Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E70 LCI 30d starttaa, mutta ei käynnisty - Korjattu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #16
    Originally posted by B540iA View Post
    Joudun tässä luottamaan korjaamon diagnoosiin että jokaisen suuttimen ohivuoto on numeroiden valossa todella isoa. Lukeeko testeri (Autologic) arvot suoraan suuttimilta erikseen vai voiko railipaineen anturivika vaikuttaa suuttimien ohivuotojen arvoihin? En itse ole tarpeeksi perehtynyt diagnostiikkaan jotta osaisin sanoa että miten viallisen anturin erottaa viallisista suuttimista.

    Tällä hetkellä pläni näyttää siltä että kaikki suuttimet menisi vaihtoon. Samaa korjaamossa kysyi että onko tankattu bensaa tai onko joku voinut laittaa tankkiin jotain mitä en tiedä. Pitää varmaan ennen suuttimien vaihtoa tyhjentää tankki ja laittaa uudet dieselit sisään ihan varmuuden vuoksi. Itse olen varmasti dieseliä tankannut (ei ole bensa-autoa ollut 8 vuoteen) ja muut autoa ei ole tankannut. Itselläni auto ollut yli 5000km, joten luulisi että edellisen omistajan tankkaama bensa hajottanut jotain jo aikaisemmin...
    Hmmm. PAKKO epäillä diagnostiikan luotettavuutta. Sähköinen arvo joka YLEENSÄ oikeilla ohjelmilla luetaan on KORJAUSARVO joka EI ole ohivuotoarvo. Korjausarvo kertoo suuttimen sähköisen suihkutusajan korjauksen TOISIIN suuttimiin verrattuna.
    Eli JOSKO tässä olisi kyse kuitenkin korjausarvojen liian isosta lukuarvosta Autologic ?? ohjelmassa?
    Onko tuo korjausarvo sitten OIKEASTI liian iso joka suuttimella? Vaatisi oikealla softalla tutkimista.

    Olettaisin JONKUN Pietzo suuttimista olevan sopivassa lämpötilassa piezo elementtinsä osalta rikkoontumassa. Tuo pietzo voidaan kohtuu luotettavasti testata autossa paikoillaan LÄPILYÖNTI testerillä moottori ohjaimelle menevä piuha irrotettuna.

    Ohivuoto mittaus Pietzo suuttimissa vaatii omat mitta laitteensa.
    Siellä paluu linjassa TÄYTYY säilyä n.10 bar paine suuttimen toiminnan kannalta.
    ja paluu vuotomittari on halvimmillaan? tämän näköinen. http://www.autotestgeraete.de/en/pro...ow%5Bziel%5D=0
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • PP hutsu
      Bimmer Rookie
      • Dec 2007
      • 77
      • Raahe

      #17
      Yksi Helppo konsti on mitata suuttimet suuttimienjohtosarjan ecunpuoleisesta liittimestä. Tulee samalla mitattua johtosarjakin. Sieltä löytyy oma liitin johon tulee pelkästään suuttimien johtimet. Suuttimen napojen välilä muistaakseni n170-180k ohmia ja ainakin itselläni viallisesta suuttimesta näki yleismittarillakin jomman kumman suuttimen nastan ja auton rungon väliltä mitattuna ohmeja 300-1000 ohmin väliltä suuttimen lämpötilasta riippuen.
      Suuttimen nastan ja auton rungonhan pitäisi siis olla erillään ja mekkeröinti on ehdottomasti varmin tapa.


      Originally posted by e46touring View Post
      Hmmm. PAKKO epäillä diagnostiikan luotettavuutta. Sähköinen arvo joka YLEENSÄ oikeilla ohjelmilla luetaan on KORJAUSARVO joka EI ole ohivuotoarvo. Korjausarvo kertoo suuttimen sähköisen suihkutusajan korjauksen TOISIIN suuttimiin verrattuna.
      Eli JOSKO tässä olisi kyse kuitenkin korjausarvojen liian isosta lukuarvosta Autologic ?? ohjelmassa?
      Onko tuo korjausarvo sitten OIKEASTI liian iso joka suuttimella? Vaatisi oikealla softalla tutkimista.

