Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 ei starttaa / moottorin maakaapeli / starttijumppa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macke
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1134
    • Porvoo

    #46
    No prkl, pitääpä kaivaa TVS irti tosta ja marssia vaikkapa Partcoon tossa Helsingin Malmilla. Kattelin niitten webapuodista jo ennen purkin aukaisua että siellä oli jos jonkinmoista PCB relettä tyrkyllä niin sieltähän vois nyt sitten saada leikkiin tarvittavat hilut Pikkuvastus tietty kanssa vaihtoon, on pikkasen paahtuneen näköinen hänkin.

    Vielä kun jostain löytyis se lasikuituinen kynäharja jolla olis kiva rapsutella tota piirilevyä kärähtäneeltä alueelta, mutta se tuli laitettua talteen johonkin kesällä 1999 kello kuusi...

    Ameriikan Joe (useampi) oli korjannut vastaavan ongelman juurikin manuaalisella starttinapilla, teknik sano Igor saranasta!

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      #47
      Eipä ollu komponenttiputiikista jeesejä, liian paljon jäisi arvailujen varaan sen TVS suhteen ja siitä sitten pelko perseessä että se polttaa jotain muuta. Noita Omronin releitä ei Suomalaisilta tukkureilta löytynyt kun kävin paikallisessa elektroniikkakorjaamossa, mutta njeternetin syövereistä niitä saa kyllä tilattua.

      Anywho lopputulemana juttelin nimimerkin Böntti kanssa ja CASsi lähtee nääsvillen suuntaan ja sieltä pitäisi tulla tolkuissaan oleva takaisin päin. Josko sitä säästyis ghetto style starttinappulan virittämiseltä

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        #48
        Böntin kloonailemat kassit... CAS moduli teki sen minkä pitikin, purkki kiinni ja katiska tulille. Rok andö roll Ei tarvinnu tunettaa toista superduper siistiä starttinappia autoon...

        Mulla tossa nyt oli miljoona muuta asiaa hoidettavana tuon kusisen Bemarin lisäksi, niin tuli hieman vedettyä nopeita johtopäätöksiä ja näin ollen heiteltyä fyrkkaa kankkulan kaivoon. Jotta joku muu säästyisi samanlaiselta tötöilyltä, niin kannattanee vastaavassa tilanteessa:
        • Mitata jännitteenpudotus akulta apuvirtapistokkeeseen. Vaikka starttikaapelit kiinni akun plus napaan -> yleismittarin plussa kiinni tähän piuhaan ja miinus konehuoneen apuvirtapistokkeeseen -> volttiasennossa näet mikä on potentiaaliero eli montako volttia häviää jännitettä matkalla
        • Sama mittaus kun koittaa startata, tuleeko isompaa lukemaa? Jos näin niin sitten todennäköisesti virtapiuhan läpivienti kontinpohjassa vastustaa
        • Akun plussanavan ja kontinpohjan läpiviennin mittasin myös sieltä takarontin puolelta kanssa, saapi katottua ettei siinä ekassa pätkässä virtakaapelia ole mitään mystiikkaa
        • Seuraavaksi kannattaa mitata jännitteen pudotus startin ja apuvirtapisteen välillä johon se startin virtapiuha tulee -> häviääkö tähän jotain? Jos häviää niin liitokset auki ja oksidoitujen pintojen entraus hiomalla -> kamat nippuun ja joko lähtee?
        • Moottorin maadoitus kannattaa kanssa mitata levossa sekä startatessa -> musta naru moottoriin yleismittarista ja punainen vaikkapa siihen moottoritilassa olevaan maadoituspisteeseen -> jos tulee jotain muuta kuin voltin kymmenys tai pari niin entraa maadoitus kuntoon
        • Lopunviimein kannattaa katsoa että sinne starttiin tulee käynnistettäessä riittävästi jerkkua käynnistettäessä. Jos ei tule niin basat on housussa ja CASsi on kyrvähtänyt huonon maadoituksen johdosta hyvinkin mahdollisesti. Toki kannattaa tarkistaa ettei sen herätepiuhan liitin ole hapettunut, seuraava jatko/katko on DDE purkin kyljessä apparin puolen raitisilmakotelon alla
        • Kyrvähtäneen CASsin / huonon herätteen saa helposti testattua antamalla suoraan jollain narulla vaikkapa apuvirtapisteestä sen 12-volttia. Jos tässä kohtaa tärähtää vehkeet tulille niin sitä suurempi sormi osoittamaan sen modulin suuntaan


        Starttivirran mittaus tässä casessa ei johtanut muuhun kuin ylimääräisen startin hommaamiseen. Jos se startti oikeasti lähtee pyörittämään moottoria niin sittenhän sillä tiedolla tekeekin jotain. Yllä oleva ei varmaankaan ole absoluuttinen lista eikä totuus, mutta noilla stepeillä olis multa jäänyt hankkimatta startti sekä akku. Toivottavasti siitä on jollekin joskus jotain jeesiä.

