Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E70 LCI 30d starttaa, mutta ei käynnisty - Korjattu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B540iA
    Newbiemmer
    • Aug 2007
    • 26
    • Pirkkala

    X5 E70 LCI 30d starttaa, mutta ei käynnisty - Korjattu!

    Tervehdys,

    Kolme viikkoa sitten auto ei startannut kaupan pihasta (ei mitään oireita aikaisemmin ja kaupan pihaan kotoa noin 5min). Starttimoottori pyörittää, mutta kone ei lähde käyntiin. Automaattihehkun merkki vilahtaa kojetaulussa ja kerran sain käyntiin 2-3 sekunniksi, kunnes auto joko tukehtuu liialliseen polttoaineeseen tai sammuu sen puutteeseen. Auto hinurilla korjaamolle (josta kuulin että hinauspalvelun kaveri sai auton käyntiin seuraavana päivänä kaupan pihasta ja ajoi auton lavalle!). Korjaamolla auto ei pysy käynnissä, diagnoosi oli että paineet heittelee ja ensin epäiltiin viallista suutinta. Pidempi diagnoosi vei dieselin korkeapainepumpun vaihtoon.

    Pumppu vaihdettiin perjantaina, auto kävi iloisesti ja ajoin kaupan kautta kotiin. Kaupan pihasta käynnistyi ja tuntui että auto oli oireeton. Tänään piti lähteä liikkeelle niin sama vika. Aivan samat oireet. Pyörittää, ei starttaa.

    Korjaamolla ei löytynyt vikakoodia joka olisi selittänyt mitään muuta. Tämä alkaa olemaan mystistä ja ihan vaan korpeamaan senkin takia että auto oli joulun pyhien takia 3 viikkoa pajalla, uusi pumppu oli kallis ja vika pysyy.

    Onko ideoita? Sulakkeet kävin läpi, takaa heiluttelin piuhat läpi. Jotenkin tuntuu sähkövialta. Voiko vika ajonestossa toimia "satunnaisesti", vai olisiko kokonaan pelistä pois jos sinne suuntaan vika menisi?

    Huomenna soittelen taas korjaamolle ja saavat hinata auton sinne uudestaan. Jos jollain on heittää edes hyviä arvauksia mistä kannattaisi jatkaa, voisi se pelastaa osan tästä sunnuntaista.
    Last edited by B540iA; 21-01-2015, 12:18. Reason: Lisätty lopputulema korjauksesta
    --- E60 530i ---
    --- E70 X5 LCI ---
    --- F10 525d ---
    --- E90 320d ---
    --- E39 530d ---
    --- E39 540i ---
    --- E34 525i ---
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Polttoainesuodatin taitaa olla tukkeessa. Löytyy pohjapanssarien alta, kuljettajan puolelta.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • B540iA
      Newbiemmer
      • Aug 2007
      • 26
      • Pirkkala

      #3
      Originally posted by Janzki View Post
      Polttoainesuodatin taitaa olla tukkeessa. Löytyy pohjapanssarien alta, kuljettajan puolelta.
      Pitääpä tarkistuttaa, auto ollut vasta kuukauden päivät minulla ja en huomannut katsoa koska viimeksi vaihdettu. Oletin toki että huolto olisi katsonut triviaalit ongelmat läpi.

      Update - kävin tänään koittamassa illalla starttaamista - auto lähti käyntiin nikottelematta ja ajoin sen korjaamon pihaan. Ei nykimistä, ei tehohäviötä tai mitään. Tuntui kuin vikaa ei taas olisikaan, kiihdyttääkin sai reilusti. Jos suodatin olisi tukossa, luulisi että jotain nikottelua olisi matkan varrella tuntunut? Toki nämä pakkaset voi vaikuttaa suodattimen ominaisuuksiin radikaalistikin, joten toivotaan että vika on näinkin yksinkertainen.
      --- E60 530i ---
      --- E70 X5 LCI ---
      --- F10 525d ---
      --- E90 320d ---
      --- E39 530d ---
      --- E39 540i ---
      --- E34 525i ---

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Originally posted by B540iA View Post
        Pitääpä tarkistuttaa, auto ollut vasta kuukauden päivät minulla ja en huomannut katsoa koska viimeksi vaihdettu. Oletin toki että huolto olisi katsonut triviaalit ongelmat läpi.

