Announcement

Collapse
No announcement yet.

X1 E84 kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Croc
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 93
    • Vaasa

    X1 E84 kokemuksia

    Tästä mallista ei paljoa ole juttua ollut foorumilla, tähän voi postailla omia kokemuksia.

    Kun malli esiteltiin 2009, pidin sitä rumana ja olin varma ettei moinen farmarin ja citymaasturin sekasikiö ikinä päädy omalle pihalle. Nyt 2015 syksyllä sellainen kuitenkin löytyy katoksesta, 2011-malli 2.0dA X-line.

    Vaikutelmia autosta tähän asti:

    Plussat
    - ns. citymaasturiksi tosi hyvä ajettavuus, ihan eri luokkaa X3/X5 verrattuna, lähes yhtä hyvä kun veljen E91, ohjaamon olosuhteetkin käytännössä vastaavat (alustassa ilmeisesti onkin paljon yhteistä E90-malliperheen kanssa)
    -tässä yksilössä olevat sporttipenkit on hyvät, ajoasennon saa hyväksi ja penkit tukee oikeista paikoista
    -kaupunkiajoon tosi sopivan kokoinen ja kääntyy melko ketterästi, parkkitutkat molempiin suuntiin toki viel auttaa
    -kulutus on pieni (maantiellä reippaassa ohituksia sisältävässä ajossa n. 6 ltr/100km) ja suorituskyky ihan ok (E63 jälkeen toki tuntuu aika laiskalta)
    -yllättävän tilava takapenkki, penkkien muunneltavuus ja peräluukku, mutta ei toki suurperheen auto ole
    -neliveto ja vähän normiautoa korkeampi maavara auttaa talvella, tästä ei tosin vielä kokemuksia

    Miinukset:
    -muotoilu ei ole Bemarin parasta, varsinkin etuviistosta ei tää malli ole niin ilo silmälle
    -dieselin ääni kuuluu varsinkin ulos melkoisesti, aika karkea toi kone ääniltään muutenkin
    -vakiostereot on huonot, mut sama kyl pätee muihinkin Bemareihin
    -vaikka kyseessä ns. citymaasturi niin auto on oikeasti tosi matala, siinä ei istuta paljoa normaalia henkilöautoa korkeammalla. Vertailukohtina aiemmin omistuksessa olleet pari Jeep Grand Cherokeeta (ZJ & WJ) ja Compass (ehkä tästä johtuen ajettavuus onkin sit eri luokkaa noiden Jeeppien kanssa jos maantiestä puhutaan).
    Last edited by Croc; 10-10-2015, 08:08.
    F10 520dA -10

    ex E84 X1 20dA -11
    ex E63 645CiA -04
    ex E60 520iA LCI -08
    ex E39 520iA LCI -02
    ex E39 523iA -99
  • kokkopa1
    Newbiemmer
    • Sep 2014
    • 28
    • Järvenpää

    #2
    Originally posted by Croc View Post
    Tästä mallista ei paljoa ole juttua ollut foorumilla, tähän voi postailla omia kokemuksia.

    Kun malli esiteltiin 2009, pidin sitä rumana ja olin varma ettei moinen farmarin ja citymaasturin sekasikiö ikinä päädy omalle pihalle. Nyt 2015 syksyllä sellainen kuitenkin löytyy katoksesta, 2011-malli 2.0dA X-line.

