E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • e46touring
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Kytkin väärin.

    Olen kytkenyt letkun katkaisun jälkeen webastolta tulevan letkun väärään päähän katkoskohtaa eli lämmin vesi menee ensin lämpövastuksen läpi kv-pumpulle ja sieltä moottoriin.. Nyt kun Webasto käy, se saa paluuna niin pian lämmintä vettä että se lopettaa lämmityksen muutaman minuutin jälkeen ja kierrättää vain vettä, sitten se taas kohta alkaa hetkeksi lämmittämään jne. Tästä kierrosta se ei näköjään etene ollenkaan lämppärille asti vaan kiertää vain paisuntasäiliön, sylinterinkannen ja webaston välillä..

    Katselin asiaa lämpökameralla tovin mutta olisi tuo näköjään selvinnyt ilmankin ihan vaan letkuja puristelemalla.

    Oma moka. häpeän.

    EDIT: Leikkasin kumminkin ihan oikean letkun eli se bmw:n ohjeessa ollut letku oli ihan toisenlainen kuin todellisuudessa.. Liekö tässä LCI:ssa ja vanhemmassa eroja ja ohje vanhemmasta..? Tappelevatkohan webaston vesipumppu ja auton kv-pumppu nyt vastatusten kun webasto on päällä tällä virheellisellä kytkennällä?
    Hieno homma että selvisi. Mokia sattuu ja VAIN harvat kehtaa ne julkisesti myöntää.
    Vastakkain ne KV-pumput vettä pumppaavat tuolla väärällä kytkennällä.
    Lieneekö helpoin korjata Webaston päässä letkut ristiin vaihtaen?

    Tuossa .pdf ohjeessa on Bensa koneen letkutuskuva rintapellin kohdalta ja periaatteessa siinä mielessä VÄÄRÄ dieselkoneelle, mutta tarkoitettukin VAIN BMW sisäiseen käyttöön ns. "ammattilaisille" merkkihuoltoon eli asennuskuvana periaatekuva

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Kytkin väärin.

    Olen kytkenyt letkun katkaisun jälkeen webastolta tulevan letkun väärään päähän katkoskohtaa eli lämmin vesi menee ensin lämpövastuksen läpi kv-pumpulle ja sieltä moottoriin.. Nyt kun Webasto käy, se saa paluuna niin pian lämmintä vettä että se lopettaa lämmityksen muutaman minuutin jälkeen ja kierrättää vain vettä, sitten se taas kohta alkaa hetkeksi lämmittämään jne. Tästä kierrosta se ei näköjään etene ollenkaan lämppärille asti vaan kiertää vain paisuntasäiliön, sylinterinkannen ja webaston välillä..

    Katselin asiaa lämpökameralla tovin mutta olisi tuo näköjään selvinnyt ilmankin ihan vaan letkuja puristelemalla.

    Oma moka. häpeän.

    EDIT: Leikkasin kumminkin ihan oikean letkun eli se bmw:n ohjeessa ollut letku oli ihan toisenlainen kuin todellisuudessa.. Liekö tässä LCI:ssa ja vanhemmassa eroja ja ohje vanhemmasta..? Tappelevatkohan webaston vesipumppu ja auton kv-pumppu nyt vastatusten kun webasto on päällä tällä virheellisellä kytkennällä?
    Last edited by -Tapi; 23-10-2014, 17:00.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Tasan kaks vaihtoehtoa:
    1. Vesi kiertää väärään suuntaan eli menee ensin moottorille.
    2. Puhallinohjaus ei toimi.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Tässä tulos BMWN:n webastonkäyttö-ohjeiden mukaisesti 25 min käytettynä -8 asteen pakkasessa. Ei paljon lämmitä..
    mitäs tämä postauksesi tarkoittaa ??
    Myös letkujen katkaisukuvat tulipellin luona olivat päin mäntyä (kuvasta näki ettei ohjeiden letkut olleet edes samanlaisia..).
    laitatko valokuvaa tekemästäsi asennuksesta vesiletkujen osalta?

    Ja Webaston vedenkierto SUUNNAT on tarkistettu ?????
    Eli onko AIVAN 100% varmasti Webaston KV pumpulle tuleva vesiletku auton oman KV pumpun ja sähköisen lisälämmittimen suunnasta tuleva ns. kuumavesi letku. ONHAN ?!?!
    Webastosta lähtevä kuuma vesi menee lämmityslaitteen kennoon meneekö ??

    Tarkistin vielä tuon retrofit ohjeen ja siinä VEDENKIERTO SUUNNAT 100% OIKEIN.

    Pakko olla vedenkierto suunta Webaston päässä ristissä ei tässä muuten ole ns. mitään järkeä. 5Kw Webasto eikä lasissa edes mitään sulaa läikkää.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Tässä tulos BMWN:n webastonkäyttö-ohjeiden mukaisesti 25 min käytettynä -8 asteen pakkasessa. Ei paljon lämmitä..

