Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 1800 vaihdeloodan vaihto.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gr0da
    BTCF Member
    • May 2012
    • 23
    • Helsingby

    bmw 1800 vaihdeloodan vaihto.

    Mun pitäis tehä mun autowanhukseen kytkinremppa, ja samalla vaivalla vaihtuis vaihdelaatikko, joten kellään tietoa, minkä mallin vaihdelaatikko sopisi -67-vuoden bmw 1800 autoon.

    Ja tietty olis kiva "Kuulla" muiden kokemuksia vastaavasta hommasta.. Kiitos etukäteen.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Luulisi että fyysisesti moottoriin pulttaantuu kiinni melkein mikä tahansa M10/S14/M30/S38 moottorien perässä ollut aski. Kardaanin kanssa voi olla sitten sovitteleminen/teettäminen jos toisenlaiseen salkkuun vaihdat. Jos olet kytkinta vaihtamassa niin voi olla että sieltä löytyy kierrejousiasetelma jossa on reiät 2+2+2 jaolla eli uudemman malliset 228 mm kytkimelle olevat asetelmat ei suoraan mene (niissä on 6 ruuvinreikää about tasajaolla). Enempi tietävät jatkaa tästä ja korjaa minun mahd. höpöjutut.

    Omaan 1966 vuotisen koneen perään teetin reiät vauhtikseen niin saa uudemman mallisen asetelman kiinni (se wanha painaa noin tonnin. On muuten ehjä sellainen tallessa, laita vaikka privaa jos huomaat tarvitsevasi).

    Kerro toki enemmän autosta (vaikka kuvin? niitä kattelee mielellään). Oletko entisöimässä vai rakentamassa "vapaammin". Tekniikka on ainakin se oikea BMWhen

    Jarno.
    Last edited by petrolhead; 23-07-2012, 23:35.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • gr0da
      BTCF Member
      • May 2012
      • 23
      • Helsingby

      #3
      Kiitoksia asiallisesta vastauksesta.. Tuntuu kyllä siltä, ettei kukaan pahemmin ole turissu missään 1800-projekteista, liekö sitten tosiaan jo harvinaisempi auto, kun ei ulkomaisiltaan sivuilta tunnu löytyvän mitään keskusteluja..?

      Mun olisi tarkoitus pikkuhiljaa kunnostaa oma 1800 edustuskelpoiseksi (korin maalaus, vaihdelaatikon vaihto ja pientä koneen piristystä.. Aion kunniottaa auton alkuperäistä ulkonäköä niin sisältä kuin ulkoa ja jättää sen alkuperäisen näköiseksi..

      Autoni katsastettu ja ihan liikennekelpoinen, ainut vika nyt on se että kytkin luistaa ja poljin ei palaudu kunnolla ja kytkinpoljin ei palaudu kunnolla takas ylös.. Liekö ilmaa jossain? Ja kai jonkinmoiseksi auton viaksi voi laskea myös sen että se on 6-voltin tekniikalla.. Mutta muutan auton 12 v. heti kun jaksan/kerkiän..

      Voin laittaa tähän ketjuun hieman kuvia tässä myöhemmin kuin saan niitä otettua.

      Last edited by gr0da; 24-07-2012, 11:23. Reason: lisätty kuva

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2044
        • Riihimäki

        #4
        Myöhemmissä malleissa on kai ollut samaa pikkugetraggia kuin 02:ssakin joten sellainen varmaan asettuu helpoiten. Mutta kuten petrol totesi niin onhan sinne soviteltavissa melkein mikä vaan pienemmällä tai isommalla vaivalla.

        Mutta mikä on motiivi laatikon vaihdolle jos kytkimessä on vikaa? Kun kytkin reistaa et varmaan tiedä vaikka loota olisi ihan priimakunnossa?

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by gr0da View Post
          .. ainut vika nyt on se että kytkin luistaa ja poljin ei palaudu kunnolla ja kytkinpoljin ei palaudu kunnolla takas ylös.. Liekö ilmaa jossain?
          Ehkä ruuvaisin työsylinterin irti kytkinkopasta. Jos edelleen luistaa kytkin, asetelma ja tai levy on tiensä päässä.
          Polkimen palautumattomuudesta tulee ekana mieleen että se on fyysisesti jumissa (kohtuu vanha auto). Toisena kytkimen nestepiirin vuoto, tai jompikumpi sylinteri paskana. Eihän siitä iso lasku tule vaikka kaikki luetellut joutuisi vaihtamaankin.

          Hyvä pointti racing02:lta, onko joku oikea syy vaihtaa toiseen laatikkoon vai mistä moinen aatos?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • gr0da
            BTCF Member
            • May 2012
            • 23
            • Helsingby

            #6
            laatikko on 4-vaihteinen.. ja tosiaan se laatikko on priimakunnossa.. mutta maantieajossa se on hiukan nihkeetä kun ei oikein viitti ajaa kun max 80km/h .. mutta ei tuu ainakaan sakkoja.

