E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • -Tapi
    replied
    Ei enää liity Bemariin tai varsinkaan X3:seen muuten kuin että laite on sama sisältä. Tältä se näytti kun innostuin peruskunnostamaan Golfista Thermo Top E-mallin eilen:

    Poltin on hitsattu kasaan, joten avaaminen vaatii rälläköintiä tai sahaamista.


    Sisällä oli karstaa kourallinen. Jokunen ilmareikäkin oli tukossa.


    Pääty irti ohuella rälläkänlaikalla ja kaivamaan lukkorengas sekä höyrystin irti.


    Osat putsattuina. Tuosta keskireiästä polttoaine tulee höyrystimeen.


    Tämän vuoksi varmaan Webasto on tarkoittanut koko polttimen vaihdettavaksi kerralla. Halkeamia voi löytyä rungosta ja jos ne ovat väärässä paikassa, pääsee ilmakin väärään paikkaan. Katsoin että tuo halkeama tuskin haittaa.


    Turkinpoika lähetti uuden höyrystin-patapadan ja sen alle jonkin tyynyn. On säästänyt tyynyn koossa koska se oli alkuperäistä huomattavasti pienempi ja se piti sijoittaa keskelle. Toisaalta noiden kitakerroin on kissa/katiska-luokkaa joten ei se sieltä varmaan helpolla liikahda sivuun.


    Lukkorengas piti heftata paikalleen ja siellä pysynevät loppuikänsä.


    TIG-hitsausta oli tiedossa myös paketin kasaamisessa, mutta siitä minä tykkään.


    Toimii! Ei haise ja lämpenee.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Volkkarin Webasto tuli purettua tänään. Nyt näin havainnollisesti miltä laite näyttää vuosia käytettynä (laite on käsittääkseni vuodelta 2004). Karstaa on hehkun ympärillä jo ihan kunnolla, osa ilmarei'istä on tukossa. Varsinaisessa lämmönvaihdinpesässä ei sen sijaan ollut juuri ohutta kerrosta enempää. Samoin vesipuolen pinnat näyttivät puhtailta.

    Vika löytyi paloilmapuhaltimesta kuten diagnostiikka kertoikin. Vaihdoin tämän jo kertaalleen noin 5 vuotta sitten. Tällä kertaa puhallin ei ollut viime kerran lailla oikosulussa vaan nyt vastus oli mitattuna ääretön eikä se reagoinut mitenkään testaamaani akkujännitteeseen.

    Kaikki pesään sivuilta kiinnittyvät ruuvit tietenkin katkesivat sisään avattaessa eli muutakin puuhaa on odotettavissa karstanpoiston ja puhaltimen sekä höyrystimen vaihdon lisäksi.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    "Kiva" seurata kuinka takuu toimii,jos/kun laite on jo omatoimisesti avattu.
    Itse asiassa en tiedä tietävätkö että olen kurkannut jo sisään. Vikakoodeja heille on ainakin kerrottu. Tässä on välikäsi kun en laitetta itse aikoinaan ostanut.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Tuon X3:n webasto lepää edelleen pöydällä. Kävi nimittäin ilmi että siinä on takuu voimassa. Saksan merkkiliike josta se on ostettu, venyttelee asialla parhaillaan.
    "Kiva" seurata kuinka takuu toimii,jos/kun laite on jo omatoimisesti avattu.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Tarttuva tauti tämä webaston haiseminen ja takkuilu: Nyt Golf, jossa vastaava laite, alkoi ryttyilemään. Lukaisin vikakoodit siitä:
    Diagnosis report Webasto Thermosystems
    ------------------------------------------------------------------------------------------

    golf paloilmapuhallin 2

    Configuration:
    --------------
    Fuel type.............................................. ..................Diesel
    Circulating pump in control idle period.......................................1
    HW version........................................... .....................07/04
    SW version........................................... .....................26/99
    Customer identification number.......................................00000 00000
    Device identification number............................................ 072426A
    Dataset identification number...........................................0 69835A
    Minimum voltage threshold......................................... .........9,76 [V]

    Operating data:
    ---------------
    Working hours............................................. ..............1058:52 [h:m]
    Operating hours............................................. ............1180:00 [h:m]
    Start count............................................. ...................2715

    Error:
    ------
    Fault 1.........................................Combusti on air fan interruption
    Code.............................................. ....................9821/01
    Counter........................................... ..........................1
    Temperature....................................... .........................48 [°C]
    Operating state............................................. ........Off state

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    13.02.16 13:01:24 Webasto Thermo Test 2.16.1

    Eli paloilmapuhallinta huutaa. Kun yritän kytkeä sitä manuaaliohjauksella päälle (pelkkää paloilmapuhallinta), se antaa heti vikakoodin eikä kuulosta pyörivän ollenkaan.

