Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 3.0d 2005 tomaatin öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timodeus
    Newbiemmer
    • Feb 2013
    • 6
    • Espanja

    X5 3.0d 2005 tomaatin öljynvaihto

    Kyseessä on sillä uudemmalla koneella oleva auto. Ajettu on jo päälle 200 tkm, omistaja vaan kiinnostui (ja huolestui) öljynvaihtomahdollisuudesta, kun olen vaihtanut hänen kaikkien mersulla ajavien tuttujensa laatikoihin öljyt.

    Eli toivoisin vähän avitusta, kun en ole sitten teiniaikojen paljoa bemareihin koskenut, että miten tuo homma luonnistuu. Mersuihin tosiaan vaihdan huuhtelemalla, suodattimen ja tiivisteen vaihdon jälkeen. Niihin on olemassa mittatikku, millä voi lopuksi tarkistaa öljymäärän, mutta käsittääkseni X5:een sellaista ei löydy.

    Lähinnä jos joku voisi selvittää, saako jostain suodatinta/tiivistettä?
    Voiko vaihtaa huuhtelemalla, mistä öljy ulos ja mistä sisään?
    Paljonka menee ja mitä öljyä! ?
    Ja lopuksi, mistä määrän voi tarkistaa? Vai voiko?

    Kelpaa myös linkit keskusteluihin, mistä nämä selviää, en vain sellaisia löytänyt (ainakaan riittävän selviä).

    Kiitoksia!
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    #2
    Vastailen suppeasti:

    Laatikko on GA6HP26Z.

    Suodattimia saanee ainakin KL-Varaosat.


    Laatikon pohja pitää käyttää irti kun tuo vaihdetaan...

    Öljyksi käy Shell M-1375.4 tai yhteensopiva öljy.

    Öljyä menee huuhtelemalla se 12-18 litraa riippuen kuinka likaiset siellä on...

    ZF:n laatikkojen öljyt tarkistetaan lämpimänä,
    Laatikon lämmöt pitää olla aloitustilanteess 35-50 asteen pinnassa.
    Auto laitetaan käyntiin, ilmastointi päälle (jotta tyhjäkäyntikierrokset nousee vähän), käydään kaikki vaihteet läpi yksitellen.

    Sen jälkeen auto jätetään tyhjäkäynnille P-asentoon,
    ja avataan tarkistusroppu pohjasta,
    öljyä pitää tulla yli hivenen kun taso on oikea.
    Jos lisätään, proceduuri pitää aloittaa alusta ja tarkistaa taso uudestaan.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • casino
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 663
      • Keski-Suomi

      #3
      Originally posted by timodeus View Post
      Kyseessä on sillä uudemmalla koneella oleva auto. Ajettu on jo päälle 200 tkm, omistaja vaan kiinnostui (ja huolestui) öljynvaihtomahdollisuudesta, kun olen vaihtanut hänen kaikkien mersulla ajavien tuttujensa laatikoihin öljyt.

      Eli toivoisin vähän avitusta, kun en ole sitten teiniaikojen paljoa bemareihin koskenut, että miten tuo homma luonnistuu. Mersuihin tosiaan vaihdan huuhtelemalla, suodattimen ja tiivisteen vaihdon jälkeen. Niihin on olemassa mittatikku, millä voi lopuksi tarkistaa öljymäärän, mutta käsittääkseni X5:een sellaista ei löydy.

      Lähinnä jos joku voisi selvittää, saako jostain suodatinta/tiivistettä?
      Voiko vaihtaa huuhtelemalla, mistä öljy ulos ja mistä sisään?
      Paljonka menee ja mitä öljyä! ?
      Ja lopuksi, mistä määrän voi tarkistaa? Vai voiko?

      Kelpaa myös linkit keskusteluihin, mistä nämä selviää, en vain sellaisia löytänyt (ainakaan riittävän selviä).

      Kiitoksia!
      NO öljy laitetaan kun katsotaan auton alla ajosuunnan mukaisesti:

      Vaihteiston oikealla puolella pakoputken vierestä löytyy täyttäproppu
      -huuhtelumenetelmällä irroitat vaihteiston vasemmalta puolelta (kuljettajanpuolelta) öljylauduttajalle menevän putken. se putki missä on se ns. putkia paikoillaan pitävä pidike ns. ylempi putki. Kun alat huuhtelemaan autoa niin tämä putki on se paluukierron putki josta lasket sitten vanhaa öljyä pois samalla kun täytät laatikkoa uudella öljyllä täyttöpropusta.

