Announcement

Collapse
No announcement yet.

F15 ja outo pompotus/tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiko4tiko
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2020
    • 774
    • Lappeenranta

    #16
    Originally posted by torso1 View Post
    Jos uuteen G05:een vaihtaa niin sillä värirahalla vielä muutaman koiranluun/puslan vaihtaa.
    no ihan varmasti hyvällekin tuntipalkalle. Toki on myös näin, että kun molemmat on kunnossa, niin G05 piirun parempi matka-ajossa ja samalla jousitukseltaan selkeästi mukavampi. Pieni preemio on perusteltua
    Mini, E24, E90, G70
    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

    Comment

    • atcc
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2014
      • 373
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by torso1 View Post
      No sehän se olisi helpoin konsti mut nekin on säilössä eri rengasliikkeessä ku mistä ostin nuo kesätassut. Helpointa olisi viat tosiaan selvittää jollakin toisella setillä joka olisi todettu täysin toimivaksi kaikenlaisissa nopeuksissa. No, se taitaa helpommin sanottu kuin tehty.
      Missä päin asustelet, jos läheltä löytyisi testisetti alle?
      F15 X5 M50d -15
      Ex:
      F11 530dA xDrive -11
      E61 530xdA M-sport LCI -07

      Comment

      • torso1
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 342

        #18
        Originally posted by atcc View Post
        Missä päin asustelet, jos läheltä löytyisi testisetti alle?
        Kuopiossa.

        Comment

        • atcc
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 373
          • Joensuu

          #19
          Joo no minun renkaat on sitten vähän kaukana kokeilla
          F15 X5 M50d -15
          Ex:
          F11 530dA xDrive -11
          E61 530xdA M-sport LCI -07

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 342

            #20
            Originally posted by atcc View Post
            Joo no minun renkaat on sitten vähän kaukana kokeilla
            Niin on, jos itse asustelet Joensuun kulmilla.

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 342

              #21
              Tultiin tänään kotiin iltapäivästä. Nyt olikin vähän viileämpi päivä ajella joten meno ei ollut ihan niin pomppuista kuin tulomatkalla.

              Ajossa huomattua. Mikrovärinää ratissa maantienopeuksissa kokoajan. Jarruttaessa kovemmin ratti heiluu aika paljon ja tuntuu et auto melkein puoltaa/hakee jommalle kummalle puolen. Etuvanteet olivat melkoisen jarrupölyn peitossa kun kotona katsoin parkissa. Takavanteet oikeastaan puhtaat. Joten etujarruilla tämä ilmeisesti jarruttaa enemmän? Tuntuu et auto pysähtyykin vähän huonosti ja sitten kun pysähtyy esim. risteyksessä niin jarrut jotenkin töksähtävät.

              Pompotus/tärinä tuntui oikeastaan isoimmalta 70-100km/h vauhdissa. Joten liittynee tasapainotuksiin/renkaisiin. Hki-Heinola motarilla säädin vakkarin 130-140km/h vauhtiin ja Sport-modella adaptiivinen M-alusta toimi aika mukavasti. Vauhti ei tunnu ja kaarteissa auto käyttäytyy hyvin. Comfortilla meno oli liian pomppuista ja vetkulaa aika näillä renkailla ja tuossa nopeudessa. Tuossa motari vauhdissa ja nimenomaan Sport-modella oli oikeastaan aika hyvä ajella renkaidenkin puolesta. Oikeastaan tärinää eikä pompotusta suuremmin ollut. Paitsi kun piti jarruttaa, niin sitten täytyi ratista pitää ihan kiinni asti. Mutta täyskiihdytyksissä eikä nopeissakaan ohituksissakaan auto ei hae uria yhtään. Se on täysin tunteeton niille. Johtunee varmaan leveistä takarenkaista jotka pitävät auton suorassa ja kaistalla.

              Eli tärinän rattiin tekee varmaan jarrut, renkaat tai etupään kuluneet reaktiotangot tai alatukivarret.