    Tähän muistaakseni vaihdoin kyseisen osan jo kertaalleen joitakin vuosia sitten.

    Tuon WTT-ohjelman käyttö on hieman hataraa kun jostain syystä saan yhteyden laitteeseen (sekä Golf että X3) vain siten että kertaalleen yritän yhteyttä, ei tulosta, sitten otan kaikki piuhat irti ja sammutan ohjelman, kun laitan piuhat kiinni ja ohjelman päälle painamatta mitään muuta kuin "start diagnostics", niin yhteys syntyy. Jos käyn välillä jossain valikossa, ei yhteyttä synny muuten kuin aloittamalla alusta.

    Tuon ohjelman käyttöön liittyen epäilen myös tuota paloilmapuhaltimen ongelmaa.. En nimittäin saanut ohjelmalla ohjattua vesipumppuakaan päälle vaikka ohjelmassa sen keltainen täppä oli päällä eli sen olisi pitänyt pyöriä. Polttoainepumppu ja sisäpuhaltimen sekä hehkun ohjaukset sen sijaan toimivat. Vesipumpusta ei ole vikakoodia. Tämän vuoksi tulee mieleen josko vika olisikin piirilevyllä.

    Tuon X3:n webasto lepää edelleen pöydällä. Kävi nimittäin ilmi että siinä on takuu voimassa. Saksan merkkiliike josta se on ostettu, venyttelee asialla parhaillaan.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    En ole ohjaikorttia tarkastuttanut enkä muutenkaan tuohon ehtinyt noiden testien jälkeen paneutua (sain penkinlämmittimen korjattua niin ei hatuta ihan niin paljon liikkua..).

    Nuo 'varmuuden vuoksi'-tarkistukset ovat harmillisia siksi että kun on tarkastanut ja vaihtanut jokaisen osan joka voisi olla viallinen, lopputuloksena on rahaa mennyt yli uuden laitteen hinnan ja tämä edellinenkin on alle 1,5 vuotta vanha. Ebaysta näyttää saavan koko mööpeliä 300 € eli tuolla hinnalla ostaa vasta paloilmapuhaltimen ja polttimen.

    Ja ehkä eniten kaihertaa se kun ei "ihan ite" löydä vikaa
    Last edited by -Tapi; 02-02-2016, 07:09.

    Leave a comment:


  • Jürgen_
    replied
    Nuo No Start herjat kertovat lähes aina polttoaineen saanti vaikeuksista, joskus myös viallisesta hehkusauvasta...

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    [QUOTE=-Tapi;3686042]

    Toinen jännä huomio: Minulla kertyy näköjään jo muutaman käytön aikana karstaa hehkun kumpaankin kylkeen. Esim Hezmanin laittamissa kuvissa hehkun pinnat ovat puhtaat mutta ensimmäisen purkamisen jälkeen puhdistin omasta hehkustani kyljet ja nyt muutaman käytön jälkeen pesä näyttää puhtaalta paitsi nuo samat kohdat joissa on samannäköinen karsta kuin ennenkin.


    Jokos olet ohjainkortin käyttänyt korjauksella ??
    Kait tuosta ohjainkortista Hehkupiirikin kannattaa tarkistuttaa ?!?

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Nyt kun meinasin tiivisteita laitteeseen vaihtaa, yllätyin sisäpuolen 'kosteudesta'. Siellä on polttoainetta ja vettä mutta poltinosan puolella jonka oletin olevan kuivan, on selvästi dieseliä aika runsaasti. Viimeisen käyttökerran ennen purkamista annoin kuitenkin mööpelin ajaa itsensä alas hallitusti ja odotin koko jälkipuhalluksen ajan ennen laitteen irrotusta.

