Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä alustan osia 02-sarjan turborakenteliat, ovat käyttäneet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • danke
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 152
    • Jeppis

    Mitä alustan osia 02-sarjan turborakenteliat, ovat käyttäneet?

    Itellä 1502 -77, ja M10 2.0 turbomoottori rakentelussa! Joten alustaa pitäisi myös muuttaa. Se lähinnä kiinnostaa, mitä palikkaa pitää vaihtaa, ja mistä malleista kyseiset osat ovat!

    Kiitokset jo etukäteen!
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Leimaa varten alusta pitää saada vastaamaan 2002 turboa, Onko ne specsit jo tiedossa? Onko tarkoitus/tarve mennä tuon ylitse?
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      Ja laitetaas vähän lisäkysymyksiä;

      Mitenkäs tuollainen 2002 voimansiirto kestää vähän isompia tehoja? Jos joku ~300hp rykis ulos koneesta niin hajoaako perä samantien?
      Eikös 2002:ssa oo vielä rummut takana? Ei ois varmaa levyt haitaksi..

      Saakos E30 taka-akseliston kuin helposti sorvattua paikalleen? E21 323 etutolpat ilmeisesti menee suoraan?
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • danke
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 152
        • Jeppis

        #4
        Originally posted by Tzeimi
        Leimaa varten alusta pitää saada vastaamaan 2002 turboa, Onko ne specsit jo tiedossa? Onko tarkoitus/tarve mennä tuon ylitse?
        Ei ole! Mut kiinnostais myös tietää, onko 2002 turbossa levyt vai rummut takana!??

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Originally posted by danke
          Ei ole! Mut kiinnostais myös tietää, onko 2002 turbossa levyt vai rummut takana!??
          250 mm rummut ja 22.2 mm sylinterit takana. Rumpu löytyy siis E21:stä ja j.syl. E12:sta. Taka vakaaja normi. Takatukivarret ovat umpinaiset (eli muistuttavat E21:n tukivarsia) ja tukivarren akseli on paksumpi + isommat laakerit (= E21 323i:n paksuus ja laakerit - ei käy 02 tukivarteen).
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • Tzeimi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 2067
            • Banshee - Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Jonsku
            Ja laitetaas vähän lisäkysymyksiä;

            Mitenkäs tuollainen 2002 voimansiirto kestää vähän isompia tehoja? Jos joku ~300hp rykis ulos koneesta niin hajoaako perä samantien?
            Eikös 2002:ssa oo vielä rummut takana? Ei ois varmaa levyt haitaksi..

            Saakos E30 taka-akseliston kuin helposti sorvattua paikalleen? E21 323 etutolpat ilmeisesti menee suoraan?
            Perä ei hajoa samantien muuta kuin typeryyttä. Maailman tappiin se ei jaksa, toki riippuu hieman välityksestä (esim. 3.64 tuppaa antautumaan aikaisemmin kuin 4.11). Normi 02:ssa on aina 230 mm rummut takana (ja tbo tuo em. 250 mm).

            E30 taka-akselistoa joutuu kaventamaan jonkin verran, Jousen ja vieterin kohtiin en voi kommentoida (siis miten hyvin osuvat kohdilleen).

            E21 323i etutolpat ei todellakaan mene mitenkään suoraan 02:n etuakselistoon. Ja jos pikkua n****aan, niin 323:n etu jarrulevyn koko on 255X22 mm kun se turbossa on 256X22 mm. Teoriassa ei sama asia, mutta käytännössä/ leimalla saattaa kyllä kelvata. Etu puristimet on 4X40 mm männillä (E3, E9, E12, E24 vanhat). Pääsylkky on 23.81 mm ja tehostaja tandem- eli kaksoiskalvollinen (kapeampi ja pidempi - imusarjan takia? TI/Tii:ssä sama). Jarrupaineen säädin sama kuin muissa malleissa (jostain -67:sta eteen päin). Niin ja etuvakaaja on 20 mm. Oisko se alusta ollut tossa?
            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
            & 02 tulpo saniteetti dyno




            Älä väkisin, ota isompi vasara.
            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8531
              • Karhe

              #7
              Originally posted by Tzeimi
              250 mm rummut ja 22.2 mm sylinterit takana. Rumpu löytyy siis E21:stä ja j.syl. E12:sta. Taka vakaaja normi. Takatukivarret ovat umpinaiset (eli muistuttavat E21:n tukivarsia) ja tukivarren akseli on paksumpi + isommat laakerit (= E21 323i:n paksuus ja laakerit - ei käy 02 tukivarteen).
              No tässähän nämä kaikki jo tulikin...
              Helpommalla pääsee, kun laittaa taakse E21 323i:n levyjarrulliset takatukivarret. Etupäähän E21:n pikkunavan ja 323i:n jäähdytetyn levyn ja siihen sopivan satulan.

