X5 f15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • auvsom555
    Newbiemmer
    • Oct 2018
    • 6
    • Kerava

    #1

    X5 f15

    Hei,

    kellään kokemusta F15 plugin-hybridin ilmastoinnista ja sen toimimattomuudesta? Kävin ilmastointihuollossa ja järjestelmä täysin tyhjä kylmäaineesta. Sen verran tiivis oli kuitenkin että antoi laittaa uudet mehut sisälle, mutta eipä nuo näköjään pysyny kahtakaan viikkoa... Ideaa miten mistä vuotoa voisi itse hakea?

    aVe
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3864
    • Nokia

    #2
    Akulle menevät putket/liitokset vuotaa ainakin G30:ssä monesti.
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M60 Fire red metallic '25
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 54*BMW

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 810
      • Uusimaa

      #3
      Jos siellä on väriainetta laitettu niin katselet missä näkyy vihreää tms. Kaikki liitokset syyniin.

      Comment

      • auvsom555
        Newbiemmer
        • Oct 2018
        • 6
        • Kerava

        #4
        Kiitos Tomi T ja Rattiukko! Löysin vuodon ja juurikin sieltä akulle nouseva liitos, takapyörän etupuolelta. Aika paljon sai purkaa ja ihmetellä tekniikkaa
        Ihmettelen kyllä hiukan sitä, miksi siellä näkyy ihan vihreää nestettä liitoksen ympärillä. Ilmeisesti joku joskus väriainetta laittanu, sillä ei kai kylmäaine itsessään näy millään tavalla (R134).

        Voiko tuota liitosta itse korjata? Onko siellä joku tiiviste minkä vaihtamalla vois pitääkin?

        aVe

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 810
          • Uusimaa

          #5
          Laittavatko jo tehtaalla sinne väriainetta vai täytön yhteydessä, en tiedä. Ilmeisesti ainakin täytön yhteydessä laitetaan väriä. Hyvä niin.

          Comment

          • auvsom555
            Newbiemmer
            • Oct 2018
            • 6
            • Kerava

            #6
            Onko forumilla tiedossa, että näiden F15:n koneet paukkuisi normaalia useammin? Itsellä ei ainakaan ollut tiedossa vielä eilen, kunnes menin K...i -nimiseen autokauppaan. Myyjä väitti että heille tulleista F15:sta hybrideistä 7/10 on jouduttu vaihtaa kone! Pikkasen kuulostaa bullshitiltä... Oli kyllä erikoinen vierailu muutenkin ko. mestassa, ei toista kertaa.

            Voihan olla että jokunen on poksahtanutkin kun ei käytetä sitä polttomoottoria tarpeeksi. Tässä 40e-mallissa on niin pieni akusto, että polttomoottori pyörii väkisinkin hyvin usein.

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2496
              • Vantaa

              #7
              Ei nyt varmaan 7/10 koneista poksahda, mutta onhan tuo N20 hieman huonossa maineessa ainakin jakopäänsä osalta.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5233
                • Paimio

                #8
                Originally posted by auvsom555 View Post
                Onko forumilla tiedossa, että näiden F15:n koneet paukkuisi normaalia useammin? Itsellä ei ainakaan ollut tiedossa vielä eilen, kunnes menin K...i -nimiseen autokauppaan. Myyjä väitti että heille tulleista F15:sta hybrideistä 7/10 on jouduttu vaihtaa kone! Pikkasen kuulostaa bullshitiltä... Oli kyllä erikoinen vierailu muutenkin ko. mestassa, ei toista kertaa.

                Voihan olla että jokunen on poksahtanutkin kun ei käytetä sitä polttomoottoria tarpeeksi. Tässä 40e-mallissa on niin pieni akusto, että polttomoottori pyörii väkisinkin hyvin usein.
                Ei N20 moottorin ongelmat hybridistä johdu. On vaan aikas lailla susi kone kaiken kaikkiaan. Ei nyt ehkä ihan 70% kaikista laukeile mutta kyllä moniongelmallinen moottori on. Ehkäpä hieman suuremmalla prosentilla isommista autoista näitä menee kuin ykkössarjalaisista...?

