Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 vetoakselit ei kestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3945
    • Finnland

    #16
    Ja tosiaan varmista että noissa perissä on sama välityssuhde. Minua tosin vähän hämää että tuolta antautuu, eikä etukardaanin ristikosta esim. Onko raidetangon päätä säädetty varmasti samaan mittaan, eli ratti ns. keskellä?
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Marko328
      Newbiemmer
      • Nov 2015
      • 15
      • Suomi

      #17
      Kirjoitin aiemmin väärin, siis sisimmäisestä nivelestä menee aina poikki läheltä laatikkoa. Tälläkin vetkellä vetari irtipoikki, nivel roikkuu alhaalla.
      Last edited by Marko328; 08-05-2023, 08:41.

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2284
        • Vantaa

        #18
        Onko heittää kuvaa? Meneeko itse vetari poikki vai se tripod nivel paskaksi? Vai pullahtaako se nivel sieltä ulos väkivalloin? Jos nivel on kovin lähellä pudota pesästään, niin se irrotessaan paskoo nivelen. Eli voisiko koneen kohdistus olla pielessä sentin pari? Eräässä liian matalassa F11:ssa kyseinen nivel pullahti pois pesästään rikkoen tripodin. Itse tripodi oli liian lähellä reunaa madalluksen takia, ja löysät moottorin kumit aiheuttivat ongelman. Renkaat sopivassa kulmassa ja voimaa antamlla pääsi vahinko aina tapahtumaan.
        Last edited by VilleP; 08-05-2023, 10:45.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3945
          • Finnland

          #19
          Onkohan nuo koneen korvakkeet ja tyynyt varmasti oikeat? Tuossa https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=22_0102 Todennäköisesti joku kulma tuolla tekee toiminnan epätoimivaksi. Eihän tuossa oo apurunkoja "nostettu" tms?
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            #20
            Originally posted by Marko328 View Post
            E83 2004, 3.0DA ei ole alustasarjaa, 19" vanteilla
            hmmm 19" vanteet?? Mikä rengastus TARKALLEN ottaen??
            sillä Xdrive tarkka etu/takarengas kehäpituuden suhteen.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • Marko328
              Newbiemmer
              • Nov 2015
              • 15
              • Suomi

              #21
              Koneen kumityynyt/korvakkeet ovat oikeat, nehän ovat erilaiset keskenään ja eivät sovi ristiin. Apurungossa ei muutoksia. Ratti on keskellä ja ajolleen tosi hyvä ja menee suoraan kun ratista päästää irti. Pitäneen katsoa rengastus en muista ulkoa, mutta kaikki kumit ovat samanlaisia.
              Attached Files

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #22
                Tuohan on vain tullut ulos tuolta maljasta. Ongelma on siis ilmeisesti se, että verari on lyhyt, tai kone liian kaukana pyörästä tai pyörä koneesta
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 625
                  • Espoon haja-asutus

                  #23
                  Niin eihän se ole ulompi nivel katki, kuten threadin alussa sanottiin, vaan vetarin sisäpää on lupsahtanut ulos. Urpo_rottan kommenttien lisäksi edelleen voisi olla se mahdollisuus, että joustaa liikaa sisään. Onko pohjaanlyöntikumi kunnossa?

                  E

                  Comment

                  • Marko328
                    Newbiemmer
                    • Nov 2015
                    • 15
                    • Suomi

                    #24
                    Rengaskoko on 235/55 R19 edessä ja takana samanlaiset

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2284
                      • Vantaa

                      #25
                      Tilaa uusi akseli, mittaa se että täsmää orkkiksen tietojen kanssa. Laita paikoilleen ja tunnustele kumin läpi onko sisemmän nivelen laakerit lähellä reunaa, jos on niin onko toisella puolella huomattavasti syvemmällä, jos on niin kone ei istu keskellä tms.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 625
                        • Espoon haja-asutus

                        #26
                        Miksi puhun siitä joustosta (jouston pituudesta ja pohjaanlyöntikumista) on se, että joissain xdrive malleissa on ollut ongelmia, jos auto on ollut kovin paljon madallettu (nivelien kesto, sisäpään hyppääminen ulos). Eli jos se joustaa liian syvälle, niin silloin geometria voi olla sellainen, että akselin pituus ei riitä. Rengaskoko ei nyt tässä asiassa varmaankaan ole ongelman aiheuttaja.

                        E

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2284
                          • Vantaa

                          #27
                          Jousto tuskin tässä onglemana. Kyseessä x3 joka ei ole madallettu, eli vetari on alaspäin. Toki ulosjoustossa skenaario mahdollinen. Ja jos paikaltaan lähdettäessä ja samalla kaartaen tuo tapahtuu, niin tuskin sisäänjoustoa kumiin asti on mahdollista saada.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3945
                            • Finnland

                            #28
                            Onkohan sulla väärä vetoakseli paikallaan, en oikein muuta selitystä keksi nyt kun tätä hommaa katselee. Pitäisi olla tällainen: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0719

                            Jos tarvike, niin ettei sitten olisi vaikkapa tätä vastaava lipsahtanut vahingossa sinne? https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0719
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #29
                              Entä jos sen alkuperäisen vetarin vaan korjaa uudella tripod:lla ja suojakumilla? Alkuperäisen mitaksi ilmoitettu 628 mm ja vastaavalla osanumerolla tarvikkeiden ilmoitettu mitta näyttää olevan 598-603 mm.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • ErkkiE
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 625
                                • Espoon haja-asutus

                                #30
                                Nuo ilmoitetut pituudet on aina vähän mitä sattuu, kun se sisäpää liukuu siinä maljassa senttikaupalla. Varmin on verrata alkuperäistä ja tarviketta vierekkäin ennen asennusta, että varmasti on samoilla mitoilla, kun noita akseleita on eri malleissa hiukan eri pituuksilla vaikka kuinka monta (ja niissä ero lähinnä on siinä akseliosan pituudessa, sisäpää ja ulkopää menee kyllä paikalleen --> on varmasti mahdollista laittaa väärä akseli paikalleen, kun se sisäpää liukuu siellä maljassa --> se vaan sitten sieltä tulee jossain sopivassa tilanteessa ulos).

                                Mutta kun kaikki muu kerran on kunnossa ja alkuperäistä (vastaavaa) jne., niin ei siinä sitten paljon muuta jää jäljelle kuin se vetoakseli itse.

                                E
                                Last edited by ErkkiE; 11-05-2023, 08:39.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