E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• -Tapi
    replied
    Juu mittasin releen kummaltakin puolelta ja se toimii. Tajusin vasta äsken että olin ISTA:lla yhteyttä yrittäessäni laittanut puhaltimen nollille eli se vika taisikin olla tällä kertaa siinä.. Kokeilin muutaman kerran webaston WTT:lla käynnistää puhaltimen ja nyt se ainakin toimii kun IHKA:ssa on puhallinohjaus päällä. Jää tutkittavaksi miksei se yön yli seisottuaan toimi.. Voihan se olla että rele ei pelaa kylmänä.

EDIT: Seuraavana aamuna puhallin oli taas pimeänä kun webasto oli ollut 20 min päällä. Moottorin lämmöt 22 astetta, ulkona -2.

Toinen mysteeri minulle: Kun IHKA:n ohjaa päälle, alkaa vesiventtiili konehuoneessa nytkimään kiinni ja auki hitaalla taajuudella. Se näkyy vesiletkuissa eli ne hyppäävät aina hieman kun venttiili käy kiinni. Letkusta kiinnipitämällä tuntee että siellä syntyy pieni alipaine aina kun venttiili menee kiinni ja webasto on päällä. Onko tuo normaalia?

Video, jossa vesiventtiilin liitin on ensin irti jolloin letku ei pompi ja sitten laitan sen kiinni:

Kyseessä siis osa 5 tässä kuvassa:
    Last edited by -Tapi; 08-03-2016, 06:53.

Leave a comment:

• e46touring
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    No nyt menee kummalliseksi: Pinnistä 4 lähtee jännite vaihtoreleelle ja vaihtorele ohjaa syötön releen vihreävalkoiseen piuhaan joka menee IHKA:lle. Tähän asti siis ok ja rele toimii mutta IHKA ei pistä puhallinta päälle vaikka kojelaudan alta kuuluu että jotkin läpät vaihtavat asentoaan kun jännite kytkeytyy ja/tai sammuu.

Ihan kuin vika olisi IHKA:ssa.
    Oletko mittaamalla todennut jännitteen varmasti tulevan vaihtoreleen kärjen läpi IHKA:n liittimeen X608 pinni 2 vihreä/valkoinen 0,5mm piuhaan?

nimittäin nuo vaihtorele viat ovat juuri olleet siellä releen kärjen puolella.
    Eli releen kärki ei jostain syystä (hapettuma/oksidikerros kärjessä) kytke jännitettä läpi, kun tuossa IHKA panelin ohjauksessa ei virtaa kulje nimeksikään 5A sulake

Leave a comment:

• -Tapi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Vaihtorele vikoja sattunut pari joten,
    vaihda se vaihtorele jolla ohjataan tuonne IHKA:lle jännite Webaston välityksellä.
    Webaston kortilta lähtee pinnistä 4 >> 12V jännite tuolle vaihtoreleelle.

Ainakin osassa näistä jänniteohjatuissa kestää hetken Webaston lämmetä (astemäärä ?/C )
    ennen kuin vaihtorele saa jännitteen pinnistä 4.
    No nyt menee kummalliseksi: Pinnistä 4 lähtee jännite vaihtoreleelle ja vaihtorele ohjaa syötön releen vihreävalkoiseen piuhaan joka menee IHKA:lle. Tähän asti siis ok ja rele toimii mutta IHKA ei pistä puhallinta päälle vaikka kojelaudan alta kuuluu että jotkin läpät vaihtavat asentoaan kun jännite kytkeytyy ja/tai sammuu.

Ihan kuin vika olisi IHKA:ssa.

Leave a comment:

• Veeksi
    replied
    On muutaman kerran sattunut minulle niin, että oon käynyt webaston laittamassa quick startista päälle ja se on lähtenyt humiseen mutta kun olen tullut autolle 25 minuutin päästä niin kaikki on kylmää ja webasto kiinni. Välillä on toiminut normaalisti.

