E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Veeksi
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Sekä että. AGM lienee parempi ja jos ajo on pakkasilla lyhyehköä, se ylläpitolaturikin on välttämätön.
    Originally posted by WSE1 View Post
    Kyllähän uusi akku hyvä muutenkin on ongelmia ehkäisemään, jos vanhan kunto on arveluttava, itse laittaisin kustannustehokkaasti esim motonetin myymän bosch 100Ah AGM akun. Toki virosta vastaavia saa vielä halvemmalla. Akun vaihto ja muuttunut tyyppi / kapasiteetti tulee sitten muistaa kaikki koodata autolle, ei onnistu ihan joka paikassa (tyyppi ja kapasiteetti muutos).
    Kiitoksia vastailuista. Pitää ehdottomasti laittaa tuo akku jossain välissä. Nyt hiertää juuri tuo "koodaus". Carlyllä sen sais tehtyä, mutta tarviis saada se uus Gen2 BT-palikka, että pääsis laittamaan ja se näkyy olevan jälkitoimituksessa.

    Kyllähän tuolla autolla aina n. puol tuntia on ajoa puolen tunnin lämmityksen jälkeen, että kai sen pitäisi(?) hyvällä akulla riittää ilman ylläpitolaturiakin.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Thermo testillä näkee myös onko kyseessä 4 vai 5kw kortti, 4kw kortilla paloilmapuhaltimen nopeus on täydellä teholla n. 80% täydestä...
    Joko näihin saa softavirityksiä?

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    mulla ei ainakaa ehyelläkään termarilla saa lämpöjä webastolla nousemaan. thermo top z 5kw ja ei riitä teho.
    en tiiä missä on vika. 50min webastoa pakkasilla ja koneen lämmöt nousi noin 30asteeseen

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Suurkiitos WSE1 vastauksista!!

    Vika ei siis olekaan puhaltimen ohjauksessa vaan siinä että vesi ei lämpene riittävästi.
    Tuo seossuhde pitää yrittää tarkastaa mutta sen jo tiedän että termostaatti vuotaa. Kävin siitä viime viikolla vääntöä marmorilla kun eivät suostu antamaan uutta termaria varaosatakuuseen kun se heidän mielestään on kunnossa ja minun sanani ei paljon paina heidän puntarissaan. Kun olisi tuo keula vähän avoimempi niin voisin katsoa aamulla lämpökameralla syyläriä, veikkaan että se on lämmin..

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nyt on testattu aamukohmeessa:

    Webasto oli päällä noin 15 minuuttia. Ulkolämpötila noin 0 astetta. Sisätilanpuhallin ei pyörinyt. Releen kummallekaan puolelle ei tullut jännitettä eli Webasto ei ohjannut puhallinta päälle. Moottoriveden lämpöanturi mittariston kautta katsottuna näytti +20 astetta (aika heikko lämmitys itse asiassa..). Mittasin muutaman kilometrin ajon jälkeen jännitteen uudestaan ja silloin moottorin lämmöt olivat 50 astetta ja jännitekin oli päällä. Puhallinohjaus vaatii siis vedenlämmön jossakin 20-50 asteessa ennenkuin kytkeytyy.

    Webaston kortissa on siis jokin ohjelmanpätkä eri tavalla kuin edellisessä? Takuuasia ei siis mennytkään kuten piti.
    Vähän tehoton on webasto. Paras tapa varmistua palotapahtuman seoksen olevan tehokkain on mitata CO weban pakoputkesta weban käydessä täydellä teholla, 8% olisi tehokkain, 7-9&% vielä menee. Mittaus on tarkkaa siinä mielessä että pieneen putkeen työnnetty anturi voi rajoittaa ilman virtausta ja siten muuttaa arvoa...
    Jos palotapahtuma on ok, niin lämpö karannee jonnekin, useimmiten vuotavasta termarista jäähdyttimeen, joskus vaihteistoon.
    Jos palotapahtuma ei ole ok, niin liian rikas seos johtuu paloilmapuhaltimesta tai sitten imu tai pakokanava on tukossa tai palotila karstainen. Jos seos on laiha niin polttoaineen saannissa on vikaa... yleensä letku tai putki läjässä tai jotain roskaa niissä.
    Thermo testillä näkee myös onko kyseessä 4 vai 5kw kortti, 4kw kortilla paloilmapuhaltimen nopeus on täydellä teholla n. 80% täydestä...

