Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e70 -07 Mystinen vika: 4x4, dsc, abs, ebv failure + Parking brake failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tama
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 52
    • Kuusamo/Jyväskylä

    X5 e70 -07 Mystinen vika: 4x4, dsc, abs, ebv failure + Parking brake failure

    Tervehdys!

    Nyt alkaa minulta sekä viisaammiltakin ymmärrys loppua tämän vian suhteen...

    Kyseessä on siis X5 e70 vm 2007 3.0d, ajettu 96 tkm

    Eli tarina kulkee näin:
    Ostin auton 30.12 ja se on ollut meillä käytössä ilman mitään vikaa siis yli viikon. Sunnuntaina oli kovat pakkaset (-25) ja en käynnistänyt autoa koska siinä ei ole mitään lämmityslaitetta moottorille.
    Maanantaina pakkanen lauhtui (-5) ja löin auton käyntiin. Auto starttasi normaalisti ja lähdin töihin. Matkalla huomasin kuitenkin että puhallin ei puhaltanut laisinkaan ja muuttelin puhalitimen säätöjä tuloksetta. Sama toistui palatessani töistä.
    Päästyäni kotiin aloin tutkia puhaltimen sulakkeita ja kävin läpi sulakkeet nro: 1, 17, 18, 41 ja takasulakerasiasta 98 ja 126 sulakkeet. Osassa ei ollut sulaketta laisinkaan. Sulakkeet oli kaikki ehjinä, mutta etenkin etusulakerasiasta saatoin irrotella ensin vääriä sulakkeeita, koska rasian paikka on vähintäänkin perseestä eikä sinne normaalin ihmisen käsi mahdu siten että samalla näkisi jotain. Noh aikani räplättyä (mielestäni laitoin kaikki sulakkeet takaisin oikeisiin paikkoihin) starttasin auton siinä toiveessa että puhallin toimisi.

    Starttasin auton ja puhallin lähti toimimaan samantien, mutta kaikki mahdolliset vikavalot rävähti päälle käynnistyksen yhteydessä: 4x4, dsc, abs, ebv failure sekä parking brake failure. Hieno homma, puhallin pelaa mutta kaikki muut hajos...
    Noh selvittelin asiaa ja koska minulla on kokemusta e60 bemarista joka myös sekosi kun akun jännite oli laskenut liian alas, ajattelin että vika on akussa, koska oli pakkanen ja pidin ovia auki pitkään (30 min) kun räpläsin sulakerasiaa.

    Näin ollen hain tänään uuden 95 ah AGM akun.. Matkalla pajalle huomasin että olin saanut yhden vian lisää: Active Steering ei pelannut...

    Pääsin Jyväskylässä BreeZin pajalle, jossa vaihdoimme akun sekä luimme ja resetoimme vikakoodit sekä kalibroimme active steeringin uudelleen. Toiveikkaana auto käyntii ja vain Active Steering vika poistui, muut säilyi.. Ajoimme autolla n10 km lenkin sammuttaen sitä kilometrin välein.

    Vikakoodi joka autosta tulee ja on päällä jatkuvasti on CAN väylän yhteysvika jakolaatikon ja DSC:välillä tjsp.. BreeZi voi varmaan tarketaa kun tajuaa näistä enemmän... Resetoimme koodit useaan otteeseen tuloksetta.

    Muita lisätietoja:
    - Ovet eivät olleet yhtäjaksoisesti auki 30 min, vaan kävin välillä sisällä lämmittelemässä ja lukemassa sulakekaavioita (auto ei mennyt unitilaan ovet avoimina)
    - Apukuskin etupyörän laakeri ääntää, en tiedä voiko vika liittyä tuohon, mutta ABS anturit ei herjaa
    - Ei sulakkeisiin liittyviä vikakoodeja
    - Kun räpläsin sulakkeita ja korjailin puhallinta, autolla ei ajettu metriäkään ja siinä ei ollut mitään vikaa kun ajoin sen kotiin. (muutakun tietysti se, että se pirun puhallin ei toiminut)

    Nyt tämän mysteerin ratkaisemiseen tarvitaan todella apuja.

    Kiitos jo etukäteen!

    -Tama
    Last edited by Tama; 08-01-2015, 22:59.
    BMW 850 1991
    Peugeot 505 Turbo Injection 1984
    Lincoln Continental Town Car 1972
    Subaru Impreza WRX STI 2008 rallihommiin
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Vastaavia vikoja johtunut viallisesta DDE:stä, jakolaatikon ohjaimesta, ABS-anturista tai - viallisesta pyörän laakerista: KLIK. En olisi kyllä heti arvannut mutta kannattanee kokeilla?

    Aika paljon löytyy hakusanoilla "4x4 system, DSC, ABS and EBV failure".

