Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 valojen parannusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1363
    • Lempäälä

    #31
    Vähän oli hidasta tuo Postin kulkeminen.. üllari.



    vasen orkkis, oikealla retrofitlab:n tuote. Jotenkin kuvassa näyttää erimittaisilta, mutta ei ne oikeasti ole, lie joku kuvakulmahässäkkä.



    takaa, vasen uus D2S kannalla ja oikea vanha D1S kannalla.





    Uuteen projektori-runkoon alkukierre M3 jenkaa varten ja kierretapilla 6mm syvä jenka -> valmista vanhan lampun polttimokiinnikkeelle.

    Kyl tää tästä. Joskoha joulunpyhien aikana sais taputeltua paikalleen autoon. Tai ensvuoden puolella..
    Noista uusista tuli käytännössä hyödynnettyä vain itse heijastinosa, tai pikemminkin niinpäin että auton orig-linssi, pitkien solenoidi ja läppä kävi tähän uuteen heijastinosaan suoraan.
    Last edited by repsa; 19-12-2017, 05:53.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • jsaarikoski
      Newbiemmer
      • Sep 2005
      • 9
      • suomi

      #32
      Originally posted by repsa View Post
      Jos menee ok, niin sit voikin kohta laittaa omat suomiauton lamput kiertoon.
      Minkälaista hintalappua olit miettinyt? Sama projekti olisi itsellä edessä.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1363
        • Lempäälä

        #33
        No sitä en ole kummemmin kerennyt miettimään vielä, vasta eilen kerkesin testata näitä uusia autossa että korkeudensäätö toimii molemmissa. Nyt siis uskaltaisi liimata nuo kiinni ja kasaan ; mutta vähän olen varovaisesti liikenteessä, vaikkakin uusien valojen materiaalin piti olla PC niin mistäpä sen tietää kuin ajan kulumisesta..

        Eli noita auton omia vanhoja en varmaankaan ihan heti (kuukausi kaksi?) ole myymässä jos kiinapoika onkin yllättänyt kuluttajan paskalla laadulla. Kuulemma näinkin voi joskus käydä kun sieltä jotain halpatuottaa..
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • jsaarikoski
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 9
          • suomi

          #34
          no täytyy kysellä hetken päästä uudelleen

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #35
            Originally posted by repsa View Post
            No sitä en ole kummemmin kerennyt miettimään vielä, vasta eilen kerkesin testata näitä uusia autossa että korkeudensäätö toimii molemmissa. Nyt siis uskaltaisi liimata nuo kiinni ja kasaan ; mutta vähän olen varovaisesti liikenteessä, vaikkakin uusien valojen materiaalin piti olla PC niin mistäpä sen tietää kuin ajan kulumisesta..

            Eli noita auton omia vanhoja en varmaankaan ihan heti (kuukausi kaksi?) ole myymässä jos kiinapoika onkin yllättänyt kuluttajan paskalla laadulla. Kuulemma näinkin voi joskus käydä kun sieltä jotain halpatuottaa..
            ABS:in ja Polykabonaatin voinee erottaa toisistaan koittamalla polttaa materiaalia. Oleellisin ero lienee se että polykarbonaatin pitäisi sammua itsestään. Tarkemmin kun miettii niin joskus olen nähnyt jossain katoksissa, ovissa, puhelikopeissa tms sytkällä tai jollain vastaavalla poltettuja jälkiä. Nuo ovat luultavasti olleet polykarbonaattia kun koko mökki ei oo palanut samalla kerralla...

            Jos omistat vielä jotain paloja alkuperäisestä pleksistä niin koitapa polttaa sitä. Uudessa ei taida olla muuakun nuo korvakot joista voi harkita luopuvan..?

            Polycarbonates (PC)

            Orange flame
            Self extinguishing
            Plastic drips
            Black smoke w/ soot (floating particles)
            Faint, sweet aromatic odor

            Acrylonitrile Butadiene Styrene (ABS)

            Orange flame
            Plastic drips
            Burns slowly
            Black smoke w/ soot (floating particles)
            Acrid odor

            Täällä loputkin muovit.



