Announcement

Collapse
No announcement yet.

2008 X5 3.0sd DPF poisto, päästöt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rivikuus
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 60
    • Jyväskylä

    2008 X5 3.0sd DPF poisto, päästöt?

    Osaako joku sanoa meneeköhän tuo miten päästöistä läpi jos DPF-suodattimen ottaa pois? Hieman houkuttelisi niin ei tarvitsisi sen kanssa enää temppuilla, kun tukossa tuntuu olevan.
  • dynss
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 178
    • Kellokoski

    #2
    Originally posted by Rivikuus View Post
    Osaako joku sanoa meneeköhän tuo miten päästöistä läpi jos DPF-suodattimen ottaa pois? Hieman houkuttelisi niin ei tarvitsisi sen kanssa enää temppuilla, kun tukossa tuntuu olevan.



    Jos en nyt ihan paskaa puhu niin ei vaikuta mitenkään. Itsellä Euro3 dieselissä suoraputki ja heittämällä jopa kylmällä koneella läpi. Näistähän kun mitataan vain savutusarvo.
    BMW huollot ja korjaukset
    https://www.micars.fi/
    Puh. 040 166 7576 / Whatsapp

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Jos ohjelmalla ei ole kutiteltu mahdottomia tehoja ja regeneroinnin edellytykset (yleisimpänä moottorin lämmöt) täyttyy, niin ei tuon yhdistelmäpöntön kanssa yleensä ole isompia ongelmia. Kilsojen mukaan voi toki herjata vaihtotarvetta, mutta sen saa piuhan päässä nollattua.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Rivikuus
        Bimmer Rookie
        • Jul 2009
        • 60
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Jos ohjelmalla ei ole kutiteltu mahdottomia tehoja ja regeneroinnin edellytykset (yleisimpänä moottorin lämmöt) täyttyy, niin ei tuon yhdistelmäpöntön kanssa yleensä ole isompia ongelmia. Kilsojen mukaan voi toki herjata vaihtotarvetta, mutta sen saa piuhan päässä nollattua.
        Aika paljon lyhyttä ajoa tulee ajeltua, niin sen takia se tuon tukkoon taitaa vetää.

        Comment

        • Rivikuus
          Bimmer Rookie
          • Jul 2009
          • 60
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by dynss View Post
          Jos en nyt ihan paskaa puhu niin ei vaikuta mitenkään. Itsellä Euro3 dieselissä suoraputki ja heittämällä jopa kylmällä koneella läpi. Näistähän kun mitataan vain savutusarvo.
          Mutta eikös 08 ole Euro4? Vai päteekö niiden kohdalla myös sama?

          Comment

          • Hcet
            BTCF Member
            • Oct 2018
            • 124
            • Tampere

            #6
            Tässä pitää tietää miten dieseleitten päästöt mitataan katsastuksessa.
            Siellä mitataan vain savutusarvo mikä on yhtä tyhjää kanssa. Tuollaisen 80-luvun jakajapumppudieselinkin saa menemään uusimpiin savutusarvoihin. Tuoreista mitataan vain obd eli vielä vähemmän.

            Oikeassa päästötestissä käryäisi varmasti tai jos trafi keksii miten valvotaan onko softaan koskettu.

            Uskaltaa ottaa siis pois, mutta kyllä sen saa toimimaan ilman murheitakin. Ihan ajatus siinä on ollut takana kun tehtaalla ovat sen laittaneet.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Rivikuus View Post
              Aika paljon lyhyttä ajoa tulee ajeltua, niin sen takia se tuon tukkoon taitaa vetää.
              Oletko nyt tarkistanut perusasiat, eli esim. moottorin käyntilämpötilan?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                #8
                Originally posted by Rivikuus View Post
                Osaako joku sanoa meneeköhän tuo miten päästöistä läpi jos DPF-suodattimen ottaa pois? Hieman houkuttelisi niin ei tarvitsisi sen kanssa enää temppuilla, kun tukossa tuntuu olevan.
                Kuinkahan paljon murhetta on ollut ja mitä lienee tehty murheiden poistamiseksi ajatellen dpf pitämistä toiminnassa. Nuo lämmöt tuolla jo mainittiin, kun kaikki muutkin polton edellytykset on olemassa ja auto muutenkin kunnossa, ei pitäisi olla tarvetta poistoon. Ja on katsottu kunnon laitteella sen dpf kunto pakkoaukipolttoineen.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • RRR77
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2016
                  • 232
                  • Tuusula

                  #9
                  Pysyykö nuo oikeasti auki lyhyellä ajollakin? Omassa ei ole ongelmia, 221tkm mittarissa. Duunimatka on 11km suuntaansa, toki ensi talveksi on tarkoitus laittaa pa-käyttöinen mutta silti kylmiä kilsoja tulee suht paljon vuosittaisesta ajomäärästä. Vaimon autossa sama juttu.

                  Samaa ajatusta ollut siis kun ketjun aloittajallakin, siksi kyselen.
                  535d F07
                  120d M-Sport F20

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by RRR77 View Post
                    Pysyykö nuo oikeasti auki lyhyellä ajollakin? Omassa ei ole ongelmia, 221tkm mittarissa. Duunimatka on 11km suuntaansa, toki ensi talveksi on tarkoitus laittaa pa-käyttöinen mutta silti kylmiä kilsoja tulee suht paljon vuosittaisesta ajomäärästä. Vaimon autossa sama juttu.

