Jo kolmanne kerran edestä vasen vetoakselin uloin nivel poikki! Mistä voi johtua. Alkuperäinen vetari kun meni poikki oli syy siinä kun koneen kumityynyt olivat poikki, mutta ne on uusittu ja silti meni poikki uudelleen. Vähän kun pääse sutaseen asfaltilla menee poikki. Ovatko tarvikevetarit niin heikkoa tekoa vai missä vika ja miksi menee aina kuskin puoleinen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
X3 vetoakselit ei kestä
Collapse
X
-
Vian on minusta oltava heikkolaatuisessa osassa.
Lähtökohtaisesti bmw nelivetosysteemi ei edes pysty siirtämään ihan valtavaa vääntöä etupyörille.
Vaikea kuvitella miten moottorin kumityynyt asiaan ratkaisevasti voisivat vaikuttaa.
Mutta joskus voimansiirrossa voi esiintyä epänormaaleja vääntöpiikkejä jonkun vian takia.
Mm. Olen nähnyt auton jossa meni billet vetareita useita poikki ja valmistajakin oli aivan ymmällään, en tiedä saatiinko ongelmaa koskaa ratkeamaan.
Sellanen ihan villi ajatus tuli mieleen että jos etu- tai takaperä olis joskus vaihdettu ja se olisi väärällä välityksellä, se voisi jossain olosuhteissa kuormittaa osia aika rajustiLast edited by Urpo_rotta; 03-05-2023, 07:33.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Luistaako jakolaatikko esim. kiihdyttäessä ? Siitä voisi tulla eriäviä vääntöpiikkejä. Toki silti tuntuu, että aika omituinen jos katkoo akseleita. Toki tarvikeakseli voi olla jotain meltorautaa ja ei sen takia kestä. Tuntuisi, että jos etu- tai takaperä olisi väärällä välityksellä niin auto ajettavuus muutenkin olisi aika huono.
Tuossa aloitusviestissä lukee, että nivel tai akseli hajoaa. Särkyykö se aina samasta kohdasta ? Jos särkyy niin särkyykö se aina samassa tilanteessa esim. ratti täysin linkussa johonkin suuntaan käännettynä ?BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Kun koneen kummatkin kumityynyt olivat poikki, oli koko kone siirtynyt 5cm oikealle, luulin että sehän oli syy miksi vasen vetari menee poikki, mutta ei, silti menee saman puolen poikki. Menee poikki aina sisimmäisestä nivelestä ja siis koko nivel tulee pihalle laakereineen. Jotain outoa jakolaatikossa on, saattaa tulla nypytystä kun vedättää raskaammin. Ekan kerran alkuperäinen nivel meni poikki kun auto oli lainassa ja ilmeisesti annettu kenkää asfalttimutkassa. Vaihdoin sitten vaan uuden vetarin ja menoksi. Kuukauden kuluttua meni vetari uudestaan kun oli 1500kg kärry perässä ja pääsi hiukan sutaseen lähtiessä asfaltilla. Toisen vetarin vaihdon yhteydessä huomasin että koneen kumityynyt revennyt irti ja vaihdoin ne samalla. Nyt vetari kestikin koko talven mutta kesärenkaiden vaihdon jälkeen auto oli lainassa ja meni vetari asfaltti mutkassa, tarina ei kerro kuinka paljon oli annettu kenkää, mutta.. siis pitäisihän näiden kestää?Last edited by Marko328; 08-05-2023, 08:40.
Comment
-
-
Itse käyttäisin tarvikkeista vain GKN/Löbro/Spidan (nekin on kunnostettuja mutta useimmiten toimineet ihan ok), jotka on siinä noin kahdensadan hintaluokassa.
Onhan vetarin pituus varmasti oikea tarvikkeessa, ettei joustoliike revi vetaria rikki? Onhan etujousituksessa myös esimerkiksi pohjaanlyöntikumit ok eli joustoliike normaali, jos on muuten normaalikorkeudessa auto? Toki useimmiten liian pitkä sisään/ulosjousto taitaisi ennemmin lupsauttaa sisäpään ulos eikä rikkoa ulkopään niveltä (Nyt täytyy todeta, etten muista, miten tuo geometria ja vetoakselin pituuden muutos menee sisään- ja ulosjoustossa.).
