Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kierot jarrulevyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asennusmies
    BTCF Member
    • Apr 2013
    • 35
    • Liminka

    #16
    Moro. Onko milloin jarrunesteet vaihdettu? Meidän X5 e53 täristi jarruttaessa ja joku vuosi sitten levyt ja palat laitettu. Vaihdettiin uudet jarrunesteet tärinä loppui.
    E53 3.0da Sport -06
    Ex: E46 320d M-sport -04, Muutamia Mersuja..

    Comment

    • X07
      Bimmer Rookie
      • Apr 2012
      • 107
      • Finland

      #17
      Ihan totta, ei ole jarrunesteitä vaihdettu vielä kertaakaan.

      Comment

      • kt10734
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 370
        • Uusimaa

        #18
        Täällähän on hauskoja ja ilmeisen toimivia tärinäniksejä. Itse pistin siihen vanteen BMW-logoon deodoranttia, ja tärinät hävisi...


        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

        Comment

        • Munanjatke
          BTCF Member
          • May 2014
          • 170
          • Keski-Suomi

          #19
          Varmuudella voisi sanoa että reaktiotangojen nivelet tai tukivarsien nivelet väljät..... Näitäkään ei välttämättä edes katastuksessa huomata, saatikka siellä huollossa

          Ja jos levyt kierot, nii täristäis kaikilla nopeuksilla jarruttaessa, eikö
          BMW X3 3.0SD 2007

          Comment

          • axassa
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 11
            • karjaa

            #20
            itse vaihdoin reaktiotangot ja sillä lähti tärinät
            ex Toyota corolla v70>Datsun 160j v7?>Mitsubishi celeste 2.0 v76 >Ford taunus 1.6 v80>Nissan cherry 1.6 v85>Honda accord 2.0 v90>Datsun bluebird 2.0 v80>Ford escort cab xr3i v90-Opel calibra 2.0 16v v92 > Opel ascona gt >Volvo t5r 2.3 stw v96>Honda civic 1.6 16v v92>Ford escort 1.6gt v90>Bmw 523 v96>Opel omega 2.5 stw v96>M-b c200 stw comp. v02>Honda crv 2.2d v06>Honda crv 2.0 v08 >Bmw 320da v06 >bmw 316 sport v00>Opel zafira v07>bmw x5 v08>Nissan Almera v03>Audi A4 1.8T v06> Bmw 330e v17

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3449
              • Janakkala

              #21
              Originally posted by LUMI View Post
              335Dssä mulla kesti Zimmemanit 2kk ja halkes eli tärräs jarruttessa ihan perkeleesti
              eikä ajettu lätäkköön eikä jarrutettu 300km/h
              eikä ees takuusee kun eebaystä saksasta halvalla ostin
              nyt on Brembot ei ikinä enää Zimmermanneja
              Minä olen asennellut Zimmermanin levyjä ja Ferodon paloja satoja kappaleita asiakkaideni autoihin hyvällä menestyksellä. Pari hassua tapausta on ollut, että jarrut ovat ruvenneet täristämään.
              Yleensä noi tärinät johtuvat jostakin muusta kuin itse levystä. Harvoin se 25-30mm paksu levy kieroontuu...
              Kaiken A ja O on erittäin huolellinen asennus, joka tosin ottaa hiukan aikaa mutta sitten jarrut toimivatkin moitteetta.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • X07
                Bimmer Rookie
                • Apr 2012
                • 107
                • Finland

                #22
                Originally posted by X07 View Post
                Vesi vanhin voitehista, painepesurilla auton ja vanteiden pesu, muutama reilu jarrun polkaisu, niin johan jarrut lakkasi täristämästä. Helppo, halpa ja nopea korjaus...pari viikkoa jo täristämättä...50tkm takuutyö
                Alkujaan täristi kaikilla nopeuksilla. Hätäinen kommentti tuolloin, se apu vesivoitelusta oli, että pienillä nopeuksilla ei täristänyt. Kovemmilla nopeuksilla edelleen täristi jarruttaessa. Tämän jälkeen tappien rasvaus, ei apua, nivelten tsekkaus, ei väljää. Reaktiotangon päät kuulemma aiheuttaa tärinää jos on väljät.