      Olettaisin JONKUN Pietzo suuttimista olevan sopivassa lämpötilassa piezo elementtinsä osalta rikkoontumassa. Tuo pietzo voidaan kohtuu luotettavasti testata autossa paikoillaan LÄPILYÖNTI testerillä moottori ohjaimelle menevä piuha irrotettuna.

      Ohivuoto mittaus Pietzo suuttimissa vaatii omat mitta laitteensa.
      Siellä paluu linjassa TÄYTYY säilyä n.10 bar paine suuttimen toiminnan kannalta.
      ja paluu vuotomittari on halvimmillaan? tämän näköinen. http://www.autotestgeraete.de/en/pro...ow%5Bziel%5D=0

      Comment

      • PP hutsu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2007
        • 77
        • Raahe

        #18
        Pystyykö pietsoista muuten mittaamaan ohivuotoja kotikonstein?

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #19
          Originally posted by PP hutsu View Post
          Yksi Helppo konsti on mitata suuttimet suuttimienjohtosarjan ecunpuoleisesta liittimestä.
          Suuttimen nastan ja auton rungonhan pitäisi siis olla erillään ja mekkeröinti on ehdottomasti varmin tapa.
          Joo näinhän se sinunkin autosi Pietzo muistaakseni "kesytettiin"

          Tuo DDE purkin päästä mittaaminen on parempi jättää mekkerin kanssa semmoisen kaverin tehtäväksi joka 100% varmasti osaa hommansa, kun sattuu 1000 V alueella mekkerillä tökkäämään "oikeaan" paikkaan niin eipä taida pariin päivään remontista selvitä ilman osien pikatoimitusta ja €uroja tarvitaan samalla pikku nippu.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • B540iA
            Newbiemmer
            • Aug 2007
            • 26
            • Pirkkala

            #20
            Update:
            Autoon vaihdettiin uusi polttoainesuodatin ja laittoivat suuttimien läpi puhdistusainetta (en tiedä oliko Fortea vai mitä). Tämän johdosta auto ei käynnisty selkeästi useammin, eli vian diagnosointi helpottui.

            Tänään pidän tauon korjaamolla ramppaamisesta, nyt odotellaan uusia suuttimia Saksasta ja vaihtoon ensi viikolla. Sitä ennen koitan vielä selvittää mitä muuta voi olla pielessä. Itse en pysty tekemään läpilyönti/ohivuotomittauksia autolle, sen verran on vierasta koneen puoleella ropaaminen. JOS ne testerin arvot olivat tosiaan korjausarvoja eikä ohivuotoarvoja, niin voisiko viallinen railianturi aiheuttaa sen että jokaista suutinta koitetaan korjata ihan pirusti? Tässä vasta itsekin opiskelen polttoainelinjan anatomiaa ja koitan keksiä mistä voi aiheutua paineiden tipahtelu... Onko anturi kallis/vaikea vaihtaa, jos sen vaihtaa joka tapauksessa ennen suuttimien vaihtoa?
            --- E60 530i ---
            --- E70 X5 LCI ---
            --- F10 525d ---
            --- E90 320d ---
            --- E39 530d ---
            --- E39 540i ---
            --- E34 525i ---

            Comment

            • Sami_R
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 276
              • Kurikka

              #21
              Täytyy nyt tähän väliin heittää noheva huomautus, että kuulostaa hyvin extremeltä että KAIKKI suuttimet olisi viallisia. Eiks noi kuitenkin yleentä mene yksi kerrallaan vaihtoon? :think
              BMW F11 520d -11
              MINI Cooper D -11
              BMW E90 318i -11
              BMW E90 318i -06

