Moro. Onko milloin jarrunesteet vaihdettu? Meidän X5 e53 täristi jarruttaessa ja joku vuosi sitten levyt ja palat laitettu. Vaihdettiin uudet jarrunesteet tärinä loppui.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kierot jarrulevyt
Collapse
X
-
itse vaihdoin reaktiotangot ja sillä lähti tärinätex Toyota corolla v70>Datsun 160j v7?>Mitsubishi celeste 2.0 v76 >Ford taunus 1.6 v80>Nissan cherry 1.6 v85>Honda accord 2.0 v90>Datsun bluebird 2.0 v80>Ford escort cab xr3i v90-Opel calibra 2.0 16v v92 > Opel ascona gt >Volvo t5r 2.3 stw v96>Honda civic 1.6 16v v92>Ford escort 1.6gt v90>Bmw 523 v96>Opel omega 2.5 stw v96>M-b c200 stw comp. v02>Honda crv 2.2d v06>Honda crv 2.0 v08 >Bmw 320da v06 >bmw 316 sport v00>Opel zafira v07>bmw x5 v08>Nissan Almera v03>Audi A4 1.8T v06> Bmw 330e v17
Comment
-
-
Originally posted by LUMI View Post335Dssä mulla kesti Zimmemanit 2kk ja halkes eli tärräs jarruttessa ihan perkeleesti
eikä ajettu lätäkköön eikä jarrutettu 300km/h
eikä ees takuusee kun eebaystä saksasta halvalla ostin
nyt on Brembot ei ikinä enää Zimmermanneja
Yleensä noi tärinät johtuvat jostakin muusta kuin itse levystä. Harvoin se 25-30mm paksu levy kieroontuu...
Kaiken A ja O on erittäin huolellinen asennus, joka tosin ottaa hiukan aikaa mutta sitten jarrut toimivatkin moitteetta.
Comment
-
-
Originally posted by X07 View PostVesi vanhin voitehista, painepesurilla auton ja vanteiden pesu, muutama reilu jarrun polkaisu, niin johan jarrut lakkasi täristämästä. Helppo, halpa ja nopea korjaus...pari viikkoa jo täristämättä...50tkm takuutyö
Levyjen vaihdolla loppui tärinät. Kuulemma jos napa jää putsaamatta huolellisesti, vääntää nimenomaan X:ssä levyt kieroksi heti uutuudeltaan.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostMinä olen asennellut Zimmermanin levyjä ja Ferodon paloja satoja kappaleita asiakkaideni autoihin hyvällä menestyksellä. Pari hassua tapausta on ollut, että jarrut ovat ruvenneet täristämään.
Yleensä noi tärinät johtuvat jostakin muusta kuin itse levystä. Harvoin se 25-30mm paksu levy kieroontuu...
Kaiken A ja O on erittäin huolellinen asennus, joka tosin ottaa hiukan aikaa mutta sitten jarrut toimivatkin moitteetta.
Originally posted by X07 View PostAlkujaan täristi kaikilla nopeuksilla. Hätäinen kommentti tuolloin, se apu vesivoitelusta oli, että pienillä nopeuksilla ei täristänyt. Kovemmilla nopeuksilla edelleen täristi jarruttaessa. Tämän jälkeen tappien rasvaus, ei apua, nivelten tsekkaus, ei väljää. Reaktiotangon päät kuulemma aiheuttaa tärinää jos on väljät.
Levyjen vaihdolla loppui tärinät. Kuulemma jos napa jää putsaamatta huolellisesti, vääntää nimenomaan X:ssä levyt kieroksi heti uutuudeltaan.
Toki se levyt vaihtamalla tulee kuntoon, kun samalla puhdistetaan osat kunnolla. Ei ne levyt nyt ihan heti mene kieroksi. Monesti samaan lopputulokseen pääsee kun pinnat puhdistaa kunnolla ja kevyesti hioo levyistä pinnat. Harvoin niitä levyjä tarkistetaan heittokellolla ja vaikka tarkistettaisiinkin, niin navan ja levyn välissä oleva ruoste/lika tms. saa levyn vipattamaan -> todetaan, että levy on kiero.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Kyllä tuntuu olevan mystisiä nämä jarruasiat e70 kopassa.
Muissa bemareissani (e39, e34, e28, e30) ei ole ollut vastaavia vaivoja vaikka niihinkin on joutunut levyjä ja paloja sekä napoja vaihtamaan. Ei ravistamisen tai muun vastaavan takia vaan kulumisen ja napa tietenkin laakerivian takia.
No, tähän äxään jouduin vaihtamaan etulevyt kun palat ehtivät mennä raudoille asti. Oikeanpuoleinen sisäpala oli kulunut selvästi enemmän kuin muut ja satula jumitti hieman. Levyt olivat OEM ja kuluneet muutenkin jo.
