Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 ahto-ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    E53 ahto-ongelmia

    Vaihdoin tossa vähän aikaa sitten ahtimen vanhan porsineen tilalle. Uuden ahtimen vaihdettua ei ahdin meinannut lähteä heti toimimaan. Lyhyellä testilenkillä ei toiminut ollenkaan. Sitten auto piti saada ajettua vähän pitemmän matkan päähän ja vajaan 10km ajon jälkeen alkoi ahdin yhtäkkiä löytymään. Mutta kuitenkin niin että alkaa ahtaa vasta kun on kierrokset n.2700. Mikä helvetti siinä on ettei se heti alkanut toimimaan vaan tarvi noin paljon ajoa? Se, että ahdin toimi sen jälkeen niin että vaati kierrokset melkein kolmeen tonniin viittasi alipainevuotoon -> siivet koko aja auki. Tarkistelin alipaineletkut ja yhdestä löyty halkeama päästä. Huono pätkä pois ja testaamaan. Taas ei löydy vetoja ollenkaan ennenkö ajoa takana useempi kilometri. Onko toi nyt ihan normi setti että tommosella viiveellä alkaa pelaamaan. Ja edelleen tarvii kierrokset vajaaseen kolmoseen että löytyy ahtoja. Katoin inpalla livedataa, niin tonne 2700 kierrokseen asti pysyy todellinen ahtolukema aivan paikallaan. siitä eteenpäin seuraa haluttua ihan kivasti. Voihan se olla että siellä vielä joku letku vuotaa. Kun ei niitä kankaitten läpi saa niin tarkistettua. Jotenkin vaan tuntuu että tässä on nyt vika jossain muussa kun niissä letkuissa. Voiskohan se "säädin" joka on ahtimen kyljessä olla paskana? Tai voisko toi viitata että uudessa ahtimessa on kello valmiiks rikki? Vai mikä vittu tota paskaa vaivaa... Ideoita ja korjaajia otetaan vastaan.
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    Toimiiko sulla se säädin sähkö vai alipaine ohjauksella??? Antaako vikakoodia mistään?
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • exautisti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1267
      • oulu

      #3
      Ahdin valmiiksi sökö tai väärin säädetty. Mikäli vanhalla pelasi oikein,niin vikaa on turha muualta metsästää.
      -99 punane passatti

      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

      Tuikun softat
      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

      www.mcars.fi

      Kysy 041-5056506

      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

      Comment

      • GuGi_
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 700
        • Vantaa city

        #4
        Alipaineella toimii. Vanhalla pelas kaikki siihen asti kun meni akselista laakerointi. Vikakoodeista löyty pari juttua. Olin vaan niin polttamassa koko paskaa et nollasin vaan pois ja jäi ottamatta screenshotti. Eiköhän ne huomenna sieltä löydy taas jos niihin liittyy.
        "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

        F11 525d -11
        E60 M5 -05
        E12 530i -75
        E32 730i - 91
        Chevy Silverado 3500 -93
        R33 Skyline GTS-T -93

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Oliko ahdin alkuperäinen vai joku halpa kopio? Jos jälkimmäinen niin ei yllätä..
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • GuGi_
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 700
            • Vantaa city

            #6
            Tämmönen koodi sinne ilmestyy. Ahtopaineensäädöstähän toi herjaa...

            Ahtimen alkuperästä en osaa sanoo tarkkaan. Saksasta se on tilattu.
            Last edited by GuGi_; 02-02-2016, 09:47.
            "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

            F11 525d -11
            E60 M5 -05
            E12 530i -75
            E32 730i - 91
            Chevy Silverado 3500 -93
            R33 Skyline GTS-T -93

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1321
              • Tornio

              #7
              Originally posted by GuGi_ View Post
              Voihan se olla että siellä vielä joku letku vuotaa. Kun ei niitä kankaitten läpi saa niin tarkistettua. Jotenkin vaan tuntuu että tässä on nyt vika jossain muussa kun niissä letkuissa. Voiskohan se "säädin" joka on ahtimen kyljessä olla paskana? Tai voisko toi viitata että uudessa ahtimessa on kello valmiiks rikki? Vai mikä vittu tota paskaa vaivaa... Ideoita ja korjaajia otetaan vastaan.
              Vaihda vai KAIKKI kangaspääliset alipaine letkut ensin PUR letkuihin.
              seuraavaksi letkujen vaihdon jälkeen voit auto käynnissä ottaa siitä kokooja säiliöltä alipaineen ja kytket suoraan turbon kelloon ja katsot muuttuuko säätö toiseen laitaan kellon tangossa.
              Sitten osan vaihtoa merkkiliike tyyliin EGR venttiilin alipaine "servon" >> turbon vastaavan kanssa päikseen ja katsoa muuttuko tilanne.