    Voiko tuo diesel olla jäänyt sinne niistä kesken sammuneista polttoyrityksistä (niissä huomasi että vaikka liekki sammui, jatkoi polttoainepumppu pumppaamista vielä jonkin aikaa)?







    Toinen jännä huomio: Minulla kertyy näköjään jo muutaman käytön aikana karstaa hehkun kumpaankin kylkeen. Esim Hezmanin laittamissa kuvissa hehkun pinnat ovat puhtaat mutta ensimmäisen purkamisen jälkeen puhdistin omasta hehkustani kyljet ja nyt muutaman käytön jälkeen pesä näyttää puhtaalta paitsi nuo samat kohdat joissa on samannäköinen karsta kuin ennenkin.

    Tässä siis se tilanne jossa näkyy hehkun kummallakin laidalla karstanökkönen:
    Last edited by -Tapi; 29-01-2016, 08:24.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Laitoin polttoaineletkusta viimeisen pätkän tässä tesiympäristössä läpinäkyväksi jotta näen olisiko siellä ilmakuplia mutta ei niitä näkynyt.

    Nyt se mokoma toimi ihan moitteetta pari pitkää polttoa peräjälkeen.

    Tilasin sen uuden 'höyrystimen' aka pata-patan polttimeen mutta en taida jaksaa sitä odotella ja laitan tuon uusilla tiivisteillä nippuun. Tuon padin vaihto vaatii poltto-osan leikkaamisen päästä auki ja tiggaamisen takaisin kasaan. Homma olisi minulle juurikin sopivaa harrastamista mutta taidan jatkaa seuraavaan projektiin ennen sitä.

    Kun purin testiasetukseni pois, lurahti palopesästä hieman vettä. Tuli mieleen että sehän voi olla jostakin halki mutta toisaalta kylmä vesijohtovesi saa pinnan kondensoimaan ja kun puhallus loppuu, kai sitä vettä kertyy pesään joka tapauksessa. Sama varmaan käy kovalla pakkasella autossa kiinniollessaankin lyhyen polton jälkeen (kun jäähdytinneste on vielä kovin kylmää) ja vesi lurahtaa pakoputkeen jossa se voinee tukkia äänenvaimentimen jäätyessään.. kai.. Toisaalta myös huuhtelupuhalluksen ilma on silloin kylmää eli kondensoitumista ei esiinny kuten tässä lämpimässä hallissa tehdyssä kokeessa.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Sain Webaston pöhisemään auton vieressä vesijohtovettä lämmittäen (johtosarja autosta ylettää laitteeseen ja vesi kiertää laitteen läpi hanasta viemäriin. Polttoaine tulee autosta.).

    Aluksi se sammui moneen kertaan, tai ei oikeasti edes syttynyt vaan hehkutteli ja puhalteli. Neljännellä käynnistyskerralla se lähti käyntiin ja toimi muutaman minuutin, kunnes liekki loppui ihan yhtäkkiä ja alkoi karmea savutus.

    Viidennellä ja kuudennella käyttökerralla se kävi jo pidempään mutta taas se sammui yllättäen jossakin vaiheessa. En tiedä miten diagnostiikkaohjelman päälläolo vaikuttaa mutta ohjelma jostain syystä menettää yhteyden ehkä 10 min seurannan jälkeen ja diagnostiikka on käynnistettävä uudestaan.

    Nyt vikakoodina on tällaista:

    Diagnosis report Webasto Thermosystems
    ------------------------------------------------------------------------------------------

    webasto vika 2

    Configuration:
    --------------
    Fuel type.............................................. ..................Diesel
    Circulating pump in control idle period.......................................1
    HW version........................................... .....................09/07
    SW version........................................... .....................06/09
    Customer identification number.......................................00000 00000
    Device identification number........................................0901 9867A00
    Dataset identification number.......................................09020 458A03
    Minimum voltage threshold......................................... .........9,76 [V]

    Operating data:
    ---------------
    Working hours............................................. ...............178:22 [h:m]
    Operating hours............................................. .............205:52 [h:m]
    Start count............................................. ....................510

    Error:
    ------
    Fault 1................................................. ...............No start
    Code.............................................. ....................9800/00
    Counter........................................... ..........................1
    Temperature....................................... .........................10 [°C]
    Operating state..............................Flame detector measuring phase 1

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    28.01.16 11:07:42 Webasto Thermo Test 2.16.1