    Vaikutelmia autosta tähän asti:

    Plussat
    - ns. citymaasturiksi tosi hyvä ajettavuus, ihan eri luokkaa X3/X5 verrattuna, lähes yhtä hyvä kun veljen E91, ohjaamon olosuhteetkin käytännössä vastaavat (alustassa ilmeisesti onkin paljon yhteistä E90-malliperheen kanssa)
    -tässä yksilössä olevat sporttipenkit on hyvät, ajoasennon saa hyväksi ja penkit tukee oikeista paikoista
    -kaupunkiajoon tosi sopivan kokoinen ja kääntyy melko ketterästi, parkkitutkat molempiin suuntiin toki viel auttaa
    -kulutus on pieni (maantiellä reippaassa ohituksia sisältävässä ajossa n. 6 ltr/100km) ja suorituskyky ihan ok (E63 jälkeen toki tuntuu aika laiskalta)
    -yllättävän tilava takapenkki, penkkien muunneltavuus ja peräluukku, mutta ei toki suurperheen auto ole
    -neliveto ja vähän normiautoa korkeampi maavara auttaa talvella, tästä ei tosin vielä kokemuksia

    Miinukset:
    -muotoilu ei ole Bemarin parasta, varsinkin etuviistosta ei tää malli ole niin ilo silmälle
    -dieselin ääni kuuluu varsinkin ulos melkoisesti, aika karkea toi kone ääniltään muutenkin
    -vakiostereot on huonot, mut sama kyl pätee muihinkin Bemareihin
    -vaikka kyseessä ns. citymaasturi niin auto on oikeasti tosi matala, siinä ei istuta paljoa normaalia henkilöautoa korkeammalla. Vertailukohtina aiemmin omistuksessa olleet pari Jeep Grand Cherokeeta (ZJ & WJ) ja Compass (ehkä tästä johtuen ajettavuus onkin sit eri luokkaa noiden Jeeppien kanssa jos maantiestä puhutaan).
    Mulla 9/2012 xdrive25d MSport ja olen kyllä ollut pääosin tyytyväinen autoon. Mittarissa nyt 44tkm ja auto tuli mulle viime vuoden syyskuussa 10tkm ajettuna. Etsin ensin A4 farkkua 3.0d mutta en löytänyt sopivaa jossa olisi kohdannut S-line varustetaso, väri, kilsat ja hinta, joten kävin sitten lomalla herätteenä koeajamassa tuollaisen kuin sulla ja sitä lähdin etsimään käytettynä, mutta ihan vahingossa löysin tän nykyisen vaihtohallin nurkasta nököttämästä ja sain kohtuudiilillä kotia. Eka BMW.

    Täällä autostani pientä juttua http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=32&t=8028.

    Itse en pidä tätä oikeastaan edes citymaasturina vaan verrastan ajoneuvotyypin samaan kategoriaan esim. Audi A4 allroad, Skoda Octavia Scout jne. X1 on, kuten sanoit ei citymaasturimaisen näköinen vaan enemmän farkun ja citymaasturin sekoitus. Maavara tosiaan vain lievästä normi henkilöautoa korkeampi, tosin pohja on kokonaan suojattu levyillä maastureiden tapaan.

    Meillä auto palvelee kahden aikuisen autona, tosin ajan ajoista 80% yksin. Peräkonttiin mahtuu 1 golfbägi kokonaisena penkkien asentoa muuttamatta eli tilaa ainakin itselle on riittävästi. Takapenkkien muunneltavuus tuo mukavasti lisätilaa. Uuden X1 takapenkkien kiskot olisivat kova juttu, mutta toimii tuo tilanlaajennus penkkienkin kallistelulla.

    Mulla koodattuna autoon mm. BMW Connected toiminteet (ProNavi), Takavalot toimimaan päiväajovalojen kanssa ja pari muuta juttua.

    Odotas vaan ensilumia, sitten isolle parkkipaikalle, ajovakauden hallinta kokonaan pois (5sek painallus) ja ei kun pyörittämään. Hauskaa on

    OMAT PLUSSAT:
    - sopivan kompakti
    - huippuvarusteet
    - hyvät penkit
    - pieni kulutus suhteessa tehoon 218hv/vääntöön 450Nm (kesä 6,7L, talvi 5,8L, maantiellä samat kesällä 6,2L ja talvella 5,5L)
    - hyvä ohjaustuntuma
    - hieno moottori/automaatti

    OMAT MIINUKSET:
    - kuumalla ilmalla kojelauta natisee apparin puolelta joka montussa, ..ttaa
    - liian muovinen kojelauta kokonaisuutena
    - voimakas moottorin ääni, eikä äänieristystä saatavilla konepeltiin (tai no kiinasta saa tilattua, mut maksaa yli 100e eikä sopivuudesta satavarmuutta)
    Last edited by kokkopa1; 03-11-2015, 12:40. Reason: Jokin unohtui

    Comment

    • Croc
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 93
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by kokkopa1 View Post
      Täällä autostani pientä juttua http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=32&t=8028.

