Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 (X5) todella mystinen lämpeämättömyysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Rahu View Post
    En ole tuota vielä miettinyt, kunhan testaatte ensin seuraukset ilman viskoa/flektiä niin mietitään lisää. Miten anturi on todettu ehjäksi ja lämpölukemat oikeiksi?
    Lämpömittarilla mitattu yläletkusta (johon tulee painetta) lämpötila, ja vastaa salavalikon lukemia.

    Tuntuu tosi omituiselta, että visko olisi syypää, koska tyhjäkäynnillä, sen jälkeen kun auto polettu "kuumaksi" niin viskon saa pehmeällä putkenpäällä stopattua = ei tarraa. Eihän se ole sillon lukittunut, eikä mitenkään voi viilentää konetta niin paljoa.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #17
      Originally posted by Rahu View Post
      Miten anturi on todettu ehjäksi ja lämpölukemat oikeiksi?
      Jos alavesiletku viileä...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #18
        Tästä vähän lisätietoa.

        Semmosen testin teki auton omistaja, että piti viskon semmosella letkunpätkällä paikoillaan, ja auto lämpeni heti .

        Eli visko toimii autossa todella omituisesti. Se pyörii heti kylmässäkin koneessa, mutta sen saa todella helposti stopattua, eli ei tarraa "yhdeksi puuksi" edes lämpimänä. Kun viskon pitää paikallaan, auton lämmöt nousi 98 asteeseen, ja sitten testi lopetettiin.

        Pari lisäkyssäriä (näyttää siis, että ainakin visko on paskana tuosta):

        - Miten viskon vaikutus kylmään koneeseen voi olla nuin iso, kun eihän vesi kylmässä koneessa edes kierrä jäähdyttimen kautta? Jäähdyttääkö se viima kuitenkin konetta niin tehokkaasti?

        - Kun salavalikon lämmöt näytti 98 astetta, oli neula aivan keskellä. Tuntuis, että se saattais olla keskikohdan yläpuolella jo noilla lämmöillä. Mutta ilmeisesti on niin, että tuon neulan asteikko käyntilämmön yläpuolella ei ole oikein lineaarinen, ja pysyttelee keskellä ennenkuin lämmöt nousee tosi ylös. Kiehumispiste lienee joitakin asteita 100:sen yläpuolella tuossa paineessa.

        - Sähköflekti ei pyörinyt vaikka asteita 98. Onkohan kolarikorjauksessa käytetty vääräntyyppistä flektiä (noita kun on kahta mallia, ja niissä on eri ohjaus). Vai onkohan starttilämpötila vielä ylempänä?

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #19
          Originally posted by teropa View Post
          Semmosen testin teki auton omistaja, että piti viskon semmosella letkunpätkällä paikoillaan, ja auto lämpeni heti .


          Originally posted by teropa View Post
          - Miten viskon vaikutus kylmään koneeseen voi olla nuin iso, kun eihän vesi kylmässä koneessa edes kierrä jäähdyttimen kautta? Jäähdyttääkö se viima kuitenkin konetta niin tehokkaasti?
          Näinhän sen täytyy olla.

          Originally posted by teropa View Post
          - Kun salavalikon lämmöt näytti 98 astetta, oli neula aivan keskellä. Tuntuis, että se saattais olla keskikohdan yläpuolella jo noilla lämmöillä. Mutta ilmeisesti on niin, että tuon neulan asteikko käyntilämmön yläpuolella ei ole oikein lineaarinen, ja pysyttelee keskellä ennenkuin lämmöt nousee tosi ylös. Kiehumispiste lienee joitakin asteita 100:sen yläpuolella tuossa paineessa.
          Viisari on keskikohdassa noin 80-115 asteessa, kiehumispiste on suurinpiirtein 120+ asteessa.


          Nyt olette jo kuitenkin voiton puolella kun vika on jo paikallistettu joten ei muuta kun korjaamaan niin ette palellu siihen X5:een
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by teropa View Post
            Tästä vähän lisätietoa.

            Semmosen testin teki auton omistaja, että piti viskon semmosella letkunpätkällä paikoillaan, ja auto lämpeni heti .

            Eli visko toimii autossa todella omituisesti. Se pyörii heti kylmässäkin koneessa, mutta sen saa todella helposti stopattua, eli ei tarraa "yhdeksi puuksi" edes lämpimänä. Kun viskon pitää paikallaan, auton lämmöt nousi 98 asteeseen, ja sitten testi lopetettiin.

            Pari lisäkyssäriä (näyttää siis, että ainakin visko on paskana tuosta):

            - Miten viskon vaikutus kylmään koneeseen voi olla nuin iso, kun eihän vesi kylmässä koneessa edes kierrä jäähdyttimen kautta? Jäähdyttääkö se viima kuitenkin konetta niin tehokkaasti?

