Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 3.0sd vaihdelaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pete_93
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 91
    • Joensuu

    #16
    8nm mekalle
    e36 ///M3 -97
    e92 335d -07

    Comment

    • jiivee530d
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2013
      • 402
      • pohjois-savo

      #17
      Originally posted by RRR77 View Post
      X tarkottaa nelivedon laatikkoa. Sama muutoin paitsi että on jakolaatikolle soveltuva. Eli samat huolto-osat käy.

      En muista ulkoa mekan kiinnitysmomenttia, mut saan kyllä kaivettua sen jos päätät alkaa ite tekee. Nyt just en ehi, mutta ei sen takia tarvi jättää tekemättä kuitenkaan.

      Juu nyt rupee olee kaikki tuohon tarvittavat tiedot nii kuhan tässä aikaa on nii pitää tilailla osia jne. Jos tulee vielä jotain vinkkejä tohon vaihto hommaan liittyen nii ne on tervetulleita.


      Se tietenkin vielä kiinnostais että onko otettava se paluuletku irti vai voiko tehdä öljyjen vaihdon kahteen kertaan välillä ajaen jonkun aikaa? Siinähän ne kans vaihtuu periaatteessa huuhtelemalla. Turvallisemmalta tuntuis sillee tehdä


      Onko hankalassa paikassa se öljyn paluuputki?
      Last edited by jiivee530d; 23-03-2021, 20:47.

      Comment

      • jiivee530d
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2013
        • 402
        • pohjois-savo

        #18
        Originally posted by Pete_93 View Post
        8nm mekalle

        Kiitti tiedosta Ja vissiin toi 10nm oli öljypohjalla ja molemmat ristiin kirimällä?

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3711
          • Finnland

          #19
          En tiedä tuollaisen vaihtoväliä, mutta jos haluaa oikein huolta pitää, niin voihan öljyt vaihtaa vaikka 100tkm sijaan 60-80tkm välein suodattimen kanssa.
          Tai vaihtaa pelkät öljyt vaikka 50tkm kohdalla ja sitten 100tkm kohdalla moiset taas suodattimen kanssa, siis jos oikein hyvänä haluaa pitää.
          Öljynvaihto on kuitenkin sitä edukkainta remonttia autoon, ja monet siinä vielä nuukailee. "ikiöljyt" on yksi hauskimpia tietämiäni vitsejä

          Edit, selvyyden vuoksi siis että tuo 100tkm on vain oletettu vaihtoväli ja kun tkm korvaa % merkillä, ymmärtää pointin viimeistään
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Pete_93
            Bimmer Rookie
            • Aug 2012
            • 91
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by jiivee530d View Post
            Juu nyt rupee olee kaikki tuohon tarvittavat tiedot nii kuhan tässä aikaa on nii pitää tilailla osia jne. Jos tulee vielä jotain vinkkejä tohon vaihto hommaan liittyen nii ne on tervetulleita.


            Se tietenkin vielä kiinnostais että onko otettava se paluuletku irti vai voiko tehdä öljyjen vaihdon kahteen kertaan välillä ajaen jonkun aikaa? Siinähän ne kans vaihtuu periaatteessa huuhtelemalla. Turvallisemmalta tuntuis sillee tehdä


            Onko hankalassa paikassa se öljyn paluuputki?
            voi sen vaihtaa kahteenki kertaan jos haluu, mutta ei se meka puhtaaks lähe ilman halkasua + brake cleareriä, itellä kävi 2x huuhtelussa ja silti oli meka ihan täynnä mutapaskaa. jos se sun laatikko on alkanu oireileen jotenki niin suosittelisin mittaamaan mekan vuodot alipaineella samalla jos käytät sitä irrallaan (jos sattuu oleen alipainepumppua saatavilla).



