Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 sähkövikoja ja muuta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alumiini
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 163
    • Lempäälä

    E53 sähkövikoja ja muuta

    Tuli hommattua X5 E53 2002

    Havaittu seuraavia "ongelmia, joilla peruskäytössä ei haittaa"

    1. Keskuslukitus ei toimi kuskin ovessa. Muut ovet toimii kylläkin.
    2. Kuskin ovessa olevasta ikkunoiden säätimestä ei muiden ovien ikkunoita pysty ohjaamaan. Erillisistä katkaisijoista kylläkin.
    3. Sisään kääntyvä peili ei toimi repsikanpuolella, mutta kuskin puolella käyttää supussa ja palaa takaisin normiasentoon.
    4. Repsikan peili ei säädy kuskin oven säätimestä.
    5. Mittariston pikselit hieman kateissa. Nääkin saa tietääkseni korjattua, mutta miten?
    6. Ajotietokone herjaa toimimatttomista valoista:
    - Sumuvalot takana (Oikeasti toimii, check line?)
    - Kuskinpuolen takajarruvalo ei toimi. Kaksitoimipolttimo, jossa
    kumpikaan lanka ei pala (lanka ehjä)
    -Lisäjarruvalo ei toimi (onko yhteydessä toimimattomaan jarruvaloon?)
    - Rekisterikilven valot ei toimi (irroittaessa jäi liitin käteen)
    7. Takaluukkua ei saa auki kuin kaukosäätimestä tai keskikonsolin napista.
    8. Ajotietokone herjaa Self level inactive
    9. Ajotietokone herjaa Tyremonitor control inactive (renkaissa nuo erilliset sensorit, joista mitä ilmeisemmin jostain patterit loppu. Tän varmaankin saa koodattua pois toiminnasta NCS:llä)
    10. Parkkitutka antaa pitkän piippauksen peruutuksen alkaessa (Joku sensori pimeenä)

    Muuten kyllä hyvä vähän ajettu X:ä alle 300000.

    Saako navissa olevaan televisioon kytkettyä ns. digiboxi, kun nuo analogiset lähetykset on loppuneet?
    Keskikonsolissa on BMW puhelin. Saako siihen kytkettyä kaksois simmiä. Tosin siellä ei ole tuota paritus nappia vaikkakin ratissa on. Saiskohan sen kytkettyä bluetoothilla normi kännyyn?

    Etuvalot on aikas harmaat pinnaltaan. Mikä olis oikea tapa kirkastaa umpiot vai vaihtaisiko suoraan angel eyes versioiset umpiot.


    Oisko foorumilaisilla "hyviä" neuvioja, kuinka noitten "muutaman" sähkövian kanssa kannattais edetä?
    Onko noissa jotain yhdistäviä tekijöitä esim takaluukun johtosarjan kanssa tms.?

    Kiitos neuvoista etukäteen.

    T: Alu
    Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
    BMW FOREVER
  • huupi
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 1199
    • Tyrnävä

    #2
    Isäukon vastaavasta kokemuksia haalineena:

    6. - lisäjarruvalo ihan oikeasti rikki - uusi latvian/liettuan marmorilta ~satasella
    - toisen puolen jarruvalo ei toiminut ja (taka)ajovalot paloivat himmeänä; huono kontakti lampun kannoissa - tinaamalla "umpion" kosketuspintojen kolot täyteen

    7. - takaluukun avauskahva ei toimi; mikrokytkin rikki - uusi latvian/liettuan marmorilta ~satasella

    Yleisesti: lue tai luetuta Inpalla/Istalla vikakoodit, niin selviää tarkalleen syyt (esim. ko. rikkinäinen parkkitutka)
    I01 i3s 94

    Comment

    • alumiini
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 163
      • Lempäälä

      #3
      Vikakoodit

      6. Ajotietokone herjaa toimimatttomista valoista:
      - Kuskinpuolen takajarruvalo ei toimi. Kaksitoimipolttimo, jossa
      kumpikaan lanka ei pala (lanka ehjä)

      Korjattu puhdistamalla kontaktipinnat umpiosta. Hieman joutui taivuttelemaan kontaktipintoja, jotta toimii.

      -Lisäjarruvalo ei toimi (onko yhteydessä toimimattomaan jarruvaloon?)

      Tarkastettu ja uutta hankkimaan.

      - Rekisterikilven valot ei toimi (irroittaessa jäi liitin käteen)

      Tarkastettu ja uutta hankkimaan.


      Vikakoodit luettu (liite)

      Takapään tasoanturi oikealla uusintaan?

