Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kierot jarrulevyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • X07
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 107
    • Finland

    Kierot jarrulevyt

    Pari vuotta sitten uusittiin kaikki jarrulevyt, nyt ratti täristää jarruttaessa niin ettei käsissä pysy. Hiljentäessä hiljenee nytkyen, piti olla laadukkaat saksalaiset levyt, no, olihan ne pari vuotta.

    Ettei tekisi samaa virhettä tarvikelevyjen kanssa, mitkä levyt kannattaa ostaa ja mitä ei missään nimessä kannata hankkia? Vai onko orkkikset marmorilta ainoat oikeat?
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by X07 View Post
    Pari vuotta sitten uusittiin kaikki jarrulevyt, nyt ratti täristää jarruttaessa niin ettei käsissä pysy. Hiljentäessä hiljenee nytkyen, piti olla laadukkaat saksalaiset levyt, no, olihan ne pari vuotta.

    Ettei tekisi samaa virhettä tarvikelevyjen kanssa, mitkä levyt kannattaa ostaa ja mitä ei missään nimessä kannata hankkia? Vai onko orkkikset marmorilta ainoat oikeat?
    En tunne X-Jarruja, mutta olsiko liukutapit jumineet tai jarrupalat eivät pääse liikkumaan tasaisesti jos liuku pinnat ruosteessa. Voi olla ruoste myös laipan ja jarrulevynkin välissä.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Levyt on aika harvoin oikeasti kierot. Yleensä vika on jossain muualla, jumittava mäntä, liukutapit, jumittelevat palat..
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Tai kulahtaneet narinahelat tai raidetangon pää --> nypyttää jarruttaessa --> levy kuluu hiukan epätasaisesti --> tuntuu kuin olisi "kiero" levy.

        Ennakoiva huolto ja jarruosien täydellinen putsaaminen on oleellista pirssin vanhentuessa. Satulan pidike irti ja liukusolat puhtaaksi viilalla. Liukutapit ja -kumit uusiksi. Ehkä jopa männän suojakumi ja katsoa että alla on tukevasti jarrukumirasvaa. Ripustuksesta löysät pois, uudet levyt ja palat - sekä uusi anti-rattle clip. Tässä voi mennä metsään hankkimalla halvimman. Ei kannata. Se perk**en pikku jousi osallistuu männän sisään puristamiseen jarrutuksen jälkeen, siinä ei kannata säästää ostamalla Mätänetin osaa. Siinä oli noin puolet orkkisosan jousivoimasta subjektiivisesti mitaten.

        Yhtä tärkeää on asennuksessa levyn ja navan välisten pintojen puhdistaminen, sinne ei saa jäädä yhtään moskaa.

        Comment

        • X07
          Bimmer Rookie
          • Apr 2012
          • 107
          • Finland

          #5
          Nuuka kun on, niin tulee ajeltua tiisselillä bensavehkeen (E83) sijaan, voipi hyvinkin olla jarrut jumissa...ei kait niissä mitään erikoista ole, ettei perusjannulta onnistuisi perustyökaluilla jakoavain-ruuvimeisseli linjalla :think

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by X07 View Post
            Nuuka kun on, niin tulee ajeltua tiisselillä bensavehkeen (E83) sijaan, voipi hyvinkin olla jarrut jumissa...ei kait niissä mitään erikoista ole, ettei perusjannulta onnistuisi perustyökaluilla jakoavain-ruuvimeisseli linjalla :think
            Ihan jakoavaimen kanssa ei kyllä hommaan lähtisi, perus käsityökaluilla onnistuu kyllä.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Ihan jakoavaimen kanssa ei kyllä hommaan lähtisi, perus käsityökaluilla onnistuu kyllä.
              Ja melko taikuri saa olla jos jakoavaimella irroittaa edes renkaan jarrusatulan edestä

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Ja melko taikuri saa olla jos jakoavaimella irroittaa edes renkaan jarrusatulan edestä
                Riippuu vanteista. Peltivanteet saa kyllä isolla jakarillakin irti
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • X07
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2012
                  • 107
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Ja melko taikuri saa olla jos jakoavaimella irroittaa edes renkaan jarrusatulan edestä
                  Jenkkivanteet, niin tarvii Gorilla-hylsyn. Hyvä tietää, että perustyökaluilla pärjää, eikä tarvitse mitään merkkikohtaisia kaluja.