Tänään huomasin, että se vois liittyä auton ovien lukkoon laittamiseen. Oon jäänyt ensiksi kuuntelemaan että se lähtee päälle ja sit hetken päästä laittanut ovet lukkoon ja tällöin se webasto sammuu. Avovaimo taasen väittää, että hyvin on lämmittänyt, mutta hän on laittanut ovet HETI lukkoon webaston päälle laittamisen jälkeen.

Mikähän juju tässä on ja saako sen korjattua? Nyt webaston ja minun välillä vallitsee luottamuspula ja tuntuu että autoa pitää jäädä vahtimaan puoleksi tunniksi kun sen laittaa lämpiämään.

Leave a comment:

• -Tapi
    replied
    Tuo vaihtorele on siis Webaston johtosarjassa? En muista ulkoa minkälaista tauhkaa kojelaudan alle tuli asennuksessa mutta kai siellä relekin oli..

Mikä se Webaston pinnin 4 aktivoimislämpötila on yleensä ja vaihtuuko se mitenkään?

Leave a comment:

• e46touring
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    No olisikohan tässä vielä jotain hämärää.. Nyt kun tuo ihkauusi Webasto itsessään pöhisee sen kummemmin haisematta, olivat lasit aamulla kumminkin jäässä. Laite oli ollut -10 asteen pakkasessa päällä 40 min eli kyllä se jo taikansa olisi tehnyt mutta sisätilanpuhallin oli pois päältä, IHKA oli siis pimeänä kun menin autoon! Kokeilin pienen ajon jälkeen uudelleen ja nyt IHKAkin heräsi mukaan mutta moottorivedenlämpkin oli toki n. 70 astetta. Aiemmin mielestäni tuo sisätilanpuhallin on lähtenyt puhaltamaan jo Webastokäytön alusta asti mutta tällä uudella Webastolla näin ei ole.

Voiko siellä olla erilainen ohjaus sisätilanpuhaltimen suhteen?
    Vaihtorele vikoja sattunut pari joten,
    vaihda se vaihtorele jolla ohjataan tuonne IHKA:lle jännite Webaston välityksellä.
    Webaston kortilta lähtee pinnistä 4 >> 12V jännite tuolle vaihtoreleelle.

Ainakin osassa näistä jänniteohjatuissa kestää hetken Webaston lämmetä (astemäärä ?/C )
    ennen kuin vaihtorele saa jännitteen pinnistä 4.

Leave a comment:

• -Tapi
    replied
    No olisikohan tässä vielä jotain hämärää.. Nyt kun tuo ihkauusi Webasto itsessään pöhisee sen kummemmin haisematta, olivat lasit aamulla kumminkin jäässä. Laite oli ollut -10 asteen pakkasessa päällä 40 min eli kyllä se jo taikansa olisi tehnyt mutta sisätilanpuhallin oli pois päältä, IHKA oli siis pimeänä kun menin autoon! Kokeilin pienen ajon jälkeen uudelleen ja nyt IHKAkin heräsi mukaan mutta moottorivedenlämpkin oli toki n. 70 astetta. Aiemmin mielestäni tuo sisätilanpuhallin on lähtenyt puhaltamaan jo Webastokäytön alusta asti mutta tällä uudella Webastolla näin ei ole.

Pohdin asiaa ja kun ei minulla ole sen kummempia kaluja nähdä Webastossa olevaa ohjelmaa, niin tyydyin tyyppikilven tietoihin:

Luulisi että tuo oikeanpuoleinen olisi se uusi jonka sain viime viikolla mutta ei.. Se on se puolitoista vuotta sitten ostettu. Minulle löydettiin siis jostain aika paljon vanhempi yksikkö takuuseen.. Ei se toki haitanne mutta huvittaa hieman. Tuo mallitieto kiinnostaa. Mikä ero on 89073P- ja 89073N-malleilla? Voiko siellä olla erilainen ohjaus sisätilanpuhaltimen suhteen?

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Itse tuota hieman aiemmin epäilin,kun ajattelin niiden kuitenkin huomaavan laitteen aukaisun.Mutta hienoa,että homma toimi.

