Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 3.0d Nykiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mopedi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 87

    E53 3.0d Nykiminen

    Terve,

    Sattuisiko kenenkään korvaan kuulostamaan tutulta vaivalta. Auto on X5 2001 3.0d m57 moottorilla n.300tkm ajettu.
    Ongelmana on moottorin nykiminen n.1200-1300 rpm paikallaan, sekä ajossa. Käynnistyy todella hyvin, ja tyhjäkäynti on tasaista. Myös kiihdyttäessä rpm noustessa yli 1500 toimii normaalisti. Pahimoillaan tasaisesti ajettaessa puutuu/nykii kun kierrokset alle 1500

    INPA:lla ei havaittu mitään poikkeavaa siirto, eikä Rail paineissa, ei mitään radikaalia suuttimien korjauksissa.
    Poikkeamaa oli P-AMOUNT OF THE PI-IDEAL SPEED CONTROL, joka oli reippaasti viitearvojen ulkopuolella. Mihin tämä liittyy?

    Juuri vaihdettu/tarkastettu

    Siirtopumput
    Polttoainesuodatin
    Rail paineanturin ja suuttimien liitosten puhdistus/tarkastus
    Rail paineensäätimen tarkastus/puhdistus
    Letkutukset tarkastettu ilmavuotojen varalta.

    Jos olet joskus sairastanut saman, niin vinkkaa mikä lääkkeeksi, ennen kuin laittaa varaosina myyntiin koko paskan.
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4621
    • Lahti.

    #2
    IMM, eli ilmamäärämittari.
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by EPDM View Post
      IMM, eli ilmamäärämittari.
      eli MAF-anturi. Voi testata yksinkertaisesti ottamalla liittimen irti, silloin käyttää jotain oletusarvoja ja tehoista leikkautuu vähän pois. Jos sen sijaan alkaa kulkemaan paremmin (teho lisääntyy) ainakin siltäosin osa heti vaihtoon.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • mopedi
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 87

        #4
        Kiitos vinkeistä! Tämä tuli tänään testattua, mutta tuloksetta. Ei mitään vaikutusta tuohon katkomiseen.
        Täytynee toimittaa auto osaaviin käsiin, jolla aikaa, taitoa ja tilat selvittää vika.:think

        Jos Kainuusta löytyy osaavaa kaveria korjaamaan tämä, niin ottaa yhteyttä. Luonnollisesti korvausta vastaan vikaa saa hakea.

        -Jussi

        Comment

        • mopedi
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 87

          #5
          Nykii ja nytkyy edelleen. Vikaa on haettu ja minkään datan perusteella vikaa ei saa paikannettua. Tilasin uuden Rail paineensäätimen pumpun perseeseen, jos sieltä vaikka syypää löytyisi

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Onko se nykiminen/ pätkiminen yhtä terävää kun bensakoneessa sytytys pätkii? Eli ajan takaa voisko olla sylinteri/ suutin kohtainen tuo katkos, joissainhan on ollut suuttimien liittimissä tai johtosarjoissa vikaa...vaikka kai sen pitäisi jatkua kierroksista rippumatta. Moottori kyllä tärisee voimakkainmin alakierroksilla. Nämä muut paikat luulis tekevän vähän pidempikestoisia katkoja.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • teko
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 45
              • Helsinki

              #7
              Mulla teki tollasta nykimistä, kun hiukkassuodatin oli totaallisen tukossa. Se oli kyllä niin tukossa, että huomasi selvästi alenemisen auton tehoissa.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                M57 --> ei DPF:ää. INPAn livedataa kun pääsisi katsomaan, onko korjausarvot suurin piirtein kohdallaan ja miten ahtoilmanpaine pyynti ja saanti käyttäytyy.