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2044
              • Riihimäki

              #7
              Tähän pätee samat ohjeet kuin -02:een. Eli E21:n 5-v aski on helpoin vaihtoehto. Niitä on vaan vähän heikosti saatavilla, minkä vuoksi hinnat korkeita. M20 6-koneen laatikko kun ei käy, niitä olisi kyllä. Uudemmissa tulee nopeusmittariongelma kun ei ole vaijerilähtöä ja isot laatikot M30 perästä ei varmaan mahdu Neue Klasseenkaan tunneliin ilman isohkoja peltitöitä.

              Eikö tuollaiselle alkuperäiskuntoiselle vanhukselle riitä rauhallisempikin matkavauhti? Soisi muutenkin säilyvän alkuperäisenä kun on näinkin pitkään säästynyt.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #8
                Mahdollisen Langhals-getrieben (ns. sileäkuorinen) Porsche-synkronointi ei ole herättänyt intomieltä. Kytkimen työsylinteri on noilla käyttämättömyysvuosilla varma vika.





                Muistelen jonkun hörhön takavuosina olleen kirjoittamassa jotain helvetin pilkuntarkkaa neue klasse-historiikkia erääseen alan harrastelehteen. Lehti ei ole näppärästi käsiin saatavilla. Neue Klassen konehuoneessa on tilaa vaikka pikku kasille, niitä en ole nähnyt (toimivina) Toki pieni S14-moottori nuhaisen tonnikasisatkun nokkapellin alla olisi aikamoinen aikaansaannos?

                PS. Mistä hommasit tuon 6-volttisen? Laita vaikka privaan, jos et julkisesti kehtaa...
                Last edited by nullzwei; 30-12-2012, 11:14.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9
                  Originally posted by gr0da View Post
                  Voin laittaa tähän ketjuun hieman kuvia tässä myöhemmin kuin saan niitä otettua.

                  Kuvaa aikaisemmin huomaamatta: Olipas varsin komea ja orggiksen oloinen tonnikasisatku.

                  Comment

                  • gr0da
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 23
                    • Helsingby

                    #10
                    pitkän hiljaiselon jälkeen takas täällä.. on tullu oltua reissussa ja saikkulla :F.. ei oo jaksanu keskittyy autohommiin paitsi kun taas nytten

                    Mikseipä sitä kehtais kertoo mistä auto on hommattu

                    Auton kävin hakees isostakyröstä vaasaan, ja isoonkyröön se oli päätyny laihialta.. autosta löyty tuulilasinkorjauskuitti 70 luvulta ja korjaus oli suoritettu vaasassa, joten kotikulmillaan auto on todennäköisesti vieläkin.

                    Tota mun autoa oli tälläkin foorumilla kaupattu, mutta onneksi kukaan ei ollu ostamiseen asti kiinnostunu siitä.

                    Mä oon nytten päättäny etten aio alkaa vaihtamaan sitä lootaa, kun se toimii hitsin hyvin, ja ei wanhuksella ny kauheen lujaa edes tartte kruisailla.

                    mutta toissa viikonloppuna mulle kävi haaveri auton kanssa kun olin tulossa teuvalta, kardaanin ja peränvälissä oleva kumiosa hajos.. oli aika hyvänkuulonen kolahdus ja pirunmoinen säikähdys kun 80 vauhdissa kuulu jumalaton kolahdus ja sen jälkeen alko auto tärisemään.

                    Kuva alla rikkoituneesta osasta, näyttäis että siitä on pala lentäny johonki..


                    Mikäköhän nimen osa mahtaa omistaa ja mistä sais uuden moisen?

                    Kiitoksia jälleen mahdollisista neuvoista.

                    niin ja nytten huomenna torstaina tulee tietoa että saadaanko vuokrattua pienellä porukalla 120 nelion halli, sitten pääsis kunnolla kunnostamaan kuoria kuntoon kun meinaa olla pieniä reikiä ja lommoja joka pellissä..

                    tosin pitäis harkita jos kuitenkin ekana laittais 66-vuoden kuplan katsatuskuntoon, kun tuli ostetua toi bemmi kesken vanha projektin..
                    Attached Files
                    Last edited by gr0da; 15-08-2012, 20:36. Reason: typöt..

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2044
                      • Riihimäki

                      #11
                      Suomeksi lienee kardaanin kuminivel, myös Hardy-kiekosta kuullut puhuttavan. Amerikaksi puhuvat "guibo":sta. Voi olla tarviketoimittajilla aika hiljaista. Itse koittaisin ensimmäisenä virallisen BMW-varaosamyyjän tiskiä tai ulkomaisia BMW-osiin erikoistuneita kauppiaita, esim. www.wallothnesch.com

                      Kardaanin rakenne on tainnut muuttua joskus -68 ja tuon vanhemman version osat lienee vielä hankalampia. Onnea etsintään.

                      www.realoem.com kertoo jotain.