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Nyt on testattu aamukohmeessa:

    Webasto oli päällä noin 15 minuuttia. Ulkolämpötila noin 0 astetta. Sisätilanpuhallin ei pyörinyt. Releen kummallekaan puolelle ei tullut jännitettä eli Webasto ei ohjannut puhallinta päälle. Moottoriveden lämpöanturi mittariston kautta katsottuna näytti +20 astetta (aika heikko lämmitys itse asiassa..). Mittasin muutaman kilometrin ajon jälkeen jännitteen uudestaan ja silloin moottorin lämmöt olivat 50 astetta ja jännitekin oli päällä. Puhallinohjaus vaatii siis vedenlämmön jossakin 20-50 asteessa ennenkuin kytkeytyy.

    Webaston kortissa on siis jokin ohjelmanpätkä eri tavalla kuin edellisessä? Takuuasia ei siis mennytkään kuten piti.
    +35C on veden lämpötila joka kytkee puhaltimen ohjauksen kaikissa webastomalleissa joissa sellainen on, poislukien vanhat audi tyyppiset kortit.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

    Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?
    Kyllähän uusi akku hyvä muutenkin on ongelmia ehkäisemään, jos vanhan kunto on arveluttava, itse laittaisin kustannustehokkaasti esim motonetin myymän bosch 100Ah AGM akun. Toki virosta vastaavia saa vielä halvemmalla. Akun vaihto ja muuttunut tyyppi / kapasiteetti tulee sitten muistaa kaikki koodata autolle, ei onnistu ihan joka paikassa (tyyppi ja kapasiteetti muutos).

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Näihän se on, jos voisikin valita lämmitys-moodin:

    - alkutalvesta kosteaa ja pikkupakkasta = painotus laseihin
    - lopputalvesta kuivaa ja reiluja yöpakkasia = moottorin lämmitys, lasit kirkkaita

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    (mikähän tässä mättää kun quote-nappula ei tee lainausta kun joidenkin kohdalla? Ja jos painaa Preview Post niin tuo kirjoitus ikkuna tyhjenee)

    Tuohan toimii oikeastaan aika järkevästi, kun noista toisista muutellaan vesiventtiili-ohjausta kun lämmittää vaan sisätiloja ensin ja sitten vasta moottoria, niin sulla päinvastoin?
    Hmm.. Oma napa on likempänä ja varsinkin tuulilasin sulaminen ensisijaista. Minun puolestani saisi lämmitä kabiini ensin edes sen verran että lasit olisivat sulat. Aiemmin lämpeni sekä moottori että sisätilat eikä ollut valittamista lämmönjaon suhteen.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    (mikähän tässä mättää kun quote-nappula ei tee lainausta kun joidenkin kohdalla? Ja jos painaa Preview Post niin tuo kirjoitus ikkuna tyhjenee)

    Tuohan toimii oikeastaan aika järkevästi, kun noista toisista muutellaan vesiventtiili-ohjausta kun lämmittää vaan sisätiloja ensin ja sitten vasta moottoria, niin sulla päinvastoin?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Oletko mittaamalla todennut jännitteen varmasti tulevan vaihtoreleen kärjen läpi IHKA:n liittimeen X608 pinni 2 vihreä/valkoinen 0,5mm piuhaan?
    Nyt on testattu aamukohmeessa:

    Webasto oli päällä noin 15 minuuttia. Ulkolämpötila noin 0 astetta. Sisätilanpuhallin ei pyörinyt. Releen kummallekaan puolelle ei tullut jännitettä eli Webasto ei ohjannut puhallinta päälle. Moottoriveden lämpöanturi mittariston kautta katsottuna näytti +20 astetta (aika heikko lämmitys itse asiassa..). Mittasin muutaman kilometrin ajon jälkeen jännitteen uudestaan ja silloin moottorin lämmöt olivat 50 astetta ja jännitekin oli päällä. Puhallinohjaus vaatii siis vedenlämmön jossakin 20-50 asteessa ennenkuin kytkeytyy.

    Webaston kortissa on siis jokin ohjelmanpätkä eri tavalla kuin edellisessä? Takuuasia ei siis mennytkään kuten piti.

    Leave a comment:


  • RistiKolmonen
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

    Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?
    Omassa e83:ssa on, yllätys yllätys, 90ah agm akku ja ctec-polar laturi (70-80€ tarvikeliikkeestä) Laturi on kiinni konepellin alla tyyliin "alltime". Pistoke on vänkärin pyyhkijän alapuolella konepellin reunan alla. (sähköpistoke tallissa siinä vänkärin etusuojan kohdilla ja siinä roikkuu aina 20m roikka, eli ei tarvitse nähdä kovasti vaivaa ladatakseen) Käytän webastoa joka aamu, sekä päivittäin pätkäajossa taukolämpönä. Laturiin lykkään sen joka yö näin talviaikaan.

    C-tec polar balttiarallaa 70-80e

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Oletko mittaamalla todennut jännitteen varmasti tulevan vaihtoreleen kärjen läpi IHKA:n liittimeen X608 pinni 2 vihreä/valkoinen 0,5mm piuhaan?

    nimittäin nuo vaihtorele viat ovat juuri olleet siellä releen kärjen puolella.
    Eli releen kärki ei jostain syystä (hapettuma/oksidikerros kärjessä) kytke jännitettä läpi, kun tuossa IHKA panelin ohjauksessa ei virtaa kulje nimeksikään 5A sulake
    Nyt kun tuota lämpimässä hallissa testailee, niin kaikki tietenkin pelaa.. Laitoin releen ohjauspuolelle sekä IHKA:lle menevään piuhaan haaroituksen jotka vedin helposti mitattavaan paikkaan. Mittaan noista aamulla että pysähtyykö jännite releelle yön seisottuaan.

    Rele taisi olla ihan tavallinen vaihtorele vaikka siinä BMW-logo onkin (lieneekö siinä syy lyhyeen käyttöikään..).

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

    Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?

    Sekä että. AGM lienee parempi ja jos ajo on pakkasilla lyhyehköä, se ylläpitolaturikin on välttämätön.

    Leave a comment:


  • Veeksi
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    On muutaman kerran sattunut minulle niin, että oon käynyt webaston laittamassa quick startista päälle ja se on lähtenyt humiseen mutta kun olen tullut autolle 25 minuutin päästä niin kaikki on kylmää ja webasto kiinni. Välillä on toiminut normaalisti.

    Tänään huomasin, että se vois liittyä auton ovien lukkoon laittamiseen. Oon jäänyt ensiksi kuuntelemaan että se lähtee päälle ja sit hetken päästä laittanut ovet lukkoon ja tällöin se webasto sammuu. Avovaimo taasen väittää, että hyvin on lämmittänyt, mutta hän on laittanut ovet HETI lukkoon webaston päälle laittamisen jälkeen.

    Mikähän juju tässä on ja saako sen korjattua? Nyt webaston ja minun välillä vallitsee luottamuspula ja tuntuu että autoa pitää jäädä vahtimaan puoleksi tunniksi kun sen laittaa lämpiämään.
    Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

    Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?
    Last edited by Veeksi; 08-03-2016, 07:53.

    Leave a comment:

Working...
X