                Jälkimmäisellä haen josko turbon ohjaus ei mene nyt ihan putkeen, se on kuitenkin alipaineohjattu ja nuissa alipaineletkuissa voi hyvinkin olla kulumaa tai alipaineventtiili pätkii tai alipainekellossa on vuoto tai turbon kellon tanko jumittaa. Käsittääkseni startin yhteydessä tangon pitäisi liikkua koko liikeratansa (jotain 11 mm ulkomuistista) päästä päähän eli kaveri katsomaan. Sitten alipainelinjat syyniin ja alipaineventtiili ehkä uusiksi.

                Mulla meno hyytyi M57N:ssä kun turbon alipainelinjan letku oli pudonnut alipainekellolta irti kokonaan. Alle 2200 kierroksen ei tapahtunut mitään ja äänet olivat "urheilulliset"

                Suuttimien johtosarja on kanssa hyvä veikkaus Esalilta, näissähän on ollut häikkää mutta eikö pätkivän johtosarjan pitäisi sammuttaa koko kone?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Mieluummin vielä TESTO:lla katsoisi sitä live-dataa niin näkisi vielä vähän selkeämmin.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by MNi View Post
                    Suuttimien johtosarja on kanssa hyvä veikkaus Esalilta, näissähän on ollut häikkää mutta eikö pätkivän johtosarjan pitäisi sammuttaa koko kone?
                    Ei, jos kontaktivian takia vain yksi suutin pois pelistä. Jos kaksi tai useampia suuttimia samanaikaisesti pois pelistä, niin sammuu.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • mopedi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 87

                      #11
                      Livedataa seurattu pariinkin otteeseen, ja korjausarvot, rail- ja siirtopaine todettu olevan kunnossa. Ilmamääristä tarvitsee vielä uudet mittaukset. Dataa otettu paikallaan käyttelemällä.
                      Suuttimien johtosarjan kävin läpi, ja vaikuttaa olevan iskussaan. Toki ei poissuljettu sekään, nämä viat kun ei käsikopelolla löydy.
                      Nykäisy on juurikin kuin yksi pytty jättäisi polttamatta tietyin väliajoin n1200-1800rpm välissä. Tuntuu veemäisenä nykimisenä kun juurikin näillä rpm pitäisi koittaa liikkua. Kaasu on myös todella herkkä, ja pintakaasulla kun paikallaan nostaa kierroksia tuonne vikaiselle alueelle, ikään kuin potkaisee ja kierrokset käy ylempänä ja putkessa tupsahtaa.
                      Datan seuranta noin numeroina on auttamattoman hidas, ja ko. vika näistä hankalasti tulkattava.
                      Vaihdetaan tuo paineensäädin kunhan reissusta kotiutuu ja jatketaan sitten pulikoitten ostoa
                      Voi hyvinki olla joku viallinen suutin, mutta ensin mieluusti kaikki ilmaletku ym. edukkaammat hommat kuntoon.
                      Ei viitsisi merkkiliikkeeseen viedä vanhaa romua johon kokeilemalla lyövät uutta pumppua, suutinta ym. edullista.
                      On tämä aina yhtä ajamisen iloa

                      Comment

                      • mopedi
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 87

                        #12
                        No niin. Paineensäädin venttiili vaihdettu, turhaan luonnollisesti
                        Ei mitään vaikutusta nykivään menoon.
                        Seuraavaksi kunhan motivaatio taas kasvaa, täytyy mekaaninen suuttimien määrienvertailu tehdä ja alkaa viallista suutinta metsästämään.

                        Comment

                        • Elfving
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 914
                          • MeetMe@X.

                          #13
                          .....
                          Last edited by Elfving; 25-02-2016, 10:23.

                          Comment

                          • mopedi
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 87

                            #14
                            Vikakoodeja tuskin on, mutta toki voisi lukea ja kaikki tieto romun saattamiseksi ajokuntoon tervetulleita. Alkaa olla jo km sen verran että ei hukkaan menisi suutinten huolto muutenkaan.

                            Comment

                            • Elfving
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 914
                              • MeetMe@X.

                              #15
                              .....
                              Last edited by Elfving; 25-02-2016, 10:24.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