            Kaverille tuli tilattua nämä: http://www.ebay.co.uk/itm/173003578940 Joskin noiden saapumisessa menee aikansa. Samalla kinukki projektorit ja D1S -> D2S ballastit. Projektorit:https://www.aliexpress.com/item/2pcs...ceBeautifyAB=0
            Ballastit: https://www.aliexpress.com/item/2pcs...ceBeautifyAB=0


            Meillä on kyllä töissä labra jossa löytyy ir-spektrometri ja näin ollen materiaalin tunnistus pitäisi onnistua. Pitäisiköhän kysäistä jospa joku viitsisi tehdä testin.... :think Itseasiassa voidaan varmaan tehdä testi myös sun linsseillä jos saat siitä jostain huomaamattomasta paikasta näytteen. Asutaan näköjään tässä samoilla huudeilla...

            Meinaatko laittaa jotain uv-suojaksi vai luotatko kiinanpoikaan? Tuollainen Opticoat ostettiin jossain vaiheessa kaverin kanssa puoliksi mutta tuo jämähti lopulta tuubiin. Muutamat valot sillä saatiin kuitenkin pinnoitettua. Se saattaisi olla hyvää tuohon hommaan... Tosin kallistahan tuo on... https://www.autonhoitokauppa.fi/optimum-opti-lens-10-ml

            Jos kiinnostaa kuinka uv-suojaus on yleensä tehty niin tässä tietoa siitä: http://www.plazit-polygal.com/news-events/uv-protection
            Epäilen että ensimmäisenä mainittu metodi lienee ollut käytössä näissä hinkkaamissani audin valoissa. Noissa huomasi selkeästi jonkun pinnan joka puhkesi hiomalla ja oli myös jo aikaisemmin kärsinyt. E90:n valoissa en huomannus samanlaista ja epäilen että bemarin valmistusmenetelmä poikkeaa audin valmistusmenetelmästä.


            Jossain oli myös mainintaa että polykarbonaattilevyllä voi huomata kumpi puoli on pinnoittu muutamalla eri tavalla:
            Spray a little water onto each face of the glass.
            Multiple large droplets = coated side
            Few small droplets = uncoated side
            Make a small scratch along the edge of the glazing (make sure that the location will be covered later by the frame etc.).
            Distinct scratch = coated side
            Hard-to-see scratch = uncoated side.

            Toinen mikä tulee mielee on testata uv-valoa ja jotain markkeri ainetta joka reagoi uv-valoon. Jokaisesta ilmastointeja täyttävästä puulaakista löytynee valo ja öljyä... Tuollain pystyisi testaamaan eron uuden ja vanhan lasin välillä... Tosin ei se vanha välttämättä ole enää täysissä voimissa...
            Last edited by fraatti; 08-01-2018, 01:59.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1363
              • Lempäälä

              #36
              Saahan noista umpioista varmaankin naksastua tommoisen pleksikorvan poikki mikä on liimauksen/kasauksen apuna. Ovat vaan tietysti nyt jonkun liimamassan alla, mutta saahan sen sieltä.

              Polttamallahan tuon siis joo varmaankin saisi jo tontille, tuon arvion materiaalista.

              mutta ei siitä taida tulla uv-keston kannalta paljoa hullua hurskaammaksi ?

              Jäähän tuohon tuota ulkopintaa näkymättömiin, että naarmutustesti on helppo toteuttaa ja yks tommone vanha pleksi vielä onkin jemmassa mihin voi vertailla.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #37
                Originally posted by repsa View Post
                Saahan noista umpioista varmaankin naksastua tommoisen pleksikorvan poikki mikä on liimauksen/kasauksen apuna. Ovat vaan tietysti nyt jonkun liimamassan alla, mutta saahan sen sieltä.

                Polttamallahan tuon siis joo varmaankin saisi jo tontille, tuon arvion materiaalista.

                mutta ei siitä taida tulla uv-keston kannalta paljoa hullua hurskaammaksi ?

                Jäähän tuohon tuota ulkopintaa näkymättömiin, että naarmutustesti on helppo toteuttaa ja yks tommone vanha pleksi vielä onkin jemmassa mihin voi vertailla.
                Kiveniskujen sun muiden keston takia taitaisi olla hyvä että materiaali olisi PC:tä. Saisi vain antaa palautetta mikäli matsku on jotain muutakuin on luvattu.