            - Kun salavalikon lämmöt näytti 98 astetta, oli neula aivan keskellä. Tuntuis, että se saattais olla keskikohdan yläpuolella jo noilla lämmöillä. Mutta ilmeisesti on niin, että tuon neulan asteikko käyntilämmön yläpuolella ei ole oikein lineaarinen, ja pysyttelee keskellä ennenkuin lämmöt nousee tosi ylös. Kiehumispiste lienee joitakin asteita 100:sen yläpuolella tuossa paineessa.

            - Sähköflekti ei pyörinyt vaikka asteita 98. Onkohan kolarikorjauksessa käytetty vääräntyyppistä flektiä (noita kun on kahta mallia, ja niissä on eri ohjaus). Vai onkohan starttilämpötila vielä ylempänä?

            Tero
            Meikälle ei nyt oikein säteile..Jos hommaat uuden flektin, niin sekin EI saisi pyöriä siis ollenkaan, jotta lämmöt nousisi?? Ymmärtääkseni se pyörii nyt ihan vapaasti, eikä humise volvomaisesti koko ajan?

            Sähköflekti vissiin vain ilmastoinnin piiriin kuuluva, vai onko näissä se naitettu joteski moottorin lämpö piiriin?
            Omituinen "vika"?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Veikkaisin kyllä että se vesi kiertää syylarin kautta koko ajan, hiukan hurjalta tuntuu jos tuo olematon viima pystyisi pitämään koneen viileänä kun pinta-alakin on melko pieni. Vielä jos lämmöt revityksen jälkeen heti laskee, ei pelkkä koneen pinta pysty millään haihduttamaan sitä lämpömäärää :think

              Mites sisälämppäri, vieläkö noissa on raitisilmaläpät että vesiventtiili voisi olla jumissa auki ja silti tulla normilämpöistä ilmaa sisälle?
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Shadow-line
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 245
                • Pirkanmaa

                #22
                [QUOTE=Cell;1357441]Veikkaisin kyllä että se vesi kiertää syylarin kautta koko ajan, hiukan hurjalta tuntuu jos tuo olematon viima pystyisi pitämään koneen viileänä kun pinta-alakin on melko pieni. Vielä jos lämmöt revityksen jälkeen heti laskee, ei pelkkä koneen pinta pysty millään haihduttamaan sitä lämpömäärää :think

                Tuota epäilisin minäkin. Onko mahdollista asentaa termari väärinpäin/tai väärin, jolloin kierto olisi ainakin osittain jatkuvaa?

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #23
                  Shadowline,

                  Sähköflekti on ilmastoinnin flekti mutta se on myös koneen viilennyksen apuflekti, joka usein esim auton sammutuksen jälkeen huutaa kun lämmöt hetken nousee.

                  En ihan ymmärtänyt tuota muuta, mitä sanoit. Viskoflekti siis pyörii toimiessaan silloin kun kone lämpenee, kylmänä ei. Ihmettelin vaan sitä, miksei sähköflekti pärähtänyt käyntiin kun lämmöt oli kummiskin liki 100C.

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by teropa View Post
                    Shadowline,

                    Sähköflekti on ilmastoinnin flekti mutta se on myös koneen viilennyksen apuflekti, joka usein esim auton sammutuksen jälkeen huutaa kun lämmöt hetken nousee.

                    En ihan ymmärtänyt tuota muuta, mitä sanoit. Viskoflekti siis pyörii toimiessaan silloin kun kone lämpenee, kylmänä ei. Ihmettelin vaan sitä, miksei sähköflekti pärähtänyt käyntiin kun lämmöt oli kummiskin liki 100C.

                    Tero
                    Ok, sähköflektin käynnistyslämpötila voi olla reilusti yli 100 astetta, ennenkuin tieto lähtee?

                    Viskosta: Tarkoitin sitä, että viskohan pyörii vapaasti silloin kun se ei "kytkeydy" päälle, eli kylmänä vapaasti. Ja nyt tämä vapaasti pyöriminen "estetty",jolloin lämmöt nousi heti. Jos nyt ostat uuden flektin, pyöriihän sekin vapaasti, jolloin alkuperäinen tilanne pysyy tältä osin ennallaan.
                    Menee jo itekkin sekasi..

                    Comment

                    • Tompa 79
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 17

                      #25
                      Kyllä se visko pyörii aina vähän vaikka olis pakkasta!!!

                      Comment

                      • Luntti
                        2Wheel Driver
                        • Jul 2003
                        • 5021
                        • Yka

                        #26
                        Originally posted by teropa View Post
                        Tästä vähän lisätietoa.

                        Semmosen testin teki auton omistaja, että piti viskon semmosella letkunpätkällä paikoillaan, ja auto lämpeni heti .

