Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun kesto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #16
    Saa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • X07
      Bimmer Rookie
      • Apr 2012
      • 107
      • Finland

      #17
      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
      Saa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.
      Hämärä muistikuva itselläkin asiasta, nyt onkin super boost kehissä.

      Bimmeri loistaa muutenkin, pari kertaa risteyksessä sutas, niin moottorin häiriövalo sytty välittömästi ja rupesi kutonen röpöttämään...talviautoilua.
      En tiedä liittyivätkö toisiinsa, mutta ainakin ajoitus oli sopiva.

      Comment

      • pasianssi71
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2014
        • 219
        • Uusikaupunki

        #18
        Teki mullekkin x:ä temput eikä lähtenytkään käyntiin -27 asteesta, laturi kiinni muutamaksi tunniksi eikä lähtenyt edes webasto päälle eikä myöskään m57 edes pyörähtänyt startilla, akku pari vuotias Bosch s5 100Ah.
        Ei onnistunut lataus konehuoneen puolelta, siispä akku irti, lämpimään ja lataukseen ja tämän jälkeen ei mitään ongelmaa käynnistyksessä.
        Onko näin että tuolta konehuoneesta on niin pitkät narut akulle että latausvirta häviää matkalla? Laturina "laadukas" einhell 8A.
        Olihan tuo akkukin tietty ihan hirveen kylmä, ei onneks vielä jäässä mutta kuitenkin varmaan vaikutti tuohon virran vastaanottokykyyn.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7395
          • Oulu

          #19
          Originally posted by X07 View Post
          Edelliset oli BMW:n omia akkuja, ...

          Onkohan vika vai ominaisuus, akkuhan on kylmässä tilassa jota sisätilan lämmitinkään ei lämmitä.
          Hiukka OT, mutta itellä ollut E39:ssä BMW:n akku vuodesta 2006 käytössä (akun navassa 2004 leima) ja toimii edelleen. Webastoa ei ole joten käyttö siltä osin kevyempää ja kerran pari talvessa on ollut CTEK kiinni yön tai pari ihan varmuuden vuoksi. Ja tuolla kylmässä takanurkassahan se tuossakin on joten ei kyllä lämpene mun 15 min pätkäajossa yhtään.

          Kuka lie valmistaja onkaan niin saman valmistajan akun ostaisin mielelläni seuraavaksikin.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • BMW_Harrastaja
            BTCF Member
            • Dec 2012
            • 819
            • Oulu area

            #20
            Eiköhän ne ollut Boscheja ja/tai Vartoja ennen.
            BMW driver and owner since 2000.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17505
              • Turku

              #21
              Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
              Saa nähdä kestääkö exidekään yhtään paremmin, kun exidejä ne "BMW"-akutkin ovat.
              Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
              Eiköhän ne ollut Boscheja ja/tai Vartoja ennen.
              Juuri hetki sitten vaihdoin oman akkuni E61:een, alkuperäinen akku vuodelta 2007 ja päällä BMW:n ja Bannerin leimat.
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • BMW_Harrastaja
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 819
                • Oulu area

                #22
                Ilmeisesti niitä on sitten ollut joka merkkiä aiemmin.
                BMW driver and owner since 2000.

                Comment

                • torpeedo
                  Newbiemmer
                  • Feb 2011
                  • 6
                  • tampere

                  #23
                  Itellä on ollut 320d E46:ssa vartan AGM vuodesta 2006 ja kilsoja on tullu yli 300tkm. Edelleen toimii moitteetta vaikka Webastolla lämmitellään. Syksyllä yleensä pidän viikonlopun laturissa. Samaa mieltä siitä että ainakin näissä vanhemmissa alkuperäinen bmw on tismalleen sama akku kuin Varta.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17505
                    • Turku

                    #24
                    Olin aiemmin samaa mieltä Vartasta, mutta kovasti näyttää tuo Bannerin akkukin samanlaiselta kuin nuo kaksi.
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • pasianssi71
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2014
                      • 219
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Suunnileen samoissa hinnoissa näyttää pyörivän nuo Vartan ja Boschin agm akut, paikallisessa varaosaliikkeessä Bosch agm 95Ah 215€
                      Nyt mietin että ostaako tavallisen 100Ah ja siihen ctek 10A laturi kaveriksi vai agm.
                      Tietty paras olisi tuo agm ja ctek niin olis varmistettu käyntiinlähtö.

                      Sit vielä Varta vs Bosch ? kokemuksia?

                      Itsellä nyt tosiaan Bosch 100Ah ja ikää hieman yli 2 vuotta ja näyttäis että on tullut tiensä päähän.

                      Comment

                      • torpeedo
                        Newbiemmer
                        • Feb 2011
                        • 6
                        • tampere

                        #26
                        Makuasia, ite kuitenkin suosin vartaa hyvien kokemusten perusteella. Osta AGM jos aiot autolla pidempään ajaa. Se maksaa itsensä takaisin. Tavallisen akun kun kerran vedät kuiviin se ei palaudu enää ennalleen. AGM kestää nk. syväpurkauksia paremmin.

