Announcement

Collapse
No announcement yet.

1502 -> 1.8i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    1502 -> 1.8i

    Eli ois tollanen 1502:nen -75 tarjolla. Alunperin siis 1502 eli 1.6l koneela ja nyt on laitettu 1.8i eli ruisku ja astetta isompi motti. Mites saako tollasen leimaan ilman mitää ihmeempii muutoksia? Onko noissa nyt niin hirvee ero enää et pitäs jarruja sun muita muuttamaan alkaa? Auto on poistettu rek. eikä papereissa lue muutoksia. Kannessa lukee 1.8.
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    Nonii ompas aktiivisesti jengi vastaillut... Kukaan ei siis ilmeisesti tiedä asiasta mitään..

    Comment

    • Tzeimi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 2067
      • Banshee - Jyväskylä

      #3
      Onse kun heti pitäs tieto löytyä...

      1502 on 75 hp, siihen +20%= 90 hp ja ja tossa ruuttamotissa on 105 hp - eikö? Eli 1502 alustalla ja jarruilla ei teoriassa kelpaa vaan tekniikka on päivitettävä vastaamaan väh. 90 hp laitetta (90hp + 20% =108hp). Sitten vaan katselemaan eri vaihtoehtoja... ja havaitaan että joskus muinon on tullut 2-litraista autoa pihalle tehtaalta samankokoisilla etupuristimilla (rummut ovat samat takana, poislukien tbo ja vanhat 1600:set), näin ollen vakaajien lisäämisellä pitäisi hommasta selvitä.

      Nyt vaan hankit katsastuskonttoria tyydyttävän selvityksen asiasta ja hommasta tulee virallista.

      Toki homman voi tehdä vedättämällä/huijaamalla tms. mutta minä en siihen sitten käestä...

      Asiavirheet voi vapaasti korjata, jos jotain unehtu.
      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
      & 02 tulpo saniteetti dyno




      Älä väkisin, ota isompi vasara.
      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

      Comment

      • Tipi
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 180
        • Kaarina

        #4
        mulla on 1.8 ruiskulla ja penkissä otettiin tehoa 95 heppaa eli vertailuun 2002 ainoa ero oli vissiin vakaajat... vaihdoin tosin e21 323 etujarrut, joka kannattaa tehdä sillä normijarrut on aivan p..seestä... lisäksi hommasin samantien turbon vakaajat... mut jos menee yli sadan hepan ni sit pitäis muistaakseni olla jo isolaakeriset etutolpat... ja jollet penkitä ni 318i teho on 105 heppaa eli vertailumalli on 2002ti, jossa 120 heppaa... eli suosittelen penkittämään alle 100 hv ni menee helpommin... tulipa kirjotettuu hankalasti....
        Last edited by Tipi; 21-07-2006, 16:32.

        Comment

        • dantte
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1532
          • Helsinki

          #5
          Eli siis vaaditanko noin pienestä konekoon korotuksesta penkitystiedot? Vai riittääkö et laittaa siis vakaajat eteen ja taakse? Täytyy vissii sit ensin käydä kysymässä katsastuskonttorilta tosta asiasta, ennenkuin tekee paperit. Käyttääks ne tosiaankin 2000tii:tä vertailumallina? 105:heppaahan tos on. Eikö pelkkä 2002 riitä vertailumalliksi?
          Last edited by dantte; 20-07-2006, 20:43.

          Comment

          • Striezel
            Bimmer Rookie
            • Nov 2002
            • 192
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by dantte
            Eli siis vaaditanko noin pienestä konekoon korotuksesta penkitystiedot? Vai riittääkö et laittaa siis vakaajat eteen ja taakse? Täytyy vissii sit ensin käydä kysymässä katsastuskonttorilta tosta asiasta, ennenkuin tekee paperit. Käyttääks ne tosiaankin 2000tii:tä vertailumallina? 105:heppaahan tos on. Eikö pelkkä 2002 riitä vertailumalliksi?
            Kuten Tzeimi kirjoitti, tuohon sovelletaan 20% sääntöä, eli tehot saa nousta 20% vertailumallista, joksi tähän riittää 2002 (100hv + 20% = 120hv). Kannattaa kuitenkin käydä paikallisessa konttorissa kysymässä, käytäntö saattaa vaihdella.. Mutta ainakin jos pystyt näyttämään heille että vanhoissa 2002:ssa on samat jarrut (ennen 02/69), niin ei pitäis olla ongelmia, kun vaan laitat ne vakaajat.

