Announcement

Collapse
No announcement yet.

X1 E84 kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 921
    • Sotkamo--Oulu

    #31
    Tuli ostettua 383 tkm ajetun E83 koppaisen X3:n tilalle tuommoinen 2014 mallin X1 18xdrive automatic.

    Muutaman viikon kokemuksella ihan kiva peli kyseessä.

    Muutamia huomioita parin tuhannen kilometrin kokemuksella.
    - Ok ajettava mielestäni vaikka nyt alla iän vanha hakkapeliitta 8 run flatit. Nämä vaihtuu kitkoihin tässä piakkoin.


    - E83:n jälkeen mukavampi alusta ja mielestäni vähän hiljaisempikin saattaa olla.

    - Autolla ajettu 133tkm. Laatikon öljyt oli onneksi huuhtelemalla vaihdettu jo edellisen omistajan aikana. Vaihdoin muut voimansiirron öljyt. Peräöljyt oli siistissä kunnossa. Jakolaatikon öljy jo hyvinkin vaihtokuntoista. On muuten sitten tympeästi tehty jakolaatikon korvake. Pitää purkaa koko korvakko pois, jotta saa propun auki ja kun laskuproppua ei ole niin imemällä saa vain osan entisestä pois, joten piti tehdä vielä kahdesti tämä homma.

    - Tähän oli öljyjä vaihdeltu tuommoisella 15-20tkm välillä. Ketjua olen kuulostellut, mutta ei se onneksi taida ainakaan vielä kahnuttaa.

    - Moottoriin pistin 5w30 öljyn tilalle 5w40 magnatecin. Ei välttämättä kannattanut, koska kulutus nousi pari desiä/100km. Taidan vaihtaa muutaman tuhannen päästä joko 0w30 tai 5w30 Castroliin. Ilmeisesti tuollaisilla puolilämpimillä öljyillä tuo 5w40 on sen verran paksumpaa, että nostaa kulutusta.

    - Lisävalon asennus meinasi olla vähän isompi projekti kun xenon valojen yhteyteen suositeltiin CAN-väylälukijaa. Tämä toimii ok, mutta johdot oli tympeä kytkeä kojelaudan taakse.

    - Tässä oli ihan perusaudio systeemi. Kokeilin budjettipäivitys Entisestä bemarista jäi 8" Rainbow bassot penkkien alle. No tähän piti purkaamolta hommata toiset kotelot kun en viitsinyt puukottaa vakiokaiuttimia pilalle. Sitten tilasin Audiokitiltä harman kardonin diskantit peilikolmioihin ja laitoin Audiokitin myymät jakosuotimet penkkien alle piuhojen väliin. Lopputuloksena parani äänimaailma jo huomattavan paljon ja jos ei kovalla äänenvoimakkuudella popita niin ihan ok tasolle tälläkin päivityksellä sai popit. Toki vahvistin ja etuoviin paremmat kaiuttimet keskiäänien tilalle parantaisi tilannetta, mutta ihan ok tuli jo noinkin.

    - 8hp toimii kivasti. Oikeastaan ainoa huono puoli siinä on mielestäni yksi vaihtokohta. Vaihtaa jossain 50km/h nurkilla hitusen liian aikaisin isommalle ja sitten menee jollain 1200rpm kierroksilla. Toki tämä ongelma sport asennolla poistuu.

    - Mielestöni tämä e84 on hiljaisempi ja mukavampi laite ajaa mitä seuraavan sukupolven x1. Sellaisiakin tuli useita koeajettua, mutta käytännössä vuoden kaksi uudemmasta ja saman verran ajetusta olisi pitänyt maksaa 10k€ enempi.
    Last edited by ockelbo4500; 21-11-2022, 20:07.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 921
      • Sotkamo--Oulu

