Announcement

Collapse
No announcement yet.

X25 tutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    X25 tutisee

    Ennen kun alan enempää tutkia, kyselen, mistä aloittaa.
    Eli otsikon auto (3l, n 230 tkm)) tutisee nopeuksissa n 95 - 110, vähän vaihtelee, joskus myös n 120 nopeuksissa. Saksassa huomasin uuden tutinan n 165, mutta sillä nyt ei ole niin merkitystä.

    - tutina ei riipu moottorin kierroksista
    - tutisee hieman enemmän, kun veto päällä
    - jarrutus tai kiihdytys ei vaikuta
    - epäilin aluksi renkaita, mutta tasapainotus ei muuttanut tilannetta
    - kardaanin etukumi näyttää täysin ehjältä, keskilaakeri tukevalta
    - takavetarit liukuu kevyesti
    - takana ei ole selvästi löysää missään
    - jakolaatikkoon vaihdettu n 30tkm sitten öljyt

    Tutina on selvästi viime päivinä voimistunut, nyt sille on tehtävä jotain
    Jossakin foorumilla oli ohje miten Tool32:lla saa xdriven hetkellisesti disabloitua, en ole ohjetta enää löytänyt --> pitää irrottaa jakilaatikon piuha, vai riittääkö sulake? VTG vikamahdollisuus nyt ainakin pitää tutkia
    Miten viallinen momentinmuunnin oireilee?
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2151
    • Vantaa

    #2
    Kuulostaa samalta mitä velipojalla oli.



    Vika oli kardaanin ristinivelessä.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Kuulostaa samalta mitä velipojalla oli.



      Vika oli kardaanin ristinivelessä.
      Juu, luin tuon, mutta minulla auto ei todellakaan JYRISE mitenkään. Eikä muitakaan ääniä.
      Jenkkifolrumilla jollakin oikea etuvetari vääntynyt! Oireet suht samat kuin minulla. Sekin oli vm2011 ja 3,5l eli olisiko valmistusvirhettä. Pitää ajaa nosturilla
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2151
        • Vantaa

        #4
        Juu no jyrinää, tutina, miten sitä ny kuvaili. Semmonen värinä voimansiirrosta. Vähän sama kun epätasapainossa oleva rengas, mutta korkeampi taajuuksien.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by VilleP View Post
          Juu no jyrinää, tutina, miten sitä ny kuvaili. Semmonen värinä voimansiirrosta. Vähän sama kun epätasapainossa oleva rengas, mutta korkeampi taajuuksien.

          Juuri tuollaista mninulla. Joku kardaanikorjaamo varmaan korjaisi tuon.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2151
            • Vantaa

            #6
            Joo se varmana halvin vaihtoehto.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by VilleP View Post
              Joo se varmana halvin vaihtoehto.
              Ehkä ei kuitenkaan. Katselin hintoja, mitä jengi maksanut kardaanirempoista, ei oikein innosta. Ja, jos tosiaan tuohon ei helpolla edes uutta ristikkoa löydy. Otan riskin ja ebay & käytetty akseli saa toimia ratkaisuna.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #8
                Jatketaan harjoituksia
                Hommasin n 22 tkm ajetun kardaanin, siis kokonaisen.
                Vanhassa oli hieman väljää ristikossa, "uudessa" todella tiukka.
                Tutina väheni, joten ei ollut turha jumppa, mutta mitäs sitten?
                Nyt huomasin (ollut varman koko ajan), etä vika ei tule, kun auto on kylmä, tai siis voimansiirto. Sitten pahenee.
                Seuraavaksi varmaan pitää tarkistaa jakolaatikon öljymäärä ja laatikonkin.
                Löysin ohjeet miten Tool32.lla saa jakolaatikon pois päältä, mutta F25:n progissa ei sitä komnetoa löytynyt.. Eli liitin irti ja katsotaan onko vika sittenkin jakolaatikossa.

                EDIT: etukardaanin takimmainen ristinivel on kyllä aika löysä,korjaamon kaveri sanoi, että tuollaisia nuo tuppaa olemaan(BMW korjaamo, on irrotellut noita useampia), mutta minua arvelluttaa. Ei kai nuo nivelet löysiä saisi olla.
                Last edited by jaki; 27-08-2021, 09:27.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Jatketaan harjoituksia.
                  Etukardaanissa ei ollutkaan mitään vikaa. Uusikäytetty oli yhtä tiukka kuin autossa oleva, jakolaatikon etulaakeri ilmeisesti näissä kaikissa on hieman lonksuu.
                  Irrotin VTG:n sulakkeen = autosta takavetoinen, tutina ei muutu mitenkään.
                  Mitäs sitten?
                  Jos momentinmuunnin olisi menossa, eikö tutinan pitäisi riippua kierroksista?
                  Alkaa ideat kohta loppumaan:think
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2151
                    • Vantaa

                    #10
                    Kyseinen kampe tuntuu olevan melko herkkä renkaiden/vanteiden heitoille. Oletko toisella setillä kokeillut? Vaihtoehtoisesti tasapainotus roadforce koneella.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #11
                      Toisella setillä kokeilu ehdottomasti
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Toisella setillä kokeilu ehdottomasti
                        Joo, pakko kokeilla tätä, vaikka renkaat "pitäsi" olla tasapainossa.

