntia --> 108 minuuttia. Tuskin korvessakaan latausasemat jossain aivan keskellä metsää ovat vaan isompien teiden varsilla. Ylinopeutta ei siis sähköautolla ajeta myöskään niin paljoa kuin polttomoottorilla.Originally posted by bittivirhe View Post
Sijainti nyt ei teille kuulu, mutta matka kotipihasta mökille on Googlen mukaan karvan yli 1000 kilometriä. Itse en ole täyssähköllä tätä väliä kulkenut, mutta kun vertaa vaimon tai pojan matka-aikaa omaani, niin kyllä siinä tuntien ero on. Muistaakseni 2-3 tuntia. Vaimo kyllä osaa juoda kahvia, en tiedä paljonko se vaikuttaa asiaan. Itse hörpin ajaessa kokista.
EDIT: MyBMW:n mukaan iX:n kulutus oli matkalla 235.1 kWh ja latauksiin on kulunut aikaa 108 minuuttia + tietysti mutkat maantieltä latureille ja takaisin eli kyllä tuosta helposti se 2 tuntia tulee viivettä. Lisäksi keskinopeus on ollut alempi, kuten sähköautoilijoilla usein on. Toki iX on tähänastisista sähköautoista paras tässä suhteessa - isoin akku ja nopein lataus.
i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
-
Jep. Ja meillä taitaa olla tässä myös näitä legendaarisia janttereita, jotka vetää 1000km kusematta, paskomatta, syömättä, tauotta. Mitalin annan minä ainakin, mutta en kadehdi enkä edes yrittäisi samaa vaikka olisi lentävä matto alla. Terveydellekin alkaa olla jo vaarallista tuollainen.Originally posted by PNM2 View Post
Tuntien ero --> 2-3 tuntia --> 108 minuuttia. Tuskin korvessakaan latausasemat jossain aivan keskellä metsää ovat vaan isompien teiden varsilla. Ylinopeutta ei siis sähköautolla ajeta myöskään niin paljoa kuin polttomoottorilla.
Tosiasiassahan noin pitkällä matkalla on ainakin yksi pidempi ruokatauko, jonka aikana akku ladataan melkeinpä täyteen asti, esim. 40minuuttia. Sen lisäksi kaksi noin 10-15min taukoa kun käy vessassa ja hakemassa sen kahvikupposen käteensä. Ollaan jo 70minuutissa, eikä ole oltu auton takia lainkaan pysähdyksissä. 108 - 70 = 38minuuttia. Tuon verran annan periksi ja sanon, että kyllä polttiksella varmaan pääsee normaalisti ajaen nopeammin tuon välin. Itse pidän eroa kuitenkin aika mitättömänä. ja "tuntien ero" väitteet on puutaheinää suurimmalle osalle kansalaisista.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Kuten jo aiemmin sanoin, niin kyllä minunkin täytyy pusikossa käydä matkalla, mutta siihen ei montaa minuuttia kulu. Eväitä syön ajaessa ja kahvia en osaa juoda, joten niiden takia en myöskään pysähtele. Matkaan meni noin 14:45 h, josta kaksi tuntia oli muuttokuorman tekoa reitiltä sivussa ja 12:22 ajamista (ajat MyBMW:stä). Kerran tankkasin ja otin samalla kaupasta sapuskaa mukaan mökille, olisiko mennyt vajaa 15 min siihen. Pari kertaa puskassa jossain keskellä ei mitään. Jos ette usko, niin voitte tulla seuraavalla kerralla tarkkailemaan suoritusta.
Se "2-3 tuntia" perustui aikaisempiin sähköautoihin, joissa oli pienemmät akut ja hitaampi lataus. Tosin ei tuo laturissa vietetty 108 minuuttia niin kaukana 2 tunnista ole, ei se lataus ala sillä sekunnilla kun kääntyy pois maantieltä eikä maantielle palata silloin, kun MyBMW kirjaa latauksen päättyneeksi. Väitän kyllä, että se 2 tuntia menee noihin latauksiin, ylimääräiseen ajoon, latauskaapelin kiinnitykseen ja irrotukseen, maksamiseen jne jne hyvinkin. Latauksia oli useampia, koska akkua ei voi ajaa kovin tyhjäksi seudulla, missä latureita on noin 100 kilometrin välein ja osa niistä on useammin kuin kerran ollut rikki (siis koko kylän kenttä pimeänä).