                Levyjen vaihdolla loppui tärinät. Kuulemma jos napa jää putsaamatta huolellisesti, vääntää nimenomaan X:ssä levyt kieroksi heti uutuudeltaan.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #23
                  Originally posted by Spetke View Post
                  Minä olen asennellut Zimmermanin levyjä ja Ferodon paloja satoja kappaleita asiakkaideni autoihin hyvällä menestyksellä. Pari hassua tapausta on ollut, että jarrut ovat ruvenneet täristämään.
                  Yleensä noi tärinät johtuvat jostakin muusta kuin itse levystä. Harvoin se 25-30mm paksu levy kieroontuu...
                  Kaiken A ja O on erittäin huolellinen asennus, joka tosin ottaa hiukan aikaa mutta sitten jarrut toimivatkin moitteetta.
                  Juuri näin, ellei tee kunnon puhdistusta, niin aivan sama kenen osia sinne laittaa. Harvassa on ne tapaukset, kun vika on oikeasti levyssä eikä asennuksessa/puslissa tms.


                  Originally posted by X07 View Post
                  Alkujaan täristi kaikilla nopeuksilla. Hätäinen kommentti tuolloin, se apu vesivoitelusta oli, että pienillä nopeuksilla ei täristänyt. Kovemmilla nopeuksilla edelleen täristi jarruttaessa. Tämän jälkeen tappien rasvaus, ei apua, nivelten tsekkaus, ei väljää. Reaktiotangon päät kuulemma aiheuttaa tärinää jos on väljät.

                  Levyjen vaihdolla loppui tärinät. Kuulemma jos napa jää putsaamatta huolellisesti, vääntää nimenomaan X:ssä levyt kieroksi heti uutuudeltaan.

                  Toki se levyt vaihtamalla tulee kuntoon, kun samalla puhdistetaan osat kunnolla. Ei ne levyt nyt ihan heti mene kieroksi. Monesti samaan lopputulokseen pääsee kun pinnat puhdistaa kunnolla ja kevyesti hioo levyistä pinnat. Harvoin niitä levyjä tarkistetaan heittokellolla ja vaikka tarkistettaisiinkin, niin navan ja levyn välissä oleva ruoste/lika tms. saa levyn vipattamaan -> todetaan, että levy on kiero.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    #24
                    Kyllä tuntuu olevan mystisiä nämä jarruasiat e70 kopassa.

                    Muissa bemareissani (e39, e34, e28, e30) ei ole ollut vastaavia vaivoja vaikka niihinkin on joutunut levyjä ja paloja sekä napoja vaihtamaan. Ei ravistamisen tai muun vastaavan takia vaan kulumisen ja napa tietenkin laakerivian takia.

                    No, tähän äxään jouduin vaihtamaan etulevyt kun palat ehtivät mennä raudoille asti. Oikeanpuoleinen sisäpala oli kulunut selvästi enemmän kuin muut ja satula jumitti hieman. Levyt olivat OEM ja kuluneet muutenkin jo.

                    Tässä vielä mun kirjoittamaa juttua tuoltaX5 e70 yleistä keskustelua topicista:


                    ""Viime syksynä vaihdettu (330tkm) alatukivarret, etulaakerit ja jarrulevyt+palat eteen, tukivarret ja laakerit vaihdettu pajalla, levyt ja palat itse.

                    Laitoin Brembon levyt ja ATEn ceramic palat eteen, 10tkm ja levyt kierot sekä oikean puoleinen sisempi pala vähissä... Jarrut kuitenkin herkistelty ja liikkui nytkin mielestäni hyvin?