                  Comment

                  • LUMI
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2011
                    • 251
                    • kotona

                    #10
                    335Dssä mulla kesti Zimmemanit 2kk ja halkes eli tärräs jarruttessa ihan perkeleesti

                    eikä ajettu lätäkköön eikä jarrutettu 300km/h

                    eikä ees takuusee kun eebaystä saksasta halvalla ostin

                    nyt on Brembot ei ikinä enää Zimmermanneja

                    Comment

                    • MarkM
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 109
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Originally posted by LUMI View Post
                      335Dssä mulla kesti Zimmemanit 2kk ja halkes eli tärräs jarruttessa ihan perkeleesti

                      eikä ajettu lätäkköön eikä jarrutettu 300km/h

                      eikä ees takuusee kun eebaystä saksasta halvalla ostin

                      nyt on Brembot ei ikinä enää Zimmermanneja

                      Saman suuntaisia kokemuksia Zimmermaneista. Vuosi sitten syksyllä vaihdettiin eteen uudet levyt (zimmermanit) alkuperäisten tilalle (130tkm mittarissa). Meni noin puoli vuotta ja alkoi tärinä jarruttaessa -> huoltoon, mittasivat levyt ja heittoa oli reilusti -> uudet levyt (zimmermanit) takuuseen. Tärinät loppui. Nyt on kulunut tuosta noin puoli vuotta ja jälleen tärisee. Zimmermanit kestää tässä möhkössä näköjään vain noin 10-15tkm. Seuraavalla kerralla taidan pistää OEM osaa alle, niin ei tarvitse jatkuvasti olla jarrulevyjä uusimassa.
                      Tesla MY LR -22
                      i3 94Ah -18
                      ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
                      ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
                      ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
                      ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
                      ex: e87 116i -05

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        #12
                        Originally posted by MarkM View Post
                        Saman suuntaisia kokemuksia Zimmermaneista. Vuosi sitten syksyllä vaihdettiin eteen uudet levyt (zimmermanit) alkuperäisten tilalle (130tkm mittarissa). Meni noin puoli vuotta ja alkoi tärinä jarruttaessa -> huoltoon, mittasivat levyt ja heittoa oli reilusti -> uudet levyt (zimmermanit) takuuseen. Tärinät loppui. Nyt on kulunut tuosta noin puoli vuotta ja jälleen tärisee. Zimmermanit kestää tässä möhkössä näköjään vain noin 10-15tkm. Seuraavalla kerralla taidan pistää OEM osaa alle, niin ei tarvitse jatkuvasti olla jarrulevyjä uusimassa.
                        Voisin kohtuullisen suurella panoksella lyödä vetoa, että tässäkin vika on muualla kuin jarrulevyissä ja kieroutuminen on vian seuraus. Ei tuollainen metallimötikkä yksinkertaisesti voi yllättäen kieroksi losahtaa. Edellisellä sivulla olikin jo hyvä lista vikapaikoista.

                        Bemarin alustat vaan ovat erityisen herkkiä kokonaisuuksia ja pieni feelu jossain voi aiheuttaa mitä merkillisempiä oireita jarruvaivat mukaanlukien. On noissa levyissä varmasti eroja, mutta ei Zimmermannit niin huonoja ole että niitä useammin pitäisi vaihtaa kuin öljyjä koneeseen.
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • MarkM
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 109
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          Originally posted by Orvix View Post
                          Voisin kohtuullisen suurella panoksella lyödä vetoa, että tässäkin vika on muualla kuin jarrulevyissä ja kieroutuminen on vian seuraus. Ei tuollainen metallimötikkä yksinkertaisesti voi yllättäen kieroksi losahtaa. Edellisellä sivulla olikin jo hyvä lista vikapaikoista.

                          Bemarin alustat vaan ovat erityisen herkkiä kokonaisuuksia ja pieni feelu jossain voi aiheuttaa mitä merkillisempiä oireita jarruvaivat mukaanlukien. On noissa levyissä varmasti eroja, mutta ei Zimmermannit niin huonoja ole että niitä useammin pitäisi vaihtaa kuin öljyjä koneeseen.
                          Toki, tiedäppä näistä. Alustassa nyt ei pitäisi väljää olla, kun siellä huollossa olivat tarkistaneet, kun erikseen pyysin ja lisäksi pari kuukautta sitten katsastuksessa tutun katsastusmiehen kanssa käytiin etupää tarkasti läpi heiluttelemalla alustaa, eikä ainakaan silminnähden väljyyttä ollut havaittavissa. Tietenkin kun autolla ajetaan ja jarrutetaan, niin niveliin vaikuttavat voimat hieman eri luokkaa.
                          Tesla MY LR -22
                          i3 94Ah -18
                          ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
                          ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
                          ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
                          ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
                          ex: e87 116i -05

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Juuri kuten tässäkin on mainittu, yleensä vika on muualla kuin kieroissa levyissä.

                            MUTTA, kyllä niitä kieroja levyjä sattuu joskus kohdalle jokaiselle paljon autoja ropaavalle ja niillä ajavalle. Itselleni sattui siis pari kk sitten kierot levyt, Motonetistä ne tuli ja sinne ne meni...uudet tuli takuuseen.

                            Eikä minulla ole ennen ollut kieroja (pystyheitolla) renkaitakaan, nyt sattui uuteen autoon kahdet peräkkäin.....

                            Comment

                            • X07
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2012
                              • 107
                              • Finland

                              #15
                              Vesi vanhin voitehista, painepesurilla auton ja vanteiden pesu, muutama reilu jarrun polkaisu, niin johan jarrut lakkasi täristämästä. Helppo, halpa ja nopea korjaus...pari viikkoa jo täristämättä...50tkm takuutyö

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