      Öljynä toimii hienosti RAVENOLIN 6hp öljy, saa suomesta Tampereen Öljytukusta ihan kohtuuhintaan ja myyvät kuten jo aikaisemmissakin keskusteluissa on kerrottu yksityisille.

      Kannattaa ottaa 4x5L niin ei sitten lopu kesken jos yllätyksiä sattuisi tulemaan
      Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
      Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
      http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

      e39 -530d touring 11/1999
      ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

      Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

      Comment

      • timodeus
        Newbiemmer
        • Feb 2013
        • 6
        • Espanja

        #4
        X5 3.0d 2005 tomaatin öljynvaihto

        Rautainen KIITOS, kyllä tuli hyvät vastaukset ja nopeasti, kyllä Keski-Suomen miehiin voi aina luottaa!!

        Comment

        • timodeus
          Newbiemmer
          • Feb 2013
          • 6
          • Espanja

          #5
          Varmistan vielä, että tämä tämä öljy toimii varmasti?
          Joudun sen tänne tilaamaan, kun Tampereen Öljytukku on vähän turhan kaukana.

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1321
            • Tornio

            #6
            Originally posted by timodeus View Post
            Varmistan vielä, että tämä tämä öljy toimii varmasti?
            Joudun sen tänne tilaamaan, kun Tampereen Öljytukku on vähän turhan kaukana.
            Jep OIKEA öljy on. Se huuhtelu / öljyn lisäys on helpoin tehdä siitä syylärin alalaidassa olevasta vaihteiston lauhduttimeen tulevista öljyputkista. Pikaliittimestä öljyletkut pois alempi letku jäteöljyastiaan tästä tulee turbiinilta auton käydessä vanha öljy pois. Ylemmästä letkusta voit täyttää vaihteiston uudella öljyllä. Aluksi täytät 7 l uudella öljyllä käytät autoa n.1 min ja tarkkailet samalla jäteöljyastiaan tulevan öljyn väriä. Noin 3L kun öljyä on tullut turbiinin kautta niin kone seis ja lisäät saman määrän laatikkoon. JOS turbiinista tuleva öljy on edelleen "mustaa" niin homma jatkuu kunnes öljy on suurinkaan piirtein puhdasta.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #7
              Ja muistetaan tosissaan tarkkailla vielä sitä öljyn lämpötilaa. Major Drake tuolla aikaisemmin sen jo mainitsikin.
              Tuon askin öljytilavuudella lämmin öljy jo laajenee jonkin verran(viileä tietenkin kutistuu), joten se oikea täyttömäärä on todella tärkeä laatikon oikean toiminnan kannalta!

              Nimimerkki Casino tuossa hoiti oman autoni laatikon huuhtelun, joten tältä mieheltä pitäisi löytyä varma tieto proseduurin suorittamisesta
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • timodeus
                Newbiemmer
                • Feb 2013
                • 6
                • Espanja

                #8
                Nyt vihdoin ehdin vaihtaa ölpät.
                Eihän ne ihan puhtaimmat olleet, mutteivat kaikkein likaisimmatkaan, mitä on tullut vastaan. Magneetteihinkin oli jotain jäänyt:


                Ohjeet olivat hyvät, mutta oliko sitten tässä autossa jo tehtaalla kytketty ristiin, vai miten, mutta lauhduttimen ylempi oli paineputki ja alemmasta pystyi öljyn lisäämään (pumpulla)

                Ja öljyä meni melkein se 20 litraa, ennenkuin alkoi tulemaan suurin piirtein saman väristä kuin mitään sisään meni.

                Kiitos vielä kerran hyvistä neuvoista

                Comment

                • Rado
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 716

                  #9
                  Ketään halukasta suorittamaan tomaatin öljynvaihtoa 3.0D -05 pääkaupunkiseudun likeltä ?