                Hieman varmaan lisävarmuutta saanee jos öljynvaihtovälit lyhentää reippaasti...mutta jos jo on ensimmäiset vuodet long life väleilä ajettu niin tuskin silläkään ennään sitten suurempia merkityksiä on.

                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • auvsom555
                  Newbiemmer
                  • Oct 2018
                  • 6
                  • Kerava

                  #9
                  Moi,

                  palaan vielä tähän N20-moottoriin ja sen onkelmiin. Onko tiedossa muita ongelmia kuin tuo jakopää? Puskaradiossa helposti yksikin vika kääntyy muotoon "koko motti paska".

                  Tuosta jakopäästä löysin ainakin sen verran tietoa, että vanhemmissa mallissa ongelmia ketjunkiristäjän kanssa, heikko jousi. Tuohon on sittemmin päivitetty uusi ja vahvempi jousi.

                  Onko muita yleisiä ongelmia tiedossa?

                  aVe

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 5233
                    • Paimio

                    #10
                    Tämän linkin yksilöstä kannattaa katsella mitä kaikkea tuossa voi mennä:



                    Toiseksi viimeisessä kuvassa ihan hyvä erittely.

                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 2058
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by auvsom555 View Post
                      Moi,

                      palaan vielä tähän N20-moottoriin ja sen onkelmiin. Onko tiedossa muita ongelmia kuin tuo jakopää? Puskaradiossa helposti yksikin vika kääntyy muotoon "koko motti paska".

                      Tuosta jakopäästä löysin ainakin sen verran tietoa, että vanhemmissa mallissa ongelmia ketjunkiristäjän kanssa, heikko jousi. Tuohon on sittemmin päivitetty uusi ja vahvempi jousi.

                      Onko muita yleisiä ongelmia tiedossa?

                      aVe
                      Oletko tämän ketjun katsomut? https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...jan-tyyppiviat
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • auvsom555
                        Newbiemmer
                        • Oct 2018
                        • 6
                        • Kerava

                        #12
                        Kiitos Silmäauki, tuo on mielenkiintoinen lista.

                        Tuo Ripperin mainitsema "huutokauppa-tapaus" näyttää kyllä pahalta! Toisaalta tuo tapaus näyttää selkeästi sille, että polttomoottori ei ole pyörinyt tarpeeksi. "Öljy on mujuista..." eli ilmeisesti öljyn sekaan on sekoittunut bensaa ja vettä kun ei ole tarpeeksi pitkiä polttosyklejä. Sama riski taitaa olla lopulta kaikissa hybrideissä.

                        Mistä päästäänkin siihen, että ohjekirjassa pitäisi olla maininta siitä, että plug-in-hybrideillä ei pitäisi tavoitella pelkästään sähköllä ajoa. Sitä ei ole siihen tarkoitettu. Pikavilkaisu omaan käyttöohjekirjaan ja eihän sieltä mitään tuollaista mainintaa löydy. Samoin jälleenmyyjien pitäisi mainita asiasta, oli uusi auto tai käytetty. Osa saattaa asiasta mainita, mutta vähän hataralla pohjalla tuo valistus on.

                        Itsellä toinen hybridi ajossa ja jo ekan kanssa tuli itselle sellainen himo/haave isommasta akustosta/rangesta. Että pääsis duuniin ja takaisin pelkällä sähköllä. Mutta siinähän se miina sitten onkin, polttomoottori ei pyöris enää sitäkään vähää mitä nyt! Nytkin kiinnostaisi uudempi X5 (e45), mutta taitaisi siinäkin jäädä polttomoottorin käyttö entistäkin vähäisemmäksi. Toki jos tuo 3-litranen on tarpeeksi vahva niin sitten ei hätää.

                        Tässä omia hajatuksia, toivottavasti ei mennyt saarnan puolelle. Olis kiva kuulla jengin ajatuksia tästä aiheesta.



                        Ja ei, pelkällä sähköllä en aja Mieluummin paluu polttikseen.


                        aVe

                        Comment

                        Working...
                        X