        Update - kävin tänään koittamassa illalla starttaamista - auto lähti käyntiin nikottelematta ja ajoin sen korjaamon pihaan. Ei nykimistä, ei tehohäviötä tai mitään. Tuntui kuin vikaa ei taas olisikaan, kiihdyttääkin sai reilusti. Jos suodatin olisi tukossa, luulisi että jotain nikottelua olisi matkan varrella tuntunut? Toki nämä pakkaset voi vaikuttaa suodattimen ominaisuuksiin radikaalistikin, joten toivotaan että vika on näinkin yksinkertainen.
        Näillä lämpötila vaihdoksilla joita ainakin E-Suomessa on ollut, en ihmettelisi vaikka olisi suodin jäässäkin ollut..Vaihtoon vain..vaihtoväli siinä muutenkin kohtuu tiheä eikä kovin kalliista osasta ole kyse.
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Epäilen vahvasti. E70:ssä on paineohjattu syöttöpumppu tankissa (EKP) ja DDE valvoo jos paine putoaa suotimessa: KLIK. Dokussa todetaan:

          The DDE recognizes a clogged filter when the target pressure upstream of the high pressure pump is not reached despite a sufficiently high fuel temperature and high power intake of the electric fuel pump.


          Voisi siis veikata että siitä jäisi vikakoodi. Ei silti, onhan se toki mahdollista että suodin on tukossa. Halpa se on vaihtaa muuhun verrattuna.

          Väittäisin että edellisiä sukupolvia koskevat vianetsintäohjeet pätevät varmaan tässäkin tapauksessa: KLIK. Kokemusta ei siis ole E70 LCI:stä.

          Onhan moottoritilan E-boksin DDE:n rele ja sulakkeet tarkastettu: KLIK. Kun pirssissä on EKP, pumpulle ei ole erikseen relettä vaan EKP:n ohjausmoduli hoitaa sen tehtävät.

          Jos DDE:lle tai EKP:lle ei jää mitään vikakoodeja, suodin on vaihdettu, niin epäilisin nokan tai kampuran asentoanturia. Hankalia diagnosoitavia kun eivät yleensä jätä vikakoodia, varsinkaan kampuran anturista harvemmin jää.

          Jos paineet heittelee vieläkin, ensin epäilys railin paineanturiin ja toiseksi määräsäätimeen. Liitännätkin on syytä katsoa ettei ole paineanturin liittimen tyvestä johdot hinkkautuneet. Jos pyytää kaveria pikkasen heiluttelemaan piuhoja koneen käydessä niin kuvittelisi vian löytyvän jos on kontaktivika.

          Joku foorumilainen INPAn kera voisi seurailla livedataa, katsoa vieläkö paineet heittelee.

          Suuttimien johtosarjoissakin on ollut vikaa mutta yleensä pätkäisee käynnistä kiinni eikä niinkään kait startissa.

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Epäile vain. Ei jää koodia. Melko helposti saa ko. Suodattimen myös jäätymään näissä.

            Tietysti voi vikaa olla muuallakin, mutta muutaman äksän kokemuksella tuo on yleisin ongelmien lähde kun ihmiset panttaavat sen vaihtoa, "ei kai sitä tartte".
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Sami_R
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 276
              • Kurikka

              #7
              Oireet viittaisi vahvasti suutinvikaan, mutta jos se on jo suljettu pois niin... :think
              BMW F11 520d -11
              MINI Cooper D -11
              BMW E90 318i -11
              BMW E90 318i -06

              Ex:
              BMW E46 316i -04
              E70 X5 3.0sd M-Sport -08
              E46 325iA -03
              E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

              Comment

              • B540iA
                Newbiemmer
                • Aug 2007
                • 26
                • Pirkkala

                #8
                Yön jälkeen auto hörähti iloisesti pakkasesta, ajo halliin ja noin 10 minuutin lämpeämisen jälkeen vika alkoi toistumaan.

                Diagnostiikkaa:
                Vikakoodiksi riittämättömät railipaineet
                Esipaine 3,2bar polttoainepumpulta.
                Railipaine heittelee 60-80bar kun yrittää startata. Ohjearvoa 300bar ei päästä lähellekään

                Sinänsä hankala vika kun ylipäätään paineita löytyy, mikään ei ole täysin pelistä pois. Polttoainesuodatin ja suuttimet menee tarkistukseen...
                Last edited by B540iA; 12-01-2015, 10:15.
                --- E60 530i ---
                --- E70 X5 LCI ---
                --- F10 525d ---
                --- E90 320d ---
                --- E39 530d ---
                --- E39 540i ---
                --- E34 525i ---

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Liekkö suutin vuotaisi paluupuolelle, ainakin vanhemmissa tekee juuri tuota :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Totta, hyvä huomio. Sitten ohivirtausmittausta kehiin.