                    No, levyt sorviin ja uudet palat tilaukseen, täytyy tutkia satulaa ennen palojen vaihtoa. Ei kuitenkaan vatkaa enää.

                    Etulaakerit tilasin samaa merkkiä kun KL-varaosat myy eli OPAL.
                    Nyt toinen jo jurnuttaa (alle vuosi ja 30tkm) ja epäilys että sama vaiva kuin e39:ssä jossa vedenpoistoreikä tukossa ja laakerit ei kestä.

                    Skeptikkona tilasin nyt kuitenkin Febi Bilsteinin etulaakerit molemmin puolin...
                    Oikeanpuoleinen etulaakeri vaihdettu itse tänään, ei ole paha homma kun ei tarvii purkaa kuin jarrusatula ja levy renkaan lisäksi pois edestä.

                    Navan pultit on 12 kokoisella tähtikannalla (ei siis torx) ja niitä olisi hyvä olla lyhyenä ja pitkänä versiona, itsellä oli vain pitkä hylsy ja se aiheutti pientä hankaluutta.

                    Vetoakseli on 36mm 12 kanttisella mutterilla ja tästä lähti helposti akseli navasta kun aukaistu viime syksynä. Muuten voipi olla tiukassa ja ulosvetäjää tarvitaan, uuteen napaan meni käsivoimin paikoilleen.

                    Febin paketissa ei tule uusia pultteja eikä akselin mutteria mukana, Opalissa tuli kaikki.
                    ""





                    Tämän jälkeen pelasi taas hetken (5-10tkm) ja alkoi taas vatkata.

                    Vaihdoin Zimmermanin levyt ja Aten normipalat, sekä testailin että satulat pelittää oikein.

                    Nyt ajettu 5-10tkm ja vatkaa taas
                    Last edited by vexu524tdic; 25-03-2017, 19:14.
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by vexu524tdic View Post
                      Kyllä tuntuu olevan mystisiä nämä jarruasiat e70 kopassa.

                      Muissa bemareissani (e39, e34, e28, e30) ei ole ollut vastaavia vaivoja vaikka niihinkin on joutunut levyjä ja paloja sekä napoja vaihtamaan. Ei ravistamisen tai muun vastaavan takia vaan kulumisen ja napa tietenkin laakerivian takia.

                      No, tähän äxään jouduin vaihtamaan etulevyt kun palat ehtivät mennä raudoille asti. Oikeanpuoleinen sisäpala oli kulunut selvästi enemmän kuin muut ja satula jumitti hieman. Levyt olivat OEM ja kuluneet muutenkin jo.

                      Tässä vielä mun kirjoittamaa juttua tuoltaX5 e70 yleistä keskustelua topicista:


                      ""Viime syksynä vaihdettu (330tkm) alatukivarret, etulaakerit ja jarrulevyt+palat eteen, tukivarret ja laakerit vaihdettu pajalla, levyt ja palat itse.

                      Laitoin Brembon levyt ja ATEn ceramic palat eteen, 10tkm ja levyt kierot sekä oikean puoleinen sisempi pala vähissä... Jarrut kuitenkin herkistelty ja liikkui nytkin mielestäni hyvin?

                      No, levyt sorviin ja uudet palat tilaukseen, täytyy tutkia satulaa ennen palojen vaihtoa. Ei kuitenkaan vatkaa enää.

                      Etulaakerit tilasin samaa merkkiä kun KL-varaosat myy eli OPAL.
                      Nyt toinen jo jurnuttaa (alle vuosi ja 30tkm) ja epäilys että sama vaiva kuin e39:ssä jossa vedenpoistoreikä tukossa ja laakerit ei kestä.

                      Skeptikkona tilasin nyt kuitenkin Febi Bilsteinin etulaakerit molemmin puolin...
                      Oikeanpuoleinen etulaakeri vaihdettu itse tänään, ei ole paha homma kun ei tarvii purkaa kuin jarrusatula ja levy renkaan lisäksi pois edestä.