Leave a comment:

• -Tapi
    replied
    Topicin aiempaan Webasto-ongelmaan tuli nyt tilalle uusi Webasto Saksalaisesta merkkiliikkeestä josta alkuperäinenkin oli ostettu. Takuu siis toimi vaikka vaatikin hieman enemmän yhteydenottoja kuin odotin.

Leave a comment:

• mikkod
    replied
    Originally posted by Veeksi View Post
    Kiitos. Nämäkin tiedot jo hivenen selkeyttivät toimintaa . Ei sillä, että jos joku vielä jakaa E70 autoilmastoinnilla hyväksi ja toimivaksi havaitut säädöt, niin vinkkejä otetaan vastaan.

Eli periaatteessa, jos tallissa pitäisi kuitenkin autoa, niin vois tehdä niin, että avais tallin oven kokonaan auki ja samalla laittaa webaston päälle. Tällöin ei tarviis edes puhallusta säätää erikseen tuulilasille, koska se on jo sula (koska talli). Pihalla jostain namiskoista puhallus tuulilasille ja muutama pykälä puhallusta.

Sit pitää toivoa, että pärjätään nykyisellä akulla ja ilman ylläpitolaturia, kun on tullut tuo perinteinen autobudjetti ylitettyä jo monissa vaiheissa (itse auto, talvirengastus, lämmitin).

Puolisen tuntia 5kw:n webastolla riittänee kovemmillakin pakkasilla moottorin lämpenemiseen?
    Mä olen antanut olla ihan AUTO asennossa. Mulla on orkkisakku, joten kovilla pakkasilla herjasi akun tasosta. Ensi talveksi uusi akku niin eiköhän se siitä.

Asentaja sanoi että jos kunnolla haluaa lasi sulaksi, niin ennen auton sammuttamista laittaa puhaltamaan yläasentoon niin sulaa kunnolla.
    Mulla kun auto on katoksessa, niin ei ole väliä. Ei toi mikään LÄMMIN ole kabiinista, mutta moottori on sopivan lämmin (en ole kyllä katsellut lämpöjä).

Ylläpitolaturia suositteli mullekin kun höpisin tuosta akun varaustasosta.

Leave a comment:

• Esal
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Olisiko vielä niin,että E70 tehdasasennettu Weba säätää puhallusnopeuden,ilman suuntauksen ja lämmönsäädöt itse laitteen käynnistyessä?Jälkiasenteisissa ns. tarvikelaitteissa sitten olisi manuaaliset säädöt noille.Viisaammat varmaan tarkentaa.
    E53 2005 tehdas webasto tekee juuri noin, vaikka laitan puhallussäädöt pienemmälle virrat päällä, niin ajastuksella tai kaukosäädöllä käynnistetty puhaltaa aina lasiin ihan liian suurella nopeudella. Joskus olisi tarve ajaa muualle kuin lasiin lämmitys niin ei onnistu. Tätä tarvitsisi esim. pakkasilla kun lasit ei jäädy ja huurru mutta satanut lunta, nyt se sulattaa pehmeän pakkaslumen lasiin ja pyyhkimiin.
    Saakohan tuota automaatti asetusta koodattua pois?

Leave a comment:

• Veeksi
    replied
    Kiitos. Nämäkin tiedot jo hivenen selkeyttivät toimintaa . Ei sillä, että jos joku vielä jakaa E70 autoilmastoinnilla hyväksi ja toimivaksi havaitut säädöt, niin vinkkejä otetaan vastaan.

Eli periaatteessa, jos tallissa pitäisi kuitenkin autoa, niin vois tehdä niin, että avais tallin oven kokonaan auki ja samalla laittaa webaston päälle. Tällöin ei tarviis edes puhallusta säätää erikseen tuulilasille, koska se on jo sula (koska talli). Pihalla jostain namiskoista puhallus tuulilasille ja muutama pykälä puhallusta.

Sit pitää toivoa, että pärjätään nykyisellä akulla ja ilman ylläpitolaturia, kun on tullut tuo perinteinen autobudjetti ylitettyä jo monissa vaiheissa (itse auto, talvirengastus, lämmitin).

Puolisen tuntia 5kw:n webastolla riittänee kovemmillakin pakkasilla moottorin lämpenemiseen?

