Nokeahan tuolla ei ole nimeksikään. Sukka näyttää kyllä näin tuoreeksi keskimääräistä kärähtäneemmältä, mutta en tiedä, onko sillä vielä toiminnan kannalta merkitystä. Ei tuo palopesä tosin mahdottomia maksa (KLIK), jos haluaa varman päälle pelata ennen niputtamista. Voisko tuossa olla jotain ongelmaa seossuhteen kanssa?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?
Collapse
X
-
Paha haju kielisi väärästä seossuhteesta. Siihen vaikuttanee paloilmapuhaltimen nopeus suhteessa polttoainepumpun tahtiin. Thermo Test-ohjelmalla pääsee ainakin muuttamaan CO2-taulukkoa ja siellä on annettu ohjearvot sen mukaan mikä on korkeus merenpinnasta ja mikä on ulkolämpötila. Liian laihalla tuo ei varmaan haisisi mutta rikkaalla sitäkin enemmän eli tukkeutunut ilmansuodatin olisi ollut looginen löydös.
Mutta eipä nuo CO2-taulukon arvot olisi pitäneet muuttua mihinkään. Viime talvena laite toimi, samoin tänä talvena kovimmilla pakkasilla mutta pari viikkoa sitten se alkoi haisemaan ja temppuilemaan.
Mittasin hehkun/liekkivahdin joka oli ainoa komponentti jolle löysin ohjearvon ja se näytti 0,2-0,3 ohmia eli lienee ok.
Pakoputken purkaminen autosta pois on jonkinmoinen urakka kun se on sisälokarin ja ulkolokarin välissä. X3:ssa nuo osat ovat ärsyttävällä tavalla jukelissa ja siksi tyydyin puhaltelemaan paineilmaa putkeen. Voisin vielä tehdä jonkin testiputken johon pääsen puhaltamaan keuhkojeni voimin jotta tuntisin vastustaako se.
Tulisi nyt se piuha niin pääsisi katsomaan vikakooditkin..Last edited by -Tapi; 25-01-2016, 16:52.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostPurin tänään Webastoa. Ei tuo mielestäni näytä kovin karstaiselta:
Onko ehdotuksia miten selvitellä lisää? Oire on siis että ei polttele ja kun polttaa, niin haisee aivan hirveälle. Diagnostiikkapiuha on edelleen matkalla.. En tiedä milloin se saapuu. Ilmanpuhdistin ei tunnu tukkoiselta. Pakoputken läpi puhalsin paineilmaa ja ainakin se läpäisee sen..
Kuinkas se tankista polttoaineen otto on järkätty?
Olisiko mitenkään mahdollista että polttoaineen saanti pumpulla tankista olisi ongelma??
-letkussa vikaa?
-imuputkenpää litissä tankin pohjassa
-jne jne.
kunhan arvailen.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Webaston poltin
Tuon näköisellä palopesällä oireena oli heikko lämmitysteho, ei mitään muuta esim. savu- tai hajuhaittoja. Pesä on vähintään 6 vuotta vanha, sen mitä auto on minulla ollut, ja webasto on ollut toiminnassa koko omistus ajan. Sinänsä jo varmasti hintansa haukkunut, joten kokeeksi vaihdoin uuden pesän lämmitystehon parantamiseksi. Ja paranihan se. Kuuli jo webaston käynti äänestä että palaa paremmalla liekillä, hiukan jopa pöhisee.
Omassa on alkuperäis asennus webasto, joten pääsee inpalla tutkiin palotapahtumaa. Vanhalla pesällä silmään pisti täydessä polttovaiheessa puhaltimen toiminta prosentit, oli vain noin 50 % luokkaa. Pesän vaihdon jälkeen 98 %, eli alkoi puhaltamaan täysillä.
Comment
-
-
Originally posted by e46touring View Postkuvien perusteella uuden veroinen kampe.
Kuinkas se tankista polttoaineen otto on järkätty?
Olisiko mitenkään mahdollista että polttoaineen saanti pumpulla tankista olisi ongelma??
-letkussa vikaa?
-imuputkenpää litissä tankin pohjassa
-jne jne.
kunhan arvailen.