      Odotas vaan ensilumia, sitten isolle parkkipaikalle, ajovakauden hallinta kokonaan pois (5sek painallus) ja ei kun pyörittämään. Hauskaa on
      Komea auto sulla, X1 ja M Sport varustelu on ainakin Suomessa aika harvinainen tuttavuus

      Talviajo on ollut tosiaan aika hauskaa tällä, eikä valittamista autosta ole juuri muutenkaan ilmennyt. Sisustan laatuvaikutelma ei ole kalliimpien mallisarjojen tasolla ja jostain kojelaudasta kuuluu välillä kovilla pakkasilla pientä kitinää, mutta muuten on auto pelannut hyvin.

      Mun auto on vielä pre-LCI malli, mutta tumma väri piilottaa onneks melko hyvin puskureiden mustat muoviosat.
      Attached Files
      F10 520dA -10

      ex E84 X1 20dA -11
      ex E63 645CiA -04
      ex E60 520iA LCI -08
      ex E39 520iA LCI -02
      ex E39 523iA -99

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        #4
        Heittäkääpäs hieman kommenttia sellaisesta kuin 2012 vm. xDrive18da TwinPower 143hp vehkeestä. Miten tuo kone vertautuu samanikäiseen tai vanhempaan 2.0d:hen onko jakopäässä samat heikot romut? Tehoja tuohon saa vissiin ihan kivasti lisää lyhentämättä koneen elinikää liiaksi.
        Last edited by Masatus; 07-06-2017, 21:00.

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 515
          • Pohjois-Savo

          #5
          Tuli heitettyä vähän pitempi lenkki X1:llä pohjoisessa ja kyllähän tuolla ajelee. Tavaratila on todella pieni, mutta kahden hengen kamat saatiin suunnilleen mahtumaan takapenkkien selkänojia säätämällä. Jääkaappi piti sijoittaa takapenkille, se olisi vaatimansa tuuletuksen takia vienyt puolet tavaratilasta.

          Todellinen kulutus oli 6 litran tuntumassa - joskus hiukan alle, joskus yli (ajotietokoneen ilmoittama lukema on 0.5 - 0.6 litraa alle todellisen). Dieselin ääni on kova, kuten muutkin ovat kommentoineet, mutta maantiellä tasaisessa nopeudessa se ei häiritse. Sikäli kiva ajella, ettei tarvitse tankata jokaisella huoltoasemalla (joita ei pohjoisessa ole ihan yhtenään). Ajotietokone lupasi parhaimmillaan yli 1200 km tankillisella, mutta en uskaltanut testata.

          Saakos 25d-malliin helposti lisää tehoa? Luvatut 218 hv eivät kovin räjähtävää kiihtyvyyttä tarjoa. Onkohan 8-portainen automaatti sama kuin esim. F11:ssä 3-litraisen dieselin kanssa (eli että se kestäisi enemmänkin tehoa)?

          Entä saako pro-navin näyttämään jossain seuraavan käännöksen ja etäisyyden siihen? En löytänyt mistään moista asetusta. Tuo tieto näkyy F11:n HUDissa ja sitä kaipaisi X1:ssäkin.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2044
            • Riihimäki

            #6
            Tulipa hankituksi 2 x X1 lähisukuun tässä parin viikon aikana. Eli faija osti pari viikkoa sitten xDrive20i:n manuaalilla ja itse tein eilen kaupat xDrive20d:stä 8-v tomaatilla. Tulevaisuus näyttää tehtiinkö tuplavirhe vai miten käy.

