E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hezman
    replied
    Webaston poltin



    Tuon näköisellä palopesällä oireena oli heikko lämmitysteho, ei mitään muuta esim. savu- tai hajuhaittoja. Pesä on vähintään 6 vuotta vanha, sen mitä auto on minulla ollut, ja webasto on ollut toiminnassa koko omistus ajan. Sinänsä jo varmasti hintansa haukkunut, joten kokeeksi vaihdoin uuden pesän lämmitystehon parantamiseksi. Ja paranihan se. Kuuli jo webaston käynti äänestä että palaa paremmalla liekillä, hiukan jopa pöhisee.

    Omassa on alkuperäis asennus webasto, joten pääsee inpalla tutkiin palotapahtumaa. Vanhalla pesällä silmään pisti täydessä polttovaiheessa puhaltimen toiminta prosentit, oli vain noin 50 % luokkaa. Pesän vaihdon jälkeen 98 %, eli alkoi puhaltamaan täysillä.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Purin tänään Webastoa. Ei tuo mielestäni näytä kovin karstaiselta:


    Onko ehdotuksia miten selvitellä lisää? Oire on siis että ei polttele ja kun polttaa, niin haisee aivan hirveälle. Diagnostiikkapiuha on edelleen matkalla.. En tiedä milloin se saapuu. Ilmanpuhdistin ei tunnu tukkoiselta. Pakoputken läpi puhalsin paineilmaa ja ainakin se läpäisee sen..
    kuvien perusteella uuden veroinen kampe.

    Kuinkas se tankista polttoaineen otto on järkätty?
    Olisiko mitenkään mahdollista että polttoaineen saanti pumpulla tankista olisi ongelma??
    -letkussa vikaa?
    -imuputkenpää litissä tankin pohjassa
    -jne jne.
    kunhan arvailen.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Paha haju kielisi väärästä seossuhteesta. Siihen vaikuttanee paloilmapuhaltimen nopeus suhteessa polttoainepumpun tahtiin. Thermo Test-ohjelmalla pääsee ainakin muuttamaan CO2-taulukkoa ja siellä on annettu ohjearvot sen mukaan mikä on korkeus merenpinnasta ja mikä on ulkolämpötila. Liian laihalla tuo ei varmaan haisisi mutta rikkaalla sitäkin enemmän eli tukkeutunut ilmansuodatin olisi ollut looginen löydös.

    Mutta eipä nuo CO2-taulukon arvot olisi pitäneet muuttua mihinkään. Viime talvena laite toimi, samoin tänä talvena kovimmilla pakkasilla mutta pari viikkoa sitten se alkoi haisemaan ja temppuilemaan.

    Mittasin hehkun/liekkivahdin joka oli ainoa komponentti jolle löysin ohjearvon ja se näytti 0,2-0,3 ohmia eli lienee ok.

    Pakoputken purkaminen autosta pois on jonkinmoinen urakka kun se on sisälokarin ja ulkolokarin välissä. X3:ssa nuo osat ovat ärsyttävällä tavalla jukelissa ja siksi tyydyin puhaltelemaan paineilmaa putkeen. Voisin vielä tehdä jonkin testiputken johon pääsen puhaltamaan keuhkojeni voimin jotta tuntisin vastustaako se.

    Tulisi nyt se piuha niin pääsisi katsomaan vikakooditkin..
    Last edited by -Tapi; 25-01-2016, 15:52.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Nokeahan tuolla ei ole nimeksikään. Sukka näyttää kyllä näin tuoreeksi keskimääräistä kärähtäneemmältä, mutta en tiedä, onko sillä vielä toiminnan kannalta merkitystä. Ei tuo palopesä tosin mahdottomia maksa (KLIK), jos haluaa varman päälle pelata ennen niputtamista. Voisko tuossa olla jotain ongelmaa seossuhteen kanssa?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Kävin näyttämässä osia kahdelle paikalliselle Webasto-huoltajalle samalla kun hain tiivisteet.

    Ensimmäisessä paikassa sanottiin että poltinosan 'tyyny' jossa polttoaine sumuuntuu, on palanut aivan pilalle ja koko poltinosa pitää vaihtaa.

    Seuraavassa sanottiin että kaikki osat ovat uudenveroisia.

    Ota noista nyt sitten selvää. Kasaan se pitää kuitenkin laittaa jotta diagnostiikan saisi tehtyä.

    Mikäköhän takuu on Saksasta ostetulla alle 1,5 v vanhalla laitteella?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Purin tänään Webastoa. Ei tuo mielestäni näytä kovin karstaiselta:












    Onko ehdotuksia miten selvitellä lisää? Oire on siis että ei polttele ja kun polttaa, niin haisee aivan hirveälle. Diagnostiikkapiuha on edelleen matkalla.. En tiedä milloin se saapuu. Ilmanpuhdistin ei tunnu tukkoiselta. Pakoputken läpi puhalsin paineilmaa ja ainakin se läpäisee sen..

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Peasant View Post
    Mulla oli 10 vuoden ikäisessä Webastossa polttoainepumppu sökö ja oireet vähän saman kaltaiset. Webasto lähti käyntiin normaalin kuuloisesti, mutta sammutti itsensä parin minuutin kuluttua. Pumpun vaihdon jälkeen systeemi toiminut taas moitteettomasti...
    Meillä oli sama vika.Polttoainepumppu oli niin ruostunut,että oli mennyt puhki ja imi ilmaa järjestelmään.Ilmakuplat näkyi selvästi vaaleassa muovisessa polttoaine putkessa.Pumpun vaihdon jälkeen toiminut hyvin.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Itselläkin kävi tuo polttoaineasia aiemmin mielessä mutta toissapäiväisen täyteentankkauksen jälkeen tuo on tehnyt jo pari kertaa tenän. Toisaalta muistan perheen ykkösauton (Golf IV) polttoainepumpun lätkyttäneen melko kovaäänisesti kun se sai aikoinaan ilmaa polttoainelinjaan ja tässä Bemarissa polttoainepumppu on säyseä-ääninen.