Jotenkin olen taipuvainen uskomaan ennemmin ilman- kuin löpönpuutteeseen.---
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostVanhalla pesällä silmään pisti täydessä polttovaiheessa puhaltimen toiminta prosentit, oli vain noin 50 % luokkaa. Pesän vaihdon jälkeen 98 %, eli alkoi puhaltamaan täysillä.---
Comment
-
-
Sain piuhan (K+DCAN /inpa) eilen ja juotin sen pinneihin lisäjohdot:
4 & 5 maihin (auton runko)
7 Webaston diagnostiikkapiuhaan (keltainen)
16 Plussaan, auton apuvirtapiste konehuoneessa.
Piuhassa syttyy ledi kun sen kytkee tietokoneeseen ja se sammuu itseksiään ehkä 10 sek päästä. Jos yritän Thermo Test-ohjelmalla yhteyttä, se sammuu heti.
com-portti ohjelmassa on kokeiltu 2:ssa ja 4:ssa. Samat kokeiltu windows-resurssienhallinnassa kyseisessä kohdassa. Laitoin nopeuden 9600, databittejä 8 ja parity none. Xon/Xoff, taukobitti 1.
Ohjelma on Webasto Thermo Test v. 2.13.
Ei tunnu yhdistävän.
EDIT: Ohjelma taitaa olla 32bit ja tämän koneeni käyttis 64bit. Yritän etsiä parhaillaan ohjelmaa 64 bittisenä mutta vielä ei ole onnannut.
EDIT2: Nyt on ohjelmana 2.16.1 mutta edelleenkään ei pelaa. Jokin yhteys laitteeseen on koska kun painan "start diagnosis" niin Webaston älystä kuuluu vaimea *klik*.Last edited by -Tapi; 28-01-2016, 09:24.---
Comment
-
-
Ymmärtämättä mikä auttoi, alkoi yhteys yllättäen pelaamaan. Tällainen listaus:
Diagnosis report Webasto Thermosystems
------------------------------------------------------------------------------------------
webasto viat 1
Configuration:
--------------
Fuel type.............................................. ..................Diesel
Circulating pump in control idle period.......................................1
HW version........................................... .....................09/07
SW version........................................... .....................06/09
Customer identification number.......................................00000 00000
Device identification number........................................0901 9867A00
Dataset identification number.......................................09020 458A03
Minimum voltage threshold......................................... .........9,76 [V]
Operating data:
---------------
Working hours............................................. ...............177:42 [h:m]
Operating hours............................................. .............204:43 [h:m]
Start count............................................. ....................507
Error:
------
Fault 1................................................. ...............No start
Code.............................................. ....................9800/00
Counter........................................... .........................11
Temperature....................................... .........................46 [°C]
Operating state..............................Flame detector measuring phase 1
Fault 2................................................. ..........Flame failure
Code.............................................. ....................9801/00
Counter........................................... ..........................3
Temperature....................................... .........................46 [°C]
Operating state..............................Flame detector measuring phase 3
Fault 3................................................. ..........Flame failure
Code.............................................. ....................9801/01
Counter........................................... ..........................2
Temperature....................................... .........................72 [°C]
Operating state............................................. ......Burn out 81
------------------------------------------------------------------------------------------
28.01.16 09:31:31 Webasto Thermo Test 2.16.1---
Comment
-
-
Sain Webaston pöhisemään auton vieressä vesijohtovettä lämmittäen (johtosarja autosta ylettää laitteeseen ja vesi kiertää laitteen läpi hanasta viemäriin. Polttoaine tulee autosta.).
Aluksi se sammui moneen kertaan, tai ei oikeasti edes syttynyt vaan hehkutteli ja puhalteli. Neljännellä käynnistyskerralla se lähti käyntiin ja toimi muutaman minuutin, kunnes liekki loppui ihan yhtäkkiä ja alkoi karmea savutus.
Viidennellä ja kuudennella käyttökerralla se kävi jo pidempään mutta taas se sammui yllättäen jossakin vaiheessa. En tiedä miten diagnostiikkaohjelman päälläolo vaikuttaa mutta ohjelma jostain syystä menettää yhteyden ehkä 10 min seurannan jälkeen ja diagnostiikka on käynnistettävä uudestaan.