      Parkkitutkat edessä kaksi kappaletta uusintaan.

      Mikä on toi Tank Sensor 2?

      Railpressure ja pre-supply viitannee kuskin penkin alla olevaan siirtopumppuun/suodattimeen?

      Keskuslukosta ja muutenkin valoista ei koodeja.
      Last edited by alumiini; 17-02-2022, 12:50.
      Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
      BMW FOREVER

      Comment

      • BMWFW24
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 276
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by alumiini View Post
        Tuli hommattua X5 E53 2002

        3. Sisään kääntyvä peili ei toimi repsikanpuolella, mutta kuskin puolella käyttää supussa ja palaa takaisin normiasentoon.
        T: Alu
        Koska toinen ei liiku, palaa toinenkin takaisin auki asentoon.
        - Peilin mikrokytkimen jousiliuska väsähtänyt, pienellä vääntämisellä toimimaan? Tämä kyllä oireilee niin ettei peili pysy kääntyneenä vaan palaa normiasentoon heti.
        - Rattaat antautuneet repsikanpuolen koneistosta, ei käänny?
        - Jos repsikan peili heiluu kädellä eikä lukitu paikoilleen, on alumiiniset tapit murtuneet rakenteessa ja moottori ei pysty kääntämään peiliä?
        - johtovika?
        ex. 316i e36 1991
        ex. 318iS Coupe e36 1992
        ex. 528iA Touring e39 1997
        ex 316i e30 1990, vaimon
        ex. X5 4.4i e53 2001
        ex 316 e46 2003, vaimon
        525iX e60 2008
        Z4 e85 2003, vaimon​

        Comment

        • BMWFW24
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 276
          • Jämsä

          #5
          Originally posted by alumiini View Post

          Mikä on toi Tank Sensor 2?

          .
          Taitaa olla kaksiosaisen polttoainetankin toinen pinta-anturi. Toimiiko polttoainemittari oikein?
          ex. 316i e36 1991
          ex. 318iS Coupe e36 1992
          ex. 528iA Touring e39 1997
          ex 316i e30 1990, vaimon
          ex. X5 4.4i e53 2001
          ex 316 e46 2003, vaimon
          525iX e60 2008
          Z4 e85 2003, vaimon​

          Comment

          • alumiini
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 163
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by BMWFW24 View Post
            Taitaa olla kaksiosaisen polttoainetankin toinen pinta-anturi. Toimiiko polttoainemittari oikein?
            Toimii. Mitä ny tuntuu hupenevan nopeasti. Taitaa olla enemmän kaasujalka ongelma
            Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
            BMW FOREVER

            Comment

            • alumiini
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 163
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by BMWFW24 View Post
              Koska toinen ei liiku, palaa toinenkin takaisin auki asentoon.
              - Peilin mikrokytkimen jousiliuska väsähtänyt, pienellä vääntämisellä toimimaan? Tämä kyllä oireilee niin ettei peili pysy kääntyneenä vaan palaa normiasentoon heti.
              - Rattaat antautuneet repsikanpuolen koneistosta, ei käänny?
              - Jos repsikan peili heiluu kädellä eikä lukitu paikoilleen, on alumiiniset tapit murtuneet rakenteessa ja moottori ei pysty kääntämään peiliä?
              - johtovika?
              Taitaa olla, että ohjauspaneeli ovessa ei lähetä signaalia peilille, niin toinenkin luulee ett ei toimi.
              Kuskin oven paneelista ei saa säädettyä kuin kuskin ikkunaa ja peiliä. Muut suunnat pimeinä.
              Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
              BMW FOREVER

              Comment

              • Micce89
                Newbiemmer
                • Feb 2018
                • 6
                • Kauvatsa

                #8
                Takavalojen ongelmat: ota takavalot irti, kiinni 3 mutterilla +liitin. Irroita polttimokannat ja kolvaa kontaktilevyt täyteen, on tod. Näk. Sulaneet. Ruuvaa pieni ruuvi kontaktilevyn läpi lampun runkoon nii saa paremman maadoituksen.

                8. Ota takarenkaat irti ja tarkista alatukivarsiin kiinni tulevat korkeusanturit että eivät jumita ja suihkuta sähköliitin spraytä liittimiin. Tarkista myös anturille tulevat johdot.

                Comment

                • alumiini
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 163
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Micce89 View Post
                  Takavalojen ongelmat: ota takavalot irti, kiinni 3 mutterilla +liitin. Irroita polttimokannat ja kolvaa kontaktilevyt täyteen, on tod. Näk. Sulaneet. Ruuvaa pieni ruuvi kontaktilevyn läpi lampun runkoon nii saa paremman maadoituksen.