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Mitenkäs se sinne jäähdyttimeen pääsee termostaatin läpi?

    Kuvassa osa 2, tämä on ETK:n mukaan sekä retrofit-kitin asennusohjeen mukaan lämppärin sisäänmenoletku johon webasto tuli väliin. Tässä letkussa on se sähköinen lämmitinkin jonka epäilen olevan enemmänkin matkustamon kuin moottorin lämmittämiseksi..
    http://ills.bmwfans.info/2u7m.png
    Ei kun mieleen tuli vaan tämä versio.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Mitenkäs se sinne jäähdyttimeen pääsee termostaatin läpi?

    Kuvassa osa 2, tämä on ETK:n mukaan sekä retrofit-kitin asennusohjeen mukaan lämppärin sisäänmenoletku johon webasto tuli väliin. Tässä letkussa on se sähköinen lämmitinkin jonka epäilen olevan enemmänkin matkustamon kuin moottorin lämmittämiseksi..

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Kierto väärinpäin. Se on aika viileää vettä kun tulee takaisin kuljettuaan jäähdyttimen ja mootorin läpi :think

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Siis Webasto on ihan siellä missä kuuluukin, eli vastaavassa paikassa kuin yllelinkitetyssä kuvassa. Sen vesiletkut kulkevat moottorin takaosan yli tulipellin siihen kohtaan jossa on läpivienti kennolle. Tässä jarrutehostimen puoleinen letku on katkaistu ja Webaston letkut kyketty niihin päihin, eli Webasto on suoraan ennen lämppärin kennoa, mikäli retrofit-ohjeen kiertosuunta pitää kutinsa. Ei siis mitään kuulaventtiiliä tms. Kaikki lämppärille kulkeva vesi menee nykyään Webaston kautta.

    Webaston vesipumppu toimi ainakin asennuksen jälkeisessä testissä, itse Webasto pöhisee koko lämmitysajan ihan ok ja pakokaasu on lämmintä.

    En tiedä onko tässä autossa mitään 'vesiventtiileitä ja pumppuja' itsessään mutta niitä ei tietysti ohjattane kun autossa ei ole webastoa ymmärtävää väylää. Joku sähköinen lämmitysjuttu on näköjään ennen webastoa (ja lämppärin kennoa) olevassa vesilinjassa.

    Nyt jätin vastentahtoisesti lämpötilasäädön 32 asteeseen, puhaltimen neloselle ja puhalluksen lasille. Jos tuo on aamulla lämmin ja lasi sula, eiköhän tuo auto lähde kiertoon:(

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Mullahan se on asennettu tuonne kaukaloon helpomman huollon vuoksi, eipä sitä ole tarvinut kyllä mitään huoltaa, kovaa käyttöä vaan

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Tämä on vielä yksinkertaisempi. Lämppärin kennolle menevä letku katkaistaan ja webasto on siinä välissä.
    Onhan siellä myös se vesipumppu? Käykö se webasto? Sen tohotuksen kuulee kyllä selvästi.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Webasto on siis asennettu siihen kuskinpuolen runkoaisan päälle?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Tämä on vielä yksinkertaisempi. Lämppärin kennolle menevä letku katkaistaan ja webasto on siinä välissä.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Puhallin kyllä pyöri lämmityksen ajan automaattiasetuksella.
    No siinä tapauksessa ei vesi kierrä lämmityslaitteessa. Taitaa olla mennyt letkut vähän vääriin paikkoihin :think

    Miten tuossa retrofitissa ne letkut kytketään? Tavallisessa jälkimarkkinalaitteessa kun ei käytetä mitään ihme venttiili hässäköitä se asennus on kyllä yksinkertainen: moottorilta vesiventtiilille menevä letku katkaistaan ja vedetään Webaston vesipumpulle ja sieltä lähtevä takaisin sinne kohti vesiventtiiliä.
    Last edited by Jürgen_; 22-10-2014, 16:04.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Puhaltimen? Vai tarkoitatko läppien? Puhallus jäi tarkoituksella tuulilasille ja jalkatilaan kun edellisillä yrityksillä kylmä auto ja jäinen lasi odottivat kun ilmanvaihto jäi auto-asentoon.

    Puhallin kyllä pyöri lämmityksen ajan automaattiasetuksella.
    Vesiletkujen kimppuun seuraavaksi. Webasto ei kauaa pöhise 100% teholla JOS vesi ei kierrä. Vesiletkusta tuntee päältäpäin lämpimän veden virtaus suunnan käsin kokeilemalla varsinkin kylmällä koneella.

    Leave a comment:

Working...
X