Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 eristysvastusviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4600
    • Tampere

    BMW i3 eristysvastusviat

    Raaputetaas aiheesta muutama sana kun tämä taitaa olla näissä autoissa sellainen vika mikä ilmenee silloin tällöin ja siitä myös näkyy pyörivän kysymyksiä siellä täällä. Pääsin itsekin oman auton kanssa tutustumaan vikaan pienistä kilometreistä huolimatta (<30tkm).

    Koodeja mitä tuo saattaa aiheuttaa
    21F0E3 High-voltage electrical system: Insulation resistance below threshold (fault) (ilmoitus näytölle ja varoistusvalot)
    https://bmwfault.codes/XMLDiagView?doc=MgAwADAAMAAwADMANgAwADIANwA2ADcAOA A5ADAANAA=
    21F0E4 High-voltage electrical system: Insulation resistance below warning threshold
    https://bmwfault.codes/XMLDiagView?doc=MgAwADAAMAAwADMANQA5ADAAMQAwADkAMA A4ADAANAA=
    22280F High-voltage electrical system: Isolation resistance below fault threshold value
    https://bmwfault.codes/XMLDiagView?doc=MgAwADAAMAAwADUANwAzADQANQA5ADAAMg A5ADAANAA=
    222814 High-voltage electrical system: Insulation resistance below warning threshold
    https://bmwfault.codes/XMLDiagView?doc=MgAwADAAMAAwADEAMAAwADcANAAzADcANQ A4ADAANAA=

    Normaalisti eristysvastus on 2,4 MOhm tai suurempi. Vikakoodi tulee kun se laskee 400 kOhm tai alle. Jos eristysvastus laskee alle 200 kOhm, niin tulee herja ajotietokoneen ruudulle esim "korkeajännitejärjestelmä".

    Näissä autoissa taitaa olla muutama tyypillinen paikka mistä herja aiheutuu ja niistä pian lisää.... ​
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4600
    • Tampere

    #2
    Ensimmäinen vikakohde voi olla lämmityksen PTC vastuksen johto. Tuossa tuo oma lapamato suolestettuna.



    Tyypillinen vikapaikka on näissä tuolla vastuksen päässä olevassa liittimessä.


    Mulla tuossa toisessa kontaktissa oli tämän näköistä rupea. Liekö tuo sitten vuotovirran aiheuttamaa vai jotain muuta.


    Tuossa on sitten netistä bongattu hiukan rupisemmassa kunnossa oleva liitin.


    Mistä tuo sitten johtuu? Itse epäilen että vastuksen ylös alas pumppaava lämpötila johtaa siihen että kosteus löytää tiensä liittimen sisäille aivan samalla tavalla kuin se päätyy ajovalojen umpioon. Lämmetessä ilma laajenee ja se pyrkii vastuksen sisältä pois. Kun lämpötila laskee niin se imee ilman takaisin tuodeen mukana kosteutta.

    Vanhemmissa PTC vastuksissa ei ole goretex-venttiiliä joka voisi mahdollistaa hengittämisen niin että kosteus pysyy ulkopuolella. Vaikka tälläinen venttiili on tullut näihin uudempiin lämmittimiin niin siitä huolimatta vikaa on vielä aivan uusissakin autoissa.

    Tuossa vierekkäin uudemman ja vanhemman mallinen vastus.


    Ja tässä goretex venttiili irroitettuna.


    Ja valmistajalta infoa moisesta kikkareesta



    Toinen mahdollinen vika on sitten tuo itse vastuspaketti. Joku oli silponut moisen auki ja sisällys tuossa näyttää tälläiselle.



    Kolmas vikapaikka on sitten REX malleissa tuo rexiin menevä kaapeli.

    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4600
      • Tampere

      #3
      Tyypillinen korjaus on viallisen komponentin paikallistaminen mittaamalla ja vaihtamalla se. Vika tarvii olla päällä jotta sen pystyy paikallistamaan.

      Jotkut ovat myös saaneet apua jos/kun ovat avanneet liitoksen ja huolehtineet että se kuivaa hyvin. Toki tuollaisista paikoista ainakaan hapettumien poisto ei onnistu mitenkään jos kosteutta on tullut paljon ja se on saanut muhia tuolla jo pitkään. Liitintä ei pysty avaamaan mitenkään ehjänä. Jossain on ollut myös juttua että liitin olisi vastuksen vieressä sellaisessa asennossa että vastuksen kylkeä pitkin on mahdollista valua vettä tuonne juureen mistä se voi päästä sisään liittimeen. En muista enää millainen liittimen rakenne on ja että voiko se pitää paikkaansa. Pääseekö vesi pois tuolta oranssin osan sisältä vai ei. Ehkä jollain on tuollainen karva käsillä ja voi tutkia asian. Ainakin alapää minkä päälle tuo oranssi muovi tulee on tiivistetty hyvin.