        Olisin nyppässy korvaavasta CAS modulista kopan irti ja koittanut kuvata sen transienttisuojan tiedot jotta olisi sekin tieto ollut saatavissa mikäli joku halajaa komponentteja omaan boksiinsa kolvailla. Antti oli kuitenkin laittanut hienon kimaltelevan takuutarran siihen boksiin, niin ei iljennyt sitä korkata

        BMW - Bring mir Werkzeug! Tarttee varmaan toi 2107 Ladillac laitella leimakuntoon tosta pihalta, olis sitten ainakin yks toimiva auto

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7533
          • Jyväshyvä

          #49
          Originally posted by Macke View Post
          Böntin kloonailemat kassit... CAS moduli teki sen minkä pitikin, purkki kiinni ja katiska tulille. Rok andö roll Ei tarvinnu tunettaa toista superduper siistiä starttinappia autoon...
          Sama kävi mulle E92 335i:n kanssa kun moottorin maakaapeli oli hapettunut poikki... Böntin Casseille joutu menemään ;-)
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • samson76
            Bimmer Rookie
            • Jan 2018
            • 114
            • Liminka

            #50
            Teki saman. Virrat päälle ja ei startannut. Vetäsin hätäseen apuvirtakaapelilla moottorista runkoon maan ja lähti vaivalloisesti käyntiin. Etukäteen kyselen mutta jos tuo cas moduuli on kärvähtänyt niin pitääkö käytetty vaihdokki koodata?

            Aloitan kumminkin tuolla kaapelin vaihdolla. Mikä mahtaa olla orkkis kaapelin varaosanumero? Tissistä en löytänyt, kummastakaan enkä real oemista tai en osannut hakea oikeilla hakusanoilla.

            X5 siis 35d -08.

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 307
              • Uusimaa

              #51
              Originally posted by samson76 View Post
              Teki saman. Virrat päälle ja ei startannut. Vetäsin hätäseen apuvirtakaapelilla moottorista runkoon maan ja lähti vaivalloisesti käyntiin. Etukäteen kyselen mutta jos tuo cas moduuli on kärvähtänyt niin pitääkö käytetty vaihdokki koodata?

              Aloitan kumminkin tuolla kaapelin vaihdolla. Mikä mahtaa olla orkkis kaapelin varaosanumero? Tissistä en löytänyt, kummastakaan enkä real oemista tai en osannut hakea oikeilla hakusanoilla.

              X5 siis 35d -08.
              12427557027 Ainakin omassa
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7533
                • Jyväshyvä

                #52
                Originally posted by samson76 View Post
                Teki saman. Virrat päälle ja ei startannut. Vetäsin hätäseen apuvirtakaapelilla moottorista runkoon maan ja lähti vaivalloisesti käyntiin. Etukäteen kyselen mutta jos tuo cas moduuli on kärvähtänyt niin pitääkö käytetty vaihdokki koodata?

                Aloitan kumminkin tuolla kaapelin vaihdolla. Mikä mahtaa olla orkkis kaapelin varaosanumero? Tissistä en löytänyt, kummastakaan enkä real oemista tai en osannut hakea oikeilla hakusanoilla.

                X5 siis 35d -08.
                Jos se lähtee käyntiin niin ei ole cassin rele vielä palanut.

