Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i5 xDrive40 Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekaBMW
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 449
    • Oulu

    #16
    Voi olla. Ei ehtinyt näyttöä tuijottaan kun piti katsoa ulos että onko siellä jotain joka vaatii itseltäkin toimia. Silmäkulmasta huomasin että jotain vilahti näytöllä. Oli vaan niin lyhyen aikaa ettei ehtinyt kunnolla katsoa.

    Tosin kun lähestyy edellä olevaa autoa tai risteystä tms niin ihan jees kun hidastaa. Tosin ehkä hieman liian aikaisin aloittaa hidastelun ja joskus tuntuu että jää viimetippaan.
    Liekö tuo minun havaitsema sitten rämän ominaisuuden varjopuolia. Navin kartassa puutteitä?

    Joku etäisyyden säätökin tuolla oli mutta jos sama vaikuttaa normi vakkariin niin ei paljoa lähemmäksikään haluaisi säätää.

    Niin joo. Enää ei ole adaptiiviselle vakkarille etäisyyssäätöä ratissa.
    F11 530d xDrive 09/16
    Ex E60 530d xDrive A 10/08
    Ex E60 520dA 09/08 liisari
    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
    Ex Opel Kadett 1.6 -89

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 449
      • Oulu

      #17
      Toistaiseksi ajot ollut lähinna kaupunki/taajama pyörittelyä.

      Tänään tuli kuitenkin maantiellä 337 km ja 78kWh (auton statistiikan mukaan).
      Vakkarissa nopeudet yleensä 70, 90 tai 110 tiestä riippuen.
      Aloittelijan moka sattui. Aamulla jäi sisätilat lämmittämättä ennen kuin töpselin irroitin.

      Yhdellä ”pikalaturilla” hieman lisää ”löpöä”. Laturi antoi 24kW. Mutta ei tuolle luvattukaan kuin 30kW tehoa. Eikä maksanut kuin 20c/kWh…
      Auton mukaan 18 kWh ehti tarttua mukaan (23%-yksikköä).

      Kotona 17% jäljellä.

      Vakkari on jotenkin ”äkkipikainen” kun ollaan rajoilla että vetääkö, rullaako vai lataako. Semmoisia pieniä nykäyksiä tuntuu. Minusta fossiilivehkeessä toimi pehmeämmin (tai muisti on lyhyt). Siis eihän nuo nykäisyt isoja ole. Voisi suuruudelta ehkä verrata siihen kun fossiilivehje silloin tällöin kuivaa jarruja vinkkareiden ollessa päällä. Jotenkin kuitenkin ärsyttää samoin kuin ärsytti jarrujen kuivauskin.

      Ja sen yhden risteyksen kohdalla auto haluaa edelleen himmata vauhtia. Mennen tullen. Risteyksen merkin huomasin näytöllä että varmaan siihen jotenkin liittyy vaikka sivusta tulevilla on stop merkit. On tuossa risteyksessa jonkin verran kolareita sattunut vuosien aikana mutta tuskin sellainen tieto kartalle/naviin pääsee. Olisiko ennemminkin jäänyt huomioimatta nuo stop merkit.

      Eilen illalla appi ei saanut latausasetuksien muutosta perille. Piti käydä autolla mutka. Eka kerta kun näin kävi.

      Autossa on melkoisen pieni maavara. Viime vuoden TM talvitestin autoista matalin.

      Tänä talvena kun on ollut enemmän plussa kelejä ja tiellä lammikoita niin huomaa että leveä rengas ei ole parhaimmillaan. Ainakin kerran on luistonesto/ajonvakaus puuttunut peliin. Silloinkin kiersin lammikkoa niin paljon kuin tilaa oli mutta lammikon reunallakin oli yllättävän paljon vettä (tai liikaa vauhtia).
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 533
        • Pohjois-Savo

        #18
        Mitä mieltä olet i5:n ajovaloista? Ajelimme vuorokauden verran i5:llä ja X5:n/i4:n adaptiivisten laservalojen jälkeen i5:n kaukovalot tuntuivat aika olemattomilta. Kyllä niillä liikennemerkit näkee hyvin, mutta muuten tuntuu, että jotain jää puuttumaan.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 449
          • Oulu

          #19
          Lasereista ei kokemusta mutta kyllä nuo minusta on paremmat kuin useimmissa muissa autoissa.
          TM talvitestissäkin parhaasta päästä mutta ei tainnut olla paras.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • ekaBMW
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 449
            • Oulu

            #20
            Tuota latauksen slotia en ymmärrä.
            Vaikka määrittelee lataukselle aikavälin niin lataus yleensä alkaa jo aikaisemmin.