              Ex:
              BMW E46 316i -04
              E70 X5 3.0sd M-Sport -08
              E46 325iA -03
              E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

              Comment

              • B540iA
                Newbiemmer
                • Aug 2007
                • 26
                • Pirkkala

                #22
                Originally posted by Sami_R View Post
                Täytyy nyt tähän väliin heittää noheva huomautus, että kuulostaa hyvin extremeltä että KAIKKI suuttimet olisi viallisia. Eiks noi kuitenkin yleentä mene yksi kerrallaan vaihtoon? :think
                Tämä kuulosti itsestäkin varsin omituiselta, mutta ohivuotomittaukset osoittivat kyllä pahasti kaikkien suuttimien kohdalla vuotoja (kuva liitetty). Kaikki suuttimet vaihdettiin ja ongelmat tuntuivat hävinneen ainakin parin päivän ahkeran testaamisen perusteella. Päivitän tilannetta jos viat ilmestyvät takaisin.

                Lyhyesti korjauskuvio:
                1. Korkeapainepumppu vaihtoon, paineiden huonon nousemisen johdosta. Vika ei poistunut, harveni vain.
                2. Polttoainesuodatin vaihtoon ja suuttimiin puhdistusainetta. Vika ei poistunut, mutta ilmestyi huomattavasti helpommin
                3. Ohivuotomittausten perusteella kaikki suuttimet vaihtoon (en viitsinyt alkaa kokeilemaan onnea ja kaikki vaihdettiin). Vika korjaantui ja tuntuu starttaavan ja käyvän varsin tasaisesti kovillakin pakkasilla.

                Jälkikäteen pohdittuna paras veikkaus oli että joskus tankissa käynyt bensaa, joka ajan saatossa hajotti korkeapainepumpun ja suuttimet. Itse ajoin toki 5000km autolla eikä mitään vikaa tai edes varoittelua ennen hajoamista. Mystistä, mutta toivottavasti nyt kaikki pelaa.

                Kiitos kaikille kommenteista ja avuista!
                Attached Files
                --- E60 530i ---
                --- E70 X5 LCI ---
                --- F10 525d ---
                --- E90 320d ---
                --- E39 530d ---
                --- E39 540i ---
                --- E34 525i ---

                Comment

                • Sami_R
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 276
                  • Kurikka

                  #23
                  Hyvä että vika korjaantui.
                  Kärsiikö kysyä, että mitä tommoset suuttimet kustansi?
                  BMW F11 520d -11
                  MINI Cooper D -11
                  BMW E90 318i -11
                  BMW E90 318i -06

                  Ex:
                  BMW E46 316i -04
                  E70 X5 3.0sd M-Sport -08
                  E46 325iA -03
                  E39 540iA Individual Limonit Metallic -99

                  Comment

                  • B540iA
                    Newbiemmer
                    • Aug 2007
                    • 26
                    • Pirkkala

                    #24
                    Originally posted by Sami_R View Post
                    Kärsiikö kysyä, että mitä tommoset suuttimet kustansi?
                    310€/kpl Boschin kunnostamat 2v takuulla. Olis ehkä halvemmallakin voinut löytyä jos itse olisi nähnyt vaivaa, mutta ihan ok näinkin. Uudet olisi ollut noin kolmanneksen kalliimmat, mutta päätin että 100k rullatulle välttää käytetytkin.
                    --- E60 530i ---
                    --- E70 X5 LCI ---
                    --- F10 525d ---
                    --- E90 320d ---
                    --- E39 530d ---
                    --- E39 540i ---
                    --- E34 525i ---

                    Comment

                    • MakeH
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1170
                      • Vantaa

                      #25
                      Onko varmaa, että korkeapainepumppu oli rikki?

                      Comment

                      • Jolli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 2556
                        • Virolahti

                        #26
                        E61 535d samanoloista vikaa joka alkanut nyt pakkasten tultua, lyhyesti:
                        Plussan puolella starttaa kuin palmupuut alta, samantien.
                        -5 - -15astetta pyörittää todella pitkään (terhakkaasti kyllä) ja käynnistyy ehkä
                        -15 ja kylmempi pyörittää hyvin, muttei starttaa vaikka kääntäisi akun tyhjäksi.