Jos noissa ei ole mitään erikoista, niin voisihan jakolaatikko päästää vetoa jotenkin nykivästi tai ihan poikkeuksellisia määriä (enemmän kuin pitäisi), mutta sen luulisi tuntevan kyllä muutenkin ajossa tai antavan jotain herjaa jakolaatikolta. Tai sitten etuvetopyörästössä jotain jumittaa valillä (sehän on tavallinen avoin tasauspyörästö, niin sen pitäisi sallia pyörintänopeuden erot), mutta sen luulisi sitten ääntävän?
Sinänsähän nuo etuvetoakselit eivät ole mitenkään kovin järeää tekoa, kun niitä ei ole tarkoitettu välittämään isoja voimia pitkiä aikoja muttei sieltä millään pitkiä aikoja voimaa menekään, jos jakovaihteisto toimii normaalisti. Ajotavasta sitten tiedä, jos useinkin sutii etupää asfaltilla.
Itse epäilisin oikeasti huonoa osaa (ja/tai väärää/väärän mittaista osaa). Normaalistihan näissä E-sarjalaisissa vetarit kestää varsin hyvin. X3:ssa on ihan oma vetarinsa (ei siis sama kuin missään muussa mallissa), mutta todennäköisesti sisäpää ja ulkopää on ihan samanlaisia kuin muissa eli ero on akselin pituudessa (eli teoriassa voisi mennä vääräkin vetari paikalleen?).
ELast edited by ErkkiE; 03-05-2023, 13:49.
Comment
-
-
Jos kaarrat jyrkästi vasemmalle tai oikealle, niin "potkiiko" ja jyriseekö voimansiirto vastaan? Jos näin tekee, niin jakolaatikossa ongelmaa. Muistelen että ainakin jenkkilän foorumeilla kyseisessä mallissa oli moisia ongelmia aikoinaan. Ei sinne normaalisti vedättämällä semmoisia voimia saada että hajoaa. Jos molemmat akselit pyörii samaa tahtia kaarteessa, niin posauttaa heikoimman kohdan, eli murroksen paskaksi. Ne kumityynyt on voineet repeytyä kun tuo vetari yrittää vääntäytyä mahdottomaan asentoon, ja vääntää moottoria pois paikoiltaan, tämäkin nähty. Voi rikkoa muutakin.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
X3:n etuperä on kiinni öljypohjassa muistaakseni ja ei kyllä sitten voi olla löysästi kiinni.
Itsellä oli pitkään 2.0d koneella tuommoinen X3. Se jakolaatikko alkaa huonoilla öljyillä jotenkin tahmata ja jyrkissä mutkissa voi hieman nykästellä tai sitten kovemmin kiihdyttäessä jos nykii niin silloin se meinaa välillä luistaa se levypakka siellä jakolaatikossa. Voi korjaantua öljyjä vaihtelemalla, mutta ainakin itsellä alkoi tuolla +350tkm kohdilla olla sellainen, että jo pari kiihdytystä kaasu pohjassa sai sen laatikon tökkimään. Ongelma hävisi jos vaihtoi uudet öljyt ja nollasi adaptiot. Oma päätelmä oli, että alkoi kitkalevyt olla aika loppusuoralla. En silti oikein usko, että jakolaatikko särkisi etuvetarin. Käytännössä pitäisi jakolaatikko ja etuperä olla yhtä puuta, jotta momenttia ohjautuisi sinne sisäkaarteen pyörälle eteen paljon.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Sisimmäinen nivel, siitä menee poikki. Viimeksi kun vaihdoin jakolaatikon öljyt en nollannut adaptiota. Itsellä obd laite iCarsoft, onnistuuko tällä ? Pitänee ainakin vaihtaa uudelleen jakolaatikon öljyt+nollaus ja sitten hommaan laadukkaan tehdaskunnostetun vetarin. Mitä muuta kannattaa tarkastaa samalla ? Autolla kun ajaa ympyrää niin ei potki, mutta kovemmassa kiihdytyksessä välillä tekee nykäyksiä, aika teräviäkin. Vetarin pituus ollut oikea, automaattilaatikkoon oikea pituus 601mmLast edited by Marko328; 08-05-2023, 08:39.
Comment
-
Comment