Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 kesärenkaiden valinta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms1601
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 338
    • P-Pohjanmaa

    #61
    Originally posted by Manukki View Post
    Kyllä tuollaisen 315 leveän saa merkittävästi kulumaan keskeltä kun polkee motarin rampeista ja rekoista ohi vähän raskaammalla jalalla ja muuten ajelee ihan normaalisti. Karkea Suomen asfaltti, 0,8 barin ylipaine, 2,2 tonnia massaa (tyhjänä) ja 600nm tekee tehtävänsä.

    Jotta alhainen paine kuluttaa tuollaisen renkaan keskeltä saa alipainetta olla paljon, millään kymmenyksien erolla niin ei käy.

    Omaan tonnikeijuuni laitoin eilen eteen 2,4 ja taakse 2,6 +10 asteen lämpötilassa. Samoilla paineilla viime kesän jäljiltä renkaat kuluneet täysin tasaisesti, ajelen lähinnä yksin läppärilaukku takapenkillä.
    Renkaat 275/40 ja 315/35r20 Michelin Pilot Sport 4
    Tämä on niin ikuisuus aihe nämä rengaspaineet, mutta tuossa kokoluokassa päälle 3bar paineet ei mielestäni ole ylipainetta nyky renkailla vielä. Toki voin kokeilla tuota normi painettakin,mutta veteleekö urissa sitten miten jää nähtäväksi. Nimimerkki Hemi on niin monta luentoa pitänyt näistä paineista, että kun keskeltä kuluu nii on alipainetta eli rengas ei jaksa pitää muotoaan kun keskipakovoima vetää sitä keskeltä ulospäin.
    Mutta oli paineet mitä tahansa niin tuo oli kyllä yllätys, että kesässä kulu melekeen puhki tuosta keskeltä, reunoilla näyttää olevan 4-5mm kun kävin tarkistaan.
    530e G30 M-Sport -21
    ***********************
    Ex Audi A6 allroad -17
    Ex X5 xd30 M-Sport -14
    Ex 530dA F11 M-Sport -11
    Ex E61 530xD M-Sport -08
    Ex 530DAT E61
    Ex E39 M-Sport

    Comment

    • Petsku333
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 349
      • Kerava

      #62
      Originally posted by jms1601 View Post
      Tämä on niin ikuisuus aihe nämä rengaspaineet, mutta tuossa kokoluokassa päälle 3bar paineet ei mielestäni ole ylipainetta nyky renkailla vielä. Toki voin kokeilla tuota normi painettakin,mutta veteleekö urissa sitten miten jää nähtäväksi. Nimimerkki Hemi on niin monta luentoa pitänyt näistä paineista, että kun keskeltä kuluu nii on alipainetta eli rengas ei jaksa pitää muotoaan kun keskipakovoima vetää sitä keskeltä ulospäin.
      Mutta oli paineet mitä tahansa niin tuo oli kyllä yllätys, että kesässä kulu melekeen puhki tuosta keskeltä, reunoilla näyttää olevan 4-5mm kun kävin tarkistaan.
      Kokeile ensi kerralla renkaisiin ns ohjekirjapaineita ja katso miten kuluu. Jos ei renkaat silloin kulu keskeltä puhki niin syy renkaiden kulumiseen on aivan selvä. Liikaa painetta.
      Seat Cupra 290

      Ex. F20 118i MHD Stage 2
      E60 2006 525i

      Comment

      • MarkM
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 109
        • Kirkkonummi

        #63
        Itsellä kesti continental sport contact 5:t kolme kesää ja kuluivat suht tasaisesti. Kokoluokka tuo 275/315 r20. Painetta noin 3bar joka nurkassa. Kilometrejä kertyy vuodessa reilu 30tkm. Tyytyväinen olin renkaaseen, niin samanlaiset ostin uudet.
        Tesla MY LR -22
        i3 94Ah -18
        ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
        ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
        ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
        ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
        ex: e87 116i -05

        Comment

        • jms1601
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 338
          • P-Pohjanmaa

          #64
          Kokeilemallahan se selviää. Turhan kallista ajoa kyllä jos joka kesä pitää takaset vaihdella.
          530e G30 M-Sport -21
          ***********************
          Ex Audi A6 allroad -17
          Ex X5 xd30 M-Sport -14
          Ex 530dA F11 M-Sport -11
          Ex E61 530xD M-Sport -08
          Ex 530DAT E61
          Ex E39 M-Sport

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            #65
            Aina pitänyt noin 3,3 baria takana, kun rengaskoko ollut +20". Ikinä ei ole ollut ongelmia renkaan epätasaisen kulumisen kanssa.
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              #66
              275/45-20. Paineet 2,5 ja 2,7. Täysin tasaisesti kuluneet.

