BMW i5 xDrive40 Touring

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekaBMW
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 460
    • Oulu

    #31
    Auton mukana tulleet vakiokokoiset renkaat (245 ja 275). En muista merkkiä. Pitää katsoa merkki kun käyn ulkona.
    Nyt ovat kylläkin ekaa kertaa alla kun auto luovutettiin talvirenkailla.
    Taisi olla 2.9 baria kun hain auton renkaanvaihdosta.

    edit: Joulukuussa otetussa autokuvassa taitaa näkyä continental tekstiä. Zoomaus on hieman epätarkka.
    Last edited by ekaBMW; 21-04-2025, 18:51.
    F11 530d xDrive 09/16
    Ex E60 530d xDrive A 10/08
    Ex E60 520dA 09/08 liisari
    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
    Ex Opel Kadett 1.6 -89

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1313
      • Kainuu

      #32
      Originally posted by ekaBMW View Post
      Auton mukana tulleet vakiokokoiset renkaat (245 ja 275). En muista merkkiä. Pitää katsoa merkki kun käyn ulkona.
      Nyt ovat kylläkin ekaa kertaa alla kun auto luovutettiin talvirenkailla.
      Taisi olla 2.9 baria kun hain auton renkaanvaihdosta.

      edit: Joulukuussa otetussa autokuvassa taitaa näkyä continental tekstiä. Zoomaus on hieman epätarkka.
      Kokeile osakuorman paineita mitä rengaspainevalvonta ehdottaa. Turhaan noita merkki renkaita ylipaineistaa.
      BMW i5 M60
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50, E89 35iS

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 460
        • Oulu

        #33
        Tiputin paineet 2.6 bar ennen liikkeelle lähtöä.
        Saattoi hieman parantua mutta ei kokonaan.
        Koeajolenkin aikana ehdotettu paine nousi 2.7 bariin. Renkaiden paineet oli tuossa vaiheessa nousseet jo 2.9 bariin. Eli 0.3 baria nousi paineet kun renkaat lämpeni ajossa.
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7472
          • Oulu

          #34
          Ihan vaan mielenkiinnosta, onko i5 samat paineet edessä ja takana vaikka on 245/275-renkaat?
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1313
            • Kainuu

            #35
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ihan vaan mielenkiinnosta, onko i5 samat paineet edessä ja takana vaikka on 245/275-renkaat?
            Ainakin M60 tuolla rengastuksella 0,2bar isommat paineet takana.
            BMW i5 M60
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50, E89 35iS

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 460
              • Oulu

              #36
              Tietokone ehdotti samoja paineita eteen ja taakse. Siis ainakin osakuormalla.

              edit: kuvassa rengaspaineet taitaa olla hetkeltä kun auto on sammutettu?​
              Click image for larger version  Name:	Screenshot 2025-04-24 at 23.42.55.jpg Views:	4 Size:	102.6 KB ID:	5527103

              edit2: Tietokone tunnistaa alla olevat renkaat? Appi näyttää renkaiden koot, valmistajan ja mallin.
              Last edited by ekaBMW; 24-04-2025, 22:51.
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1313
                • Kainuu

                #37
                Originally posted by ekaBMW View Post
                Tietokone ehdotti samoja paineita eteen ja taakse. Siis ainakin osakuormalla.

                edit: kuvassa rengaspaineet taitaa olla hetkeltä kun auto on sammutettu?​
                Click image for larger version Name:	Screenshot 2025-04-24 at 23.42.55.jpg Views:	4 Size:	102.6 KB ID:	5527103

                edit2: Tietokone tunnistaa alla olevat renkaat? Appi näyttää renkaiden koot, valmistajan ja mallin.
                Taitaa olla viimeisimmät mitatut paineet ennen parkkiin ajoa. Ei nuo niin pielessä ole että merkittävästi ajo ominaisuuksiin vaikuttaisivat. Nelipyöräsuuntaus kannattanne tehdä.
                BMW i5 M60
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50, E89 35iS

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 460
                  • Oulu

                  #38
                  Päivitetäänpä huomioita.