              Hajoaa nuo "servotkin" joskus
              eli tässä EGR:n ohjain osa nro 1 =11 74 7 796 634


              ja turbon vastaava
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • GuGi_
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 700
                • Vantaa city

                #8
                Vaihdoin kaikki alipaineletkut ahtimeen liittyen. Kävin ajelulla ja toimii aivan päin vittua. Ei meinaa löytää ahtoja ilman että vähän avittaa.

                Kiihdytettäessä reilulla kaasulla ei meinaa jaksaa mennä ollenkaan. Kun sitten höllää hivenen kaasua ja painaa uudestaan löytyykin yhtäkkiä taas ahdot. Joutuu kaasulla ikäänkuin "kutittelemaan". Ja meinaa löytyä ahtoja vähän liikaakin. Livedatan mukaan käy ton inpan asteikon mukaan lähellä kolmee tonnia vaikka pyynti on 2300 paikkeilla kun saa ahdot nousemaan. Ilmamassat heittelee ku hullun mulkku. Paikaltaan jos koittaa rauhallisesti kiihdyttää ei saa tota ahtojen ilmestymistä aikaa, vaan vaatii että kaasua painaa melkein pohjaan asti jotta sitten hölläämällä taas menot löytyy. Ja kun ne löytyy niin tuntuu että tulee aika kovana piikkinä. Tuntuu kun ois lastutettu, mutta se kestää vaan hetken ja sit tasaantuu semmoseks mikä on aikasemmin ollu.

                Ja tosiaan maffin arvot seilailee aikalailla. Ei seuraa pyyntiä oikeen muulloin kun sillon kun ahdot löytyy ja mennään. Eilisen jälkeen oli tullu vikakoodi MAFfilta, se tossa alla shottina. Ei tullu takas enää koeajon aikana. Samaa koodia ahtopaineensäädöstä antaa kyllä kun eilenkin.

                Voiskohan toi servo olla paskana? Ikään kuin kiusaamalla herää ja sitten meinaa ahdot alkuun karata. Meinasin koittaa vaihtaa keskenään sieltä EGR:n puolelta sitä servoo, mutta se on näköjään jossain imusarjan alla jemmassa. Ei ollu aikaa alkaa sitä TAAS irrottamaan. Schmiidillä näytti olevan satasen pötikkä, en tiiä raaskiiko ihan kokeilumielessä ostaa. Tai en tiiä onko vaihtoehtoja.

                Siinä ois pihassa jollekki arvotus ratkottavaks. Onko kiinnostuneita tietäjiä???


                Edit: Niin ja siis nyt löytyy ahtoja jo ihan parista tonnista alkaen, kuhan ne vaan saa kiusattua esiin.
                Last edited by GuGi_; 02-02-2016, 09:47.
                "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                F11 525d -11
                E60 M5 -05
                E12 530i -75
                E32 730i - 91
                Chevy Silverado 3500 -93
                R33 Skyline GTS-T -93

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Pyöriikö turbo tyhjäkäynnillä ollenkaan, vähän kuullostais siltä että se jumittaa jotenkin. Ota se maffin ja turbon välinen putki irti niin näet.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • GuGi_
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 700
                    • Vantaa city

                    #10
                    Taidan luovuttaa auton jonkun puljun pähkäiltäväks. Ei oo saatana aikaa ja hermoja enää itellä. Tän remontin kanssa on ollu nyt niin paska tsägä itellä et ei vittu. Kun sain ahtimen vaihettua ja vaihdoin lopuks öljyjä, niin suodattimen kannesta jäi avatessa puolet sinne paikalleen. Oottelin sitte muutaman päivän uutta. Ja nyt kun sunnuntaina tutkin alipaineletkuja niin meni ahtimeen tulevan ahtoputken kiinnitysruuvi poikki ahtimen laipan sisään. Oli kiva porata ahdin paikallaan ruuvi vittuun ja virittää läpipultti tilalle. Alkaa huumori loppua...
                    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                    F11 525d -11
                    E60 M5 -05
                    E12 530i -75
                    E32 730i - 91
                    Chevy Silverado 3500 -93
                    R33 Skyline GTS-T -93

                    Comment

                    • GuGi_
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 700
                      • Vantaa city

                      #11
                      Originally posted by Rahu View Post
                      Pyöriikö turbo tyhjäkäynnillä ollenkaan, vähän kuullostais siltä että se jumittaa jotenkin. Ota se maffin ja turbon välinen putki irti niin näet.
                      Täytyy illasta viel katella.