              Comment

              • aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2694
                • .fi

                #22
                Originally posted by torso1 View Post
                Eli tärinän rattiin tekee varmaan jarrut, renkaat tai etupään kuluneet reaktiotangot tai alatukivarret.
                Olikos tässä muuten aktiivinen vakaaja?
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 342

                  #23
                  Originally posted by aae30 View Post
                  Olikos tässä muuten aktiivinen vakaaja?
                  Ei minun käsittääkseni. Adaptiivinen M-alusta on eli sähköiset iskarit ja ilmajouset takana. Mut mielestäni tuo active anti-roll bar on vaan oikeissa M-versioissa tai jossakin 50i/d -mallissa.

                  Comment

                  • aae30
                    BTCF Member
                    • May 2010
                    • 2694
                    • .fi

                    #24
                    Voipi olla. Bongasin sen kyllä 30dX ja 35iX osalistoiltakin dynamic drivenä tjsp.
                    Sorry I'm Not Sorry
                    E34 540iA 93 sedan
                    E34 540iA 93 sedan
                    E39 530iA 00 touring

                    Comment

                    • torso1
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 342

                      #25
                      Originally posted by aae30 View Post
                      Voipi olla. Bongasin sen kyllä 30dX ja 35iX osalistoiltakin dynamic drivenä tjsp.
                      Adaptiivinen M-alusta ja M-sport paketti on minusta karsinut sen pois.

                      Korjaus: ainakin Jenkeissä on kyllä saanut tuon Dynamic driven eli 2VP paketin myös 2VF (Adaptiivinen M-alusta) lisäksi. 2VP paketti on ollut kallis 3500-4000 usd, mutta se on tuonut aktiiviset kallistuksenvakaajat, ajotilat, yms. paljon lisää jotka vaikuttaa auton käyttäytymiseen kaarreajossa. Olisi varmasti ollut hyvä lisä aikoinaan kun autoa Saksasta kattelin mut sitä en tiedä monestako tämä olisi löytynyt koska nykyinenkään ei ollut ihan helppo löytää niillä varusteilla jotka halusin.
                      Last edited by torso1; 09-07-2021, 08:51.

                      Comment

                      • atcc
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2014
                        • 373
                        • Joensuu

                        #26
                        Laitoitko merkille ajon jälkeen oliko vanteet tai navat kuumat edessä? Ettei jarrut laahaisi, kun sitä pölyäkin niin reilusti. Jos jarruremontissa ei ole jarruja herkistelty melko varmasti alkaa jossain vaihessa jumimaan.
                        F15 X5 M50d -15
                        Ex:
                        F11 530dA xDrive -11
                        E61 530xdA M-sport LCI -07

                        Comment

                        • torso1
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 342

                          #27
                          Originally posted by atcc View Post
                          Laitoitko merkille ajon jälkeen oliko vanteet tai navat kuumat edessä? Ettei jarrut laahaisi, kun sitä pölyäkin niin reilusti. Jos jarruremontissa ei ole jarruja herkistelty melko varmasti alkaa jossain vaihessa jumimaan.
                          En hoksannut siinä kiireessä kokeilla oliko vanteet tai navat miten kuumana. Laakkosella tehtiin n. puoli vuotta sitten jarruremppa eli vaihdettiin eteen ja taakse uudet palat sekä eteen uudet levyt. Olivat herkistelleet ja rasvanneet osat silloin.

                          Laakkoselle sain ajan vasta 3 viikon päähän jarrujen tarkastukseen. Eli laittavat takuuseen tietysti uudet levyt ja palat jos niissä todetaan vikaa. Joutuu nyt vaan pitkään ajamaan huonojarrullisella autolla kun sielläkin kesälomat päällä. Tulee vaan nyt noita kilometrejä lomaviikkojen aikana varmaan se tuhat joka viikko lisää mittariin.