            Comment

            • Tipi
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 180
              • Kaarina

              #7
              Originally posted by Striezel
              Kuten Tzeimi kirjoitti, tuohon sovelletaan 20% sääntöä, eli tehot saa nousta 20% vertailumallista, joksi tähän riittää 2002 (100hv + 20% = 120hv). Kannattaa kuitenkin käydä paikallisessa konttorissa kysymässä, käytäntö saattaa vaihdella.. Mutta ainakin jos pystyt näyttämään heille että vanhoissa 2002:ssa on samat jarrut (ennen 02/69), niin ei pitäis olla ongelmia, kun vaan laitat ne vakaajat.
              vertailumallista ei oteta 20 prossaa! jos 99 heppaa niin vertailuun 2002, jos 101 heppaa ni vertailuun 2002ti jos 121heppaa ni 2002tii ja niin eespäin... ja niinku aikasemmin kirjotin ni e30 318i vm87 105 heppaa eli 2002ti, jollet ole penkittänyt todellisiä tehoja... jokanen saa uskoa mitä haluaa, mutta näin minulle ilmoitettiin... kotoa löytyy myös tieliikennelaki + oon yhtä kurssia ja päättötyötä valmis autoinsinööri ja suorittanut katsastuksen ensimmäisen asteen kokeen pisteillä 20/20...
              Last edited by Tipi; 21-07-2006, 16:35.

              Comment

              • Tipi
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 180
                • Kaarina

                #8
                Originally posted by dantte
                Eli siis vaaditanko noin pienestä konekoon korotuksesta penkitystiedot? Vai riittääkö et laittaa siis vakaajat eteen ja taakse? Täytyy vissii sit ensin käydä kysymässä katsastuskonttorilta tosta asiasta, ennenkuin tekee paperit. Käyttääks ne tosiaankin 2000tii:tä vertailumallina? 105:heppaahan tos on. Eikö pelkkä 2002 riitä vertailumalliksi?
                ja kyseessä ei ollut 2002tii vaan 2002ti

                Comment

                • Striezel
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2002
                  • 192
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by Tipi
                  vertailumallista ei oteta 20 prossaa! jos 99 heppaa niin vertailuun 2002, jos 101 heppaa ni vertailuun 2002ti jos 121heppaa ni 2002tii ja niin eespäin... ja niinku aikasemmin kirjotin ni e30 318i vm87 105 heppaa eli 2002ti, jollet ole penkittänyt todellisiä tehoja... jokanen saa uskoa mitä haluaa, mutta näin minulle ilmoitettiin... kotoa löytyy myös tieliikennelaki + oon yhtä kurssia ja päättötyötä valmis autoinsinööri ja suorittanut katsastuksen ensimmäisen asteen kokeen pisteillä 20/20...
                  AKE:n sivuilta lainattua tekstiä:

                  "Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

                  Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.

                  Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna."

                  Tässä tapauksessa kai tämä "tehokkain vertailumoottori" olisi normaalin 2002:en moottori, vai? Mielestäni aika yksiselkoista tekstiä, eikä tämä mikään uskon asia ole. Ainakin vertailumoottoriin saa lisätä 20% silloin kun mennään yli 170hv (2002 turbo), kuten omassa autossani (S14-moottori). Olen toki vain yksinkertainen merimies..

                  Comment

                  • Eksu
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 563
                    • Jokela

                    #10
                    Originally posted by dantte
                    Eli ois tollanen 1502:nen -75 tarjolla. Alunperin siis 1502 eli 1.6l koneela ja nyt on laitettu 1.8i eli ruisku ja astetta isompi motti. Mites saako tollasen leimaan ilman mitää ihmeempii muutoksia? Onko noissa nyt niin hirvee ero enää et pitäs jarruja sun muita muuttamaan alkaa? Auto on poistettu rek. eikä papereissa lue muutoksia. Kannessa lukee 1.8.
                    Sori menee OT:ksi mutta onko kyseessä nykyään hopea, alunperin oranssi yksilö Porvoon suunnalta?
                    Jos näin on, auto on tod.näk meikäläisen vanha.