                  Alussa mainitsin tavaratilan verhosta joka ei ole enää automaattinen kuten E ja F sarjoissa.
                  Tuo on nyt puoliautomaattinen. Takaluukkua avatessa verho aukeaa puolittain. Ennen luukun sulkemista pitää muistaa käsin sulkea.

                  Max regenerointi on ilmeisesti vajaa 100kW. Ainakaan isompia lukuja ei ole näkynyt mittaristossa.
                  Ja tuo 100kW tulee jo tosi kevyellä jarrutuksella. Väkisin tahtoo mennä tappiin ja oletan että osa energiasta menee ”harakoille” eikä akkuun.
                  Tarkennetaan että ajelen rullailemalla, en yhden jalan periaatteella. Jos sillä on jotain merkitystä asiaan. Nuo regeneroinnit tulee esim kun edellä oleva hidastaa vauhtia, saavuttaa hitaamman yms.

                  Tosin auto hidastelee toisinaan ilman mitään syytä. Ilmeisesti karttapohjassa väärää tietoa koska hidastuksen aikana yleensä näkyy risteyksen merkki mittaristossa.
                  Tiedossa ainakin kaksi paikkaa jossa tuo tapahtuu aina. Toisessa molempiin suuntiin ajaessa ja toisessa vain etelään päin ajaessa.

                  Mitenköhän tuo lataa 12V akkua? Onko joku löytänyt dokumenttia aiheesta?
                  Tuli mieleen että voiko joku kerta olla akku tyhjä jos latausten välissä käyttää useamman kerran vaikka jäähdytystä kauppareissujen tms aikana.

                  Mittariston mukaan keskikulutus on toistaiseksi 26kW luokkaa (vajaa 8kk takana).
                  80 tiellä kulutus 17-18kWh/100km luokkaa.
                  100 tiellä 20-21 kWh/100km luokkaa.
                  Yllä olevat kesäkelillä.
                  Ajotyyli ollut samanlainen kuin fossiiliautojen kanssa. Samoin lämmitys/jäähdytys.
                  Noihin tulee päälle varmaan jotain lataushäviöitä yms.
                  Ei pääsisi kuin jotain 400km akullisella kesäkelillä. Tosin noin pitkää matkaa ei ole vielä tullut tehtyä. Talvella pääsee ehkä 250km.

                  Nelipyöräsuuntaus ei poistanut uraherkkyyttä. Hyvin pientä viilausta joutui tekemään säätöihin.
                  Last edited by ekaBMW; 05-08-2025, 23:07.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • Turder
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2008
                    • 469
                    • Suomi

                    #39
                    Originally posted by ekaBMW View Post
                    Max regenerointi on ilmeisesti vajaa 100kW. Ainakaan isompia lukuja ei ole näkynyt mittaristossa.
                    Ja tuo 100kW tulee jo tosi kevyellä jarrutuksella. Väkisin tahtoo mennä tappiin ja oletan että osa energiasta menee ”harakoille” eikä akkuun.
                    Tarkennetaan että ajelen rullailemalla, en yhden jalan periaatteella. Jos sillä on jotain merkitystä asiaan. Nuo regeneroinnit tulee esim kun edellä oleva hidastaa vauhtia, saavuttaa hitaamman yms.
                    .
                    Mittaristossa näkyy maksimina se -99.9, mutta se on kWh/100km eli negatiivista kulutusta, eikä siis kerro hetkellistä tehoa. Tehon yksikkö on kW. Sama kuin kiihdyttäessä, näyttää kulutuksena 99,9kWh/100km, vaikka siellä voi olla tehoa käytössä sillä hetkellä 200-300kW. Näyttäisi, että maksimi regen-teho on 116kW: https://evkx.net/models/bmw/i5/i5_xdrive40_touring/

                    Ja regeneroidessa tosiaan menee energiaa hukkaan häviöiden takia. Siksi taloudellisin tapa olisi aina ajaa sitten ettei regeniä tarvita yhtään, eli vain tarvittavat kiihdytykset ja nopeuden ylläpitämiset ja rullataan mahdollisimman paljon, eikä jarruttelua tai regenia. Toki se ei liikenteessä ole mahdollista vaan aina on joku edessä, tulee risteyksiä jne.
                    Last edited by Turder; 06-08-2025, 14:56.

