Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 plugin hybridit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HassisenKone
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 145

    X5 plugin hybridit

    Millaisia kokemuksia on X5 plugin hybrideistä?
    F sarja 2.0 koneella tai uudet G't jotka taitaa olla kolmoskoneella.

    Se nyt on selvää että sähkö ei riitä maantielle ja bensaa kuluu, mutta tolleen muuten...

    Talvikäyttöön? Tarvetta lisälämppärille vai riittääkö auton sähkölämmitys ettei tarvii skrapailla?

    Vetokäyttöön, onko joku koukun perässä vetänyt vaunua tai venettä, onko sujuvaa ja onko kulutus alle 13l vai millasta on?

    Mitkä on viat ja erheet näissä?

    Autot on ihan mageita, mutta ainakin bemarin oma viestintä on aika surkeeta siis vaikkapa edellisten asioiden osalta.

    Mahdollisesti tämmönen harkinnassa ja saa tarjota omaansa.

    Puhtaaseen vetokäyttöön varmasti se diesel on edelleen ihan ylivoimainen.

    Ite ajanut nyt pari tollasta testimielessä ja ensivaikutelma on kyllä ihan passeli.
    X5 M-sport 40e
    Kupla -74-
    530 dAT -03-
    911 carrera cabriolet -99-
    E93 335iA cab -07-
    ________________
    Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00
  • HassisenKone
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 145

    #2
    Tässä vielä bemarin omat videot

    Nämä ei vielä ehkä tarkoita sitä, että plugin hybridi on suunniteltu talvella käytettäväksi.

    Kokemukset tervetulleita.

    Skrapaaminen ei ole kivaa.


    Täältä ohje. Videolla sanoo että olisi vakiona kaikissa Plug in Hybrideissä..






    *
    X5 M-sport 40e
    Kupla -74-
    530 dAT -03-
    911 carrera cabriolet -99-
    E93 335iA cab -07-
    ________________
    Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00

    Comment

    • volvostabemariin
      Bimmer Rookie
      • Sep 2019
      • 82
      • Kanta-Häme

      #3
      On sähköinen lisälämmitin eikä siis tarvitse skrapailla. Ja kesällä myös ilmastoi (siis oikeasti ilmastoi eikä vain puhalla "lehmänhenkäystä")

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 461
        • Pohjois-Savo

        #4
        Kidnappaanpa tätä ketjua hiukan ja tiedustelen, onko kellään tiedossa teknistä tietoa 45e-mallin sisuskaluista? Kiinnostaisi esim. tietää, mikä on 12 V akun kapasiteetti ja älyääkö auto ladata sitä parkissa ollessaan jos akku alkaa olla tyhjä (tuskin)? Missä tuo 12 V akku luuraa?

        Onko bensakoneessa perinteinen käynnistinmoottori ja laturi vai hoidetaanko käynnistys ajomoottorilla ja 12 V akun lataus korkeajännitepuolelta? (Pahoin pelkään, että perinteinen laturikin roikkuu mukana..)

        Olisi kiinnostavaa lukea, "miten auto toimii" ;-)
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 770
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by bittivirhe View Post
          Kidnappaanpa tätä ketjua hiukan ja tiedustelen, onko kellään tiedossa teknistä tietoa 45e-mallin sisuskaluista? Kiinnostaisi esim. tietää, mikä on 12 V akun kapasiteetti ja älyääkö auto ladata sitä parkissa ollessaan jos akku alkaa olla tyhjä (tuskin)? Missä tuo 12 V akku luuraa?

          Onko bensakoneessa perinteinen käynnistinmoottori ja laturi vai hoidetaanko käynnistys ajomoottorilla ja 12 V akun lataus korkeajännitepuolelta? (Pahoin pelkään, että perinteinen laturikin roikkuu mukana..)

          Olisi kiinnostavaa lukea, "miten auto toimii" ;-)
          45e:ssä en tiedä missä 12V akut on, todennäköisesti takana korkeajänniteakun vieressä, kuten ne oli 40e:ssä. Muistaakseni 12V-akkuja oli kaksi kappaletta, niin varmaan 45e:ssäkin, syytä en tiedä.

          Akut latautuu korkeajänniteakusta, mutta eipä ne automatic itsekseen lataannu, mutta jos korkeajänniteakku on latauksessa, niin silloin toki.

          Erillistä laturia ei ole,, käynnistys tapahtuu pääsääntöisesti sähkömoottorilla, joka on integroitu vaihteistoon. Löytyy myös erillinen starttimoottori (12V)

          Ilmastoinnin kompura toimii sähköllä, ilmastoinnin pitää toki toimia, vaikka moottori ei ole käynnissä. Kätevä kesällä koska auton voi laittaa etänä viilenemään.