            Originally posted by jiivee530d View Post
            Kiitti tiedosta Ja vissiin toi 10nm oli öljypohjalla ja molemmat ristiin kirimällä?
            juu 8nm mekalle ja 10nm öljypohjalle ja ristiin kiristys molemmille


            pdf:ssä on kiristys ja täyttöohjeet.
            Last edited by Pete_93; 23-03-2021, 23:38.
            e36 ///M3 -97
            e92 335d -07

            Comment

            • RRR77
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2016
              • 232
              • Tuusula

              #21
              Originally posted by jiivee530d View Post
              Juu nyt rupee olee kaikki tuohon tarvittavat tiedot nii kuhan tässä aikaa on nii pitää tilailla osia jne. Jos tulee vielä jotain vinkkejä tohon vaihto hommaan liittyen nii ne on tervetulleita.


              Se tietenkin vielä kiinnostais että onko otettava se paluuletku irti vai voiko tehdä öljyjen vaihdon kahteen kertaan välillä ajaen jonkun aikaa? Siinähän ne kans vaihtuu periaatteessa huuhtelemalla. Turvallisemmalta tuntuis sillee tehdä


              Onko hankalassa paikassa se öljyn paluuputki?
              Ei oo pakko ottaa irti.

              Nämähän täytetään 2-vaiheisesti. Eli öljypohjan asennuksen jälkeen lisätään öljyä niin että tulee tarkistusaukosta yli.

              Sen jälkeen auto käyntiin, ja lisäämään öljyä taas. Sitten käyt vaihteet läpi ja tarkastat tason oikeassa lämpötilassa.

              Jos sulla ei oo mahista tehdä huuhteluvaihtoa, niin auton sammuttamalla laatikosta valuu osa öljyistä pois siitä tarkastus/täyttöpropun reiästä. Sit kun ei valu enää, auto käyntiin ja uutta öljyä lisää, ja samaa toistaen niin kauan että öljyt on puhtaat. Sullahan on siellä jo valmiiksi abt 4 litraa puhdasta ekan käynnistyksen jälkeen, olettaen siis että oot vaihtanu öljypohjan.

              Ja tason tarkastus oikeassa lämpötilassa homman päätteeksi. Ei yhtä tehokasta kuin huuhteluvaihto, mutta tarpeeksi kun lutraa niin öljyt on kyllä kirkkaat. Omaan edelliseen tein näin, oli 8hp kylläkin mutta toimii samallai, öljyä meni kaikkinensa ehkä 8 litraa, tosin kilsoja oli vasta 170tkm.
              535d F07
              120d M-Sport F20

              Comment

              • jiivee530d
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2013
                • 402
                • pohjois-savo

                #22
                [QUOTE=Pete_93;4270841]voi sen vaihtaa kahteenki kertaan jos haluu, mutta ei se meka puhtaaks lähe ilman halkasua + brake cleareriä, itellä kävi 2x huuhtelussa ja silti oli meka ihan täynnä mutapaskaa. jos se sun laatikko on alkanu oireileen jotenki niin suosittelisin mittaamaan mekan vuodot alipaineella samalla jos käytät sitä irrallaan (jos sattuu oleen alipainepumppua saatavilla).


                Ei oireile mitenkään. Ihan sen takia vaihtamassa öljyjä kun autolla menty 270tkm ja huoltokirjassa ei ollut mainintaa että olis vaihdettu.


                Tarkoitatko halkaisulla siis mekan irroitusta sieltä laatikon pohjasta?

                Comment

                • jiivee530d
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2013
                  • 402
                  • pohjois-savo

                  #23
                  Originally posted by RRR77 View Post
                  Ei oo pakko ottaa irti.

                  Nämähän täytetään 2-vaiheisesti. Eli öljypohjan asennuksen jälkeen lisätään öljyä niin että tulee tarkistusaukosta yli.

                  Sen jälkeen auto käyntiin, ja lisäämään öljyä taas. Sitten käyt vaihteet läpi ja tarkastat tason oikeassa lämpötilassa.

