Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i8 - kokemuksia / ostajanopas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • punaparoni
    Newbiemmer
    • Oct 2022
    • 5
    • SVL

    BMW i8 - kokemuksia / ostajanopas

    Hei,


    Onko tällä foorumilla ketään entisiä tai nykyisiä i8:n omistajia?


    Autohan on alkuperäisestä hinnastaan tippunut melko paljon alaspäin ja nyt noita saa jo "kohtuullisella" +65ke hintatasolla. Jotkutpa epäilleet myös, että hintatason pohja alkaa tulla vastaan ja auton arvo saattaa tulevaisuudessa jopa vain nousta, erikoisuutensa vuoksi.


    Jonkun verran autoa seuranneena ja ostoa harkinneena olen automalliin jo perehtynyt. Ongelmia noissa on tietysti ollut jonkun verran, tässä muutama mainitakseni:


    -Tuulilasi herkkä halkeamaan. Rakenne ilmeisesti niin ohut, joka altistaa tälle.
    -Ilmastoinnin kompressorissa ollut ainakin vuosimallien 2014 - 2015 osalta ongelmia. Kompressori on pettänyt ja pahimmassa tapauksessa metallipalasia on sitten pitkin jäähdytysputkia. Koska jäähdytysputket kiertävät mm. korkeajänniteakuston ympärillä, on tuo työläs (ja kallis) korjata.

    -Ovien kaasupumput pettävät aika-ajoin
    -Polttoainesäiliön paineanturissa ollut ongelmia. Tuohon ilmeisesti kuitenkin DIY-fiksi olemassa.
    -Korkeajänniteakku (tai sen moduuleita) on joillain pettänyt. Moduuleita voi vaihtaa, mutta työläs.
    -Bensamoottorin turbossa ollut öljyvuoto-ongelmia
    Last edited by punaparoni; 30-01-2023, 22:48.
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15233
    • Ajamisen Iloa

    #2
    Ei ole valitettavasti kokemuksia.

    Tuotannon koko:
    20465 i8:sia.
    16581 i8 Coupea
    3884 i8 Roadsteria

    Spekulaatiota:
    Muotoiluhan on BMW:n kaikkien aikojen parhaita.
    Tekniikka, kuten kaikissa patteriautoissa, tulee olemaan kallis ja toistuva aikapommi. Ajettiinpa autoilla tai ei.
    Myös erittäin korkeat litratehot tuottava pikkumoottori on kestävyydeltään aina heikompi kuin isompi ja väljemmin kuritettu.

    Ite saattaisin ostaa juuri nyt jos ois rahaa, ihan kokemuksen vuoksi ja akkujen vikaantumiseen on vielä noin 5v marginaalia.
    Tuotantomäärä on siinä kintaalla että mahdotonta ennustaa.
    Myöskin mahdotonta ennustaa että mikä on yleinen suhtautuminen alkupään hybrideihin tulevaisuudessa. Muotoilu on varmasti silloinkin arvostettu.
    Voisikuvitella että 10v päästä rahoista saa vain puolet takaisin mutta 25v päästä ne saa kokonaan takaisin. Ylläpidon ja akkujen korvaamisen hinta parikertaa siinä välissä on ?.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 646

      #3
      Jokunen vuosi sitten olin tällaista ostamassa mutta jäi muutamasta tonnista väliraha kiinni. Koeajoautossa mielestäni jarrut käyttäytyivät omituisesti. Toimivat kyllä periaatteessa o.k. mutta siinä vaiheessa kun auto oli melkein pysähdyksissä ja se piti saada kokonaan stoppiin tuntui, että se ei ikään kuin pysähtyisi kuitenkaan heti. Vaikea selittää mutta jotenkin noin. Tavallaan jäi se viimeinen pysähdys tulematta samalla tavalla kuin normi polttomoottoriautossa vaan tapahtui pehmeämmin ja huonona puolena tietysti se, että auto jatkoi matkaa ainakin jokusen kymmenen senttiä ennen kuin pysähtyi. Ilmoitin tästä myyjälle joka totesi ettei ole mahdollista. Näkemättä ja kokeilematta tietenkin tiesi tämän. Myöhemmin luin sitten jostain ulkomaiselta foorumilta, että on ollut laajemmin tiedossa oleva ongelma ja ilmeisesti fiksattu.

      Comment

      • tiko4tiko
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2020
        • 783
        • Lappeenranta

        #4
        Eikös i8 ole kuitenkin teknisesti aika 'simppelipeli' eli sama kuin 225ex mutta voimalinja on käännetty nurin perin. (2-sarjalaisessa sähkömoottori takana ja i8:ssa edessä.)
        Polttomoottorin viritysaste on samaa luokkaan kuin Volvon T8 hybrideissä, joten ei nyt kuitenkaan poikkeuksellinen.

