Tervehdys!
Nyt alkaa minulta sekä viisaammiltakin ymmärrys loppua tämän vian suhteen...
Kyseessä on siis X5 e70 vm 2007 3.0d, ajettu 96 tkm
Eli tarina kulkee näin:
Ostin auton 30.12 ja se on ollut meillä käytössä ilman mitään vikaa siis yli viikon. Sunnuntaina oli kovat pakkaset (-25) ja en käynnistänyt autoa koska siinä ei ole mitään lämmityslaitetta moottorille.
Maanantaina pakkanen lauhtui (-5) ja löin auton käyntiin. Auto starttasi normaalisti ja lähdin töihin. Matkalla huomasin kuitenkin että puhallin ei puhaltanut laisinkaan ja muuttelin puhalitimen säätöjä tuloksetta. Sama toistui palatessani töistä.
Päästyäni kotiin aloin tutkia puhaltimen sulakkeita ja kävin läpi sulakkeet nro: 1, 17, 18, 41 ja takasulakerasiasta 98 ja 126 sulakkeet. Osassa ei ollut sulaketta laisinkaan. Sulakkeet oli kaikki ehjinä, mutta etenkin etusulakerasiasta saatoin irrotella ensin vääriä sulakkeeita, koska rasian paikka on vähintäänkin perseestä eikä sinne normaalin ihmisen käsi mahdu siten että samalla näkisi jotain. Noh aikani räplättyä (mielestäni laitoin kaikki sulakkeet takaisin oikeisiin paikkoihin) starttasin auton siinä toiveessa että puhallin toimisi.
Starttasin auton ja puhallin lähti toimimaan samantien, mutta kaikki mahdolliset vikavalot rävähti päälle käynnistyksen yhteydessä: 4x4, dsc, abs, ebv failure sekä parking brake failure. Hieno homma, puhallin pelaa mutta kaikki muut hajos...
Noh selvittelin asiaa ja koska minulla on kokemusta e60 bemarista joka myös sekosi kun akun jännite oli laskenut liian alas, ajattelin että vika on akussa, koska oli pakkanen ja pidin ovia auki pitkään (30 min) kun räpläsin sulakerasiaa.
Näin ollen hain tänään uuden 95 ah AGM akun.. Matkalla pajalle huomasin että olin saanut yhden vian lisää: Active Steering ei pelannut...
Pääsin Jyväskylässä BreeZin pajalle, jossa vaihdoimme akun sekä luimme ja resetoimme vikakoodit sekä kalibroimme active steeringin uudelleen. Toiveikkaana auto käyntii ja vain Active Steering vika poistui, muut säilyi.. Ajoimme autolla n10 km lenkin sammuttaen sitä kilometrin välein.
Vikakoodi joka autosta tulee ja on päällä jatkuvasti on CAN väylän yhteysvika jakolaatikon ja DSC:välillä tjsp.. BreeZi voi varmaan tarketaa kun tajuaa näistä enemmän... Resetoimme koodit useaan otteeseen tuloksetta.
Muita lisätietoja:
- Ovet eivät olleet yhtäjaksoisesti auki 30 min, vaan kävin välillä sisällä lämmittelemässä ja lukemassa sulakekaavioita (auto ei mennyt unitilaan ovet avoimina)
- Apukuskin etupyörän laakeri ääntää, en tiedä voiko vika liittyä tuohon, mutta ABS anturit ei herjaa
- Ei sulakkeisiin liittyviä vikakoodeja
- Kun räpläsin sulakkeita ja korjailin puhallinta, autolla ei ajettu metriäkään ja siinä ei ollut mitään vikaa kun ajoin sen kotiin. (muutakun tietysti se, että se pirun puhallin ei toiminut)
Nyt tämän mysteerin ratkaisemiseen tarvitaan todella apuja.
Kiitos jo etukäteen!
-Tama
Nyt alkaa minulta sekä viisaammiltakin ymmärrys loppua tämän vian suhteen...
Kyseessä on siis X5 e70 vm 2007 3.0d, ajettu 96 tkm
Eli tarina kulkee näin:
Ostin auton 30.12 ja se on ollut meillä käytössä ilman mitään vikaa siis yli viikon. Sunnuntaina oli kovat pakkaset (-25) ja en käynnistänyt autoa koska siinä ei ole mitään lämmityslaitetta moottorille.
Maanantaina pakkanen lauhtui (-5) ja löin auton käyntiin. Auto starttasi normaalisti ja lähdin töihin. Matkalla huomasin kuitenkin että puhallin ei puhaltanut laisinkaan ja muuttelin puhalitimen säätöjä tuloksetta. Sama toistui palatessani töistä.
Päästyäni kotiin aloin tutkia puhaltimen sulakkeita ja kävin läpi sulakkeet nro: 1, 17, 18, 41 ja takasulakerasiasta 98 ja 126 sulakkeet. Osassa ei ollut sulaketta laisinkaan. Sulakkeet oli kaikki ehjinä, mutta etenkin etusulakerasiasta saatoin irrotella ensin vääriä sulakkeeita, koska rasian paikka on vähintäänkin perseestä eikä sinne normaalin ihmisen käsi mahdu siten että samalla näkisi jotain. Noh aikani räplättyä (mielestäni laitoin kaikki sulakkeet takaisin oikeisiin paikkoihin) starttasin auton siinä toiveessa että puhallin toimisi.
Starttasin auton ja puhallin lähti toimimaan samantien, mutta kaikki mahdolliset vikavalot rävähti päälle käynnistyksen yhteydessä: 4x4, dsc, abs, ebv failure sekä parking brake failure. Hieno homma, puhallin pelaa mutta kaikki muut hajos...
Noh selvittelin asiaa ja koska minulla on kokemusta e60 bemarista joka myös sekosi kun akun jännite oli laskenut liian alas, ajattelin että vika on akussa, koska oli pakkanen ja pidin ovia auki pitkään (30 min) kun räpläsin sulakerasiaa.
Näin ollen hain tänään uuden 95 ah AGM akun.. Matkalla pajalle huomasin että olin saanut yhden vian lisää: Active Steering ei pelannut...
Pääsin Jyväskylässä BreeZin pajalle, jossa vaihdoimme akun sekä luimme ja resetoimme vikakoodit sekä kalibroimme active steeringin uudelleen. Toiveikkaana auto käyntii ja vain Active Steering vika poistui, muut säilyi.. Ajoimme autolla n10 km lenkin sammuttaen sitä kilometrin välein.
Vikakoodi joka autosta tulee ja on päällä jatkuvasti on CAN väylän yhteysvika jakolaatikon ja DSC:välillä tjsp.. BreeZi voi varmaan tarketaa kun tajuaa näistä enemmän... Resetoimme koodit useaan otteeseen tuloksetta.
Muita lisätietoja:
- Ovet eivät olleet yhtäjaksoisesti auki 30 min, vaan kävin välillä sisällä lämmittelemässä ja lukemassa sulakekaavioita (auto ei mennyt unitilaan ovet avoimina)
- Apukuskin etupyörän laakeri ääntää, en tiedä voiko vika liittyä tuohon, mutta ABS anturit ei herjaa
- Ei sulakkeisiin liittyviä vikakoodeja
- Kun räpläsin sulakkeita ja korjailin puhallinta, autolla ei ajettu metriäkään ja siinä ei ollut mitään vikaa kun ajoin sen kotiin. (muutakun tietysti se, että se pirun puhallin ei toiminut)
Nyt tämän mysteerin ratkaisemiseen tarvitaan todella apuja.
Kiitos jo etukäteen!
-Tama
Comment