            Tuo estää latauksen ajoittamisen esim pörssisähkön mukaan tai yösähkölle.
            Samoin hankala välttää samanaikaisia kuormia. Esim sauna tai lämminvesivaraaja.
            Last edited by ekaBMW; 09-02-2025, 23:34.
            F11 530d xDrive 09/16
            Ex E60 530d xDrive A 10/08
            Ex E60 520dA 09/08 liisari
            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
            Ex Opel Kadett 1.6 -89

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1262
              • Kainuu

              #21
              Originally posted by ekaBMW View Post
              Tuota latauksen slotia en ymmärrä.
              Vaikka määrittelee lataukselle aikavälin niin lataus yleensä alkaa jo aikaisemmin.

              Tuo estää latauksen ajoittamisen esim pörssisähkön mukaan tai yösähkölle.
              Samoin hankala välttää samanaikaisia kuormia. Esim sauna tai lämminvesivaraaja.
              Oisko kysymys siitä että latausteho ei riitä lataamaan annetulla aika välillä tavoite % asti niin aloittaa siksi latauksen etuajassa.
              BMW i4 M50, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

              Comment

              • JH.
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 794
                • PKS

                #22
                Monelle aiheuttaa hämmennystä myös lyhyt testilataus, jonka auto tekee kaapelin kytkennän jälkeen. Vaikka auto ei tavoitteen mukaan tarttiskaan virtaa niin auto lataa hetken, jotta se saa mitattua paljon tehoa on käytettävissä. Tämä loppuu hetken päästä, mutta aina kun piuhan tökkää ja autolta lähtee niin lataus jää vähäksi aikaa päälle. Tämä kokemus i4:stä, mutta olettaisin että vastaava logiikka muissakin.
                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                Käyttis i4 eDrive40
                Kesällä E36 M3
                Radalla E36 325i track day tool

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 389

                  #23
                  Originally posted by JH. View Post
                  Monelle aiheuttaa hämmennystä myös lyhyt testilataus, jonka auto tekee kaapelin kytkennän jälkeen. Vaikka auto ei tavoitteen mukaan tarttiskaan virtaa niin auto lataa hetken, jotta se saa mitattua paljon tehoa on käytettävissä. Tämä loppuu hetken päästä, mutta aina kun piuhan tökkää ja autolta lähtee niin lataus jää vähäksi aikaa päälle. Tämä kokemus i4:stä, mutta olettaisin että vastaava logiikka muissakin.
                  Joo, tuolla tavalla se toimii. Plugin kytkemisen jälkeen softa mittaa käytettävissä olevan tehon ”muutaman minuutin testilatauksella”, että voi laskea tarvittavan latausajan haluttuun tasoon.

                  Mulla on käytössä Gridio nykyisen X5 plugarin eli G05 50e kanssa ja kertaakaan ei ole käynyt, niin ettei auto olisi ollut aamulla (määritetty valmistumisaika esim. klo. 7.00 aamulla) ladattuna määriteltyyn lataustasoon. Fiksusti tuo Gridio osaa hyödyntää yöllä ne halvimmat tunnit. Viime vuonna sähköä meni kokonaisuudessaan n. 9000kWh (kaukolämpötalo) ja pörssisähkön keskihinta jäi Helenin äpistä katsottuna 5,23 c/kWh.

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 449
                    • Oulu

                    #24
                    Uutta softaa pukkasi. Nyt 11/2024.74.
                    Jotain eSIM parannuksia ja digital key juttuja.

                    i4 puollella joku kirjoitteli liukkaasta perästä. Mäkisiä teitä en ole ajanut mutta hieman on samankaltaista kuvaa tullut. Keula tulee myöhässä mukaan?
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • tiko4tiko
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2020
                      • 818
                      • Lappeenranta

                      #25
                      Originally posted by ekaBMW View Post
                      Uutta softaa pukkasi. Nyt 11/2024.74.
                      Jotain eSIM parannuksia ja digital key juttuja.

                      i4 puollella joku kirjoitteli liukkaasta perästä. Mäkisiä teitä en ole ajanut mutta hieman on samankaltaista kuvaa tullut. Keula tulee myöhässä mukaan?
                      Efficient-mode käyttö poisti levottoman perän tunteen liukkaalla i7:ssa täysin.
                      Mini, E24, E90, G70
                      exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                      Comment

                      • torso1
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 389

                        #26
                        Originally posted by tiko4tiko View Post

                        Efficient-mode käyttö poisti levottoman perän tunteen liukkaalla i7:ssa täysin.
                        Sama oli iX50:ssä, meni matka ajossa Efficient-modella kuin juna kiskoilla.

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 449
                          • Oulu

                          #27
                          En ollut tuohon päivityshommaan etukäteen perehtynyt.
                          Onko tosi että homma toimii kännykän kautta?
                          Auton softa latautuu kännykkään ja sen jälkeen kännykkä pitää liittää autoon sekä bluetoothilla että auton wlan ap:hen. Ei kovin käyttäjäystävällinen.
                          Eikös noissa pitäisi olla mobiiliyhteys? Miksi auto ei käytä sitä?
                          Tai jos auton voisi liittää esim kodin wlan verkkoon….
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