                Ja tietysti lamput pilaantuvat ennenaikojaan jos niissä ei ole tai on huono uv-suojaus. Siksi ajattelinkin että jos pleksin läpi päästäisi uv-valolla ja tsekkaisi tuleeko se siitä läpi vai ei...
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1363
                  • Lempäälä

                  #38
                  Tuossa naapurissa olevassa korjaamossa kävin pyörähtämässä niin sieltä kai onnistuisi ensiviikolla nelipyöräsuuntaus/tarkistus (vaihdoin jouset/tolpat), ja samaan syssyyn kai onnistuis lainata uv-lamppua + laseja, että voi kattella näkyykö valo umpion läpi.

                  edit : ei ilmastointihuollon uv-lampusta ollut mitn hyötyä, käytin alkuperäistä lasia/muovia verrokkina ja molemmista tuo valolähde näkyi läpi kuin vettä vain.
                  Last edited by repsa; 19-01-2018, 17:47.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #39
                    Lisätääs tänne muutama räpsy niin voi joskus mahdollisesti helpottaa jonkun tuskaa.


                    Valotehonsyöjä, taitaa olla parempi vaihtaa suosiolla jos meinaa pleksejä vaihdella.


                    Liimatessa ura kannattanee pursottaa jotakuinkin täyteen liimaa


                    Liiman valintaa varten kuva lampun materiaalista (polypropeeni), pleksihän on sitten abs/polykarbonaattia

                    Kinukki projektori




                    Tässä yksi vaihtoehto liimaksi joka osui joskus silmiin ku etsin liimaa höyrynsululle:


                    Milläs repsa liimasit pleksit kiinni? Yleisestiottaen polypropeeni taitaa olla ongelmatapaus liimauksen osalta ja suurin osa liimoista ei ota siihen kiinni.

                    Nyt olis myös palaset molemmista muoveista plakkarissa. Täytyy katsella jos kiikuttas tuon labran neitokaisille analysoitavaksi. Jos ei muuta niin ihan puhtaasta mielenkiinnosta. :think
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1363
                      • Lempäälä

                      #40
                      Würthin jotain pu-massaa se oli. Jos purkki on tallessa niin voin sen vinkata.

                      Näytti se pysyvän paikallaan ainakin noissa lampuissa mitkä mulla on tuolla, että sen puoleen en ole huolestunut.
                      Lamputhan on vielä siis autotallissa lattialla odottelemassa motivaatiota + aikaa + jotain että saan ne ruuvattua autoon paikalleen.. Oon miettinyt tässä vaihtoehtoja toteuttaa enkelinsilmän sammutus kun on ajovalot päällä, koodauksella en sitä ole saanut toteutettua.

                      Hommasin niin kirkkaat ledit noihin rinkeleihin että en yksinkertaisesti kehtaa jättää niitä palamaan päälle jos on ajovalot päällä, valokuvio jo testatessa seinää vasten muuttuu niin radikaalisti häikäiseväksi, että mitenkä kävisi vähän likaisella umpiolla hämärässä.. vastaantulijat tulis päälle.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #41
                        Valotehon muutos. Tuosta voi veikata kummalla puolella on fiksattu umpio.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1363
                          • Lempäälä

                          #42
                          vieläkin omat korjatut odottaa jotain mystistä inspiraatiota, eli keräävät pölyä..

                          Onko fraatti kaverisi (vai onko oma auto) antanut palautetta umpiosta ? naarmuuntuuko, näkyykö uv-kulumaa jne ?
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4595
                            • Tampere

                            #43
                            Originally posted by repsa View Post
                            vieläkin omat korjatut odottaa jotain mystistä inspiraatiota, eli keräävät pölyä..

                            Onko fraatti kaverisi (vai onko oma auto) antanut palautetta umpiosta ? naarmuuntuuko, näkyykö uv-kulumaa jne ?
                            Tuossa on molemmat umpiot jo tosiaan käytössä ja valot näyttävät jotakuinkin uusille. Uudessa lampussa tietysti näkyvät aarmut helposti ja kyllähän noissa jo jotain pientä on. Jos kyseessä olisi oma auto niin laittaisin pinnoitteen lampun päälle.