    Leave a comment:


  • Peasant
    replied
    Mulla oli 10 vuoden ikäisessä Webastossa polttoainepumppu sökö ja oireet vähän saman kaltaiset. Webasto lähti käyntiin normaalin kuuloisesti, mutta sammutti itsensä parin minuutin kuluttua. Pumpun vaihdon jälkeen systeemi toiminut taas moitteettomasti.

    Liekö tankissa riittävästi polttoainetta..

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Eiköhän tuossa liene vika jo paikallistettu? Eli joko paljon lyhyitä käyntijaksoja Webastolla josta seuraa nokea ja karstaa palopesän sukan ja hehkun ympärille
    OK. Käyntiajat ovat olleet 25 min kerrallaan joten kovin lyhyitä eivät ole olleet mutta pöydällehän tuo sitten on otettava.

    Jotenkin toivoin että karstoittuminen/nokeentuminen poistuisi kun laitteen saa päälle edes kerran pidemmäksi aikaa mutta ilmeisesti ei. Eilenkin se kävi koko 25 min jakson, samoin tänään kun hallissa sisällä käynnistin. Ongelma tulee eteen vasta kun se seisoo yön yli.

    EDIT: Olisipa ihan superia jos jostain löytyisi ohjeet tuon osan purkamiseen etten vahingossa riko mitään.. Pitääkö tuolla aina automaattisesti uusia osat vai puhdistetaanko niitä jollakin?
    Last edited by -Tapi; 20-01-2016, 15:51.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    webaston palopesä?

    Originally posted by -Tapi View Post

    Olisiko kyseessä se että hehkutuksen oltua päällä tietyn aikaa, ei liekkivahti tunnistakaan liekkiä? Polttoaineen syötön jatkuminen on varmaan varma tapa kastella ja noeta palotila ja se vaan pahentaa tilannetta?
    Eiköhän tuossa liene vika jo paikallistettu? Eli joko paljon lyhyitä käyntijaksoja Webastolla josta seuraa nokea ja karstaa palopesän sukan ja hehkun ympärille =>> liekkivahti ei toimi tai sitten paloilmapuhaltimesta puhti loppunut? Ikäähän tuolla sinun Webastolla ei vielä paljoa ole, joten ikänsä puolesta paloilmapuhallin lienee kunnossa?

    12v vanhaan Webastoon juuri vaihdoin hifistely mielessä paloilmapuhaltimen ja kyllä kannatti. Yksin käyntiäänikin on jo terve. ts. vikinä/kirskunta jäi vanhaan puhaltimeen.
    Myös n.10 vuotiaista Webastoista kannattaa puhdistaa palopesän JÄÄHDYTYSNESTE tila kattilakivestä yms. roinasta. Tuli tehoa heti erikäskystä.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Välikysymys diagnostiikkapiuhaa odotellessa (piuha saapuneekin vasta ensi viikolla).

    Nollasin vikakoodit eilen illalla irrottamalla Webastolta jännitepiuhan sen käynnissäollessa. Tämän jälkeen käytin Webastoa 25 minuuttia ja se toimi.

    Aamulla laitoin Webaston päälle mutta se toimi seuraavasti:
    -Vesipumppu (ja ilmeisesti paloilmapuhallin) pyörivät jonkin aikaa
    -Polttoainepumppu alkaa napsuttamaan hitaalla tahdilla
    -Pikkuhiljaa 'kierrokset kasvavat' ja rinnalle tulee möreämpi ääni, ilmeisesti palotapahtumasta
    -Polttoainepumpun naputus tihenee
    -Kun pumpun naputus on tiheimmillään, loppuu möreä ääni kuin seinään ja polttoainepumpun naputus vaan jatkuu. Hetken päästä koko mööpeli 'ajaa itsensä alas'.

    Olisiko kyseessä se että hehkutuksen oltua päällä tietyn aikaa, ei liekkivahti tunnistakaan liekkiä? Polttoaineen syötön jatkuminen on varmaan varma tapa kastella ja noeta palotila ja se vaan pahentaa tilannetta?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by BMWE39 View Post
    Orgis-termari?
    Ei vaan Gates tällä kertaa.

    Olen noita ehkä 30-50 kpl vaihtanut elämäni aikana M57x koneisiin, suurin osa marmoritiskiltä ja tämä ei ole ensimmäinen laatuaan jonka ikä mitataan tunneissa. Useimmiten ne toimivat viikkoja mutta harvemmin vuosia.

    Leave a comment:


  • BMWE39
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Ja uusi termostaattikaan ei enää tänään nostanut kuin 69 asteeseen moottorin lämmöt. Eilen tuoreeltaan se nosti 93 asteeseen. BMW+talvi ei onnistu ei sitten millään.
    Orgis-termari?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ei lähtenyt Webasto enää aamulla päälle.

    Ja uusi termostaattikaan ei enää tänään nostanut kuin 69 asteeseen moottorin lämmöt. Eilen tuoreeltaan se nosti 93 asteeseen. BMW+talvi ei onnistu ei sitten millään.

    Leave a comment:

Working...
X