          Yritin vilkuilla onko koneessa mitään hihnakäyttöä, 45e:ssä tavaraa on sen verran edessä, että vaikea sanoa 100% varmuudella, mutta väittäisin, että apulaitehihnoja ei ole lainkaan eli kaikki apulaitteet on toteutettu sähköllä. Oisko sitten oma akku 'tärkeille' toiminnoille ja toinen 'hupiakku' sitten tuolle viihdelelektroniikalle, jota kabiini on täynnä.
          Last edited by tiko4tiko; 10-08-2020, 23:38. Reason: Korjattu starttimoottori
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 461
            • Pohjois-Savo

            #6
            Löysin jonkin yleisen G05-dokumentin. Sen mukaan takana tavaratilan alla on 80 tai 105 Ah AGM-akku ja edessä pelkääjän puolella moottoritilassa joko 60 Ah AGM- tai 10 Ah litiumakku. Edessä olevaa "auxiliary-akkua" ladataan tavaratilan oikealla puolella olevalla 500 W:n tehoisella DC/DC-muuntimella.

            En tiedä, miten 45e sitten eroaa tästä..
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • bittivirhe
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 461
              • Pohjois-Savo

              #7
              Oikosulku/tulipalovaara hybrideissä, joiden akusto on valmistettu maalis-elokuussa 2020:

              https://www.auto-motor-und-sport.de/...f-nicht-laden/
              Last edited by bittivirhe; 16-08-2020, 11:52.
              G05 45e
              ex: F11 530d xDrive
              ex: E84 X1 xDrive 25d

              Comment

              • tiko4tiko
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2020
                • 770
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by bittivirhe View Post
                Oikosulku/tulipalovaara hybrideissä, joiden akusto on valmistettu maalis-elokuussa 2020:

                https://www.auto-motor-und-sport.de/...f-nicht-laden/
                Täytyy kyllä hattua nostaa laadunvalvonnalle, jos/kun todellakin on niin, että mitää ei ole käynyt ja asia on huomattu 'omatoimisesti' tehtaalla. Lisäksi jäljitettävyys on kovalla tasolla, ja varmasti ongelma tiedetään autokohtaisesti.

                Jutusta ei toki saa selvää mitä on käynyt. Mutta olisiko tuossa akun suojakotelossa joku hitauspisara kriittisessä paikassa, joka pienentää ryömintäväliä. Hitsauskin saattaa olla FSW-tyyppinen, joten tuon pisara syntynee sauman lopetuskohtaan. Huonoa valmistuksen suunnittelua, että sauma lopetetaan johonkin kriittiseen paikaan, ei oo ollu FMEA-ryhmä hereillä. Toki on bemarille/alihankkijalle käynyt tässä tsäkäkin, sillä Koronan vuoksi tuotantomäärät ovat olleet vähäisemmät kuin normaalisti.
                Mini, E24, E90, G70
                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 461
                  • Pohjois-Savo

                  #9
                  Tuo moka on kuulemma käynyt yhdellä linjalla eli kaikki tuolla ajalla valmistetut autot/akustot eivät ole viallisia.

                  Maailmalla on palanut ainakin yksi X5 45e (ei tähän liittyen), mutta mitään vikaa ei kuulemma autosta löytynyt..
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 770
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Tuo moka on kuulemma käynyt yhdellä linjalla eli kaikki tuolla ajalla valmistetut autot/akustot eivät ole viallisia.

                    Maailmalla on palanut ainakin yksi X5 45e (ei tähän liittyen), mutta mitään vikaa ei kuulemma autosta löytynyt..
                    Jep, ensimmäisiä eurooppan tulleita autoja tuo, joka paloi. Siitä ei tosiaan ole kuullunut mitään jälkeenpäin. Tosin paloi sen verran pahasti, että eipä tuosta varmaan mitään järkevää selvää saakaan. Videoiden mukaan palo lähti liikkelle auton alta, joten oikosulku akussa tuskin oli syynä.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • maagi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2012
                      • 191
                      • Varkaus

                      #11
                      Muistelen lukeneeni Bimmerpostilta, että joku laittoi sen auton alle palavaa ja siitä se roihahti (=tuhopoltto)
                      G26 i4 M50 Portimao Blue '23 & G05 X5 45e Mineral White '20 & F10 M5 Singapore Grau '13

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 461
                        • Pohjois-Savo

                        #12
                        Originally posted by maagi View Post
                        Muistelen lukeneeni Bimmerpostilta, että joku laittoi sen auton alle palavaa ja siitä se roihahti (=tuhopoltto)
                        Siihen tulokseen BMW:n puolueettomat asiantuntijat tulivat
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