        Eli vaikka i8 päällepäin hyvinkin eksoottisen näköinen, niin hybriditekniikka/voimalinja on enemminkin perinteinen kun erikoinen. Toki pioneerisulkupolvea joten lastentauteja on varmasti ollut alkuun. Varmasti helpompi (ja halvempi) tapaus kuin joku McLarenin tai Ferrarin hybridi vanhemmiten.
        Mini, E24, E90, G70
        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15233
          • Ajamisen Iloa

          #5
          Originally posted by tiko4tiko View Post
          Eli vaikka i8 päällepäin hyvinkin eksoottisen näköinen, niin hybriditekniikka/voimalinja on enemminkin perinteinen kun erikoinen. Toki pioneerisulkupolvea joten lastentauteja on varmasti ollut alkuun. Varmasti helpompi (ja halvempi) tapaus kuin joku McLarenin tai Ferrarin hybridi vanhemmiten.
          Offtopikkia:

          McLareneissa on ollut todella pahoja laatuongelmia kokoonpanossa ja osien istuvuudessa, jos sattuu saamaan maanantaikappaleen niin osia tippuu tielle jo ensimmäisillä ajeluilla.
          En nyt puhu Gordon Murrayn aikaisista vaan näistä MP4-12C ja sitä tuoreemmista.

          P1:sen hybridi-akunvaihto maksaa yli 100000€, se on vaihtokunnossa 10v välein.
          Akunvaihtokustannus varmaan riippuu siitä kapasiteetista, Porsche 918 se oli ihan shokeeraavan kallis, en muista nyt että paljonko.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3837
            • Nokia

            #6
            i8 kaikkien kuuden akkukennomodulin vaihto on 6000 euron hintaluokassa.
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • punaparoni
              Newbiemmer
              • Oct 2022
              • 5
              • SVL

              #7
              Originally posted by Tomi T View Post
              i8 kaikkien kuuden akkukennomodulin vaihto on 6000 euron hintaluokassa.



              Kennothan noissa on suhteellisen edullisia ja mahdollisia tosiaan vaihtaa myös yksittäin.


              Työtä tuossa luonnollisesti on. Vaatii auton nostamisen ylös, paljon purkamista ja akkupaketin pudotuksen alhaalta pois.


              Comment

              • 315i
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2014
                • 241
                • Arctopolis

                #8
                330e akkukennon hinta oli, kun viime vuonna kysyin, muistaakseni 1500€, marmorilla. Hieno auto, en ole ajanut, mutta tyylikäs. Musta/kulta, vai onko se bronssi, olis sellainen sopivan vaatimaton. Saiskin täyssähköisenä, niin alkaisin heti lottoamaan.


                Niin off topikkina voin sanoa, että VW Tuaregin automaattilaatikon korjaus ei taida paljon hävitä tuolle koko akkupaketin vaihdolle.


                Nimim. Kaksi Volkkaria omistanut. Ensimmäisen ja viimeisen
                Last edited by 315i; 01-02-2023, 17:16.

                Comment

                • Tomi T
                  BTCF Member
                  • Apr 2003
                  • 3837
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by 315i View Post
                  330e akkukennon hinta oli, kun viime vuonna kysyin, muistaakseni 1500€, marmorilla.
                  Nyt kannattaa hahmottaa mistä puhutaan. Tämä kuulostaa yhden kennomodulin hinnalta vaihdettuna. Niitä on siis useampia per akku, määrä riippuu automallista.

                  Threadin aiheeseen:

                  Ovien pumppujen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos on asiallisesti merkkiorganisaatiossa huollettu auto. Tietenkin pärnäsen korjaamon ja tarkan euron omistajien jutut erikseen.
                  ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                  ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                  BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                  BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                  ex. 53*BMW

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    Oviin menevät johtosarjat tai niiden suojakuori tuuppaa halkeilemaan ja katkeilemaan ajansaatossa. Korjauksena uusia oven johtosarja.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17512
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Tomi T View Post
                      Threadin aiheeseen:

                      Ovien pumppujen vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan. Ei pitäisi olla mitään ongelmia, jos on asiallisesti merkkiorganisaatiossa huollettu auto. Tietenkin pärnäsen korjaamon ja tarkan euron omistajien jutut erikseen.
                      Huolto-ohjelmaan? Siis tarkoitatko, että ovien pumput vaihdetaan tietyssä iässä tai kilometrien mukaan?
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 1996
                        • Tampere/kainuu

                        #12
                        Originally posted by Laku View Post
                        Huolto-ohjelmaan? Siis tarkoitatko, että ovien pumput vaihdetaan tietyssä iässä tai kilometrien mukaan?
                        Juuri näin.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Juuri näin.
                          Tosiaan nuo kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta tuo vaihtoväli niille on mielestäni määritetty melkoisen lyhyeksi.
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • 315i
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2014
                            • 241
                            • Arctopolis

                            #14
                            Juu siis niitä moduuleita tarkoitin. Olisko 330e ollut 1.5kWh pala tai sinnepäin.

                            Comment

                            • Samu81
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 145
                              • Espoo

                              #15
                              -Iskareiden suojakumit hajoaa, taattu tyyppivika, tunnetulla jenkkiforumilla paljon juttua. Jos tähän ei puutu ajoissa edessä on kertaluokkaa kalliimpi iskariremontti
                              i8 '14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