                      Navan pultit on 12 kokoisella tähtikannalla (ei siis torx) ja niitä olisi hyvä olla lyhyenä ja pitkänä versiona, itsellä oli vain pitkä hylsy ja se aiheutti pientä hankaluutta.

                      Vetoakseli on 36mm 12 kanttisella mutterilla ja tästä lähti helposti akseli navasta kun aukaistu viime syksynä. Muuten voipi olla tiukassa ja ulosvetäjää tarvitaan, uuteen napaan meni käsivoimin paikoilleen.

                      Febin paketissa ei tule uusia pultteja eikä akselin mutteria mukana, Opalissa tuli kaikki.
                      ""





                      Tämän jälkeen pelasi taas hetken (5-10tkm) ja alkoi taas vatkata.

                      Vaihdoin Zimmermanin levyt ja Aten normipalat, sekä testailin että satulat pelittää oikein.

                      Nyt ajettu 5-10tkm ja vatkaa taas
                      Onko palat kuluneet tasaisesti? Puhdistitko satulankannakkeet huolellisesti? Liukuuko liukutapit kevyesti? Vatkaamisen saat luultavasi pois kun hiot levyihin & paloihin ns. "cross hatch" kuvion hiomapaperilla ja herkistelet & puhdistat kaikki osat. Eihän alustassa ole väljää? Jotkut tarvike tukivarret ei pitkään kestä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • HC-Tuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 267
                        • Itärajalla

                        #26
                        Omassa vitos xdrivessä alkoi myös jarrut täristelee aika urakalla ja nyt kevään mittaa olis tarkotus saada tärinät pois. Talvella tietyllä kelillä tahtovat jäätyä melko tiukkaan että senki takia voivat olla kierot kun on saanu paukutella vaihteella irti. Onko muilla samaa vai jäätyvät juuri jumittuvien satuloiden takia?

                        Välyksiä ei pitäs olla missään ja nuo levyt ja palat vaihdettu puoltavuotta aikasemmin mitä jarrutärinät alkoivat. Tosin autoliikkeen piikkin tehty remppa että tuskin on muuta tehty kun nakattu uudet hilppeet paikoilleen.

                        Mitä osia tiedän hommata ja mitä puhdistella että saisin jarrut pelittelemään oikein? Etupäästä tarkotus alottaa ja takapääkin varmaan myöhemmin kun käsijarru aika heikko.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by HC-Tuning View Post
                          Omassa vitos xdrivessä alkoi myös jarrut täristelee aika urakalla ja nyt kevään mittaa olis tarkotus saada tärinät pois. Talvella tietyllä kelillä tahtovat jäätyä melko tiukkaan että senki takia voivat olla kierot kun on saanu paukutella vaihteella irti. Onko muilla samaa vai jäätyvät juuri jumittuvien satuloiden takia?

                          Välyksiä ei pitäs olla missään ja nuo levyt ja palat vaihdettu puoltavuotta aikasemmin mitä jarrutärinät alkoivat. Tosin autoliikkeen piikkin tehty remppa että tuskin on muuta tehty kun nakattu uudet hilppeet paikoilleen.