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Vähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.

En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).

Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?

Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?

Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?
    Jälkiasenteisen Weban omissa ohjeissa oli portaattomasti säädettävässä laitteessa nopeus valinta 1/3 maksimista.Ja esim. 5 nopeuksiseessa puhalluksen säätö laitetaan 2-nopeudelle.Mutta jos auto/akku on kiinni (tehokkaassa) ylläpitolaturissa voi puhalluksia varmaan vähän nostaa.Puhalluksen suuntaus lasille ja lämmönsäädöt täysille.

Liiallinen puhallus taas sitten jäähdyttää nestettä tehokkaammin,niin kovemmilla pakkasilla auton/koneen lämpeneminen hidastuu huomattavasti (sekä syö akkua).Eli oikeat "manuaalisäädöt" löytyy autokohtaisesti kokeilun kautta.

Polttoainetta tankissa kannattaa pitää vähintään 1/4 Webaa käytettäessä.Muuten voi hörpätä ilmaa,jos auto ei ole vaikka ihan suorassa parkissa.

Autotallissa en kyllä itse Webaa käyttelisi.

Olisiko vielä niin,että E70 tehdasasennettu Weba säätää puhallusnopeuden,ilman suuntauksen ja lämmönsäädöt itse laitteen käynnistyessä?Jälkiasenteisissa ns. tarvikelaitteissa sitten olisi manuaaliset säädöt noille.Viisaammat varmaan tarkentaa.
    Last edited by Heguli 31; 25-02-2016, 08:14.

Leave a comment:

• HTK12
    replied
    Vähän vieraisiin pöytiin huutelemista, mutta varmaanpa E70:ssä se Webasto toimii samallalailla kuin E83:ssa. Meillä ei siis ole ennestään minkäänlaista kokemusta Webastosta tai vastaavista, joten ollaan aika maalaisia tämän(kin) suhteen. Pahoittelut siis yksinkertaisista kysymyksistä.

En ollut itse hakemassa autoa, mutta äksään laitettiin juuri joku Webaston uudempi evo -malli (sisältää jonkinmoisen jännitesuojan).

Käyttöopastuksessa oli kuulemma sanottu, että polttoainetta pitäis tankissa olla aina kohtuullisesti, ettei järjestelmään mene ilmaa. Onko tämmöinen huoli aiheellinen? Eihän se nyt kuitenkaan paljoa dieseliä syö, joten mistä kohtaa se sen polttoaineen ottaa? Mikähän olisi riittävästi?

Toinen mitä oli sanottu oli, että jotta ne nesteet kiertäisi kunnolla ja se lämmittäisi hyvin, niin pitäisi automaatti-ilmastoinnista tyrkätä lämmöt täysille sekä puhallus täysille ja tuulilasille. Onkohan tämä oikeasti tarpeellista tai kuuluuko sen pelata näin monimutkaisesti oikein asennettuna? Vai riittäiskö pelkästään, että painaa tuulilasille sen max-puhalluksen ilmastoinnin nappulasta? Jos tämä unohtuu, niin kai tärkein eli moottori sentään lämpiää riittävän hyvin eikä ite poltin ylikuumene?

Paljonkohan tuollainen laite käryää, jos sitä käyttää kylmässä autotallissa? Varmaan fiksuin avata ovi?
    No tarvittavan polttoaineen määrä riippuu mistä kohti tankkia webasto ottaa polttoaineensa. Ei sitä puhallusta kannata täysille jättää, tai ei luultavasti käy kovin pitkää pakkasella se webasto. Täydellä teholla puhallin ottaa nimittäin niin paljon virtaa, että akun jännite kyykkää ja webasto sammuu. Puhallus kannattaa laittaa tuulilasille tai muuten kovin hyvin sulata tuulilasia. Kyllä se webasto melkoisesti käryää käynnistettäessä, joten ei siellä autotallissa ainakaan kannata oleskella, kun webaston käyttää, jos ovi ei ole auki.

Leave a comment:

• Veeksi
    replied

Leave a comment:

Working...
X