                          Comment

                          • torso1
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 342

                            #28
                            Tänään käytin autoa uudestaan pyörien tasapainotuksessa. Kuskin puolen etupyörässä oli 10g heitto. Muissa ei ollut heittoa ollenkaan. Vanteet priimasuorat. Road Forcet joka pyörässä 4-5,5kg eli todella vähäiset, menee BMW:n spekseihin hyvästi. Pyörät takaisin kiinni ja koeajolle. Ihan kuin ratissa ei enää mikrovärinää tuntuisi lyhyen koeajolenkin perusteella. Huomenna ajan enemmän niin sit tietää paremmin. Ihan kuin jarruttaessa ei enää myöskään ravistaisi mutta en sitä vielä spekuloi enempää näin lyhyen lenkin perusteella.

                            Rengasliikkeen omistajalla oli myös X5 mutta uudempi. Hän kertoi että aika harvoin BMW orggis levyt menisi kieroksi. Sanoi myös kyllä että tommoset 10g heitot missään tunnu. 20-25g alkaa jo tuntumaan. Tiedäppä sitten. En ole itse ammattilainen. Tiedän vain sen miltä auto tuntuu ajossa ja miltä sen pitäisi tuntua kun kaikki on kunnossa.

                            Ps. Alkaa jo tosissaan kypsymään tämän nykyisen äksän kanssa. Tänään huomasin et kuskin ovessa ei toimi Soft Close toiminto. Muissa ovissa kyllä toimii kun kokeilin. No, onneksi on vielä tuo BPS-takuu voimassa. Pääsevät taas Laakkosella tuotakin ihmettelemään. On tainnut kaikki maanantai-kappaleen viat sattua tähän autoon..

                            Comment

                            • Eemeli
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 1605
                              • pk-seutu

                              #29
                              Jos et ole vielä vaihtanut jakovaihteistoa, etuperää, EGR:ää, maadoituspisteen ja kasan antureita, niin sulla menee vielä varsin hyvin tuo yhteiselo F15 kanssa

                              En tiedä millä olet ajanut ennen, mutta minulla on niin uudella X5 ja vastaavilla muun merkkisillä välillä tullut vastaan epämääräistä tärinää, jota mikään korjaamo ei löydä. Sinun vika toki kuullostaa liian systemaattiselta, mutta Suomen tiet ja 2500kg autot jotka tehty baanalle ovat varsin herkkä kombo, kun siihen yhdistää neuroottisen kuskin.

                              Comment

                              • torso1
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 342

                                #30
                                Originally posted by Eemeli View Post
                                Jos et ole vielä vaihtanut jakovaihteistoa, etuperää, EGR:ää, maadoituspisteen ja kasan antureita, niin sulla menee vielä varsin hyvin tuo yhteiselo F15 kanssa

                                En tiedä millä olet ajanut ennen, mutta minulla on niin uudella X5 ja vastaavilla muun merkkisillä välillä tullut vastaan epämääräistä tärinää, jota mikään korjaamo ei löydä. Sinun vika toki kuullostaa liian systemaattiselta, mutta Suomen tiet ja 2500kg autot jotka tehty baanalle ovat varsin herkkä kombo, kun siihen yhdistää neuroottisen kuskin.
                                Eli lisää herkkua on tulossa kertomasi mukaan tämän F15 mallin kanssa😅 ..ja onhan nää Suomen tiet ihan berberistä..

                                Tarkoitatko uudella X5:lla G05 mallia?

                                Onhan sitä tullut näillä SUVeilla ajettu ennenkin. Uudella G05:lla myös. Se oli kyllä hyvä ja hiljainen lyhyehkön lenkin perusteella. Selkeä edistys F15 verrattuna. Uudella Q7 ja GLE:llä en ole ajanut. No, Audi on Audi. Ei sytytä. Mese on kyllä mielestäni ihan hyvän näköinen. Jotkut on tosin moittinut sitä että olisi äänekkäämpi kuin uusi X5. Pitäisi käydä ajamassa niin sit tietää. Mersun hybridi eli 4-kone ja sähkömoottori ei kyllä sytytä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