                        Vikakoodeissa oli vika jokaiselta hehkulta -> ohjainboksi vaihtoon -> koodit poistui mutta vika ei.

                        Jos pakkasessa ajaa autoa aamulla vaikka 10min, niin se käynnistyy illalla myös ilman ongelmia, muttei enää seuraavana päivänä.

                        Ideoita?
                        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                        PM tavoittaa, puhelimella ei.

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #27
                          Edelleenkin kiinnostaa miten tuo ohivuotomittaus tehtiin pietsoille? Jos samanlain ku solenoidisuuttimille niin ei ole kovin luotettava tulos, koska piezo suuttimissa pitääki olla paine myös paluu puolella n. 10bar
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • B540iA
                            Newbiemmer
                            • Aug 2007
                            • 26
                            • Pirkkala

                            #28
                            Originally posted by MakeH View Post
                            Onko varmaa, että korkeapainepumppu oli rikki?
                            En osaa sanoa varmaksi kun en itse pumppua nähnyt/tutkinut, saatika osannut sanoa tuntumalta että onko rikki vai ei. :think

                            Originally posted by Kissvesala View Post
                            Edelleenkin kiinnostaa miten tuo ohivuotomittaus tehtiin pietsoille? Jos samanlain ku solenoidisuuttimille niin ei ole kovin luotettava tulos, koska piezo suuttimissa pitääki olla paine myös paluu puolella n. 10bar
                            Uskon että mittaus tehtiin oikein, mutta olin toki taas palkkatöissä sen aikaa kun mittaus tehtiin. Uusilla suutimilla ainetta nousi vain letkun verran, pulloihin ei kertynnyt mitään, tämä puoltaisi sitä että muutosta parempaan tuli. Ja tuo käy, sekin on bonus.
                            --- E60 530i ---
                            --- E70 X5 LCI ---
                            --- F10 525d ---
                            --- E90 320d ---
                            --- E39 530d ---
                            --- E39 540i ---
                            --- E34 525i ---

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7531
                              • Jyväshyvä

                              #29
                              Jolli, kyllä tuo hehkuongelmalta vaikuttaa.
                              Hehkut varmanakin tarkistettiin samalla kuin hehkujen boxi vaihdettiin?
                              Kannattaisi vielä tarkistaa se hehkuboxin virransyöttöpiuha...

                              Kannattais myös katsella railipaineet että mihin ne kylmänä startatessa nousee,
                              ettei vikana ole kuseva suutin...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Jolli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 2556
                                • Virolahti

                                #30
                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Jolli, kyllä tuo hehkuongelmalta vaikuttaa.
                                Hehkut varmanakin tarkistettiin samalla kuin hehkujen boxi vaihdettiin?
                                Kannattaisi vielä tarkistaa se hehkuboxin virransyöttöpiuha...

                                Kannattais myös katsella railipaineet että mihin ne kylmänä startatessa nousee,
                                ettei vikana ole kuseva suutin...
                                Juu, hehkuongelmaltahan tuo vaikuttaa, mutta kun ei tosiaan koodeja mistään anna. Hehkuboksi vaihdettiin imusarjaa irroittamatta, eli hehkuja en testannut erikseen, ne hehkut on vaihdettu 1.5v sitten Berun hehkuihin ja hehkuvalo palaa muistaakseni hetken.

                                Hehkuboksin syöttöpiuha ja hehkut menee tarkistukseen seuraavaksi.
                                Vuotavaan suuttimeen en usko, sillä 8h seisottaminen ajon jälkeen ja auto lähtee edelleen hyvin käyntiin.
                                Rail-paineet vilkaisen seuraavaksi (oliko siten että piti olla vähintään 300bar?)
                                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