Se, että teidän pitää pysähdellä matkalla tuntikausiksi, ei ole minun ongelmani. Ei kuitenkaan tarvitse valehtelijaksi syyttää. Minulle riittää tuo reilun 12 tunnin matkalla olo, en kaipaa siihen enää tuntien pidennystä. Mieluummin olen perillä mahdollisimman nopeasti ja lepään sitten.G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
No tämähän vain kuvaa asioiden subjektiivisuutta. Ei missään nimessä voi yleistää että sähköauto merkittävästi hidastaa suuren osan porukasta matkantekoa. Itsellanä taas se reilun 400 Km reissu anoppilaan vaatii kaisi pysähdystä. ja oli auton tekniikka mikä hyvänsä niin sama aika menee - latautuu siinä tauon aikana sähkis tai diesel seisoo parkissa. Ja luulin että keskustelu triggeröityi minun kommentistani "uudet sähköautot ovat game changer.." Niiden nopealla latauksella noilla pitkillä matkoilla ei ole mitään vaikutusta kenelään aikatauluiun. se että meneekö 1000 km reissussa varttn pidemäpään vai ei on täysin yhdentekevää - kaikille meille; voisin väittää. Subjektiivista tai ei
Comment
-
Juuri näin. Sallitaan 1000km puskapaskojalle ja ajaessa syövälle omat tapansa toki, mutta en lähtisi yleistämään kaikelle kansalle. Kaikilla on omat tyylinsäOriginally posted by volvostabemariin View PostNo tämähän vain kuvaa asioiden subjektiivisuutta. Ei missään nimessä voi yleistää että sähköauto merkittävästi hidastaa suuren osan porukasta matkantekoa. Itsellanä taas se reilun 400 Km reissu anoppilaan vaatii kaisi pysähdystä. ja oli auton tekniikka mikä hyvänsä niin sama aika menee - latautuu siinä tauon aikana sähkis tai diesel seisoo parkissa. Ja luulin että keskustelu triggeröityi minun kommentistani "uudet sähköautot ovat game changer.." Niiden nopealla latauksella noilla pitkillä matkoilla ei ole mitään vaikutusta kenelään aikatauluiun. se että meneekö 1000 km reissussa varttn pidemäpään vai ei on täysin yhdentekevää - kaikille meille; voisin väittää. Subjektiivista tai ei
S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Luulen sanoneenikin, että yhden lyhyen lataustauon sietäisin mökkimatkalla, mutta tuo tuntien lataaminen on liikaa. Joutuisin keksimään jotain erityistä tekemistä siksi aikaa ja muutenkin pitkä ajopäivä venyisi vielä paljon pitemmäksi. Jos selviäisin tuosta matkasta varttitunnin välilatauksella, niin ajaisin jo sähköautolla. Kuvittelin, että iX ratkaisisi asian (kun sille luvataan 700 kilometrin toimintamatkaa), mutta kuten tuosta 235 kWh:n kokonaiskulutuksestakin voi päätellä, "yksi lyhyt lataus" on vain kaukainen haave. Ja ymmärrän kyllä, ettei useimmilla ole ikinä tarvetta ajaa 1000 kilometrin päivämatkaa, mutta meillä nyt sattuu olemaan.
G05 45e
ex: F11 530d xDrive
ex: E84 X1 xDrive 25d
Comment
-
Konfiguroin Mersun GLC:tä ja kyllä se kslliimmaksi tulee kuin iX3 suurinpiirtein samoilla varusteilla. Toki Mersuun on huomattavasti enemmän kaikkea tarjolla mutta olisi toi listahinnaltaan sadantonnin auto siinä missä iX3 on kaikilla varusteilla noin 80k€. Mersun hinnassa varmaan myös tingattavaa, kuten Bemarinkin hinnassa oli.i4 M50
ex: G30 530e xDrive M-Sport
ex: F11 525d xDrive
ex: F11 520d
ex: E91 318i
Comment
Comment