            Koitetaan pitää tätä threadia aktiivisena yleiskeskusteluna X1 E84 aiheesta jos täällä ketään kiinnostuneita on.

            Miksiköhän INPAsta (taisi olla 5.0.6) ei löydy E84:sta vaikka sekä uudempia että vanhempia malleja löytyy listalta?

            Comment

            • Macke
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 1134
              • Porvoo

              #7
              Olikos kellään tällaista nakkikiulua bensakoneella + 8-v tomaatilla? Vai onko faceliftissä bensakoneen jatkeena 8-pykäläistä tomaattia kuten riisselissä?

              Prefaceliftin tomaatti lienee samanlainen kuin E6x vermeen mekaanisesti ohjattu salkku, eli venyttelee ja vanuttelee ja lipsuttelee enemmän kuin laki sallii?

              Muijan nurkkapyöritykseen on käynyt mielessä tällainen X1 bensaa polttavana versiona kun toi 3.0sd E70 nokee ihan jatkuvalla syötöllä partikkelifilsun tukkeeseen.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2044
                • Riihimäki

                #8
                Onhan ne bensatkin 2013 alkaen samalla zf8hp lootalla. Kepistä tunnistaa helposti. Preface laatikko on juuri tuollainen mutta softaamalla siitäkin voi kai saada ihan hyvän.

                Comment

                • Macke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1134
                  • Porvoo

                  #9
                  Paljonkos se isäukkos 20i on imuroinu soppaa hänen ajossaan? Vähemmällähän se manuaalina kulkee, mutta sais edes jotain real life kulutuslukemia

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2044
                    • Riihimäki

                    #10
                    En tiedä tarkkaan mutta on se yli ysin syönyt. Lyhyttä pätkää kylmällä koneella ja vain talven ajalta. Ei kai näissä enää paljon tee eroa onko auto vai manuaali.

                    Comment

                    • Macke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1134
                      • Porvoo

                      #11
                      Eiköhän sille tomaatille sen kympin saa nurkkapyöritykseen ainakin laskea. No joo, vei se tuo E61 525d kuminauhalootalla kanssa sen 11-litraa samassa kylärallissa...

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2044
                        • Riihimäki

                        #12
                        Tankki kusee naftaa alle aina tankkauksen jälkeen vaikka nätisti lopettaa ekaan naksuun. Löysin juttua e90 huohotinputken puhkihankautumisesta. Onkohan näissä jotain samanlaista?

                        Comment

                        • Kekkuli
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2014
                          • 36
                          • Tampere

                          #13
                          X1 Hankinnassa

                          Moro,

                          Nyt olisi ostohousut jalassa ja kauppaa hierottu vm.2011 X1 Xdrive 28i m-sportista automaatilla. Jotenkin tuo X1:nen ilman m-sporttia on omaan silmään vähän tylsän näköinen. Autolla ajettu karvan yli 80tkm. Omaan makuun riittävät varusteet ja kuvien perusteella siistin näköinen peli. Näitähän tuntuu olevan suomen markkinoilla kovin vähän kaupan ja ulkomailtakin tuotuna säästö tuntuu aika pieneltä? Kysymys kuuluukin kun edelliset bemarit olleet kutoskoneita bensana ja dieselinä, niin onko jotain mitä pitää ottaa huomioon näissä neloskoneissa? Olen lueskellut, että jakopään kanssa ollut ongelmia vaikkakin koskenut ilmeisesti enemmän dieseleitä? Olisin kiitollinen jos joku asiasta tietävä voisi vähän asiaa avata tietämättömälle ennen kuin lyön rahat tiskiin.👍 Kiitoksia etukäteen vastaamaan vaivautuneille.🙏

                          Comment

                          • Tumeski
                            Newbiemmer
                            • Aug 2018
                            • 5
                            • Nykälä

                            #14
                            Originally posted by racing02 View Post
                            Tulipa hankituksi 2 x X1 lähisukuun tässä parin viikon aikana. Eli faija osti pari viikkoa sitten xDrive20i:n manuaalilla ja itse tein eilen kaupat xDrive20d:stä 8-v tomaatilla. Tulevaisuus näyttää tehtiinkö tuplavirhe vai miten käy.

