Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 xdrive ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kuomubm
    Newbiemmer
    • Jun 2016
    • 18
    • Kajaani

    E83 xdrive ongelma

    Ongelma on seuraavanlainen, eli rengaspaineen-, ABS-, seisontajarrun- ja ESP/nelivedon valo palaa taulussa. Tiukassa kurvissa paukkuu/nypyttää, etenkin peruuttaessa. Pauke tulee kaiketi jakovaihteiston suunnalta.


    Tähän mennessä vaihdettu: Nelivedon säädin moottori (transfer case actuator) ja ABS anturi. Myös abs kehä tsekattu anturin vaihdon yhteydessä, mutta valot palaa yhä ja sama vika päällä..


    Auto on x3, manuaali 2.0td -05


    Vikakoodeja antaa seuraavan laisia:



    C1E42: Pyörintänopeusanturi perusvälys liian suuri

    C1E3E: Pyörintänopeusanturi katkos/oikosulku

    C1F3A: Nelipyörävedon ohjainlaite viallinen

    5208: Säädinmoottori toimintajännite virheellinen

    52D1: Jakovaihteiston asentotunnistin: Toimintajännite virheellinen

    55C4, 55C8. 55C9 CAN-viesti ESP viallinen
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10001
    • KVLA

    #2
    Originally posted by kuomubm View Post
    ABS anturi.
    Laitoithan OE anturin. Tarvikesellaiset voi temppuilla. Miten abs kehä on tsekattu? Voi olla ruostunut/turvonnut=soikea. Autossa varmasti oikean kokoiset renkaat,eikä ole sekarengastus (vierintäkehältään eri kokoiset)? Onhan jakolaatikossa (oikeat) puhtaat öljyt?
    Last edited by Heguli 31; 10-09-2018, 11:34.

    Comment

    • kuomubm
      Newbiemmer
      • Jun 2016
      • 18
      • Kajaani

      #3
      Anturi on mallia tarvike, mutta ainakin vag-konsernin vehkeissä ihan mallikaasti toiminut tarvike anturitkin. Abs kehä näkyi kuulemma aika hyvin, kun auto oli nosturilla. Ei isommin ruostetta ja ehjän näköinen. Tosiaa isäukon projekti, itse olen Audi miehiä xD

      Rattaat on saman kokoiset. Vika ilmeni aivan yhtäkkiä. Autolla ajettu 170 000km ja jakolaatikon öljyjä ei varmaankaan ole ikinä vaihdettu.


      Yksi uusi vikakoodi ilmeni:
      54c8 Sovitusvastus: Säätömoottori viallinen

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 923
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        Huono öljy tekee tahmaamista jakolaatikossa ja alkaa jyrkissä kaarteissa nykiä. Myös kovemmissa kiihdytyksissä nykii kun jakolaatikon levykytkin luistaa.

        Itsellä ei kyllä mitään noista vikakoodeista ollut päällä, mutta oireet oli muutenkin aika lieviä.
        Kannattaa varmaan vaihtaa ne öljyt ja katsoa entisiä tarkalla silmällä, että onko siellä öljyn seassa mitään isompia metallipalasia tms. Kuluneessa öljyssä näkyy pientä metallihippua seassa mutta lienee ihan normaalia.
        Öljynvaihdon joutuu oman kokemuksen mukaan tekemään monta kertaa peräkkäin mikäli mielii, että toiminta palaa hyväksi. Itse olen tainnut vaihtaa viimeisen 50tkm aikana nuo jakolaatikon öljyt 4 kertaa ( alussa kahdesti peräkkäin) ja vasta viimeisimmässä vaihdossa pois otetut öljyt oli hyvän näköiset ( eli viimeisin vaihto oli ehkä turha). Paikallinen liike sanoi, että tuo öljyn huonous on aika tyypillinen ongelma ja sanoivat, että saattaa joutua vaihtamaan kolmestikin peräkkäin, jotta toiminta palaa.

        Toki tässä tapauksessa siinä laatikossa voi olla jokin mekaaninenkin vika, mutta kantsii nyt kokeilla sitä öljynvaihtoa kuitenkin. Öljyhän siihen on aika kallista kun ei taida oikeastaan löytyä kuin alkuperäistä, mutta 2 litraa jos ostaa ja välivaihdoissa ( huuhtelussa, eli uusi öljy sisään ja muutama kymmenen kilometriä vaikka ajoa välissä ja taas vaihto) laittaa vaikka 0,65l ( tilavuus on n. 0,7l) niin saa vaihdettua nuo öljyt kolmesti sillä määrällä.