Nyt vikakoodina on tällaista:
Diagnosis report Webasto Thermosystems
------------------------------------------------------------------------------------------
webasto vika 2
Configuration:
--------------
Fuel type.............................................. ..................Diesel
Circulating pump in control idle period.......................................1
HW version........................................... .....................09/07
SW version........................................... .....................06/09
Customer identification number.......................................00000 00000
Device identification number........................................0901 9867A00
Dataset identification number.......................................09020 458A03
Minimum voltage threshold......................................... .........9,76 [V]
Operating data:
---------------
Working hours............................................. ...............178:22 [h:m]
Operating hours............................................. .............205:52 [h:m]
Start count............................................. ....................510
Error:
------
Fault 1................................................. ...............No start
Code.............................................. ....................9800/00
Counter........................................... ..........................1
Temperature....................................... .........................10 [°C]
Operating state..............................Flame detector measuring phase 1
------------------------------------------------------------------------------------------
28.01.16 11:07:42 Webasto Thermo Test 2.16.1---
Comment
-
-
Laitoin polttoaineletkusta viimeisen pätkän tässä tesiympäristössä läpinäkyväksi jotta näen olisiko siellä ilmakuplia mutta ei niitä näkynyt.
Nyt se mokoma toimi ihan moitteetta pari pitkää polttoa peräjälkeen.
Tilasin sen uuden 'höyrystimen' aka pata-patan polttimeen mutta en taida jaksaa sitä odotella ja laitan tuon uusilla tiivisteillä nippuun. Tuon padin vaihto vaatii poltto-osan leikkaamisen päästä auki ja tiggaamisen takaisin kasaan. Homma olisi minulle juurikin sopivaa harrastamista mutta taidan jatkaa seuraavaan projektiin ennen sitä.
Kun purin testiasetukseni pois, lurahti palopesästä hieman vettä. Tuli mieleen että sehän voi olla jostakin halki mutta toisaalta kylmä vesijohtovesi saa pinnan kondensoimaan ja kun puhallus loppuu, kai sitä vettä kertyy pesään joka tapauksessa. Sama varmaan käy kovalla pakkasella autossa kiinniollessaankin lyhyen polton jälkeen (kun jäähdytinneste on vielä kovin kylmää) ja vesi lurahtaa pakoputkeen jossa se voinee tukkia äänenvaimentimen jäätyessään.. kai.. Toisaalta myös huuhtelupuhalluksen ilma on silloin kylmää eli kondensoitumista ei esiinny kuten tässä lämpimässä hallissa tehdyssä kokeessa.---
Comment
-
-
Nyt kun meinasin tiivisteita laitteeseen vaihtaa, yllätyin sisäpuolen 'kosteudesta'. Siellä on polttoainetta ja vettä mutta poltinosan puolella jonka oletin olevan kuivan, on selvästi dieseliä aika runsaasti. Viimeisen käyttökerran ennen purkamista annoin kuitenkin mööpelin ajaa itsensä alas hallitusti ja odotin koko jälkipuhalluksen ajan ennen laitteen irrotusta.
Voiko tuo diesel olla jäänyt sinne niistä kesken sammuneista polttoyrityksistä (niissä huomasi että vaikka liekki sammui, jatkoi polttoainepumppu pumppaamista vielä jonkin aikaa)?
Toinen jännä huomio: Minulla kertyy näköjään jo muutaman käytön aikana karstaa hehkun kumpaankin kylkeen. Esim Hezmanin laittamissa kuvissa hehkun pinnat ovat puhtaat mutta ensimmäisen purkamisen jälkeen puhdistin omasta hehkustani kyljet ja nyt muutaman käytön jälkeen pesä näyttää puhtaalta paitsi nuo samat kohdat joissa on samannäköinen karsta kuin ennenkin.
Tässä siis se tilanne jossa näkyy hehkun kummallakin laidalla karstanökkönen:
Last edited by -Tapi; 29-01-2016, 09:24.---
Comment
-
-
[QUOTE=-Tapi;3686042]
Toinen jännä huomio: Minulla kertyy näköjään jo muutaman käytön aikana karstaa hehkun kumpaankin kylkeen. Esim Hezmanin laittamissa kuvissa hehkun pinnat ovat puhtaat mutta ensimmäisen purkamisen jälkeen puhdistin omasta hehkustani kyljet ja nyt muutaman käytön jälkeen pesä näyttää puhtaalta paitsi nuo samat kohdat joissa on samannäköinen karsta kuin ennenkin.