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 460
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by Turder View Post
                      . Näyttäisi, että maksimi regen-teho on 116kW: https://evkx.net/models/bmw/i5/i5_xdrive40_touring/
                      autoa.
                      Tiedoksi että tuon linkin takana kaikki tiedot ei mätsää Suomessa myytyjen mallien kanssa. Esim Suomessa 4pyöräohjaus (2VV myötä) vakio xDrivessä. Linkin takana puhuttiin optiosta.

                      Tosin Suomessakin vakiovarusteet ovat muuttuneet. Esim aluksi 22kW AC oli vakio xDrivessä. Uudemmassa hinnastossa vain M60 mallissa vakiona.

                      Regen osalta tiedot varmaankin on samat.

                      Mukavaa käytettyjen autojen ostajalle kun joku voi olla vakio vain muutaman kuukauden ajan. Tarkkana saa olla jos jotain tiettyä varustetta haluaa.
                      Last edited by ekaBMW; 11-08-2025, 03:35.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 569
                        • Pohjois-Savo

                        #41
                        Originally posted by ekaBMW View Post
                        Max regenerointi on ilmeisesti vajaa 100kW. Ainakaan isompia lukuja ei ole näkynyt mittaristossa.
                        Ja tuo 100kW tulee jo tosi kevyellä jarrutuksella. Väkisin tahtoo mennä tappiin ja oletan että osa energiasta menee ”harakoille” eikä akkuun.
                        Tarkennetaan että ajelen rullailemalla, en yhden jalan periaatteella. Jos sillä on jotain merkitystä asiaan. Nuo regeneroinnit tulee esim kun edellä oleva hidastaa vauhtia, saavuttaa hitaamman yms.
                        Minulla on X5 45e ja hyvin harvoin tarvitsen hidastaa niin nopeasti, ettei regenerointi siihen riitä (eli että viisari menee tappiin asti). Tietysti jos ajaa kovin sporttisesti ruuhkaliikenteessä, tilanne voi olla toinen.

                        Originally posted by ekaBMW View Post
                        ​Mitenköhän tuo lataa 12V akkua? Onko joku löytänyt dokumenttia aiheesta?
                        Tuli mieleen että voiko joku kerta olla akku tyhjä jos latausten välissä käyttää useamman kerran vaikka jäähdytystä kauppareissujen tms aikana.

                        Mitään dokumenttia minulla ei asiasta ole, mutta lämmitys ja jäähdytys toimivat ajoakulla ja olen 99% varma, että aina ajoakun kontaktorien ollessa "päällä" DC/DC-muunnin tuottaa ajoakusta 12 voltin jännitettä eli myös lataa 12 voltin akkua. Eli mielestäni ei pitäisi olla mahdollista saada 12 voltin akkua tyhjäksi lämmittämällä tai viilentämällä autoa.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • ekaBMW
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 460
                          • Oulu

                          #42
                          Ilmeisesti joissain sähköautoissa 12V akkua ladataan eri tavalla koska lehdistä voi lukea juttuja että auto hyytyi 12V akun vuoksi.
                          F11 530d xDrive 09/16
                          Ex E60 530d xDrive A 10/08
                          Ex E60 520dA 09/08 liisari
                          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                          Ex Opel Kadett 1.6 -89

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 569
                            • Pohjois-Savo

                            #43
                            En tiedä, miten tuo 12 voltin akun lataus on saatu sotkettua monissa merkeissä. Vaimon entisessä Konassakin akku oli tyhjä monta kertaa, joskus siksi ettei auto osannut sammuttaa sisävaloja ollenkaan jos esim. ovi sattui jäämään raolleen tai tavaratilan luukku auki, joskus muuten vain. Jossain talvitestissä joku auto saatiin käynnistymään pakkasessa, mutta sitten 12 V akku kuoli kesken auton lämmityksen. Insinöörit taas asialla. En muista lukeneeni, että i4:ssä tai uudemmissa olisi tällaisia ongelmia ollut. i3:sta en ole ollut niin kiinnostunut.
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            Working...
                            X