                        Eli visko toimii autossa todella omituisesti. Se pyörii heti kylmässäkin koneessa, mutta sen saa todella helposti stopattua, eli ei tarraa "yhdeksi puuksi" edes lämpimänä. Kun viskon pitää paikallaan, auton lämmöt nousi 98 asteeseen, ja sitten testi lopetettiin.

                        Pari lisäkyssäriä (näyttää siis, että ainakin visko on paskana tuosta):

                        - Miten viskon vaikutus kylmään koneeseen voi olla nuin iso, kun eihän vesi kylmässä koneessa edes kierrä jäähdyttimen kautta? Jäähdyttääkö se viima kuitenkin konetta niin tehokkaasti?

                        - Kun salavalikon lämmöt näytti 98 astetta, oli neula aivan keskellä. Tuntuis, että se saattais olla keskikohdan yläpuolella jo noilla lämmöillä. Mutta ilmeisesti on niin, että tuon neulan asteikko käyntilämmön yläpuolella ei ole oikein lineaarinen, ja pysyttelee keskellä ennenkuin lämmöt nousee tosi ylös. Kiehumispiste lienee joitakin asteita 100:sen yläpuolella tuossa paineessa.

                        - Sähköflekti ei pyörinyt vaikka asteita 98. Onkohan kolarikorjauksessa käytetty vääräntyyppistä flektiä (noita kun on kahta mallia, ja niissä on eri ohjaus). Vai onkohan starttilämpötila vielä ylempänä?

                        Tero
                        Normilämpö salavalikon kautta on tosiaan yli 100 astetta. Jotain 107astetta.
                        Viisari pysyy keskellä vaikka salavalikon kautta lämmöt näyttää 75-110 astetta.
                        Sainko nyt papukaija merkin kun ekana ehdotin viskoa?

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #27
                          Näkemättä (ja koskematta) hankalaa tehdä suoria johtopäätöksiä mutta tähän asti lukemani perusteella voisin väittää:

                          1.Vika ei ole ainakaan viskossa.
                          2.Vesi pääsee kylmänäkin kiertämään syylärin läpi syystä taikka toisesta.
                          3.M57N koneessa kuuluu alunperin olla EGR termostaatti. Jos EGR-putki on sellainen pelkkä putki pakosarjalta EGR:lle, on se peräisin pre-2001:sta M57:sta.
                          4.Jos EGR-pakokaasukierto on ilman jäähdytintä, mihin jäähdytysvesi on johdettu vai onko kumpikin yhde tulpattu (toinen alavesiletkussa lähellä termaria ja toinen imusarjan luona)?
                          ---

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Näkemättä (ja koskematta) hankalaa tehdä suoria johtopäätöksiä mutta tähän asti lukemani perusteella voisin väittää:

                            1.Vika ei ole ainakaan viskossa.
                            2.Vesi pääsee kylmänäkin kiertämään syylärin läpi syystä taikka toisesta.
                            3.M57N koneessa kuuluu alunperin olla EGR termostaatti. Jos EGR-putki on sellainen pelkkä putki pakosarjalta EGR:lle, on se peräisin pre-2001:sta M57:sta.
                            4.Jos EGR-pakokaasukierto on ilman jäähdytintä, mihin jäähdytysvesi on johdettu vai onko kumpikin yhde tulpattu (toinen alavesiletkussa lähellä termaria ja toinen imusarjan luona)?
                            Moro,

                            Mielenkiintoisia kommentteja .

                            1. Eli jos viskon pysäyttää käsin, ja lämmöt nousee normaaliksi kylmällä koneella, niin siitä huolimatta olet sitä mieltä, että viskossa ei ole vika?

                            2. Alavesiletku pysyy viileänä. Jos vesi pääsisi kiertämään syylärin läpi, niin ylhäältä tuleva lämmin vesi kaiketi lämmittäisi myös alavesiletkun?

                            3. Clavurionin kanssa asiaa tutkittiin, ja ainakin RealOEM:n näyttämien mukaan M57N koneessa (kyseisen auton runkonumerolla katsottuna) on ollut kumpaakin ratkaisua käytössä. Käsittääkseni RealOEM näyttää silloin, että "no parts match your vehicle", mikäli jokin kuva ei tosiaan koske autoa.

                            4. Tähän en osaa nyt vastata muuten kuin, että mitään tulppauksen merkkejä siellä ei näkynyt olevan.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              #29
                              Joo etk näyttää tähän ko. autoon et jos on varuste 167 euro4 niin silloin on egr termostaatti muuten ei ja tässä autossa ei ole varustetta 167.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by sirkus View Post
                                Joo etk näyttää tähän ko. autoon et jos on varuste 167 euro4 niin silloin on egr termostaatti muuten ei ja tässä autossa ei ole varustetta 167.
                                Varuste 167?

                                ETK:stako tuon näkee?

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