Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 Webasto, alkuperäistä ei saanut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veeksi
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2175
    • Kuopio

    On muutaman kerran sattunut minulle niin, että oon käynyt webaston laittamassa quick startista päälle ja se on lähtenyt humiseen mutta kun olen tullut autolle 25 minuutin päästä niin kaikki on kylmää ja webasto kiinni. Välillä on toiminut normaalisti.

    Tänään huomasin, että se vois liittyä auton ovien lukkoon laittamiseen. Oon jäänyt ensiksi kuuntelemaan että se lähtee päälle ja sit hetken päästä laittanut ovet lukkoon ja tällöin se webasto sammuu. Avovaimo taasen väittää, että hyvin on lämmittänyt, mutta hän on laittanut ovet HETI lukkoon webaston päälle laittamisen jälkeen.

    Mikähän juju tässä on ja saako sen korjattua? Nyt webaston ja minun välillä vallitsee luottamuspula ja tuntuu että autoa pitää jäädä vahtimaan puoleksi tunniksi kun sen laittaa lämpiämään.
    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
    BMW E63 630iA '05

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      Originally posted by e46touring View Post
      Vaihtorele vikoja sattunut pari joten,
      vaihda se vaihtorele jolla ohjataan tuonne IHKA:lle jännite Webaston välityksellä.
      Webaston kortilta lähtee pinnistä 4 >> 12V jännite tuolle vaihtoreleelle.

      Ainakin osassa näistä jänniteohjatuissa kestää hetken Webaston lämmetä (astemäärä ?/C )
      ennen kuin vaihtorele saa jännitteen pinnistä 4.
      No nyt menee kummalliseksi: Pinnistä 4 lähtee jännite vaihtoreleelle ja vaihtorele ohjaa syötön releen vihreävalkoiseen piuhaan joka menee IHKA:lle. Tähän asti siis ok ja rele toimii mutta IHKA ei pistä puhallinta päälle vaikka kojelaudan alta kuuluu että jotkin läpät vaihtavat asentoaan kun jännite kytkeytyy ja/tai sammuu.

      Ihan kuin vika olisi IHKA:ssa.
      ---

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1321
        • Tornio

        Originally posted by -Tapi View Post
        No nyt menee kummalliseksi: Pinnistä 4 lähtee jännite vaihtoreleelle ja vaihtorele ohjaa syötön releen vihreävalkoiseen piuhaan joka menee IHKA:lle. Tähän asti siis ok ja rele toimii mutta IHKA ei pistä puhallinta päälle vaikka kojelaudan alta kuuluu että jotkin läpät vaihtavat asentoaan kun jännite kytkeytyy ja/tai sammuu.

        Ihan kuin vika olisi IHKA:ssa.
        Oletko mittaamalla todennut jännitteen varmasti tulevan vaihtoreleen kärjen läpi IHKA:n liittimeen X608 pinni 2 vihreä/valkoinen 0,5mm piuhaan?

        nimittäin nuo vaihtorele viat ovat juuri olleet siellä releen kärjen puolella.
        Eli releen kärki ei jostain syystä (hapettuma/oksidikerros kärjessä) kytke jännitettä läpi, kun tuossa IHKA panelin ohjauksessa ei virtaa kulje nimeksikään 5A sulake
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Juu mittasin releen kummaltakin puolelta ja se toimii. Tajusin vasta äsken että olin ISTA:lla yhteyttä yrittäessäni laittanut puhaltimen nollille eli se vika taisikin olla tällä kertaa siinä.. Kokeilin muutaman kerran webaston WTT:lla käynnistää puhaltimen ja nyt se ainakin toimii kun IHKA:ssa on puhallinohjaus päällä. Jää tutkittavaksi miksei se yön yli seisottuaan toimi.. Voihan se olla että rele ei pelaa kylmänä.

          EDIT: Seuraavana aamuna puhallin oli taas pimeänä kun webasto oli ollut 20 min päällä. Moottorin lämmöt 22 astetta, ulkona -2.

          Toinen mysteeri minulle: Kun IHKA:n ohjaa päälle, alkaa vesiventtiili konehuoneessa nytkimään kiinni ja auki hitaalla taajuudella. Se näkyy vesiletkuissa eli ne hyppäävät aina hieman kun venttiili käy kiinni. Letkusta kiinnipitämällä tuntee että siellä syntyy pieni alipaine aina kun venttiili menee kiinni ja webasto on päällä. Onko tuo normaalia?

          Video, jossa vesiventtiilin liitin on ensin irti jolloin letku ei pompi ja sitten laitan sen kiinni:
          http://www.tapanen.net/golfwebasto/w...tkupomppii.MOV

          Kyseessä siis osa 5 tässä kuvassa:
          Last edited by -Tapi; 08-03-2016, 07:53.
          ---

          Comment

          • Veeksi
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2175
            • Kuopio

            Originally posted by Veeksi View Post
            On muutaman kerran sattunut minulle niin, että oon käynyt webaston laittamassa quick startista päälle ja se on lähtenyt humiseen mutta kun olen tullut autolle 25 minuutin päästä niin kaikki on kylmää ja webasto kiinni. Välillä on toiminut normaalisti.