                            Koitetaan pitää tätä threadia aktiivisena yleiskeskusteluna X1 E84 aiheesta jos täällä ketään kiinnostuneita on.

                            Miksiköhän INPAsta (taisi olla 5.0.6) ei löydy E84:sta vaikka sekä uudempia että vanhempia malleja löytyy listalta?
                            INPA E84 tiedostot ovat E89 mallin alla. Samoin DATEN tiedostot ovat E89 paketissa (monta gigaa oleva setti, voisinkin tehdä langan tänne johon yhdistellä kaikki ohjelmointi systeemit joita tässä selvitellyt)

                            Comment

                            • jonijapa
                              Newbiemmer
                              • Sep 2018
                              • 1
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Croc View Post
                              Tästä mallista ei paljoa ole juttua ollut foorumilla, tähän voi postailla omia kokemuksia.

                              Kun malli esiteltiin 2009, pidin sitä rumana ja olin varma ettei moinen farmarin ja citymaasturin sekasikiö ikinä päädy omalle pihalle. Nyt 2015 syksyllä sellainen kuitenkin löytyy katoksesta, 2011-malli 2.0dA X-line.

                              Vaikutelmia autosta tähän asti:

                              Plussat
                              - ns. citymaasturiksi tosi hyvä ajettavuus, ihan eri luokkaa X3/X5 verrattuna, lähes yhtä hyvä kun veljen E91, ohjaamon olosuhteetkin käytännössä vastaavat (alustassa ilmeisesti onkin paljon yhteistä E90-malliperheen kanssa)
                              -tässä yksilössä olevat sporttipenkit on hyvät, ajoasennon saa hyväksi ja penkit tukee oikeista paikoista
                              -kaupunkiajoon tosi sopivan kokoinen ja kääntyy melko ketterästi, parkkitutkat molempiin suuntiin toki viel auttaa
                              -kulutus on pieni (maantiellä reippaassa ohituksia sisältävässä ajossa n. 6 ltr/100km) ja suorituskyky ihan ok (E63 jälkeen toki tuntuu aika laiskalta)
                              -yllättävän tilava takapenkki, penkkien muunneltavuus ja peräluukku, mutta ei toki suurperheen auto ole
                              -neliveto ja vähän normiautoa korkeampi maavara auttaa talvella, tästä ei tosin vielä kokemuksia

                              Miinukset:
                              -muotoilu ei ole Bemarin parasta, varsinkin etuviistosta ei tää malli ole niin ilo silmälle
                              -dieselin ääni kuuluu varsinkin ulos melkoisesti, aika karkea toi kone ääniltään muutenkin
                              -vakiostereot on huonot, mut sama kyl pätee muihinkin Bemareihin
                              -vaikka kyseessä ns. citymaasturi niin auto on oikeasti tosi matala, siinä ei istuta paljoa normaalia henkilöautoa korkeammalla. Vertailukohtina aiemmin omistuksessa olleet pari Jeep Grand Cherokeeta (ZJ & WJ) ja Compass (ehkä tästä johtuen ajettavuus onkin sit eri luokkaa noiden Jeeppien kanssa jos maantiestä puhutaan).
                              Itsellä oli X1 noin vuoden. Kooltaan jo hieman isompi auto, mutta sisätilat olivat naurettavan pienet. Aika jäykkää oli pakin saaminen päälle. Liian pieni kone oli itsellä, joten melkoinen nuhapumppu oli...
                              Kilpailuta Vertaislainat jopa 15 000€ asti.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