                  Jos sulla ei oo mahista tehdä huuhteluvaihtoa, niin auton sammuttamalla laatikosta valuu osa öljyistä pois siitä tarkastus/täyttöpropun reiästä. Sit kun ei valu enää, auto käyntiin ja uutta öljyä lisää, ja samaa toistaen niin kauan että öljyt on puhtaat. Sullahan on siellä jo valmiiksi abt 4 litraa puhdasta ekan käynnistyksen jälkeen, olettaen siis että oot vaihtanu öljypohjan.

                  Ja tason tarkastus oikeassa lämpötilassa homman päätteeksi. Ei yhtä tehokasta kuin huuhteluvaihto, mutta tarpeeksi kun lutraa niin öljyt on kyllä kirkkaat. Omaan edelliseen tein näin, oli 8hp kylläkin mutta toimii samallai, öljyä meni kaikkinensa ehkä 8 litraa, tosin kilsoja oli vasta 170tkm.

                  Eli toisin sanoen kun auto sammutetaan nii lauhduttimelta öljy valuu laatikkoon ja valuu yli täyttöreiästä? Eli tässäkin tulee jonkin moinen "huuhtelu". Kun kuitenkin uusi suodatin tulee laitettua tietysti.



                  täytyypäs kattella mistä sieltä löytää sen paluuletku tai sit teen vaihdon irroittamatta sitä.
                  Last edited by jiivee530d; 24-03-2021, 07:41.

                  Comment

                  • Pete_93
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2012
                    • 91
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by jiivee530d View Post

                    Tarkoitatko halkaisulla siis mekan irroitusta sieltä laatikon pohjasta?
                    Ei vaan sen mekan lohkojen avausta.

                    Originally posted by jiivee530d View Post

                    Ei oireile mitenkään. Ihan sen takia vaihtamassa öljyjä kun autolla menty 270tkm ja huoltokirjassa ei ollut mainintaa että olis vaihdettu.
                    Juu, no sitten en itse kyllä tekis muutaku tiivisteet, öljyt ja filtteri vaihtoon.

                    Eikä sieltä mitään paluuletkuja tarvii alkaa purkaa, sen lauhuttimen ja muutki kanavat voi tyhjentää vaikka paineilmalla mekan irrotuksen jälkee.
                    e36 ///M3 -97
                    e92 335d -07

                    Comment

                    • jiivee530d
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2013
                      • 402
                      • pohjois-savo

                      #25
                      [QUOTE=Pete_93;4270891]Ei vaan sen mekan lohkojen avausta.


                      Juu, no sitten en itse kyllä tekis muutaku tiivisteet, öljyt ja filtteri vaihtoon.

                      Eikä sieltä mitään paluuletkuja tarvii alkaa purkaa, sen lauhuttimen ja muutki kanavat voi tyhjentää vaikka paineilmalla mekan irrotuksen jälkee.[/QUOTE ]



                      Näin itsekin ajattelin.

                      Comment

                      • RRR77
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2016
                        • 232
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by jiivee530d View Post
                        Eli toisin sanoen kun auto sammutetaan nii lauhduttimelta öljy valuu laatikkoon ja valuu yli täyttöreiästä? Eli tässäkin tulee jonkin moinen "huuhtelu". Kun kuitenkin uusi suodatin tulee laitettua tietysti.



                        täytyypäs kattella mistä sieltä löytää sen paluuletku tai sit teen vaihdon irroittamatta sitä.
                        No se nyt valuu vähän joka paikasta joka on täyttöaukon alarajan yläpuolella. Valuminen johtuu siitä että sammuttaessa laatikon öljypumppu lopettaa pumppaamisen ja kierrossa oleva öljy palautuu öljypohjaan -> eli tämän takia tason tarkastuskin tehdään käynnissä ollessaan.
                        535d F07
                        120d M-Sport F20

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