            Tänään huomasin, että se vois liittyä auton ovien lukkoon laittamiseen. Oon jäänyt ensiksi kuuntelemaan että se lähtee päälle ja sit hetken päästä laittanut ovet lukkoon ja tällöin se webasto sammuu. Avovaimo taasen väittää, että hyvin on lämmittänyt, mutta hän on laittanut ovet HETI lukkoon webaston päälle laittamisen jälkeen.

            Mikähän juju tässä on ja saako sen korjattua? Nyt webaston ja minun välillä vallitsee luottamuspula ja tuntuu että autoa pitää jäädä vahtimaan puoleksi tunniksi kun sen laittaa lämpiämään.
            Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

            Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?
            Last edited by Veeksi; 08-03-2016, 08:53.
            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
            BMW E63 630iA '05

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Originally posted by Veeksi View Post
              Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

              Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?

              Sekä että. AGM lienee parempi ja jos ajo on pakkasilla lyhyehköä, se ylläpitolaturikin on välttämätön.
              ---

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                Originally posted by e46touring View Post
                Oletko mittaamalla todennut jännitteen varmasti tulevan vaihtoreleen kärjen läpi IHKA:n liittimeen X608 pinni 2 vihreä/valkoinen 0,5mm piuhaan?

                nimittäin nuo vaihtorele viat ovat juuri olleet siellä releen kärjen puolella.
                Eli releen kärki ei jostain syystä (hapettuma/oksidikerros kärjessä) kytke jännitettä läpi, kun tuossa IHKA panelin ohjauksessa ei virtaa kulje nimeksikään 5A sulake
                Nyt kun tuota lämpimässä hallissa testailee, niin kaikki tietenkin pelaa.. Laitoin releen ohjauspuolelle sekä IHKA:lle menevään piuhaan haaroituksen jotka vedin helposti mitattavaan paikkaan. Mittaan noista aamulla että pysähtyykö jännite releelle yön seisottuaan.

                Rele taisi olla ihan tavallinen vaihtorele vaikka siinä BMW-logo onkin (lieneekö siinä syy lyhyeen käyttöikään..).
                ---

                Comment

                • RistiKolmonen
                  Newbiemmer
                  • Mar 2014
                  • 29
                  • Oulu

                  Originally posted by Veeksi View Post
                  Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

                  Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?
                  Omassa e83:ssa on, yllätys yllätys, 90ah agm akku ja ctec-polar laturi (70-80€ tarvikeliikkeestä) Laturi on kiinni konepellin alla tyyliin "alltime". Pistoke on vänkärin pyyhkijän alapuolella konepellin reunan alla. (sähköpistoke tallissa siinä vänkärin etusuojan kohdilla ja siinä roikkuu aina 20m roikka, eli ei tarvitse nähdä kovasti vaivaa ladatakseen) Käytän webastoa joka aamu, sekä päivittäin pätkäajossa taukolämpönä. Laturiin lykkään sen joka yö näin talviaikaan.

                  C-tec polar balttiarallaa 70-80e

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    Originally posted by e46touring View Post
                    Oletko mittaamalla todennut jännitteen varmasti tulevan vaihtoreleen kärjen läpi IHKA:n liittimeen X608 pinni 2 vihreä/valkoinen 0,5mm piuhaan?
                    Nyt on testattu aamukohmeessa:

                    Webasto oli päällä noin 15 minuuttia. Ulkolämpötila noin 0 astetta. Sisätilanpuhallin ei pyörinyt. Releen kummallekaan puolelle ei tullut jännitettä eli Webasto ei ohjannut puhallinta päälle. Moottoriveden lämpöanturi mittariston kautta katsottuna näytti +20 astetta (aika heikko lämmitys itse asiassa..). Mittasin muutaman kilometrin ajon jälkeen jännitteen uudestaan ja silloin moottorin lämmöt olivat 50 astetta ja jännitekin oli päällä. Puhallinohjaus vaatii siis vedenlämmön jossakin 20-50 asteessa ennenkuin kytkeytyy.