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #27
                          Laitoin X5:een ABH-akunlämmittimen Varta agm 95ah akkuun. Aamulla -31 ja webasto normaalit 30 min, oikein huvitti kun startissa pyöritti kun kesäkelillä. Muutama päivä sitten samalla akulla ei enään lähtenyt käyntiin heti webaston käytön jälkeen. Auto vaan pitää olla ylläpitolaturissa jotta tuo akunlämmitin pelaa myös parkissa.
                          Eli toimii mielestäni hyvin taka-akullisissa joissa akku oikeastaan ulkolämpötilassa aina. Tuo akku testattiin ennen lämmittimen laittoa ja kuormitustesterin asteikko loppui kesken, mutta silti kylmässä ei jaksanut. Paljon käytännössä täysin uudenveroisia akkuja menee romuun näistä "akunpakastimista".
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • pasianssi71
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2014
                            • 219
                            • Uusikaupunki

                            #28
                            Originally posted by Esal View Post
                            Laitoin X5:een ABH-akunlämmittimen Varta agm 95ah akkuun. Aamulla -31 ja webasto normaalit 30 min, oikein huvitti kun startissa pyöritti kun kesäkelillä. Muutama päivä sitten samalla akulla ei enään lähtenyt käyntiin heti webaston käytön jälkeen. Auto vaan pitää olla ylläpitolaturissa jotta tuo akunlämmitin pelaa myös parkissa.
                            Eli toimii mielestäni hyvin taka-akullisissa joissa akku oikeastaan ulkolämpötilassa aina. Tuo akku testattiin ennen lämmittimen laittoa ja kuormitustesterin asteikko loppui kesken, mutta silti kylmässä ei jaksanut. Paljon käytännössä täysin uudenveroisia akkuja menee romuun näistä "akunpakastimista".
                            Mites tuo akunlämmitin toimii? Ilmeisesti siinä on termostaatti, mutta onko se aina päällä? Eli jos auto seisoo vaikka viikon ja akkua lämmitetään koko ajan onko vaarana juuri sen tyhjeneminen?
                            Tietysti jos tuolla on ylläpitolaturi kaverina niin sittenhän ei ole huolta.

                            Itse olen myös miettinyt että jos eristäis tuon akkukotelon ensinnäkin hyvin,
                            esim.joku alumiinifoliopintainen eriste ympärille.
                            Akun pohja hieman vaikeampi eristää, ainakin jos kovin paksu eriste?
                            Tuon akun eristäminen myös varmasti vähentäisi tuon lämmittimen ottamaa virtaa.

                            Esimerkiksi tällaista. http://www.solueriste.fi/rubaflex-rf...5m2-p-776.html
                            Eikä ole paha hinta, varsimin jos hakee jostain lvi liikkeestä sopivan palan.
                            x:ssä ainakin on mukavasti tilaa akun ympärillä, eikä se eristäminen varmaan ainakaan huononna tilannetta.
                            Last edited by pasianssi71; 23-01-2016, 08:54.

                            Comment

                            • Tomba87
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 4029
                              • Imatra

                              #29
                              Itse tilasin jenkeistä wolverine 60w/240v akunlämmittimen, jolle vedän johdon taakse sisätilanlämmittimen pistokkeelta. Ja laitan myös defan akkulaturin kiinteästi lohkolämppärin johtoihin. Luulisi kestävän akun kondiksessa kun työpaikalla pitää 8h tolpassa, lataa ja lämmittää akkua samalla. Kotona käytän sitten webastoa. Niin ja akku on uusi Varta agm 95ah, jota olen nyt varmuuden vuoksi pitänyt ctekissä kun tulee niin lyhyttä ajoa.

                              Auton kun ostin niin paikallaan oli joku vanha banner tjsp. joka tuntui sen verran lussulta että laitoin kesäauton 100ah exide premiumin paikalleen, joka oli kesällä toiminut ihan hyvin. No, kovilla pakkasilla tuo exide sitten kyykkäsi ihan samantien.

                              Originally posted by pasianssi71 View Post
                              Mites tuo akunlämmitin toimii? Ilmeisesti siinä on termostaatti, mutta onko se aina päällä? Eli jos auto seisoo vaikka viikon ja akkua lämmitetään koko ajan onko vaarana juuri sen tyhjeneminen?
                              Tietysti jos tuolla on ylläpitolaturi kaverina niin sittenhän ei ole huolta.
                              Ilmeisesti tuossa arctic battery heaterissa on jännitevahti eli kun jännite nousee 14v tienoille niin lähtee päälle. Ei siis ole päällä auto sammutettuna, ellei se ylläpitolaturi ole lataamassa akkua.
                              Last edited by Tomba87; 23-01-2016, 12:11.
                              Luukku auki ja risut kyytiin

                              Comment

                              • pasianssi71
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2014
                                • 219
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Ilmeisesti tuossa arctic battery heaterissa on jännitevahti eli kun jännite nousee 14v tienoille niin lähtee päälle. Ei siis ole päällä auto sammutettuna, ellei se ylläpitolaturi ole lataamassa akkua.[/QUOTE]

                                Eihän tuo nyt mikään kovin monimutkainen olis itsekkään rakentaa.
                                Mullakin on tuolla hyllyssä tuollaiset kahvanlämmittimet mitkä tuli joskus tilattua mönkijään ebaystä, eikä montaa euroa maksanut, ovat tuollaista liimapintista vastuskalvoa millaista tuolla Abh:n nettisivun videossakin näyttävät liimaavan akkuun.
                                Termostaatin tuo tietysti vaatii ja sit tuollaisen jännitevahdin, mitähän muuta tuohon vielä tarvittais, sulake tietysti:think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