      #32
      Alkanut nyt talvella kuulumaan oikeasta takapyörästä epätasaisella rypylällä sellainen lotina niinkuin olisi iskari irti jostain. Ei tosin näytä olevan mikään väljällä mitä pyöränripustusta tutkin. Iskarikin kuiva. Voiko tuo E90 tyyppinen yläpään kiinnitys lotista vaikka se vaikuttaa ihan kunnossa olevalta ?
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        #33
        Sigun autoa tekis mieli päivitellä vähän tuoreempaan ja X1 E84/F48 olisi potentiaalisia vaihtoehtoja. Mitä noissa kannattaa luotettavuuden puolesta huomioida? Perus-lättäpenkkejä paremmin penkein hakusessa, mutta koeistuessa näissä sportitkin tuntui ihan mukavilta jo, ei välttämättä "pää katossa" istuessa kaipaa comfortteja samalla lailla kuin E61ssä lattianrajassa istuessa.

        Miten voimalinjojen luotettavuus, onko B47 se luotettavin ratkaisu, vai onko tuossa vain eri viat kuin N47ssa? Kannattaako bensakoneita harkita, vai onko nelkkuina vikaisia, kuten joltain korjaamolta haukuttiin?

        Ässänä hihassa voisi olla vielä myös X3 F25.

        Kommentteja? Hakusessa siis perusmukava auto, mutta nyt tekisi mieli antaa jo painoarvoa kuluille ja luotettavuudellekin.
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 921
          • Sotkamo--Oulu

          #34
          Itsellä ollu nyt reilu puoli vuotta tuo e84 X1 ajossa.
          Ok kampe tasaisella tiellä, mutta jostain syystä tosi uraherkkä kampe. Kulutus nelivetodieselillä maltillinen 5-6l/100km. Ennen oli ykköskopan X3 ja tämä on siihen nähden kyllä aika henkilöautomainen. Jos ajelee paljon metsäteitä ja soratietä niin mieluummin se F25. Maavaraa on toki kohtuudella, mutta jousitus on lyhytliikkeinen. Renkaat kannattaa vaihtaa 215/55r17 kokoisiin niin on jo väjän mukavampi huonolla tiellä. Ja aika pienihän tuo sisältä verrattuna X3:een. Itsellä peruspenkeillä, jotka ihan ok, mutta huonommat kuin aiemman X3:n peruspenkit. Ajoin monella f48 koppaisella, mutta siinä on kyllä monessa mielessä mennyt auto takapakkia. Se on mielestäni meluisampi ja ei oikein tunnu BMW:ltä. Sisältä se kyllä on tilavampi kun moottori on toisinpäin. Ihan toki ok autona.
          Nämä e84 koppaiset on kaikki vielä n47 dieselillä. Itsellä Vm 14, joten toivotaan, että ei jakopää ongelmia enää olisi. Etuperiä on vissiin joihinkin vaihdettu, mutta eiköhän tuo neliveto ole pitkälle samaa kuin muissakin takaveto perusrakenteisissa.

          Itsellä valinta kohdistui tähän vanhempaan X1 malliin kun sen sai kuitenkin käytännössä noin 10k€ halvemmalla kuin saman ikäisen ja saman verran ajetun X3:n tai vuotta kahta uudemman X1:n. F48:ssa peruspenkit on omasta mielestä surkeat ja sportit niin ahtaat, että tämmöinen vähän tukevampi kaveri ei sovi niihin laisinkaan. Comfortteja ei ole tainnut näihin X1/X3 koppaisiin edes saada koskaan.