                Ei sitä käytettyä saa kotikonstein toimimaan, pitää kloonata vanhasta "uuteen" tiedot. Ts. prommerilla luetaan vanhasta data ja kirjoitetaan ajoneston tiedot vaihtolaitteeseen.
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • samson76
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2018
                  • 114
                  • Liminka

                  #53
                  Kiitoksia vastauksista. Laittelin toisen maan ja nyt starttaa nätisti. Onko normaalia että antoi vikakoodin kuudesta hehkustakin kun maa oli huono. Hehkut ja boxi vaihdettu viime kesänä.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7533
                    • Jyväshyvä

                    #54
                    Originally posted by samson76 View Post
                    Kiitoksia vastauksista. Laittelin toisen maan ja nyt starttaa nätisti. Onko normaalia että antoi vikakoodin kuudesta hehkustakin kun maa oli huono. Hehkut ja boxi vaihdettu viime kesänä.
                    Antaako se enää koodia niistä? Tokihan maadoitus voi vaikuttaa asiaan...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • samson76
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2018
                      • 114
                      • Liminka

                      #55
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Antaako se enää koodia niistä? Tokihan maadoitus voi vaikuttaa asiaan...
                      Maadoituksen uusimisen jälkeen antoi poistaa hehkujen vikakoodit. Pitää hu lukaista vielä uudestaan, että löytyykö vielä.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7533
                        • Jyväshyvä

                        #56
                        Originally posted by samson76 View Post
                        Maadoituksen uusimisen jälkeen antoi poistaa hehkujen vikakoodit. Pitää hu lukaista vielä uudestaan, että löytyykö vielä.
                        Koodit ei sitten tule lämpimällä koneella ellei niitä testata siinä yhteydessä...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • samson76
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2018
                          • 114
                          • Liminka

                          #57
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Koodit ei sitten tule lämpimällä koneella ellei niitä testata siinä yhteydessä...
                          Ykkös kakkos ja vitos hehkusta antaa koodin. Viime kesänä vaihdettu kaikki paitsi vitonen, kun ei lähtenyt irti.
                          Sekä ohjainboksi.

                          Onko voinut hehkut tykätä huonoa huonosta maasta?

                          Edit.

                          Ei pysty poistaan hehkujen vikakoodia ja epäilen että siksi ei tee regenerointia, vaikka istalla pyytää. Lämmöt käy kumminkin yli 90. Regenerointi ei pysy aktiivisena, kun pitää istaa päällä ajaessa.

                          Miksihän nuo hehkujen vikakoodit ei poistu?
                          Last edited by samson76; 16-08-2020, 19:49.

                          Comment

                          • koyama
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2013
                            • 86
                            • rovaniemi

                            #58
                            maakaapeli poikki

                            Viikon verran ehti x5 vm.08 olla ajossa kun ei käynnistynyt kaupan pihalta.
                            Ilman mitään aiempaa oireilua.
                            Iso apu oli tästä viestiketjusta.
                            Maakaapeli meni poikki kun otti kiinni ja hieman nykäisi.
                            Akkukaapeleilla uusi maadoitus ja lähti käyntiin.
                            Puuilosta löytyi kaapeli ja paikoilleen
                            boxi ei vaurioitunut ainakaan vielä??
                            Muista mahdollisista ongelmista ei tietoa ,,hehkut
                            Last edited by koyama; 25-11-2020, 21:01.

                            Comment

                            • sähköputkimies
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 64

                              #59
                              Meidän X5 kesällä lakkasi starttaamasta. Moottorin maakaapeli oli hapettuntut mutta sen vaihtamalla ei tullut kuntoon.
                              Vika oli takaata akulta konehuoneeseen tuleva pluskaapeli.

                              Comment

                              • kemppainen8
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2008
                                • 88
                                • Oulu

                                #60
                                Meillä kävi myös samanlailla. Olen omistanut auton vasta pari viikkoa ja se on hieman laiskasti pyörittänyt starttia, mutta ajattelin sen olevan normaalia.

                                Matkalla urheiluhallille auto herjaili moottoriöljyanturia ja lähtiessä takaisin kotiin ei startti ruvennut pyörittämään. Jännitettäkin oli salavalikon mukaan yli 12V. Löysin tämän ketjun ja löin starttikaapelin moottorin rungon ja konetilan -navan väliin ja hieman laiskasti pyörittäen lähti käyntiin.

                                Autotallissa tosiaan huomasin, että tämä alkuperäinen maadoituskaapeli oli muuttunu mullaksi. Alkuperäinen paikka on aika haastavan oloinen paikka vaihtaa kaapeli joten hain motonetistä 55cm maadoituskaapelin ja asensin sen laturikorvakon ja moottoritilan - navan väliin.

                                Ei ole havaintoja onko johdinpinta-ala riittävä, mutta hyvin tuntui startti pelaavan. https://www.motonet.fi/tuote/valimaa...roduct=48-1807

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