Jokos olet ohjainkortin käyttänyt korjauksella ??
Kait tuosta ohjainkortista Hehkupiirikin kannattaa tarkistuttaa ?!?__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
En ole ohjaikorttia tarkastuttanut enkä muutenkaan tuohon ehtinyt noiden testien jälkeen paneutua (sain penkinlämmittimen korjattua niin ei hatuta ihan niin paljon liikkua..).
Nuo 'varmuuden vuoksi'-tarkistukset ovat harmillisia siksi että kun on tarkastanut ja vaihtanut jokaisen osan joka voisi olla viallinen, lopputuloksena on rahaa mennyt yli uuden laitteen hinnan ja tämä edellinenkin on alle 1,5 vuotta vanha. Ebaysta näyttää saavan koko mööpeliä 300 € eli tuolla hinnalla ostaa vasta paloilmapuhaltimen ja polttimen.
Ja ehkä eniten kaihertaa se kun ei "ihan ite" löydä vikaaLast edited by -Tapi; 02-02-2016, 08:09.---
Comment
-
-
Tarttuva tauti tämä webaston haiseminen ja takkuilu: Nyt Golf, jossa vastaava laite, alkoi ryttyilemään. Lukaisin vikakoodit siitä:
Diagnosis report Webasto Thermosystems
------------------------------------------------------------------------------------------
golf paloilmapuhallin 2
Configuration:
--------------
Fuel type.............................................. ..................Diesel
Circulating pump in control idle period.......................................1
HW version........................................... .....................07/04
SW version........................................... .....................26/99
Customer identification number.......................................00000 00000
Device identification number............................................ 072426A
Dataset identification number...........................................0 69835A
Minimum voltage threshold......................................... .........9,76 [V]
Operating data:
---------------
Working hours............................................. ..............1058:52 [h:m]
Operating hours............................................. ............1180:00 [h:m]
Start count............................................. ...................2715
Error:
------
Fault 1.........................................Combusti on air fan interruption
Code.............................................. ....................9821/01
Counter........................................... ..........................1
Temperature....................................... .........................48 [°C]
Operating state............................................. ........Off state
------------------------------------------------------------------------------------------
13.02.16 13:01:24 Webasto Thermo Test 2.16.1
Eli paloilmapuhallinta huutaa. Kun yritän kytkeä sitä manuaaliohjauksella päälle (pelkkää paloilmapuhallinta), se antaa heti vikakoodin eikä kuulosta pyörivän ollenkaan.
Tähän muistaakseni vaihdoin kyseisen osan jo kertaalleen joitakin vuosia sitten.
Tuon WTT-ohjelman käyttö on hieman hataraa kun jostain syystä saan yhteyden laitteeseen (sekä Golf että X3) vain siten että kertaalleen yritän yhteyttä, ei tulosta, sitten otan kaikki piuhat irti ja sammutan ohjelman, kun laitan piuhat kiinni ja ohjelman päälle painamatta mitään muuta kuin "start diagnostics", niin yhteys syntyy. Jos käyn välillä jossain valikossa, ei yhteyttä synny muuten kuin aloittamalla alusta.
Tuon ohjelman käyttöön liittyen epäilen myös tuota paloilmapuhaltimen ongelmaa.. En nimittäin saanut ohjelmalla ohjattua vesipumppuakaan päälle vaikka ohjelmassa sen keltainen täppä oli päällä eli sen olisi pitänyt pyöriä. Polttoainepumppu ja sisäpuhaltimen sekä hehkun ohjaukset sen sijaan toimivat. Vesipumpusta ei ole vikakoodia. Tämän vuoksi tulee mieleen josko vika olisikin piirilevyllä.
Tuon X3:n webasto lepää edelleen pöydällä. Kävi nimittäin ilmi että siinä on takuu voimassa. Saksan merkkiliike josta se on ostettu, venyttelee asialla parhaillaan.---
Comment
-
Comment