    Muutoin kuvittelisi että olisi jänniteongelma, mittasitteko paljonko laturi tuuppaa jännitettä? Ettei vain olisi ylijännitepiikkejä aiheuttamassa häikkää?

    Sulakkeet olisi hyvä tarkistaa vielä rauhassa sulakekartan avulla, siinä näkee minkä kokoinen sulake mihinkäkin paikkaan kuuluu.

    Comment

    • Sami_R
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 276
      • Kurikka

      #3
      Ainakin omassa autossani tulee kaikenmaailman herjat tauluun jos esim. akun kaapeli on ollut irti. Herjat kyllä on kadonneet ihan muutaman metrin ajon jälkeen ja auto toimii normaalisti tästä eteenpäin. :think
      BMW F11 520d -11
      MINI Cooper D -11
      BMW E90 318i -11
      BMW E90 318i -06

      Ex:
      BMW E46 316i -04
      E70 X5 3.0sd M-Sport -08
      E46 325iA -03
      E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2855
        • Tampere

        #4
        Tarkistaisin kyllä ensimmäisenä että sulakkeet on oikeilla paikoilla, lisäksi yleismittarilla mittaat että ne on ehjiä. Löytyikö kaikki moduulit kuitenkin väylästä? Akun irroitusta voi myös kokeilla, joillekkin moduuleille tulee jatkuva syöttö ja ne pitää saada resetoitua. Tästä seuraavien vikojen pitäis todellakin hävitä lyhyellä ajolla ja ratin kääntelyllä.
        Last edited by böntti; 09-01-2015, 10:32.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Varmaan tosiaan meni nyt sulakkeet väärille paikoille.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2855
            • Tampere

            #6
            Originally posted by suppari View Post
            Varmaan tosiaan meni nyt sulakkeet väärille paikoille.
            Tämä on kyllä klassikko.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #7
              Böntin kanssa jo puhelimitse juteltiinkin, niin vikakoodin lähettäjä oli tosiaan dsc.
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                Vastasinkin jo toiseen thrediin tuon saman, sulakkeet..Tarkistaa ihan ajan kanssa ni eiköhän sieltä väärästä kolosta yksi löytyne..
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Tama
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 52
                  • Kuusamo/Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Janzki View Post
                  Vastasinkin jo toiseen thrediin tuon saman, sulakkeet..Tarkistaa ihan ajan kanssa ni eiköhän sieltä väärästä kolosta yksi löytyne..
                  Ei löytynyt sulakkeita vääristä paikoista ja tungin vielä kaikki tyhjät "kriittisimmät" paikat täyteen sulakkeita ohjekirjan kokojen mukaisesti... ajoin lenkkejä autolla ja sammutelin autoa eikä auttanut...
                  BMW 850 1991
                  Peugeot 505 Turbo Injection 1984
                  Lincoln Continental Town Car 1972
                  Subaru Impreza WRX STI 2008 rallihommiin

                  Comment

                  • kama
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1264
                    • Savonmua

                    #10
                    Originally posted by Tama View Post
                    Ei löytynyt sulakkeita vääristä paikoista ja tungin vielä kaikki tyhjät "kriittisimmät" paikat täyteen sulakkeita ohjekirjan kokojen mukaisesti... ajoin lenkkejä autolla ja sammutelin autoa eikä auttanut...
                    Laturi kunnossa, jännite ~14.4V?
                    E24 - M88/3 N/A
                    E85 - M54 Supercharged
                    G26 - M50 Supercharged
                    IG:kamamikko

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by kama View Post
                      Laturi kunnossa, jännite ~14.4V?
                      Niin, näissähän on toki laturivikojakin aika reilusti..Made in France ja sitä rataa.

                      Edit, pitäisikö sitä DSC:n koodausta vain yrittää autolle uusiksi. Tietysti jos siihen ei saa yhteyttä, sitten jännitteet tsekkaukseen, ja jos tulee niin joutunee alkaa epäillä kärähtänyttä ohjainta.
                      Last edited by Janzki; 10-01-2015, 17:12.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2855
                        • Tampere

                        #12
                        Joo piuhan päähän se pitäis saada. Näkis että kaikki purkit vastaa ja vikakoodistakin yleensä näkee että mikä purkki ei lähetä tai lähettää väärää viestiä.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #13
                          No niin, klassikko. VTG-moduulin (jakolaatikko) sulake väärässä paikassa, useammalla moduulilla vikakoodia että VTG ei lähetä tarvittavaa signaalia.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Janzki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 4947
                            • Lohja

                            #14
                            Originally posted by böntti View Post
                            No niin, klassikko. VTG-moduulin (jakolaatikko) sulake väärässä paikassa, useammalla moduulilla vikakoodia että VTG ei lähetä tarvittavaa signaalia.
                            Nonni, onneksi ei isommasta ollut.
                            Sähköposti.
                            IG: janzki_

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Joskus pääsee helpolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