Originally posted by torso1
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F15 ja outo pompotus/tärinä
Collapse
X
-
Originally posted by torso1 View PostNo sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.F15 X5 M50d -15
Ex:
F11 530dA xDrive -11
E61 530xdA M-sport LCI -07
Comment
-
-
Tultiin tänään kotiin iltapäivästä. Nyt olikin vähän viileämpi päivä ajella joten meno ei ollut ihan niin pomppuista kuin tulomatkalla.
Ajossa huomattua. Mikrovärinää ratissa maantienopeuksissa kokoajan. Jarruttaessa kovemmin ratti heiluu aika paljon ja tuntuu et auto melkein puoltaa/hakee jommalle kummalle puolen. Etuvanteet olivat melkoisen jarrupölyn peitossa kun kotona katsoin parkissa. Takavanteet oikeastaan puhtaat. Joten etujarruilla tämä ilmeisesti jarruttaa enemmän? Tuntuu et auto pysähtyykin vähän huonosti ja sitten kun pysähtyy esim. risteyksessä niin jarrut jotenkin töksähtävät.
Pompotus/tärinä tuntui oikeastaan isoimmalta 70-100km/h vauhdissa. Joten liittynee tasapainotuksiin/renkaisiin. Hki-Heinola motarilla säädin vakkarin 130-140km/h vauhtiin ja Sport-modella adaptiivinen M-alusta toimi aika mukavasti. Vauhti ei tunnu ja kaarteissa auto käyttäytyy hyvin. Comfortilla meno oli liian pomppuista ja vetkulaa aika näillä renkailla ja tuossa nopeudessa. Tuossa motari vauhdissa ja nimenomaan Sport-modella oli oikeastaan aika hyvä ajella renkaidenkin puolesta. Oikeastaan tärinää eikä pompotusta suuremmin ollut. Paitsi kun piti jarruttaa, niin sitten täytyi ratista pitää ihan kiinni asti. Mutta täyskiihdytyksissä eikä nopeissakaan ohituksissakaan auto ei hae uria yhtään. Se on täysin tunteeton niille. Johtunee varmaan leveistä takarenkaista jotka pitävät auton suorassa ja kaistalla.
Eli tärinän rattiin tekee varmaan jarrut, renkaat tai etupään kuluneet reaktiotangot tai alatukivarret.
Comment
-
-
Originally posted by aae30 View PostVoipi olla. Bongasin sen kyllä 30dX ja 35iX osalistoiltakin dynamic drivenä tjsp.
Korjaus: ainakin Jenkeissä on kyllä saanut tuon Dynamic driven eli 2VP paketin myös 2VF (Adaptiivinen M-alusta) lisäksi. 2VP paketti on ollut kallis 3500-4000 usd, mutta se on tuonut aktiiviset kallistuksenvakaajat, ajotilat, yms. paljon lisää jotka vaikuttaa auton käyttäytymiseen kaarreajossa. Olisi varmasti ollut hyvä lisä aikoinaan kun autoa Saksasta kattelin mut sitä en tiedä monestako tämä olisi löytynyt koska nykyinenkään ei ollut ihan helppo löytää niillä varusteilla jotka halusin.Last edited by torso1; 09-07-2021, 08:51.
Comment
-
-
Originally posted by atcc View PostLaitoitko merkille ajon jälkeen oliko vanteet tai navat kuumat edessä? Ettei jarrut laahaisi, kun sitä pölyäkin niin reilusti. Jos jarruremontissa ei ole jarruja herkistelty melko varmasti alkaa jossain vaihessa jumimaan.
Laakkoselle sain ajan vasta 3 viikon päähän jarrujen tarkastukseen. Eli laittavat takuuseen tietysti uudet levyt ja palat jos niissä todetaan vikaa. Joutuu nyt vaan pitkään ajamaan huonojarrullisella autolla kun sielläkin kesälomat päällä. Tulee vaan nyt noita kilometrejä lomaviikkojen aikana varmaan se tuhat joka viikko lisää mittariin.