Tässä vielä mun kirjoittamaa juttua tuoltaX5 e70 yleistä keskustelua topicista:
""Viime syksynä vaihdettu (330tkm) alatukivarret, etulaakerit ja jarrulevyt+palat eteen, tukivarret ja laakerit vaihdettu pajalla, levyt ja palat itse.
Laitoin Brembon levyt ja ATEn ceramic palat eteen, 10tkm ja levyt kierot sekä oikean puoleinen sisempi pala vähissä... Jarrut kuitenkin herkistelty ja liikkui nytkin mielestäni hyvin?
No, levyt sorviin ja uudet palat tilaukseen, täytyy tutkia satulaa ennen palojen vaihtoa. Ei kuitenkaan vatkaa enää.
Etulaakerit tilasin samaa merkkiä kun KL-varaosat myy eli OPAL.
Nyt toinen jo jurnuttaa (alle vuosi ja 30tkm) ja epäilys että sama vaiva kuin e39:ssä jossa vedenpoistoreikä tukossa ja laakerit ei kestä.
Skeptikkona tilasin nyt kuitenkin Febi Bilsteinin etulaakerit molemmin puolin...
Oikeanpuoleinen etulaakeri vaihdettu itse tänään, ei ole paha homma kun ei tarvii purkaa kuin jarrusatula ja levy renkaan lisäksi pois edestä.
Navan pultit on 12 kokoisella tähtikannalla (ei siis torx) ja niitä olisi hyvä olla lyhyenä ja pitkänä versiona, itsellä oli vain pitkä hylsy ja se aiheutti pientä hankaluutta.
Vetoakseli on 36mm 12 kanttisella mutterilla ja tästä lähti helposti akseli navasta kun aukaistu viime syksynä. Muuten voipi olla tiukassa ja ulosvetäjää tarvitaan, uuteen napaan meni käsivoimin paikoilleen.
Febin paketissa ei tule uusia pultteja eikä akselin mutteria mukana, Opalissa tuli kaikki.""
Tämän jälkeen pelasi taas hetken (5-10tkm) ja alkoi taas vatkata.
Vaihdoin Zimmermanin levyt ja Aten normipalat, sekä testailin että satulat pelittää oikein.
Nyt ajettu 5-10tkm ja vatkaa taasLast edited by vexu524tdic; 25-03-2017, 19:14.e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
-
Originally posted by vexu524tdic View PostKyllä tuntuu olevan mystisiä nämä jarruasiat e70 kopassa.
Muissa bemareissani (e39, e34, e28, e30) ei ole ollut vastaavia vaivoja vaikka niihinkin on joutunut levyjä ja paloja sekä napoja vaihtamaan. Ei ravistamisen tai muun vastaavan takia vaan kulumisen ja napa tietenkin laakerivian takia.
No, tähän äxään jouduin vaihtamaan etulevyt kun palat ehtivät mennä raudoille asti. Oikeanpuoleinen sisäpala oli kulunut selvästi enemmän kuin muut ja satula jumitti hieman. Levyt olivat OEM ja kuluneet muutenkin jo.
Tässä vielä mun kirjoittamaa juttua tuoltaX5 e70 yleistä keskustelua topicista:
""Viime syksynä vaihdettu (330tkm) alatukivarret, etulaakerit ja jarrulevyt+palat eteen, tukivarret ja laakerit vaihdettu pajalla, levyt ja palat itse.
Laitoin Brembon levyt ja ATEn ceramic palat eteen, 10tkm ja levyt kierot sekä oikean puoleinen sisempi pala vähissä... Jarrut kuitenkin herkistelty ja liikkui nytkin mielestäni hyvin?
No, levyt sorviin ja uudet palat tilaukseen, täytyy tutkia satulaa ennen palojen vaihtoa. Ei kuitenkaan vatkaa enää.
Etulaakerit tilasin samaa merkkiä kun KL-varaosat myy eli OPAL.
Nyt toinen jo jurnuttaa (alle vuosi ja 30tkm) ja epäilys että sama vaiva kuin e39:ssä jossa vedenpoistoreikä tukossa ja laakerit ei kestä.
Skeptikkona tilasin nyt kuitenkin Febi Bilsteinin etulaakerit molemmin puolin...
Oikeanpuoleinen etulaakeri vaihdettu itse tänään, ei ole paha homma kun ei tarvii purkaa kuin jarrusatula ja levy renkaan lisäksi pois edestä.
Navan pultit on 12 kokoisella tähtikannalla (ei siis torx) ja niitä olisi hyvä olla lyhyenä ja pitkänä versiona, itsellä oli vain pitkä hylsy ja se aiheutti pientä hankaluutta.
Vetoakseli on 36mm 12 kanttisella mutterilla ja tästä lähti helposti akseli navasta kun aukaistu viime syksynä. Muuten voipi olla tiukassa ja ulosvetäjää tarvitaan, uuteen napaan meni käsivoimin paikoilleen.