                    Comment

                    • B540iA
                      Newbiemmer
                      • Aug 2007
                      • 26
                      • Pirkkala

                      #11
                      Suutinvika tuntuu todennäköiseltä, tosin huollosta sanoivat että kaikki suuttimet näyttää kohoneita ohivirtauslukemia. Voiko tälläistä tulla jos tankkiin on laitettu väärää ainetta joskus? Vai voiko tämä tulla jostain muusta? :think

                      Hirvittää jos kaikki suuttimet menee vaihtoon, konkurssi uhkaa.
                      --- E60 530i ---
                      --- E70 X5 LCI ---
                      --- F10 525d ---
                      --- E90 320d ---
                      --- E39 530d ---
                      --- E39 540i ---
                      --- E34 525i ---

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by B540iA View Post
                        Suutinvika tuntuu todennäköiseltä, tosin huollosta sanoivat että kaikki suuttimet näyttää kohoneita ohivirtauslukemia. Voiko tälläistä tulla jos tankkiin on laitettu väärää ainetta joskus? Vai voiko tämä tulla jostain muusta? :think

                        Hirvittää jos kaikki suuttimet menee vaihtoon, konkurssi uhkaa.
                        Näinköhän KAIKKI suuttimet ovat kovilla ohivuodoilla?
                        Millä / miten PIEZO suuttimista on mitattu ohivuodot?
                        PIEZO suuttimien ohivuoto mittaus TÄYSIN eri asia kuin perinteisissä solenoidi ohjatuissa Common rail suuttimissa
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • B540iA
                          Newbiemmer
                          • Aug 2007
                          • 26
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by e46touring View Post
                          Näinköhän KAIKKI suuttimet ovat kovilla ohivuodoilla?
                          Millä / miten PIEZO suuttimista on mitattu ohivuodot?
                          Hyvä kysymys, soiteltiin eilen korjaamon kanssa ja olivat koittaneet saada käynnistysvikaa toistettua koko iltapäivän siinä onnistumatta. Olivat mitanneet ohivuodot käynnissä olevalla koneella kun koitettiin hakea jotain hajua mistä vika voisi johtua. Se miten mittaus on tehty, en tiedä. Onko tästä asiasta jossain lisää infoa jotta voisin perehtyä asiaan? Foorumilta löytyy paljon noita mittaus/ohivuoto -topicceja, mutta en nähnyt Piezosta mainintoja.

                          Ja kiitos jo tässä vaiheessa kaikille threadiin vastanneille. Nyt on jo ainakin paljon ideoita mihin siirtyä seuraavaksi. Jos ongelmat häviäisi 100% varmasti suuttimet vaihtamalla, maksaisin sen (mielelläni) jos auto tulee kuntoon. Mutta jos ei olekaan vika siinä...
                          --- E60 530i ---
                          --- E70 X5 LCI ---
                          --- F10 525d ---
                          --- E90 320d ---
                          --- E39 530d ---
                          --- E39 540i ---
                          --- E34 525i ---

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Hmm. Voiko viallinen railipaineanturi aiheuttaa tuota? Jos se näyttää liian pientä arvoa? Ainakaan Volvossa ecu ei avaa suuttimia jos paine ei ole tarpeeksi iso joten ei lähde käyntin vaikka kuinka sahaa...

                            En usko että kaikki suuttimet olis rikki, vai paljos tällä on ajettu? ellei sitten ole bensaa joskus tankattu...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • B540iA
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 26
                              • Pirkkala

                              #15
                              Joudun tässä luottamaan korjaamon diagnoosiin että jokaisen suuttimen ohivuoto on numeroiden valossa todella isoa. Lukeeko testeri (Autologic) arvot suoraan suuttimilta erikseen vai voiko railipaineen anturivika vaikuttaa suuttimien ohivuotojen arvoihin? En itse ole tarpeeksi perehtynyt diagnostiikkaan jotta osaisin sanoa että miten viallisen anturin erottaa viallisista suuttimista.

                              Tällä hetkellä pläni näyttää siltä että kaikki suuttimet menisi vaihtoon. Samaa korjaamossa kysyi että onko tankattu bensaa tai onko joku voinut laittaa tankkiin jotain mitä en tiedä. Pitää varmaan ennen suuttimien vaihtoa tyhjentää tankki ja laittaa uudet dieselit sisään ihan varmuuden vuoksi. Itse olen varmasti dieseliä tankannut (ei ole bensa-autoa ollut 8 vuoteen) ja muut autoa ei ole tankannut. Itselläni auto ollut yli 5000km, joten luulisi että edellisen omistajan tankkaama bensa hajottanut jotain jo aikaisemmin...
                              --- E60 530i ---
                              --- E70 X5 LCI ---
                              --- F10 525d ---
                              --- E90 320d ---
                              --- E39 530d ---
                              --- E39 540i ---
                              --- E34 525i ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