                        EDIT: nyt loppui omat eväät. Vein korjaamolle, joka ehkä löysi vien (renkaita ei tasapainoitettu, koska todennäköinen vika löytyi muualta)..
                        Kunhan osa tullut (menee pari viikkoa), raportoin, tuliko kuntoon.
                        Last edited by jaki; 15-09-2021, 17:01.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #13
                          Valitettavasti: jatketaan harjoituksia:
                          Eli vaihdettiin oikea etuvetari, joka oli kyllä hieman llnksu keskikohdastaan. Kun sekään ei autanut, vaihdettiin tukilaakerikin. Siis se, joka on öljypohjassa kinini.
                          Nyt siis on tehty:
                          -takakardaani (uusi/käytetty on kyllä todella tiukka)
                          - etukardaani
                          - oikea etuvetari
                          - saman keskilaakeri
                          - takavetarit likuvat ja ei yhtään välystä
                          - perässä ei välystä
                          - etuperässäkään ei välystä
                          - vasen etuvetarikin ihan tiukka

                          Tutina siis alkaa melko tarkasti 100 km/h (nyt pudonut n 97 km/h) vauhdissa. jatkuu n 120 km/h saakka. Tämäkin on noussut hieman ylemmäs. Ylipäätään tutina on hieman voimistunut. Kiihdyttämällä tutina tule hieman voimakkaammaksi.
                          Tutina ei edelleenkään riipu kierroksista, vain vauhdista ja ei tutise, jos auto on ollut kylmä. Eli joku, kun lämpenee, alkaa tutina.
                          Jakolaatikon etulaakeri on kyllä löysä, mutta, irrotettiin etukardaani ja , jep, ei vaikutusta. Takakardaanin laakeri, siis jakolaatikossa ei tunntu yhtään löysää.
                          Jäljelle jää ainoastaan jakolaatikko. Se ei siis yhtään nyi ajossa, mutta mitään muuta en itse (eikä korjaamo) keksi.
                          Se kai sitten seuraavaksi.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • izzuL
                            Bimmer Rookie
                            • May 2016
                            • 54
                            • NURMIJÄRVI

                            #14
                            Originally posted by jaki View Post
                            Valitettavasti: jatketaan harjoituksia:
                            Eli vaihdettiin oikea etuvetari, joka oli kyllä hieman llnksu keskikohdastaan. Kun sekään ei autanut, vaihdettiin tukilaakerikin. Siis se, joka on öljypohjassa kinini.
                            Nyt siis on tehty:
                            -takakardaani (uusi/käytetty on kyllä todella tiukka)
                            - etukardaani
                            - oikea etuvetari
                            - saman keskilaakeri
                            - takavetarit likuvat ja ei yhtään välystä
                            - perässä ei välystä
                            - etuperässäkään ei välystä
                            - vasen etuvetarikin ihan tiukka

                            Tutina siis alkaa melko tarkasti 100 km/h (nyt pudonut n 97 km/h) vauhdissa. jatkuu n 120 km/h saakka. Tämäkin on noussut hieman ylemmäs. Ylipäätään tutina on hieman voimistunut. Kiihdyttämällä tutina tule hieman voimakkaammaksi.
                            Tutina ei edelleenkään riipu kierroksista, vain vauhdista ja ei tutise, jos auto on ollut kylmä. Eli joku, kun lämpenee, alkaa tutina.
                            Jakolaatikon etulaakeri on kyllä löysä, mutta, irrotettiin etukardaani ja , jep, ei vaikutusta. Takakardaanin laakeri, siis jakolaatikossa ei tunntu yhtään löysää.
                            Jäljelle jää ainoastaan jakolaatikko. Se ei siis yhtään nyi ajossa, mutta mitään muuta en itse (eikä korjaamo) keksi.
                            Se kai sitten seuraavaksi.
                            Mulla oli edellisessä e61 tutinaa myös joka alkoi pikkuhiljaa. Sitä oli vaikea paikantaa mistä suunnasta tuli edestä vai takaa. Napattiin jakolaatikon sulake irti ja ajeltiin takavetona, kaikki jyrinät ja tutinat oli poissa.
                            Syyksi sitten paljastui toinen etuvetari joka varmaan otti kipeetä kun sen kulmat muttuivat kun autoa madallettiin -15mm
                            Pelkäsin jakolaatikkoa mutta joku bemari korjaaja sanoi että jos jakolaatikko on rikki se rutisee ja pitää ääntä jos ajaa hiljaa pientä ympyrää parkkiksella.

                            Nykyisessä e70 autossa alkoi myös tutina joka oli vain tietyssä vaihdissa. Siihen nopeasti diagnosoitiin kardaanin ristikko joka kuului takaisinkutsun piiriin ja tuli sitäkautta kuntoon
                            X5 F15 40e - 17
                            Ex: E70 40d -12
                            Ex: E61 530xd -08

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2978
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by izzuL View Post
                              Mulla oli edellisessä e61 tutinaa myös joka alkoi pikkuhiljaa. Sitä oli vaikea paikantaa mistä suunnasta tuli edestä vai takaa. Napattiin jakolaatikon sulake irti ja ajeltiin takavetona, kaikki jyrinät ja tutinat oli poissa.
                              Syyksi sitten paljastui toinen etuvetari joka varmaan otti kipeetä kun sen kulmat muttuivat kun autoa madallettiin -15mm
                              Pelkäsin jakolaatikkoa mutta joku bemari korjaaja sanoi että jos jakolaatikko on rikki se rutisee ja pitää ääntä jos ajaa hiljaa pientä ympyrää parkkiksella.

                              Nykyisessä e70 autossa alkoi myös tutina joka oli vain tietyssä vaihdissa. Siihen nopeasti diagnosoitiin kardaanin ristikko joka kuului takaisinkutsun piiriin ja tuli sitäkautta kuntoon
                              Niinpä, jos luit oman selostukseni niin nuo kaikki on jo poissuljettu. Siksi tämä alkaa pikku hiljaa jurppimaan oikein kunnolla.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