              Sen perusteella en uskois, että tuollaista kulumista saisi paineilla kuriin.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • Manukki
                Bimmer Rookie
                • Feb 2009
                • 57
                • Turku

                #67
                Näissä möhköissä ei tuollaisia 3,3 barin paineita kuulu/tarvitse pitää koska ilmatilaa renkaassa on 2-3 kertaa enemmän kuin henkilöauton 20” pyörässä.
                Sen nyt kertoo jo ero ohjepaineissakin.

                Eilen kun vaihdoin kesärenkaat alle mittasin takarenkaista 5mm pintaa täysin tasaisesti kuluneena, edessä 4mm jäljellä. Ei ole sisä- tai ulkonurkat kuluneet eikä myöskään keskeltä. Ajettu 25tkm viime vuoden kevätkarheista lähtien jolloin uutena alle, silloin pintaa 7,5mm. Camberit takana -1,25 eli niin pystyssä kuin saa. Ajettu paljon matkaa motarinopeuksilla, renkaita ei ole varsinaisesti säästelty vaan poljettu menemään rampeista jne ihan huolella.
                Edessä 20mm, takana 30mm spacerit.
                Jos tästä jollekin jotain hyötyä on niin tässä minun 2 centtiäni asiaan

                Comment

                • jms1601
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 338
                  • P-Pohjanmaa

                  #68
                  Onhan noita itelläki ollut 20” vanteet ja renkaat alla kohta 10v eri bimmereissä ja aina olleet paineet henkilöautoissa yli 3bar ja koskaan ei ole keskeltä kuluneet noin. Mutta varmaan näissä möhkö autoissa ja niiden renkaissa ei tarvi tuollasia yber paineita pitää. Laitetaan ohjeiden mukaan kun saa kesäkummit alle ja katsotaan miten käy. Hankookit, jotka nyt siis tuoossa, on kyllä siitä hyvät tassukat ettei käytännössä vetele yhtään niin jospa ne noilla alhasemmillakin paineilla pysyis aisoissa.
                  Nuo aikasemma Rf Dunlopit on olleet pääosin matka ajossa ja emäntä ajellut päivittäin n. 140km normi ajoa. Muistaakseni edellisessä 530d f11 oli alla takana 295-30-R20 ja kulu kyllä tasasisesti mitä pari kesää oli Hankookit alla ja paineet muistaakseni sen 3,4-3,5 ja edessä sen 0,2-0,4 vähempi.
                  530e G30 M-Sport -21
                  ***********************
                  Ex Audi A6 allroad -17
                  Ex X5 xd30 M-Sport -14
                  Ex 530dA F11 M-Sport -11
                  Ex E61 530xD M-Sport -08
                  Ex 530DAT E61
                  Ex E39 M-Sport

                  Comment

                  • Fabsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1754

                    #69
                    Originally posted by Manukki View Post
                    Näissä möhköissä ei tuollaisia 3,3 barin paineita kuulu/tarvitse pitää koska ilmatilaa renkaassa on 2-3 kertaa enemmän kuin henkilöauton 20” pyörässä.
                    Sen nyt kertoo jo ero ohjepaineissakin.

                    Eilen kun vaihdoin kesärenkaat alle mittasin takarenkaista 5mm pintaa täysin tasaisesti kuluneena, edessä 4mm jäljellä. Ei ole sisä- tai ulkonurkat kuluneet eikä myöskään keskeltä. Ajettu 25tkm viime vuoden kevätkarheista lähtien jolloin uutena alle, silloin pintaa 7,5mm. Camberit takana -1,25 eli niin pystyssä kuin saa. Ajettu paljon matkaa motarinopeuksilla, renkaita ei ole varsinaisesti säästelty vaan poljettu menemään rampeista jne ihan huolella.
                    Edessä 20mm, takana 30mm spacerit.
                    Jos tästä jollekin jotain hyötyä on niin tässä minun 2 centtiäni asiaan
                    Kyllähän siellä ihan valmistajan suosituksessakin näyttää olevan yli 3 baria isommalla kuormalla X5:ssa.
                    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                    e30 318i -88

                    Comment

                    • Manukki
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 57
                      • Turku

                      #70
                      ...niin, taakse ja täydellä kuormalla eli auto täynnä ihmisiä ja tavaraa.