                    Comment

                    • Tipi
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 180
                      • Kaarina

                      #11
                      Originally posted by Striezel
                      AKE:n sivuilta lainattua tekstiä:

                      "Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

                      Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.

                      Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna."

                      Tässä tapauksessa kai tämä "tehokkain vertailumoottori" olisi normaalin 2002:en moottori, vai? Mielestäni aika yksiselkoista tekstiä, eikä tämä mikään uskon asia ole. Ainakin vertailumoottoriin saa lisätä 20% silloin kun mennään yli 170hv (2002 turbo), kuten omassa autossani (S14-moottori). Olen toki vain yksinkertainen merimies..
                      20% mallisarjan tehokkaimmasta

                      Comment

                      • dantte
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1532
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Tipi
                        vertailumallista ei oteta 20 prossaa! jos 99 heppaa niin vertailuun 2002, jos 101 heppaa ni vertailuun 2002ti jos 121heppaa ni 2002tii ja niin eespäin... ja niinku aikasemmin kirjotin ni e30 318i vm87 105 heppaa eli 2002ti, jollet ole penkittänyt todellisiä tehoja... jokanen saa uskoa mitä haluaa, mutta näin minulle ilmoitettiin... kotoa löytyy myös tieliikennelaki + oon yhtä kurssia ja päättötyötä valmis autoinsinööri ja suorittanut katsastuksen ensimmäisen asteen kokeen pisteillä 20/20...

                        Kyllä näin on. Tipi on oikeassa. Eli kävin tarkastaa asian ja himan aikaa pähkäilyään todettii että vertailussa käytetään 2002ti:tä. Sekoilin itse ton tii:n ja ti:n kanssa. Nyt vaa pitää tolla etk:lla vertailla alustan ja jarrujen eroavaisuudet. Sain paperin täytettäväksi himaan. Ilmeisesti siis muuta eroa ei ole kuin ne vakaajat eteen ja taakse. Mutta selvittelen itsekin asian vielä.

                        Comment

                        • dantte
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1532
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Eksu
                          Sori menee OT:ksi mutta onko kyseessä nykyään hopea, alunperin oranssi yksilö Porvoon suunnalta?
                          Jos näin on, auto on tod.näk meikäläisen vanha.
                          Joo tiedän kyllä kyseisenkin pelin, mutta tää ei ole se. Punainen lievä ratalookkeri.

                          Comment

                          • Striezel
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2002
                            • 192
                            • Kokkola

                            #14
                            Originally posted by Tipi
                            20% mallisarjan tehokkaimmasta
                            Mitä "20% mallisarjan tehokkaimmasta"?? Jos olet hyvin perillä noista asioista, voisitko kertoa minkä tekstin perusteella alkuperäistä 2002:sta saa virittää 120 hv asti, mutta 2002:sta tekniikaltaan vastaavaa autoa ei? Ja miksi asia muuttuu sitten kun mennään yli 170 hv?

                            Comment

                            • nnurmi
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2003
                              • 183
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by dantte
                              Kyllä näin on. Tipi on oikeassa. Eli kävin tarkastaa asian ja himan aikaa pähkäilyään todettii että vertailussa käytetään 2002ti:tä. Sekoilin itse ton tii:n ja ti:n kanssa. Nyt vaa pitää tolla etk:lla vertailla alustan ja jarrujen eroavaisuudet. Sain paperin täytettäväksi himaan. Ilmeisesti siis muuta eroa ei ole kuin ne vakaajat eteen ja taakse. Mutta selvittelen itsekin asian vielä.
                              Ja levyt, satulat, etutolpat, pääsylinteri, takajarrusylinterit...
                              Ez nem kutya, ez puli!
                              # Alfa Gtv -00 #
                              # X3 3.0sd -07 #
                              # 1502 -77 #

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