        Se entisen öljyn mustuus / sisältämät metallihilut kyllä kertoo paljon.
        Last edited by ockelbo4500; 11-09-2018, 22:19.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • kuomubm
          Newbiemmer
          • Jun 2016
          • 18
          • Kajaani

          #5
          Nykimistä kyllä havaittavissa kiihdytyksessä, mutta voisiko pelkät vanhat öljyt aiheuttaa kaikki vikakoodit ja valot? Tiukasti kääntäessä nykii rajusti ja jopa paukkuu jostain jakolaatikon suunnalta. Pitänee kuitenkin tsekata, minkalaiset öljyt sieltä tulee ulos.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10001
            • KVLA

            #6
            Originally posted by kuomubm View Post
            Anturi on mallia tarvike, mutta ainakin vag-konsernin vehkeissä ihan mallikaasti toiminut tarvike anturitkin. Abs kehä näkyi kuulemma aika hyvin, kun auto oli nosturilla. Ei isommin ruostetta ja ehjän näköinen. Tosiaa isäukon projekti, itse olen Audi miehiä xD

            Rattaat on saman kokoiset. Vika ilmeni aivan yhtäkkiä. Autolla ajettu 170 000km ja jakolaatikon öljyjä ei varmaankaan ole ikinä vaihdettu.


            Yksi uusi vikakoodi ilmeni:
            54c8 Sovitusvastus: Säätömoottori viallinen

            No noista tarvikeantureista ja niiden toimivuudesta Bemareissa kannattaa foorumilta lueskella lisää. Millä diaknostiikalla/testerillä nuo koodit on tsekattu?

            Abs kehän soikeus pitää mitata. Pelkkä optinen tarkastus ei riitä. Oliko anturissa hankausjälkeä?
            Last edited by Heguli 31; 17-09-2018, 20:38.

            Comment

            • kuomubm
              Newbiemmer
              • Jun 2016
              • 18
              • Kajaani

              #7
              Tilaukseen meni kuitenkin nyt se orkkis abs anturi. Se oli boschin testeri.. Inpakin löytyisi, mutta en sitä saanut toimimaan. Moottorin vikakoodeihin pääsin käsiksi, mutta abs puolta ei ruennut lukemaan.


              Ei näkynyt hankausjälkeä. Kävin itsekkin tsekkaamassa sen kehän tuossa viikonloppuna ja se kyllä oli siistissä kunnossa. Ei edes ruosteessa pahemmin. Öljyt vaihdettiin myös jakolaatikkoon. Vanhat oikeinki kirkkaat ja ylimääräisiä hilppeitä ei tullut öljyn mukana astiaan. Lienee ennenkin vaihdettu.

              Auton kun käynnistää ja valot ei vielä pala taulussa, silloin kaikki toimii normaalisti ja ''ronksotusta'' ei kuulu. Eli silloin ei pelaa, kun ne varoitusvalot palaa ja vika on ns päällä. Valot syttyy n.500m ajon jälkeen. Saattaisi hyvinkin johtua siitä viallisesta abs anturista koko vika. Pitää vaihtaa se uusi orkkis anturi paikoilleen ja katsoa, miten sitten toimii.

              Comment

              • kama
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1264
                • Savonmua

                #8
                Jos saat inpan toimimaan niin sillä voi katsoa pyöränantureiden live-dataa.
                Oireet kyllä viittaisi siihen että anturi pätkii juuri sopivasti ja auto ei tiedä mitä tehdä. Oletko koittanut irroittaa ko. anturin liitintä ja ajaa sitten?
                E24 - M88/3 N/A
                E85 - M54 Supercharged
                G26 - M50 Supercharged
                IG:kamamikko

                Comment

                • kuomubm
                  Newbiemmer
                  • Jun 2016
                  • 18
                  • Kajaani

                  #9
                  Pitänee testailla liitin irti myös ja räplätä vielä sitäkin Inpaa josko alkaisi pelamaan.

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3750
                    • Finnland

                    #10
                    Hiukan vanha juttu, mutta oma 100% tuohon abs-anturiin.
                    Voit varmaan vastata nyt osuiko, jos ei tää jo selvää ollut?
                    Voihan sitä halpis abs-anturia kokeilla, mutta monesti helpompaa on ostaa laatuosa suoraan kuin kokeilla ensin toista
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