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        #71
                        Niinpä, näinhän se on lähes jokaisessa BMW:ssä. Ja takarenkaastahan tässä kyse olikin. Mieluummin pieni yli- kuin alipaine.
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • Manukki
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2009
                          • 57
                          • Turku

                          #72
                          On vaan SAV:ssä se kevyen ja täyden kuorman ero hitusen suurempi kuin henkilöautossa. Mutta jatkakaa

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #73
                            Originally posted by Manukki View Post
                            Kyllä tuollaisen 315 leveän saa merkittävästi kulumaan keskeltä kun polkee motarin rampeista ja rekoista ohi vähän raskaammalla jalalla ja muuten ajelee ihan normaalisti. Karkea Suomen asfaltti, 0,8 barin ylipaine, 2,2 tonnia massaa (tyhjänä) ja 600nm tekee tehtävänsä.

                            Jotta alhainen paine kuluttaa tuollaisen renkaan keskeltä saa alipainetta olla paljon, millään kymmenyksien erolla niin ei käy.

                            Omaan tonnikeijuuni laitoin eilen eteen 2,4 ja taakse 2,6 +10 asteen lämpötilassa. Samoilla paineilla viime kesän jäljiltä renkaat kuluneet täysin tasaisesti, ajelen lähinnä yksin läppärilaukku takapenkillä.
                            Renkaat 275/40 ja 315/35r20 Michelin Pilot Sport 4
                            Sulla jotain faktaa tämän väittämän tueksi? Rengasvalmistajatkin sanoo, että alipaine aiheuttaa keskelle kulumaa. Nykyisillä renkailla et kyllä saa keskeltä kulumaan ylipaineella, jos paineet on alle renkaanvalmistajan maksimipaineen.

                            Originally posted by Manukki View Post
                            On vaan SAV:ssä se kevyen ja täyden kuorman ero hitusen suurempi kuin henkilöautossa. Mutta jatkakaa
                            Niin pieni ero, että ei sillä kyllä ole mitään käytännön merkitystä. F11 saa suunnilleen saman verran hyötykuormaa kun E70:een. Kummassakin hyötykuorma on siellä 500-600kg tietämillä riippuen millä tuulella inssi on ollut kun painot laittanut otteeseen.
                            Last edited by HTK12; 27-03-2019, 00:06.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              #74
                              Nyt olisi ensimmäinen äksä eli F15 alla mutta 20” puolikuntoiset runflatit tuhoavat ajettavuuden. Tarkoitus olisi ulkonäkösyistä laittaa 21” tai 22” tilalle mutta 22”:ssa arveluttaa mukavuus. Mitä renkaita suosittelette äffäläiseen kokemuksen perusteella edellä mainitussa koossa ja onko näillä mahdollista saavuttaa mukavuus ja päästä eroon uraherkkyydestä?

                              -Blacklion BU66?
                              -Toyo?
                              -Hankook?
                              -Continental?
                              -Michelin?

                              Madalluskin houkuttaisi käyttäen Eibachia tai hillitympänä vaihtoehtona orkkis F85 jousia.
                              Last edited by TuomasTee; 05-04-2019, 22:06.
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              • zakspeed
                                BTCF Member
                                • Nov 2003
                                • 2000
                                • Tampere/kainuu

                                #75
                                Isoja seka rengastuksia käytettäessä kannattaa varmistaa rengassarjan vierintäkehän yhdenmukaisuus akseleiden välillä vaikka ne olisi netin laskureilla kuinka laskettu samoiksi.

                                Mittaamalla voi löytyä mielenkiintoisa kehäeroja vaikka laskennallisesti pitäisi olla samaa kastia. Kannattaa mitata piruttaan, kun kumit vanteilla.

                                Jakolaatikko on se joka tämän asian tulee kyllä huomaamaan.
                                -M5- '00
                                -i3 94 rex '19
                                -Ascona B 4.0 '80
                                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