                      Comment

                      • gr0da
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 23
                        • Helsingby

                        #12
                        soitin äsken vaasan käyttöautolle, ja sieltä sain tilattua uuden rättinivelen.. 55e joutu köyhtymään, mutta olo on tyytyväinen kun löyty oikea alkuperänen osa ja ei tartte alkaa leipomaan mitään erikoista tohon sit.

                        Comment

                        • gr0da
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 23
                          • Helsingby

                          #13
                          kohta on kevät, ja pikkuhiljaa pitäis saada auto kuntoon .. tosiaan ton rättinivelen viimekesänä hommasin ja laitoin kiinni, ja loppukesähän tuli kruisailtua huonolla kytkimellä, aika jännä homma sinänsä kun auto majaili tallissa kolme kuukautta, niin tauon jälkeen kytkin toimi normaalisti.. blaa! tiedä sitten mikä siinä on.. no asia selvitellään..

                          muutimme vaasasta maalle, ja nytten on sitten tilat ruuvata autoa, olen autosta irrotellu etupäästä lokasuojat, ja sieltähän löyty kunnon lahoamiset, eli uutta peltiä sinne saa ny sitte hitsailla.

                          käteen on myös jääny 5 vaihteinen pikku-getrakki tässä matkan varrella, ja tarkoitus olisi sitä kokeilla paikoilleen, jos sopii "heittämällä" paikoilleen, niin se tilalle.

                          lataus kanssa lakkasi jossain vaiheessa, ja osien hankintavaikeuden vuoksi olen harkinnut muuttaa auton 12v

                          eli nytten tulevaisuudessa olisi tarkotus opetella hitsaamista, paklaamista, maalaamista, ja venttiilien kumien vaihtamista, kykimen korjaus... ja muutta rassaamista mitä tietty tulee vastaan.. mitään noista edellistä hommista ole koskaan tehny, mutta nytten sitten opiskellaan..

                          vuoden etsinnän jälkeen löyty myös bmw 1800 workshop manuaalit ENGLANNIKSI, jos joku tarttee niin voin kopioda tuon, pyydän saman rahan kun multiprint+ mahdolliset postit.

                          ja jos petrolhead huomaa tän viestin, niin vois mahdollisesti tehä kauppaa siitä sun kytkinsetistä.

                          otampas tämän hetkisiä kuvia, ja avaan uuden threadin tonne oikeaan osastolle..

                          Comment

                          • basso72
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            #14
                            Originally posted by gr0da View Post
                            kohta on kevät, ja pikkuhiljaa pitäis saada auto kuntoon .. tosiaan ton rättinivelen viimekesänä hommasin ja laitoin kiinni, ja loppukesähän tuli kruisailtua huonolla kytkimellä, aika jännä homma sinänsä kun auto majaili tallissa kolme kuukautta, niin tauon jälkeen kytkin toimi normaalisti.. blaa! tiedä sitten mikä siinä on.. no asia selvitellään..

                            muutimme vaasasta maalle, ja nytten on sitten tilat ruuvata autoa, olen autosta irrotellu etupäästä lokasuojat, ja sieltähän löyty kunnon lahoamiset, eli uutta peltiä sinne saa ny sitte hitsailla.

                            käteen on myös jääny 5 vaihteinen pikku-getrakki tässä matkan varrella, ja tarkoitus olisi sitä kokeilla paikoilleen, jos sopii "heittämällä" paikoilleen, niin se tilalle.

                            lataus kanssa lakkasi jossain vaiheessa, ja osien hankintavaikeuden vuoksi olen harkinnut muuttaa auton 12v

                            eli nytten tulevaisuudessa olisi tarkotus opetella hitsaamista, paklaamista, maalaamista, ja venttiilien kumien vaihtamista, kykimen korjaus... ja muutta rassaamista mitä tietty tulee vastaan.. mitään noista edellistä hommista ole koskaan tehny, mutta nytten sitten opiskellaan..

                            vuoden etsinnän jälkeen löyty myös bmw 1800 workshop manuaalit ENGLANNIKSI, jos joku tarttee niin voin kopioda tuon, pyydän saman rahan kun multiprint+ mahdolliset postit.

                            ja jos petrolhead huomaa tän viestin, niin vois mahdollisesti tehä kauppaa siitä sun kytkinsetistä.

                            otampas tämän hetkisiä kuvia, ja avaan uuden threadin tonne oikeaan osastolle..
                            petrolheadin tarjoama asetelma on tiettävästi 2000 lähtöisin,joten ei sovi tähän.
                            Muutaman vuoden maannu hyllyssä myös tuollainen korjausmanuaali,mutta en tienny että sellaista etsitään.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by basso72 View Post
                              petrolheadin tarjoama asetelma on tiettävästi 2000 lähtöisin,joten ei sovi tähän.
                              Joo on, totta.

                              Toki jos ei ole väliä alkuperäisyydellä, niin voihan sinne hommaa minkä vaan sopivan kokosen asetelman joka toimii sileän VP:n kanssa, ja teettää reiät.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