          Omasta mielestä tuo ykköskopan X3 oli monella tapaa erittäin hyvä auto ja sen tilalle oli hankala ostaa autoa, joka olisi ajoltaan, laatuvaikutelmaltaan ja muutenkin yhtä hyvä.
          Last edited by ockelbo4500; 03-06-2023, 14:52.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #35
            Originally posted by ockelbo4500 View Post
            Itsellä ollu nyt reilu puoli vuotta tuo e84 X1 ajossa.
            Ok kampe tasaisella tiellä, mutta jostain syystä tosi uraherkkä kampe. Kulutus nelivetodieselillä maltillinen 5-6l/100km. Ennen oli ykköskopan X3 ja tämä on siihen nähden kyllä aika henkilöautomainen. Jos ajelee paljon metsäteitä ja soratietä niin mieluummin se F25. Maavaraa on toki kohtuudella, mutta jousitus on lyhytliikkeinen. Renkaat kannattaa vaihtaa 215/55r17 kokoisiin niin on jo väjän mukavampi huonolla tiellä. Ja aika pienihän tuo sisältä verrattuna X3:een. Itsellä peruspenkeillä, jotka ihan ok, mutta huonommat kuin aiemman X3:n peruspenkit. Ajoin monella f48 koppaisella, mutta siinä on kyllä monessa mielessä mennyt auto takapakkia. Se on mielestäni meluisampi ja ei oikein tunnu BMW:ltä. Sisältä se kyllä on tilavampi kun moottori on toisinpäin. Ihan toki ok autona.
            Nämä e84 koppaiset on kaikki vielä n47 dieselillä. Itsellä Vm 14, joten toivotaan, että ei jakopää ongelmia enää olisi. Etuperiä on vissiin joihinkin vaihdettu, mutta eiköhän tuo neliveto ole pitkälle samaa kuin muissakin takaveto perusrakenteisissa.

            Itsellä valinta kohdistui tähän vanhempaan X1 malliin kun sen sai kuitenkin käytännössä noin 10k€ halvemmalla kuin saman ikäisen ja saman verran ajetun X3:n tai vuotta kahta uudemman X1:n. F48:ssa peruspenkit on omasta mielestä surkeat ja sportit niin ahtaat, että tämmöinen vähän tukevampi kaveri ei sovi niihin laisinkaan. Comfortteja ei ole tainnut näihin X1/X3 koppaisiin edes saada koskaan.

            Omasta mielestä tuo ykköskopan X3 oli monella tapaa erittäin hyvä auto ja sen tilalle oli hankala ostaa autoa, joka olisi ajoltaan, laatuvaikutelmaltaan ja muutenkin yhtä hyvä.
            Kiitos tästä. Maasto-ominaisuuksia en ole hakemassa, vaan lähinnä mukavan korkeaa istuma-asentoa. Yllätyin tuon X1:n tilavuudesta kun autokaupassa ohi maleksin ja sporttipenkki tuntui huomattavan mukavalta, luultavasti tuon korkean istuma-asennon takia. Koeajolle en päässyt, kun kaupassa oli ruuhkaa. Täytynee käydä ajelemassa vielä, mutta tässä piebtä esiselvittelyä teen. Hyvä kuulla että kulutus ei tuon suurempi. Ihmetellään...
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 417
              • Pohjois-Savo

              #36
              Meillä oli E84 joitakin vuosia. Iskarit vaihdettiin ja parkkitutkan antureita. 4-sylinterinen diesel oli aika meluisa (aikaisempi kokemus dieselistä vain 530d:stä). Muuten ihan kiva vehje Ollaan harmiteltu, että hukattiin se pois..
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 921
                • Sotkamo--Oulu

                #37
                Milloin tuota ilmastoinnin kondenssivettä pitäisi tulla. Tässä E84:ssa en ole vielä koskaan sitä havainnut. Ilmastointi toimii huollon jälkeen ok( kylmäaine oli vähän vajunut niin oli aiemmin heikkotehoinen). Ei tuoksu sisälle. Putki lähtee vaihdelaatikon kupeesta, ei ole ainakaan ennen pohjan läpivientiä tukossa( mutkasta eteenpäin en saanut mitään rassia menemään). Kevyesti ilmalla puhaltamalla ei tuntuisi olevan tukossa. Läpivienti pohjassa paikallaan mitä peilillä katsoin. Purin sisustaa ja putkea ei näe sisäpuolelta kun se lähtee ilmeisesti suoraan lämmityslaitteen kotelon pohjasta, mikä makaa peltiä vasten. Ei tuntuisi myöskään lattiamatot märiltä.
                E83 X3 valutteli vettä koko ajan kun ilmastointi oli päällä, mutta ei tämä näköjään.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 1991
                  • Riihimäki

                  #38
                  Minäkään en ole koskaan huomannut X1:n tiputtelevan. Onkohan tuo nyt 5 vuotta ainakin ollut käytössä.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