                  8. Ota takarenkaat irti ja tarkista alatukivarsiin kiinni tulevat korkeusanturit että eivät jumita ja suihkuta sähköliitin spraytä liittimiin. Tarkista myös anturille tulevat johdot.

                  Tuo oikea taka sensori vika. Molemmat takapään yhdysvivut herkistelty, mutta vika pysyy.
                  Eikös tuo sensori oo sama, joka säätää xenoneiden korkeutta, vai onko takana vielä jossain erillinen anturi?
                  Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
                  BMW FOREVER

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by alumiini View Post
                    Tuo oikea taka sensori vika. Molemmat takapään yhdysvivut herkistelty, mutta vika pysyy.
                    Eikös tuo sensori oo sama, joka säätää xenoneiden korkeutta, vai onko takana vielä jossain erillinen anturi?
                    Onko piuhat tarkistettu? Ainakin e70:ssä johdot hapertuvat poikki. E70:ssä on kahdenlaista korkeusanturi, toinen pelkillä xenoneilla oleviin ja toisenlainen joka hoitaa myös korkeudensäätöä. Liitimeen menee erimäärä johtoja.

                    Livedatasta pystyy katsomaan anturien ilmoittamia arvoja ja vaikka kokeilla heilutella samalla johtoja.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • alumiini
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 163
                      • Lempäälä

                      #11
                      Jos tuo korkeudensäätö anturi on sama valoille, niin eikös sen pitäisi vaikuttaa myös valojen kalibrointi liikkeeseen?
                      Ex: E30, E36, E39T, E34x2,E39,e53, E65; E53,E61; (E36,E46,E46, e61);(E36C,E46)
                      BMW FOREVER

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8262
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by alumiini View Post
                        Jos tuo korkeudensäätö anturi on sama valoille, niin eikös sen pitäisi vaikuttaa myös valojen kalibrointi liikkeeseen?
                        Ei vaikuta, saman liikkeen tekee myös halogeenivaloiset..
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Micce89
                          Newbiemmer
                          • Feb 2018
                          • 6
                          • Kauvatsa

                          #13
                          Onko kukaan korjaillut noita johtoja? mulla on nyt anturit ja liittimet vaihdettu molemmin puolin ja kuulemma (huoltoliikkeen puheissa) iso homma tuo antureille tulevien johtojen vaihto

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Micce89 View Post
                            Onko kukaan korjaillut noita johtoja? mulla on nyt anturit ja liittimet vaihdettu molemmin puolin ja kuulemma (huoltoliikkeen puheissa) iso homma tuo antureille tulevien johtojen vaihto
                            Onko varma että johdot ovat hajalla? Onko livedatasta katsottu miten arvot muuttuvat perää painellessa ylös/alas? Ohjainboksin ja välinen johdotus ei ole mitenkään hankala tutkia (mitata yleimittarilla) ja ainakin e70:ssä boksi sijaitsee takakontissa. Kaivetaan nyt tähän samalla sijainti eli sijaitsee E53:ssa myös oikealla takakontissa.



                            Sen sijaan e70:ssä johdot olivat poikki tuosta jotakuinkin ympyröidystä kohdasta. Olettaisin että liittimiä vaihdettaessa myös pätkä johtoa on vaihdettu samalla?



                            Näiden korjaamiseen on siis muutama eri tapa. E53 kuvastossa tarjotaan vain tuota nastaa vanhoihin johtoihin mutta E70 kohdalla tarjotaan tuota liitintä missä on myös pätkä johtoa mukana. Tässä kaikki varaosat ja varaosanumerot millä peränkorkeudensäädön anturien johdotuksen saa korjattua. Itse liittimet ovat kaikissa korimalleissa samanlaisia. Omien havaintojen mukaan liitin ei pidä pitkässä juoksussa vettä vaan vuotaa myös noiden tiivisteiden välistä joten lisätiivistyksestä ei välttämättä ole haittaa... Osaan liittimiä voi mennä vain 3 johtoa jolloin tarvitaan 3kpl kumitulppia sulkemaan ylimääräiset reijät liittimestä.





                            Tässä vielä kytkentäkaavat tasonkorkeuden antureille sekä nastat joiden perusteella johdotuksen kunnon voi mitata yleismittarilla:



                            Näillä luulis selviävän eteenpäin....
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Itse antureista
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