                          Mitä osia tiedän hommata ja mitä puhdistella että saisin jarrut pelittelemään oikein? Etupäästä tarkotus alottaa ja takapääkin varmaan myöhemmin kun käsijarru aika heikko.
                          Itse en hankkisi vielä mitään kun levyt&palat on noin äskettäin vaihdettu. Perusteellinen puhdistus kaikille osille ja vamistaa, että mäntä&liukutapit liikkuu hyvin. Eli satula irti ja liukutapit puhtaiksi, tämän voi tehdä vaikka pyrittämällä liukutappia akkuporakoneella ja toiseen käteen 400 hiomapaperi. Kannatin irti ja siinä pintojen puhdistus vaikka viilalla (ne kohdat, missä palat osuu kannattimeen) Kun levy on irti niin navan puhdistus esim neekerintukalla. Vilkaise, että hatun takapuolella (eli sillä joka on napaa vasten) ei ole hiekkaa irtoruostetta tms. Hio levyihin & paloihin crosshatch kuvio hiomapaperilla. Palojen taakse jne. kuparitahnaa tai mitä itse nyt sinne haluaa laittaa. Liukutappeihin ei kuparitahnaa. Osalaittaa silikoonitahnaa ja osa ei. Takana kannattaa vilkaista missä kunnossa käsijarrukengät on. Käsijarrun osille taas täysi puhdistus ja tarvittaessa jarrukenkien vaihto. Älä osta mitään halpis jarrukenkiä, niillä ei saa kunnollista käsijarrua.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 776
                            • Gallia = Kinnula

                            #28
                            Brembot kävi uudelleen sorvissa, oli kympin ja viidentoista heittoja.

                            Ajoin ennen levyjen vaihtoa n. 60km lenkin (zimmermaneilla) ja totesin molemmat jarrulevyt kädenlämpöiseksi ajon jälkeen (pakkohan sitä on vähän jarrutella).

                            Laitoin paikalleen ja herkistelin satuloita, ei kuitenkaan jumittanut tai laahannut.

                            Nyt ajeltu ~1500km eikä VIELÄ vatkaa...

                            Kolmas kerta toden sanoo?
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1363
                              • Lempäälä

                              #29
                              Ei muuta tähän, kuin että jotkut tarvikepalat oli edellinen omistaja laittanut, ja nyt edessä+takana 3mm alle vaihtorajan olevat laikat, eli pitäs tässä kesällä vaihtaa uudet. Taidan silti katsella ebaystä jotain.

                              Mutta havaintona tärinöihin, edelliseen työpaikkaan kun kelailin e61:llä, rupesi sekin täristämään jarruttaessa. Kun ajoi pidemmän lenkin niin tärinät hävisi.

                              Syyksi keksin että motarilta jarruttaessa ramppiin lämpeni laikat niin paljon, että matka rampin päästä työpaikan pihaan ei riittänyt lämmön poissiirtämiseen ja aina paloi vähän levyn pintaan jarrupalaa. Se siis jätti levyn pintaan ihan mustan jäljen.
                              No niissä mustissa kohdissa oli tietenkin erilainen kitka kuin kirkkaissa kohdissa ja ai että kun täristi aina (uusillakin osilla). Ongelma hävisi kun tajusin tämän ja rupesin ennen rampin alkua hiljentämään moottorijarrulla pidemmältä matkalta, ei enää paistunut laikan kylkeen jarrupalan kuvaa.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • vexu524tdic
                                BTCF Member
                                • Jan 2004
                                • 776
                                • Gallia = Kinnula

                                #30
                                Kyllähän se alkoi vatkata melko pian, vaikka ajettu mahdollisismman nätisti.

                                Katsastuksessa ei löytynyt mitään vaivaa eikä välyksiä, jotenkin alkoi tuntua ettei vika tosiaan ole itse jarruissa vaan muualla?

                                Tilasinpa sitten reaktiotangot puslineen lemförderiä ja nakkasin eilen paikoilleen, ihmetys oli suuri kun vapina lähes katosi ja vaimenee kokoajan kun kilometrejä kertyy.

                                Voisko olla sitten niin että löysät puslat saa resonanssin aikaiseksi ja levytkin kärsivät tästä?

                                Oikeanpuoleinen pusla oli jo todella kärsineen näköinen ja vasenkin oli jo alkanut revetä.

                                Raportoin miten tilanne etenee...
                                e70 X5 3.0sd -08
                                f30 320i xdrive -16
                                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                                e30 316 -88 2,2TIC M10
                                e21 323i -81 ruostekasa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