Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 Etupää asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wibas
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 14
    • Helsinki

    E70 Etupää asiaa

    Hei vaan.

    Hieman kysyttävää muiden kokemuksista auton etupään / ohjauksen kanssa.

    Mulla ollut ´09 35d nyt puoli vuotta ja alusta asti (ostettu Delta Bavaria LPR) omituinen jyrinä rattia käännettäessä kun paikallaan tai ryömintänopeudessa. No okei, kuudennen käyntikerran jälkeen marmorihuollossa liikkeen piikkiin, selvisi viaksi ilmeiseti ohjaustehostimen pumppu, joka vaihdetaan. No kysymys tähän liittyen, johon en saanut vastausta liikkeessä.

    Voiko viallinen pumppu aiheuttaa myös valoihin pysähtyessä ratin nykimisen puolelta toiselle, noin puoli senttiä suuntaansa, aivan kuin etsisi paikkaansa?

    Autossa on aktiiviohjaus, joka sekin varmasti tarvii tehostusta pumpulta, mutta pelkään kuin ruttoa hammastangon vikoja. Tai oikeastaan lompakko pelkää..

    Huollon mukaan hammastanko ok, mutta miten se on todettu, on toinen asia.. Jos on kuiva ja ei kolise, niin onko silloin varmasti kaikki hyvin? En todella tiedä.

    Heidän mukaansa myöskään etupäässä ei mitään välyksiä ole. Auto menee kuin unelma esimerkiksi mukulakivellä, ei pihaustakaan, mutta jos tiessä on vaikka pieni railo ja vaimennusliike on yksittäinen ja nopea, tuntuu että kuskin puolen etupyörä tekee hieman ylimääräistä liikettä. Sama fiilis ABS jarrutuksessa näin lumella. Ei häiritsevää ääntä, mutta fiilis perseen alla.. Mitä sieltä kannattais tarkistaa? Jouset, alatukivarret ja raidetangonpäät vaihdettu liikkeen piikkiin ja nyt ei pitäis olla väljää missään liikkeen mukaan.

    Liian herkkä perse?
  • kiraffi
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 427
    • Shangri'la / SYSMÄ

    #2
    Originally posted by Wibas View Post
    Voiko viallinen pumppu aiheuttaa myös valoihin pysähtyessä ratin nykimisen puolelta toiselle, noin puoli senttiä suuntaansa, aivan kuin etsisi paikkaansa?
    Ihan mahdollista, rikkonainen pumppu ei tuota tasaista painetta

    Originally posted by Wibas View Post
    Huollon mukaan hammastanko ok, mutta miten se on todettu, on toinen asia.. Jos on kuiva ja ei kolise, niin onko silloin varmasti kaikki hyvin? En todella tiedä.
    Mahdoton todeta varmaksi ennenkuin pumppu on vaihdettu uuteen. Voi vuotaa paineet läpi tms? Mutten oikein jaksa uskoa. Aktiiviohjauksen kanssa jos hammastanko on viallinen tuppaa se jättämään ratin randomisti vinoon jne jne

    Originally posted by Wibas View Post
    Liian herkkä perse?
    Jep. Oireita havaittavissa, melkonen temppu ois säätää pyöränkulmat raidepäiden vaihdon jälkeen jos tuentaan ois jääny väljiä
    Ajossa: Citroën Jumper h1l2
    Tallissa: E30 325 M-Tech 2 & E36 325 Coupé

    Ex:
    1x F30
    1x E60
    5x E36
    1x E34
    1x E46
    2x E30
    2x Toyota
    1x Ford
    1x Honda

    Comment

    • Fabsu
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1754

      #3
      Ei kauhea yllätys, että sai kuusi kertaa käyttää, että suostuivat korjaamaan tuossa liikkeessä.
      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
      e30 318i -88

      Comment

      • Wibas
        Newbiemmer
        • Feb 2014
        • 14
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Fabsu View Post
        Ei kauhea yllätys, että sai kuusi kertaa käyttää, että suostuivat korjaamaan tuossa liikkeessä.
        No joo, eikä ne suostunut sitä korjaamaan aluksi. Piti olla ensin kuluttajavirastoon yhteydessä, sekä tietysti osallistumaan kuluihin, vaikka vika jo ostettaessa olikin.
        HAH! No elämä on..

        Mutta eniten ehkä ihmetyttää se, ettei mitään diagnoosia saada tehtyä omasta toimesta ko. liikkeessä vaan kaikki diagnoosit kysytään teknisestä tuesta BMW:ltä..

        Mihin on kadonnut osaavat ja ajattelevat mekaanikot merkkihuollosta, vai eikö kyseinen firma kiinnosta osaajia.. Tiedä häntä, mutta näin on

        Comment

        • Wibas
          Newbiemmer
          • Feb 2014
          • 14
          • Helsinki

          #5
          No nyt olis sitten pumppu vaihdettu. Pari kuukautta vika oli poissa/lievempi, mutta kuten arvata saatta, nyt back in business.. eli tulipahan hupia vaihdettua.

          Ihan heti en kyllä viitsisi hammastankoa alkaa huvikseen vaihtamaan, kysynkin nyt että onko ollut apua esim. Paksummasta litkusta tehostinjärjestelmässä? Kun eikös näihin pohjola malleihin tumpata aina sitä lirumpaa? :think

          On vaan niin omituinen tuo jyrinä vaiva ratin kääntelyssä, ihankuin tehostin ei jaksaisi tehdä duuniaan

          Comment

          • harjomi
            Newbiemmer
            • Dec 2008
            • 13

            #6
            Ratin heiluminen paikallaan voisi viitata aktiiviohjauksen servomoottorin asentotunnistimeen, esim. INPAn livedatalla näkee (muistaakseni) asentoantureiden tiedot. Nykiminen/jyrinä paikallaan käännellessä taas voisi olla kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin pettämisestä aiheutuvaa, niitähän näistä on mennyt. Toinen hyvä ehdokas, joku häiriö servotronicin propoventtiilin (torque converter) toiminnassa.

            Comment

            • Wibas
              Newbiemmer
              • Feb 2014
              • 14
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by harjomi View Post
              Ratin heiluminen paikallaan voisi viitata aktiiviohjauksen servomoottorin asentotunnistimeen, esim. INPAn livedatalla näkee (muistaakseni) asentoantureiden tiedot. Nykiminen/jyrinä paikallaan käännellessä taas voisi olla kampiakselin hihnapyörän vulkanoinnin pettämisestä aiheutuvaa, niitähän näistä on mennyt. Toinen hyvä ehdokas, joku häiriö servotronicin propoventtiilin (torque converter) toiminnassa.
              Kiitos näkemyksistä, pitää vielä löytää paja, joka ymmärtää katsoa asioita oikeista paikoista. Marmorille tuskin vien

              Comment

              • Wibas
                Newbiemmer
                • Feb 2014
                • 14
                • Helsinki

                #8
                Vielä olisin kysellyt muilta, että onko muilla kuinka paljon ollut vikoja hammastangoissa? Muutamalta pajalta mm. Schmiedmann kun kysellyt oireiden perusteella diagnoosia, niin vastaus on aina heti että Hammastanko rikki..

                En tiiä saatana, varmaan vaihdettava skodaan

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