      Tuossa on video eristysvastuksen mittaamisesta. Ennen moiseen ryhtymistä tietenkin korkeajännitepuoli laitetaan pimeäksi.
      Last edited by fraatti; 28-01-2024, 23:02.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • star63
        Newbiemmer
        • Apr 2022
        • 9
        • Vantaa

        #4
        Tämä on mielenkiintoinen aihe ja hyvä yhteenveto! Tämä tulee varmaan olemaan jonkinlainen riesa monissa muissakin sähköautoissa (etenkin 800 voltin järjestelmät yhdistettynä Suomen talveen). Itse olen törmännyt sekä REx -kaapelin että lämppärin kaapelin vuotoihin. Jälkimmäisen tapauksen diagnoosi merkkikorjaamolla oli niin järkyttävä, että tilasin oman eristysvastusmittarin.
        HV-järjestelmän de-aktivoinnin jälkeen irroitin kaapelin lämmityslaitteesta ja mittasin eritysvastuksen sekä kaapelista että vastuksesta. Vika oli selvästi kaapelissa. Näkyvää hapettumaa ei ollut, joten keskityin kosteuden poistoon.

        Askartelin kaapelin liittimen päälle kutistesukasta ja letkuliittimestä yhteen, johon liitin alipainepumpun.​​​

        Click image for larger version

Name:	kuva.png
Views:	1248
Size:	48.0 KB
ID:	5493706
        Click image for larger version

Name:	kuva.png
Views:	1240
Size:	53.7 KB
ID:	5493707
        ​​

        Pidin pumppua päällä n. 4 tuntia ja samalla lämmitin liitintä varovasti lämpöpuhaltimella. Tämän jälkeen mittasin eristysvastuksen uudelleen ja totesin vastuksen nousseen turvallisiin lukemiin. Myös auton diagnostiikka (ISTA) antoi puhtaat paperit.

        Ongelman uusiutumisen välttämiseksi uitin liittimen Corrosion X -nimisessä "öljyssä", josta oli hyviä kokemuksia yhdestä toisesta sähköprojektista. En uskalla suositella kyseistä ainetta kenellekään, kun en tiedä miten se vaikuttaa pitkällä aikavälillä johtojen eristemateriaaliin. Omasta kokeilusta on nyt aikaa reilu vuosi eikä tänä aikana ole ollut sähköjen kanssa mitään ongelmaa .

        Comment

        • star63
          Newbiemmer
          • Apr 2022
          • 9
          • Vantaa

          #5
          Tuli vahingossa tuplana
          Last edited by star63; 30-01-2024, 21:59.

          Comment

          • humala
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 739
            • Kemi

            #6
            Originally posted by star63 View Post
            Tämä on mielenkiintoinen aihe ja hyvä yhteenveto! Tämä tulee varmaan olemaan jonkinlainen riesa monissa muissakin sähköautoissa (etenkin 800 voltin järjestelmät yhdistettynä Suomen talveen). Itse olen törmännyt sekä REx -kaapelin että lämppärin kaapelin vuotoihin. Jälkimmäisen tapauksen diagnoosi merkkikorjaamolla oli niin järkyttävä, että tilasin oman eristysvastusmittarin.
            HV-järjestelmän de-aktivoinnin jälkeen irroitin kaapelin lämmityslaitteesta ja mittasin eritysvastuksen sekä kaapelista että vastuksesta. Vika oli selvästi kaapelissa. Näkyvää hapettumaa ei ollut, joten keskityin kosteuden poistoon.

            Askartelin kaapelin liittimen päälle kutistesukasta ja letkuliittimestä yhteen, johon liitin alipainepumpun.​​​

            Click image for larger version

Name:	kuva.png
Views:	1248
Size:	48.0 KB
ID:	5493706
            Click image for larger version

Name:	kuva.png
Views:	1240
Size:	53.7 KB
ID:	5493707
            ​​

            Pidin pumppua päällä n. 4 tuntia ja samalla lämmitin liitintä varovasti lämpöpuhaltimella. Tämän jälkeen mittasin eristysvastuksen uudelleen ja totesin vastuksen nousseen turvallisiin lukemiin. Myös auton diagnostiikka (ISTA) antoi puhtaat paperit.

            Ongelman uusiutumisen välttämiseksi uitin liittimen Corrosion X -nimisessä "öljyssä", josta oli hyviä kokemuksia yhdestä toisesta sähköprojektista. En uskalla suositella kyseistä ainetta kenellekään, kun en tiedä miten se vaikuttaa pitkällä aikavälillä johtojen eristemateriaaliin. Omasta kokeilusta on nyt aikaa reilu vuosi eikä tänä aikana ole ollut sähköjen kanssa mitään ongelmaa .
            Moro,

            mitä tarkoitat järkyttävällä diagnoosilla? Maksoiko diagnoosin teko saman kuin eristysvastusmittari? Itsellä auto menossa diagnoosiin ja jos pelkkä diagnoosi maksaa satasia niin taidan antaa olla ja teen itse.