                            Molempien lamppujen materiaalit kävivät labrassa, tuloksista ei voinut kuitenkaan suoraan päätellä mitä materiaalit ovat koska todennäisesti niissä on käytetty useampia seoksia halutun lopputuloksen (tai hinnan) saavuttamiseksi. Yhdistäväksi tekijäksi jäi se että molemmissa on akrylaattia. :think

                            "ABS

                            ABS on amorfinen kopolymeeri. ABS on akryylinitriili-butadieeni-styreenin lyhenne mutta jokapäiväisessä käytössä sanotaan aina ABS, joka on sen nimi myös englannin kielessä. Pohjoismaissa ei ole ABS:n valmistajia, mutta muutamalla kompaundoijalla on se valikoimissaan. ABS tuli markkinoille vuonna 1948.

                            ABS:n valmistuksessa akryylinitriili ja styreeni kopolymeroidaan polybutadieenin (kumilateksi) ympäröimänä. Suurempi osuus akryylinitriiliä antaa paremman lujuuden ja paremmat kemialliset ominaisuudet, mutta seurauksena on pienempi määrä butadieeni-partikkeleita, jolloin iskulujuus on alhaisempi.

                            Styreeni antaa hyvän pintakiillon, hyvät työstöominaisuudet ja tekee ABS:stä edullista ominaisuuksiinsa verrattuna.

                            ABS-sekoitukset

                            Sen lisäksi että ABS:n ominaisuuksiin voidaan vaikuttaa sen sisältämien monomeerien välisellä sekoitussuhteella, voidaan ominaisuuksia parantaa myös sekoittamalla se yhteen jonkun muun teknisen muovin kanssa. Polykarbonaatti + ABS (PC/ABS) tai polyesteri + ABS (PBT/ABS) ovat tyypillisiä sekoituksia, joita englannin kielessä kutsutaan nimellä ”plastic alloy”. Sekoitukset ovat edullisempia kuin puhdas polykarbonaatti tai polyesteri PBT, ja ne voivat tarvittaessa sisältää myös palonestoainetta.

                            PC/ABS-sekoitukset yhdistävät molempien muovien hyviä puolia, jolloin tuloksena on materiaali, jolla on hyvä juoksevuus ja parempi lämmön- ja UV-kesto kuin puhtaalla ABS:llä. PBT/ABS-seoksilla on parempi kemikaalien kesto (mm. bensiini) ja mittapitävyys korotetuissa lämpötiloissa kuin puhtaalla ABS:llä. PBT/ABS:llä korvataan materiaaleja, kuten ABS, PP ja PC/ABS autoteollisuuden kohteissa, joissa materiaalin matta pinta tarjoaa paremman tekstiilipintaa muistuttavan ulkonäön, esim. auton sisätilojen paneeleissa."

                            "Ohessa spektri. 010 on uusi näyte ja 011 on vanha. Akrylaattia on molemmissa ja uudessa on sitten enemmän jotain ekstraa, piikit 2000 cm-1 paikkeilla. Vanhassakin sillä alueella näkyy jotain pientä, mutta uudessa vahvempana. "



                            Maallikon silmin näyttää varsin samankaltaiselle mutta olisi vielä kysyä minkälaisen vastaavuuden tuo olisi näytteille antanut toisiaan vastaan.
                            Last edited by fraatti; 04-03-2018, 12:27.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1363
                              • Lempäälä

                              #44
                              vieläkö tuo tuttusi uusi "lasi" on pysynyt ehjänä ilman pinnoitusta ?

                              Eli pitääkö laittaa vielä joku kalvo.. jos täksi talveksi kerkeis laittaan noi uudet paikalleen jo.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                #45
                                Originally posted by repsa View Post
                                vieläkö tuo tuttusi uusi "lasi" on pysynyt ehjänä ilman pinnoitusta ?

                                Eli pitääkö laittaa vielä joku kalvo.. jos täksi talveksi kerkeis laittaan noi uudet paikalleen jo.
                                Kait ne on. Ei oo tainnut jaksaa laittaa pinnoitettakaan vielä vaikka purkki olisi jo valmiina.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