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Ymmärtämättä mikä auttoi, alkoi yhteys yllättäen pelaamaan. Tällainen listaus:

    Diagnosis report Webasto Thermosystems
    ------------------------------------------------------------------------------------------

    webasto viat 1

    Configuration:
    --------------
    Fuel type.............................................. ..................Diesel
    Circulating pump in control idle period.......................................1
    HW version........................................... .....................09/07
    SW version........................................... .....................06/09
    Customer identification number.......................................00000 00000
    Device identification number........................................0901 9867A00
    Dataset identification number.......................................09020 458A03
    Minimum voltage threshold......................................... .........9,76 [V]

    Operating data:
    ---------------
    Working hours............................................. ...............177:42 [h:m]
    Operating hours............................................. .............204:43 [h:m]
    Start count............................................. ....................507

    Error:
    ------
    Fault 1................................................. ...............No start
    Code.............................................. ....................9800/00
    Counter........................................... .........................11
    Temperature....................................... .........................46 [°C]
    Operating state..............................Flame detector measuring phase 1
    Fault 2................................................. ..........Flame failure
    Code.............................................. ....................9801/00
    Counter........................................... ..........................3
    Temperature....................................... .........................46 [°C]
    Operating state..............................Flame detector measuring phase 3
    Fault 3................................................. ..........Flame failure
    Code.............................................. ....................9801/01
    Counter........................................... ..........................2
    Temperature....................................... .........................72 [°C]
    Operating state............................................. ......Burn out 81

    ------------------------------------------------------------------------------------------
    28.01.16 09:31:31 Webasto Thermo Test 2.16.1

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Sain piuhan (K+DCAN /inpa) eilen ja juotin sen pinneihin lisäjohdot:
    4 & 5 maihin (auton runko)
    7 Webaston diagnostiikkapiuhaan (keltainen)
    16 Plussaan, auton apuvirtapiste konehuoneessa.

    Piuhassa syttyy ledi kun sen kytkee tietokoneeseen ja se sammuu itseksiään ehkä 10 sek päästä. Jos yritän Thermo Test-ohjelmalla yhteyttä, se sammuu heti.

    com-portti ohjelmassa on kokeiltu 2:ssa ja 4:ssa. Samat kokeiltu windows-resurssienhallinnassa kyseisessä kohdassa. Laitoin nopeuden 9600, databittejä 8 ja parity none. Xon/Xoff, taukobitti 1.

    Ohjelma on Webasto Thermo Test v. 2.13.

    Ei tunnu yhdistävän.

    EDIT: Ohjelma taitaa olla 32bit ja tämän koneeni käyttis 64bit. Yritän etsiä parhaillaan ohjelmaa 64 bittisenä mutta vielä ei ole onnannut.

    EDIT2: Nyt on ohjelmana 2.16.1 mutta edelleenkään ei pelaa. Jokin yhteys laitteeseen on koska kun painan "start diagnosis" niin Webaston älystä kuuluu vaimea *klik*.
    Last edited by -Tapi; 28-01-2016, 08:24.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by Hezman View Post
    Vanhalla pesällä silmään pisti täydessä polttovaiheessa puhaltimen toiminta prosentit, oli vain noin 50 % luokkaa. Pesän vaihdon jälkeen 98 %, eli alkoi puhaltamaan täysillä.
    Ahaa, tuo osaa siis liekkivahdin tuloksen perusteella säätää ilmamäärää. Tuotapa pitää itsekin ihmetellä kun piuhan saa väkerreltyä.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    kuvien perusteella uuden veroinen kampe.

    Kuinkas se tankista polttoaineen otto on järkätty?
    Olisiko mitenkään mahdollista että polttoaineen saanti pumpulla tankista olisi ongelma??
    -letkussa vikaa?
    -imuputkenpää litissä tankin pohjassa
    -jne jne.
    kunhan arvailen.
    Polttoainepuoli on sen BMW:n asennussarjan osilla tehty. Ei sitä oikein voi väärin ainakaan niillä osilla tehdä. Polttoainepumppu kuulostaa normaalilta, jos se saisi ilmaa, se lätkyttäisi äänekkäämmin.

    Jotenkin olen taipuvainen uskomaan ennemmin ilman- kuin löpönpuutteeseen.

    Leave a comment:

Working...
X