                    Samaa ajatusta ollut siis kun ketjun aloittajallakin, siksi kyselen.
                    Näissä uudemmissa yhdistelmäpöntöissä vähemmän ongelmia, kuin niissä vanhemmissa erillisissä pöntöissä. Ei toki nämäkään loputtomiin tuollaista pätkäajoa talvella siedä, kun hädin tuskin ehtii lämmetä regeneroinnin vaatimaan 75 C moottorilämpötilaan.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • RRR77
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2016
                      • 232
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Näissä uudemmissa yhdistelmäpöntöissä vähemmän ongelmia, kuin niissä vanhemmissa erillisissä pöntöissä. Ei toki nämäkään loputtomiin tuollaista pätkäajoa talvella siedä, kun hädin tuskin ehtii lämmetä regeneroinnin vaatimaan 75 C moottorilämpötilaan.
                      Sen verran seuraillu lämpöjä että tosiaan se 75c alkaa tolla matkalla olla aika tiukassa riippuen tietenkin pakkasen määrästä. Tämän takia oli tarkoitus hommata pa-lämmitin ens talvelle.

                      Jos poltto on 100% niin mitä se käytännössä tarkoittaa ajallisesti ja matkallisesti noin suunnilleen? Pari viime polttoa osunut harmillisesti kotimatkalle, eikä sitä oikein pysty venyttämäänkään ellei poltto ala sattumalta jo kehä kolmosella.
                      535d F07
                      120d M-Sport F20

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by RRR77 View Post
                        Sen verran seuraillu lämpöjä että tosiaan se 75c alkaa tolla matkalla olla aika tiukassa riippuen tietenkin pakkasen määrästä. Tämän takia oli tarkoitus hommata pa-lämmitin ens talvelle.

                        Jos poltto on 100% niin mitä se käytännössä tarkoittaa ajallisesti ja matkallisesti noin suunnilleen? Pari viime polttoa osunut harmillisesti kotimatkalle, eikä sitä oikein pysty venyttämäänkään ellei poltto ala sattumalta jo kehä kolmosella.
                        Ei tuohon mitään valmista reseptiä pysty sanomaan, kun muuttujia on niin paljon. Jos pidempää siivua ei dieselillä tule, niin parempi, jos itellä olisi sen verran diagnostiikkaa käytössä, että kurkkaa satunnaisesti vastapaineet. Jos näyttää selvästi noussuuntaiselta, tarvittaessa aktivoi regenerointipyynnön ja jatkaa vaikka pikkusen pidemmän tasaisen maantiepainotteisen lenkin kotimatkalla.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          #13
                          Joo diagnostiikkaa on kyllä, viimeksi termarirempan jälkeen yritin aktivoida regenerointia, mutta vaikutti siltä että testeri olisi tarvinut pitää kiinni jotta pakkopoltto olisi pysynyt päällä. Erillistä pyynnön aktivointia en löytänyt..en tosin sen kummemmin tutkinutkaan silloin.
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by RRR77 View Post
                            Joo diagnostiikkaa on kyllä, viimeksi termarirempan jälkeen yritin aktivoida regenerointia, mutta vaikutti siltä että testeri olisi tarvinut pitää kiinni jotta pakkopoltto olisi pysynyt päällä. Erillistä pyynnön aktivointia en löytänyt..en tosin sen kummemmin tutkinutkaan silloin.
                            Hankala sanoa käyttämästäsi softasta, mutta ainakin Bemarin vehkeillä regenerointitoive päälle, niin se lähtee kyllä käyntiin, kun edellytykset sille täyttyvät. Jos siellä on jo aktiivinen koodi esim. vastapaineista, niin sitä täytyy lennosta nollailla, kunnes regeneroinnin saa pysymään päällä ilman koodin ilmaantumista.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 609
                              • Espoon haja-asutus

                              #15
                              Oma kokemus on näistä M57TU2-koneista (joissa siis yhdysrakenteinen katalysaattori+dpf -pönttö heti turbon perässä), että jos on parinkymmenen kilometrin matka suuntaansa, niin sitten juuri ja juuri ehtii poltella tai ainakin polttaa tarpeeksi pitkällle, vaikkei välttämättä ihan ehdikään yhdellä reissulla polttaa loppuun. Jos jää ajot jatkuvasti lyhyemmäksi, niin jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin menee tuohon (idioottimaiseen) tilaan, jossa vastapaine estää polton käynnistymisen ja edellyttää ajamista koko ajan vikakoodeja nollaillen, kunnes on taas riittävän alhainen vastapaine.

                              Itse seurailen säännöllisesti Carlyllä vastapainetta tai (laskennallista) nokea ja/tai matkaa edellisestä onnistuneesta poltosta. Carlyllä onnistuu myös (manuaalisesti) tuo jatkuva nollaaminen.

                              Pätkäajoon ilman säännöllistä seuraamisen kykyä/halua miettisin jotain muuta koneistoa kuin näitä DPF:llä.

                              E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