              Tietysti jos jostain löytää 2002 Turbon taka-akseliston, niin sehän helpottaa kummasti. Meilläpäin ainakin noita akselistoja saa ostaa ihan R-kioskilta suoraan hyllystä
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Originally posted by T3
                No tässähän nämä kaikki jo tulikin...
                Helpommalla pääsee, kun laittaa taakse E21 323i:n levyjarrulliset takatukivarret.
                Tiedä sitten siitä helposta... omaani tein juuri näin. Ongelma on siinä, että muuttaakko tukivarsiin paikat jousta ja iskaria varten vai tehdäkkö koriin massiivisia muutoksia E21 taka-pherssonille. Omaani valitsin hetken hämmästeltyäni jälkimmäisen lähestymistavan.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8531
                  • Karhe

                  #9
                  Originally posted by Tzeimi
                  Tiedä sitten siitä helposta... omaani tein juuri näin.
                  Niin no. Helppoa tai ei, mutta ainakin helpompaa kuin alkuperäisten 2002 Turbo-osien metsästys.
                  Puhumattakaan edes 2002ti/tii:n umpinaisista takatukivarsista. Niitäkään kun ei ärrältä saa.
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2067
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by T3
                    Niin no. Helppoa tai ei, mutta ainakin helpompaa kuin alkuperäisten 2002 Turbo-osien metsästys.
                    Puhumattakaan edes 2002ti/tii:n umpinaisista takatukivarsista. Niitäkään kun ei ärrältä saa.
                    Joo, ärrältä ei paljoo auta katella

                    Jos tähän sallitaan tällästä pikku spekulointia niin... Jos mun pitäs alottaa tyhjästä niin minä ottaisin todellakin asiakseni tutkia tuon E30 325i:n taka-akseli sovittamisen 02:een. Samalla saa autoon isomman perän: kestää selkeästi enemmän, välityksissä piisaa ja lukkoja löytää helpommin = ehdoton etu vanhempiin verrattuna. Mikäänhän ei toki ilmaista ole.

                    Tohon yhteen vessaan on etupäähän sellainen resepti tuossa työn alla, että tulee isolla laakerilla 272X22 levyt. Hyvin kohtuullisilla koneisteluhommilla (kertaluonteista, lähes) onnaa. Pulikat on sorvarilla...
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2971
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by T3
                      No tässähän nämä kaikki jo tulikin...
                      Helpommalla pääsee, kun laittaa taakse E21 323i:n levyjarrulliset takatukivarret. Etupäähän E21:n pikkunavan ja 323i:n jäähdytetyn levyn ja siihen sopivan satulan.
                      Menikös nuo navat pienempiin tolppiin? mistäs saa "sopivan" satulan pieneen tolppaan, joka käy jäähdytetylle levylle?
                      Hommahan on helppoa isoilla tolpilla joita myöskin löytyy Ärrältä. Tuo samalla mullekin pari, kun poikkeet
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8531
                        • Karhe

                        #12
                        Originally posted by jaki
                        Menikös nuo navat pienempiin tolppiin? mistäs saa "sopivan" satulan pieneen tolppaan, joka käy jäähdytetylle levylle?
                        Hommahan on helppoa isoilla tolpilla joita myöskin löytyy Ärrältä. Tuo samalla mullekin pari, kun poikkeet
                        02:sen pikkutolpassa on sama laakeri kuin E21 315, 316, 318, 318i ja 320/4:ssä. Tuohon 02:sen tolppaan kun asentaa tuommoisen E21.n pikkulaakerilla olevan navan, niin siihen meneekin nakkaamalla E21-323i:n jäähdytetty levy. Sitten taas 323i:n satula istuu kiinnikkeiltään suoraan tuohon 02:n tolppaan, mutta tulee hieman liian lähelle---> levy koskettaa satulan pohjaan. Ongelman voi ratkaista poistamalla parimilliä materiaalia jarrulevyn ulkokehältä (pienentää halkaisijaa), tai vastaavasti satulan pohjasta hieman materiaalia veks.
                        Helppoa ja yksinkertaista, ei vaadi suuria toimenpiteitä.
                        Mutta mistäpä saisi näitä 323i:n jarrusatuloita
                        Last edited by T3; 07-03-2006, 16:46.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Tzeimi
                          Jos tähän sallitaan tällästä pikku spekulointia niin... Jos mun pitäs alottaa tyhjästä niin minä ottaisin todellakin asiakseni tutkia tuon E30 325i:n taka-akseli sovittamisen 02:een. Samalla saa autoon isomman perän: kestää selkeästi enemmän, välityksissä piisaa ja lukkoja löytää helpommin = ehdoton etu vanhempiin verrattuna. Mikäänhän ei toki ilmaista ole.

                          Tohon yhteen vessaan on etupäähän sellainen resepti tuossa työn alla, että tulee isolla laakerilla 272X22 levyt. Hyvin kohtuullisilla koneisteluhommilla (kertaluonteista, lähes) onnaa. Pulikat on sorvarilla...