Febin paketissa ei tule uusia pultteja eikä akselin mutteria mukana, Opalissa tuli kaikki.""
Tämän jälkeen pelasi taas hetken (5-10tkm) ja alkoi taas vatkata.
Vaihdoin Zimmermanin levyt ja Aten normipalat, sekä testailin että satulat pelittää oikein.
Nyt ajettu 5-10tkm ja vatkaa taase39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Omassa vitos xdrivessä alkoi myös jarrut täristelee aika urakalla ja nyt kevään mittaa olis tarkotus saada tärinät pois. Talvella tietyllä kelillä tahtovat jäätyä melko tiukkaan että senki takia voivat olla kierot kun on saanu paukutella vaihteella irti. Onko muilla samaa vai jäätyvät juuri jumittuvien satuloiden takia?
Välyksiä ei pitäs olla missään ja nuo levyt ja palat vaihdettu puoltavuotta aikasemmin mitä jarrutärinät alkoivat. Tosin autoliikkeen piikkin tehty remppa että tuskin on muuta tehty kun nakattu uudet hilppeet paikoilleen.
Mitä osia tiedän hommata ja mitä puhdistella että saisin jarrut pelittelemään oikein? Etupäästä tarkotus alottaa ja takapääkin varmaan myöhemmin kun käsijarru aika heikko.
Comment
-
-
Originally posted by HC-Tuning View PostOmassa vitos xdrivessä alkoi myös jarrut täristelee aika urakalla ja nyt kevään mittaa olis tarkotus saada tärinät pois. Talvella tietyllä kelillä tahtovat jäätyä melko tiukkaan että senki takia voivat olla kierot kun on saanu paukutella vaihteella irti. Onko muilla samaa vai jäätyvät juuri jumittuvien satuloiden takia?
Välyksiä ei pitäs olla missään ja nuo levyt ja palat vaihdettu puoltavuotta aikasemmin mitä jarrutärinät alkoivat. Tosin autoliikkeen piikkin tehty remppa että tuskin on muuta tehty kun nakattu uudet hilppeet paikoilleen.
Mitä osia tiedän hommata ja mitä puhdistella että saisin jarrut pelittelemään oikein? Etupäästä tarkotus alottaa ja takapääkin varmaan myöhemmin kun käsijarru aika heikko.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Brembot kävi uudelleen sorvissa, oli kympin ja viidentoista heittoja.
Ajoin ennen levyjen vaihtoa n. 60km lenkin (zimmermaneilla) ja totesin molemmat jarrulevyt kädenlämpöiseksi ajon jälkeen (pakkohan sitä on vähän jarrutella).
Laitoin paikalleen ja herkistelin satuloita, ei kuitenkaan jumittanut tai laahannut.
Nyt ajeltu ~1500km eikä VIELÄ vatkaa...
Kolmas kerta toden sanoo?e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
-
Ei muuta tähän, kuin että jotkut tarvikepalat oli edellinen omistaja laittanut, ja nyt edessä+takana 3mm alle vaihtorajan olevat laikat, eli pitäs tässä kesällä vaihtaa uudet. Taidan silti katsella ebaystä jotain.
Mutta havaintona tärinöihin, edelliseen työpaikkaan kun kelailin e61:llä, rupesi sekin täristämään jarruttaessa. Kun ajoi pidemmän lenkin niin tärinät hävisi.
Syyksi keksin että motarilta jarruttaessa ramppiin lämpeni laikat niin paljon, että matka rampin päästä työpaikan pihaan ei riittänyt lämmön poissiirtämiseen ja aina paloi vähän levyn pintaan jarrupalaa. Se siis jätti levyn pintaan ihan mustan jäljen.
No niissä mustissa kohdissa oli tietenkin erilainen kitka kuin kirkkaissa kohdissa ja ai että kun täristi aina (uusillakin osilla). Ongelma hävisi kun tajusin tämän ja rupesin ennen rampin alkua hiljentämään moottorijarrulla pidemmältä matkalta, ei enää paistunut laikan kylkeen jarrupalan kuvaa.5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
Comment
-
-
Kyllähän se alkoi vatkata melko pian, vaikka ajettu mahdollisismman nätisti.
Katsastuksessa ei löytynyt mitään vaivaa eikä välyksiä, jotenkin alkoi tuntua ettei vika tosiaan ole itse jarruissa vaan muualla?
Tilasinpa sitten reaktiotangot puslineen lemförderiä ja nakkasin eilen paikoilleen, ihmetys oli suuri kun vapina lähes katosi ja vaimenee kokoajan kun kilometrejä kertyy.
Voisko olla sitten niin että löysät puslat saa resonanssin aikaiseksi ja levytkin kärsivät tästä?
Oikeanpuoleinen pusla oli jo todella kärsineen näköinen ja vasenkin oli jo alkanut revetä.
Raportoin miten tilanne etenee...e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
Comment