            E70 X5 3.0d -07
            E39 530da touring -99
            ex: E36 325i sedan -93

            Comment

            • star63
              Newbiemmer
              • Apr 2022
              • 9
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by humala View Post

              Moro,

              mitä tarkoitat järkyttävällä diagnoosilla? Maksoiko diagnoosin teko saman kuin eristysvastusmittari? Itsellä auto menossa diagnoosiin ja jos pelkkä diagnoosi maksaa satasia niin taidan antaa olla ja teen itse.
              Diagnoosi oli vain satasia, mutta arvioitu korjauskustannus tuhansia.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4600
                • Tampere

                #8
                Originally posted by star63 View Post

                Diagnoosi oli vain satasia, mutta arvioitu korjauskustannus tuhansia.
                Kuulostaapa erikoiselle. Tämä on somesta bongattu korjausarvio kaapelin että lämmittimen vaihdolle.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • star63
                  Newbiemmer
                  • Apr 2022
                  • 9
                  • Vantaa

                  #9
                  En löytänyt tähän hätään korjaamon laskua. Olin antanut vian selvittelylle aikarajaksi 4 tuntia. Tuossa ajassa eivät pystyneet diagnosoimaan varmuudella, mitä kaikkea pitäisi vaihtaa. Listalla oli kuitenkin mm. EME moduli, joka nosti kustannusarviota ja sai minut säikähtyneenä jatkamaan tutkiskelua omin voimin.

                  Comment

                  • star63
                    Newbiemmer
                    • Apr 2022
                    • 9
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    .
                    Tämä ei itseasiassa kuulosta kovin pahalle, mikäli sisältää myös kaapelin vaihtotyön.

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3197
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Mulla tuli myös herjat uuden vuoden jälkeen ensimmäisillä plussakeleillä. Aloitin tietty vianhaun lämmitysvastuksesta, mutta takaa löytyi rexin konehuone puoleen väliin lunta ja jäätä täynnä. Nostin auton perän ylös ja lämmittelin tallissa sulaks ja kuivaks. Rexin liitin oli todnäk syyllinen eristysvastusmittauksen, ei ole enää ollut vikailmoituksia.

                      Keräs varmaan uudenvuoden Levin reissulla höttölunta tuonne ja rexin käyttäminen sulatti ja teki jääpaakin koko konehuoneesta. Oli muuten seikkailu ajella 700 kilometriä -40c pakkasella. Ei ois ilman rexiä onnistunut.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 547
                        • Uusimaa

                        #12
                        .......
                        Last edited by Rattiukko; 04-02-2024, 11:16.

                        Comment

                        • Runtu
                          Newbiemmer
                          • Oct 2017
                          • 4
                          • Helsinki

                          #13
                          Täällä samat vikakoodit, onko suosituksia missä kannattaisi korjauttaa vai voiko itse korjata jos pysyy työkalut käsissä?
                          E46 330Ci Cabriolet M-Sport Estorilblau

                          Comment

                          • aabel69
                            Newbiemmer
                            • Mar 2024
                            • 1
                            • Finland

                            #14
                            Hoi. Täällä kanssa eristysvastus/EME potilas. Auto heitti kyseiset koodit lukijaan, ja keskikonsoliin "Hybridijärjestelmä. Korkeajännitejärjestelmän häiriö. Moottorin sammuttamisen jälkeen ajon jatkaminen ei ehkä enää mahdollista"

                            Vikakoodit:

                            21F0E4 High voltage electrical system: Insulation resistance below warning threshold

                            222636 EME: internal fault (high-voltage safety function)

                            222814 High voltage electrical system: Insulation resistance below warning threshold


                            Voiko tuo EME vikakoodi johtua noista eristysvastusongelmista. Bmw:ltä uusi EME tilattuna maksaa noin 7000e

                            Onko varsinais suomessa seppää joka mahdollisesti avais liittimet ja tarvittaessa vaihtais uudet johdot. Mielummin maksaisin hänelle kuin bmw merkkikorjaamolle

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4600
                              • Tampere

                              #15
                              Jos tälläistä vie johonkin huoltoon niin kannattaa varmistus että ei joudu maksamaan liikkeen oppirahoja eli vika on ennestään tuttu. Töiden hinnoissa on näyttänyt olevan nulinumeroisia eroja vaikka työn sisältö on sama.

                              Eiköhän nuo kaikki vikakoodit tule samasta syystä.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