                          Nettiautossa ollut myynnissä parikin '02:sta joissa E30 taka-akselisto joten kai se jotenkin mahdollista lienee. Vähänhän se raideleveyttä kasvattaa mutta sopivilla kyljillä ja vanteilla saanee siistin lopputuloksen. Katsastus voikin sitten tuottaa ongelmia. E30 akselisto ois ylivertanen sikäli et siihen menee "suoraan" E28 isolukkoperä joka taas kestäisi "vaikka mitä"..

                          Minkäslainen etupään resepti sulla on tulossa?
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • Extra
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 272
                            • Kurjuuden alkulähde

                            #14
                            Originally posted by T3
                            02:sen pikkutolpassa on sama laakeri kuin E21 315, 316, 318, 318i ja 320/4:ssä. Tuohon 02:sen tolppaan kun asentaa tuommoisen E21.n pikkulaakerilla olevan navan, niin siihen meneekin nakkaamalla E21-323i:n jäähdytetty levy. Sitten taas 323i:n satula istuu kiinnikkeiltään suoraan tuohon 02:n tolppaan, mutta tulee hieman liian lähelle---> levy koskettaa satulan pohjaan. Ongelman voi ratkaista poistamalla parimilliä materiaalia jarrulevyn ulkokehältä (pienentää halkaisijaa), tai vastaavasti satulan pohjasta hieman materiaalia veks.
                            Helppoa ja yksinkertaista, ei vaadi suuria toimenpiteitä.
                            Mutta mistäpä saisi näitä 323i:n jarrusatuloita
                            Itselläni taitaapi olla 323i levyt ja volvon nelimäntäiset satulat. Prikat joutu laittaan tolpan ja satulan väliin notta levy tuli keskelle satulaa.

                            Mitenkäs tuo napa homma? En oo varma onko mulla viela 02:sen napa kiinni, ku tuo levy on aavistuksen epäsopiva... Levyn keskireikä on ehkä millin liian suuri eikä se levyn kiinnitysruuvi ole oikea, koska ei kiristä levyä napaan vaan se jää heilumaan... Ikävämpi homma... Täytyisikö tässä nyt hommata tuo E21 315, 316, 318, 318i ja 320/4 napa että onnistuisi?

                            Comment

                            • Striezel
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2002
                              • 191
                              • Kokkola

                              #15
                              Originally posted by Tzeimi
                              Leimaa varten alusta pitää saada vastaamaan 2002 turboa, Onko ne specsit jo tiedossa? Onko tarkoitus/tarve mennä tuon ylitse?
                              Tarviiko olla turboa vastaavat jarrut, jos teho nousee vaan esim. 30 hv, eli jos lopputulos on vaikka 130 hv? Ei mua oikeastaan kiinnosta, mut ehkä muita..


                              Originally posted by T3
                              Helpommalla pääsee, kun laittaa taakse E21 323i:n levyjarrulliset takatukivarret. Etupäähän E21:n pikkunavan ja 323i:n jäähdytetyn levyn ja siihen sopivan satulan.

                              Tietysti jos jostain löytää 2002 Turbon taka-akseliston, niin sehän helpottaa kummasti. Meilläpäin ainakin noita akselistoja saa ostaa ihan R-kioskilta suoraan hyllystä

                              Niin no. Helppoa tai ei, mutta ainakin helpompaa kuin alkuperäisten 2002 Turbo-osien metsästys.
                              Puhumattakaan edes 2002ti/tii:n umpinaisista takatukivarsista. Niitäkään kun ei ärrältä saa.
                              Mun mielestä kannattaa harkita myös levyjarrujen tekemistä -02en tukivarteen..joutuu tietysti tekemään/hommaamaan sopivan satulan kiinnikkeen ja satulan jossa käsijarru samassa. Esim. E21/E30 takajarrulevyt sopivat suoraan -02en napaan, kunhan sorvaa ohuen keskitysrenkaan. Kysele lisää jos tuo kiinnostaa..

                              Jos käyttää E21en taka-akselistoa niin yhtenä ongelmana on raideleveyden muuttuminen, aiemmin mainittujen lisäksi..

                              Ja tarkennetaan sen verran että tuo turbon takatukivarsihan on sama kuin ti/tii. Ja oikeastaan kaikki -02en tukivarret ovat samanlaisia, noissa ”isommissa” ne on vaan tehty umpinaiseksi, tämänhän voi tehdä myös jälkeenpäin. Kunhan saa tehtyä (hitsattua) niin ettei tukivarsi väänny. Turbossa on sitten eri laakerit ja akseli, mutta nuo käyvät siis kaikkiin -02 tukivarsiin yhtälailla.

                              Tuo 323i:n etusatulahan ei sitten mitenkään vastaa -02en, eikä varsinkaan turbon satulaa.. Henk. koht. en ainakaan menis vaihtamaan 4-mäntäistä 1-mäntäiseen.. Mutta ilmeisesti pojat on laittaneet noita volvon 4-mäntäisiä tuohon pieneen tolppaan, tuon E21en jäähdytetyn levyn kanssa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