                    Webaston kortissa on siis jokin ohjelmanpätkä eri tavalla kuin edellisessä? Takuuasia ei siis mennytkään kuten piti.
                    ---

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      (mikähän tässä mättää kun quote-nappula ei tee lainausta kun joidenkin kohdalla? Ja jos painaa Preview Post niin tuo kirjoitus ikkuna tyhjenee)

                      Tuohan toimii oikeastaan aika järkevästi, kun noista toisista muutellaan vesiventtiili-ohjausta kun lämmittää vaan sisätiloja ensin ja sitten vasta moottoria, niin sulla päinvastoin?
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by Esal View Post
                        (mikähän tässä mättää kun quote-nappula ei tee lainausta kun joidenkin kohdalla? Ja jos painaa Preview Post niin tuo kirjoitus ikkuna tyhjenee)

                        Tuohan toimii oikeastaan aika järkevästi, kun noista toisista muutellaan vesiventtiili-ohjausta kun lämmittää vaan sisätiloja ensin ja sitten vasta moottoria, niin sulla päinvastoin?
                        Hmm.. Oma napa on likempänä ja varsinkin tuulilasin sulaminen ensisijaista. Minun puolestani saisi lämmitä kabiini ensin edes sen verran että lasit olisivat sulat. Aiemmin lämpeni sekä moottori että sisätilat eikä ollut valittamista lämmönjaon suhteen.
                        ---

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          Näihän se on, jos voisikin valita lämmitys-moodin:

                          - alkutalvesta kosteaa ja pikkupakkasta = painotus laseihin
                          - lopputalvesta kuivaa ja reiluja yöpakkasia = moottorin lämmitys, lasit kirkkaita
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            Originally posted by Veeksi View Post
                            Nyt kokeiltiin ajastimella webaston käyttöä ja oli toiminut vaikka ovet oli lukossa. Mutta nyt auto herjasi akun heikosta varauksesta.

                            Kumpiko olis fiksumpi, ylläpitolaturi vai uus akku? Ja jos uus akku niin normaali vai AGM ja miten iso tuohon E70:iin mahtuu tai kannattais laittaa?
                            Kyllähän uusi akku hyvä muutenkin on ongelmia ehkäisemään, jos vanhan kunto on arveluttava, itse laittaisin kustannustehokkaasti esim motonetin myymän bosch 100Ah AGM akun. Toki virosta vastaavia saa vielä halvemmalla. Akun vaihto ja muuttunut tyyppi / kapasiteetti tulee sitten muistaa kaikki koodata autolle, ei onnistu ihan joka paikassa (tyyppi ja kapasiteetti muutos).

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Nyt on testattu aamukohmeessa:

                              Webasto oli päällä noin 15 minuuttia. Ulkolämpötila noin 0 astetta. Sisätilanpuhallin ei pyörinyt. Releen kummallekaan puolelle ei tullut jännitettä eli Webasto ei ohjannut puhallinta päälle. Moottoriveden lämpöanturi mittariston kautta katsottuna näytti +20 astetta (aika heikko lämmitys itse asiassa..). Mittasin muutaman kilometrin ajon jälkeen jännitteen uudestaan ja silloin moottorin lämmöt olivat 50 astetta ja jännitekin oli päällä. Puhallinohjaus vaatii siis vedenlämmön jossakin 20-50 asteessa ennenkuin kytkeytyy.

                              Webaston kortissa on siis jokin ohjelmanpätkä eri tavalla kuin edellisessä? Takuuasia ei siis mennytkään kuten piti.
                              +35C on veden lämpötila joka kytkee puhaltimen ohjauksen kaikissa webastomalleissa joissa sellainen on, poislukien vanhat audi tyyppiset kortit.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Nyt on testattu aamukohmeessa:

                                Webasto oli päällä noin 15 minuuttia. Ulkolämpötila noin 0 astetta. Sisätilanpuhallin ei pyörinyt. Releen kummallekaan puolelle ei tullut jännitettä eli Webasto ei ohjannut puhallinta päälle. Moottoriveden lämpöanturi mittariston kautta katsottuna näytti +20 astetta (aika heikko lämmitys itse asiassa..). Mittasin muutaman kilometrin ajon jälkeen jännitteen uudestaan ja silloin moottorin lämmöt olivat 50 astetta ja jännitekin oli päällä. Puhallinohjaus vaatii siis vedenlämmön jossakin 20-50 asteessa ennenkuin kytkeytyy.

                                Webaston kortissa on siis jokin ohjelmanpätkä eri tavalla kuin edellisessä? Takuuasia ei siis mennytkään kuten piti.
                                Vähän tehoton on webasto. Paras tapa varmistua palotapahtuman seoksen olevan tehokkain on mitata CO weban pakoputkesta weban käydessä täydellä teholla, 8% olisi tehokkain, 7-9&% vielä menee. Mittaus on tarkkaa siinä mielessä että pieneen putkeen työnnetty anturi voi rajoittaa ilman virtausta ja siten muuttaa arvoa...
                                Jos palotapahtuma on ok, niin lämpö karannee jonnekin, useimmiten vuotavasta termarista jäähdyttimeen, joskus vaihteistoon.
                                Jos palotapahtuma ei ole ok, niin liian rikas seos johtuu paloilmapuhaltimesta tai sitten imu tai pakokanava on tukossa tai palotila karstainen. Jos seos on laiha niin polttoaineen saannissa on vikaa... yleensä letku tai putki läjässä tai jotain roskaa niissä.
                                Thermo testillä näkee myös onko kyseessä 4 vai 5kw kortti, 4kw kortilla paloilmapuhaltimen nopeus on täydellä teholla n. 80% täydestä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