                      Ei kellään löytys tollasta ehjää servoo jossain lähiseudulla ni vois koittaa onko siinä se vika??? Torstaiks menee muitten tutkittavaks, jos en siihen mennessä oo ite keksiny vikaa...
                      "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                      F11 525d -11
                      E60 M5 -05
                      E12 530i -75
                      E32 730i - 91
                      Chevy Silverado 3500 -93
                      R33 Skyline GTS-T -93

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        #12
                        Kokeiles piruuttasi ajaa maf:n liitin auki. Jos se vaikka sekoilisi kun ei näe oikeaa ilman määrää...
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • GuGi_
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 700
                          • Vantaa city

                          #13
                          Originally posted by Rahu View Post
                          Pyöriikö turbo tyhjäkäynnillä ollenkaan, vähän kuullostais siltä että se jumittaa jotenkin. Ota se maffin ja turbon välinen putki irti niin näet.
                          Oikeen nätisti pyörii tyhjäkäynnillä.
                          "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                          F11 525d -11
                          E60 M5 -05
                          E12 530i -75
                          E32 730i - 91
                          Chevy Silverado 3500 -93
                          R33 Skyline GTS-T -93

                          Comment

                          • GuGi_
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 700
                            • Vantaa city

                            #14
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Kokeiles piruuttasi ajaa maf:n liitin auki. Jos se vaikka sekoilisi kun ei näe oikeaa ilman määrää...
                            Ei oikeen havaittavaa vaikutusta liitin auki.
                            "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                            F11 525d -11
                            E60 M5 -05
                            E12 530i -75
                            E32 730i - 91
                            Chevy Silverado 3500 -93
                            R33 Skyline GTS-T -93

                            Comment

                            • GuGi_
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 700
                              • Vantaa city

                              #15
                              Semmonen pikku extra ilmeni nytte, että ilmeisesti jostain pakopuolelta nyt vuotaa. Alipaineletkujen tutkimisen jälkeen alko nyt nokeemaan turbolta coolerille menevää ahtoputkea. Käsikopelolla ja kännykameran avulla koitin tutkia ilmanputsarin alta, mutta ei löytyny mitään. Kuvien perusteella pakosarja on oikeen puhtaan näkönen, eikä kädetkään niin likaantunu kun koitin käsin ettiä säröjä. Pekosarjan ja turbon liitos niin ikään kiiltää puhtauttaan. Putsarikotelon alapuoli sen sijaan oli aivan noessa. Mutta ei sieltäkään tunnustelemalla mitään löytyny. Voisko joku vuoto aiheuttaa ton turbon sekoilun tällätavalla? Vittu kun ei oo aikaan arkisin illasta tota katella. Peruin sen korjaamolle vienninki, katotaan vielä viikonlopun yli jos löytys ite vika.

                              Seuraavaks on varmaan kaivettava EGR:ltä se servo esiin ja koitettava päittäin ahtimen servon kanssa, että tapahtuuko mitään. Mitähän toi EGR:ä tykkää jos sille tyrkkää paskan servon? Aiheuttaako se minkälaisia oireita?

                              Ja loppuun kysymys. Mikä systeemi se on jossa ilmanputsarikotelon alta tulee pieni tötterö, josta menee kumiputki MAFfilta turbolle menevän putken kylkeen? Kun katsoin pyöriiko turbo tyhjäkäynnillä tuo MAF -> ahdinputki irrallaan, pisti vaan silmään kun tosta tötteröstä tulee ilmeisesti pakokaasua?
                              "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                              F11 525d -11
                              E60 M5 -05
                              E12 530i -75
                              E32 730i - 91
                              Chevy Silverado 3500 -93
                              R33 Skyline GTS-T -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