Comment
-
-
Tänään käytin autoa uudestaan pyörien tasapainotuksessa. Kuskin puolen etupyörässä oli 10g heitto. Muissa ei ollut heittoa ollenkaan. Vanteet priimasuorat. Road Forcet joka pyörässä 4-5,5kg eli todella vähäiset, menee BMW:n spekseihin hyvästi. Pyörät takaisin kiinni ja koeajolle. Ihan kuin ratissa ei enää mikrovärinää tuntuisi lyhyen koeajolenkin perusteella. Huomenna ajan enemmän niin sit tietää paremmin. Ihan kuin jarruttaessa ei enää myöskään ravistaisi mutta en sitä vielä spekuloi enempää näin lyhyen lenkin perusteella.
Rengasliikkeen omistajalla oli myös X5 mutta uudempi. Hän kertoi että aika harvoin BMW orggis levyt menisi kieroksi. Sanoi myös kyllä että tommoset 10g heitot missään tunnu. 20-25g alkaa jo tuntumaan. Tiedäppä sitten. En ole itse ammattilainen. Tiedän vain sen miltä auto tuntuu ajossa ja miltä sen pitäisi tuntua kun kaikki on kunnossa.
Ps. Alkaa jo tosissaan kypsymään tämän nykyisen äksän kanssa. Tänään huomasin et kuskin ovessa ei toimi Soft Close toiminto. Muissa ovissa kyllä toimii kun kokeilin. No, onneksi on vielä tuo BPS-takuu voimassa. Pääsevät taas Laakkosella tuotakin ihmettelemään. On tainnut kaikki maanantai-kappaleen viat sattua tähän autoon..
Comment
-
-
Jos et ole vielä vaihtanut jakovaihteistoa, etuperää, EGR:ää, maadoituspisteen ja kasan antureita, niin sulla menee vielä varsin hyvin tuo yhteiselo F15 kanssa
En tiedä millä olet ajanut ennen, mutta minulla on niin uudella X5 ja vastaavilla muun merkkisillä välillä tullut vastaan epämääräistä tärinää, jota mikään korjaamo ei löydä. Sinun vika toki kuullostaa liian systemaattiselta, mutta Suomen tiet ja 2500kg autot jotka tehty baanalle ovat varsin herkkä kombo, kun siihen yhdistää neuroottisen kuskin.
Comment
-
-
Originally posted by Eemeli View PostJos et ole vielä vaihtanut jakovaihteistoa, etuperää, EGR:ää, maadoituspisteen ja kasan antureita, niin sulla menee vielä varsin hyvin tuo yhteiselo F15 kanssa
En tiedä millä olet ajanut ennen, mutta minulla on niin uudella X5 ja vastaavilla muun merkkisillä välillä tullut vastaan epämääräistä tärinää, jota mikään korjaamo ei löydä. Sinun vika toki kuullostaa liian systemaattiselta, mutta Suomen tiet ja 2500kg autot jotka tehty baanalle ovat varsin herkkä kombo, kun siihen yhdistää neuroottisen kuskin.
Tarkoitatko uudella X5:lla G05 mallia?
Onhan sitä tullut näillä SUVeilla ajettu ennenkin. Uudella G05:lla myös. Se oli kyllä hyvä ja hiljainen lyhyehkön lenkin perusteella. Selkeä edistys F15 verrattuna. Uudella Q7 ja GLE:llä en ole ajanut. No, Audi on Audi. Ei sytytä. Mese on kyllä mielestäni ihan hyvän näköinen. Jotkut on tosin moittinut sitä että olisi äänekkäämpi kuin uusi X5. Pitäisi käydä ajamassa niin sit tietää. Mersun hybridi eli 4-kone ja sähkömoottori ei kyllä sytytä.
Comment
-
Comment