                  Comment

                  • kurvailija
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 181
                    • nurmijärvi/kiljava

                    #10
                    Originally posted by Rado View Post
                    Ketään halukasta suorittamaan tomaatin öljynvaihtoa 3.0D -05 pääkaupunkiseudun likeltä ?
                    saa toki kertoa minullekkin jos joku sen tallissa tekee halvemmalla kun powermatic

                    Comment

                    • Rado
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 716

                      #11
                      Ja Powermatic veloittaa koko hommasta huuhtelumenetelmällä ?

                      Comment

                      • Rado
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 716

                        #12
                        Powermatic ottaa 500€ huuhteluöljynvaihdosta 6-vaihteiseen laatikkoon.

                        Onko muita "pajoja" jotka tekisivät työn huokeammin ?

                        Comment

                        • Rado
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 716

                          #13
                          Kuulin et eräs paha lahden korkeudella vaihta laatikkoihin Valvolinen öljyt.
                          Onkohan Valvolinen luokitus samaa kuin Original ölppien eli Shellin ?

                          Comment

                          • Rado
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 716

                            #14
                            Originally posted by e46touring View Post
                            Jep OIKEA öljy on. Se huuhtelu / öljyn lisäys on helpoin tehdä siitä syylärin alalaidassa olevasta vaihteiston lauhduttimeen tulevista öljyputkista. Pikaliittimestä öljyletkut pois alempi letku jäteöljyastiaan tästä tulee turbiinilta auton käydessä vanha öljy pois. Ylemmästä letkusta voit täyttää vaihteiston uudella öljyllä. Aluksi täytät 7 l uudella öljyllä käytät autoa n.1 min ja tarkkailet samalla jäteöljyastiaan tulevan öljyn väriä. Noin 3L kun öljyä on tullut turbiinin kautta niin kone seis ja lisäät saman määrän laatikkoon. JOS turbiinista tuleva öljy on edelleen "mustaa" niin homma jatkuu kunnes öljy on suurinkaan piirtein puhdasta.
                            Ensin siis alempi letku irti ja kone käymään ?
                            Sit kun aikansa on tullut mustaa aletaan toisesta letkusta työntää puhdasta ölppää joukkoon vai missä järjestyksessä ?

                            Comment

                            • Surina
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 222
                              • Lohja

                              #15
                              Tällee tein itse, öljyt funoil:lta 20litraa/~120e

                              Automaattivaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla.

                              1. Käsijarru päälle!
                              2. Avaa täyttöproppu
                              3. Lämmitä öljyä tyhjäkäynnillä P → N → D
                              4. P → hetki tyhjäkäyntiä

                              5. Irroita laatikosta öljynjäähdyttimen paluu (alempi) letku. Älä hävitä vihreetä o-rengasta!
                              6. Liitä kirkas letku paluuletkusta kirkkaaseen 5l kannuun.

                              7. START
                              8. noin 4,5l kohdalla öljy loppuu → ilmakuplia STOP !
                              9. Kaada vanha öljy pois. (ota näyte malliksi)

                              10. Ota öljypohja, tiiviste, ja suodatin pois. Öljyä saattaa valua...
                              11. Tarkista ettei o-rengas jäänyt reikään.
                              12. Puhdista öljypohja ja magneetit jarrusprayllä
                              13. Asenna uusi öljynsuodatin (pyyhi likatahrat, jotka tuli käsistä )
                              14. Kiinnitä öljypohja, ja uusi tiiviste.
                              15. Täyttö proppu pois, ja letku+tratilla 3,5 - 4 l uutta öljyä laatikkoon.


                              Huuhteluvaihe alkaa..


                              16. N → START → 3 sek → R 8sek → N 3sek → D 5sek → N ja STOP !
                              17. Öljyä tuli 2,5 l ulos ? Kaada öljy pois.
                              18. Täytä lisää öljyä 2,5 litraa

                              19. N → START → D 18 sek → N ja STOP !
                              20. Kaada öljyt pois. 2,5 l ?
                              21. Lisää saman verran 2,5l ?

                              22. N → START → D 20 sek → N ja STOP !
                              23. Kaada öljyt pois.
                              24. Lisää öljyä 2,5l litraa

                              25. N → START → D 20 sek → N ja STOP !
                              26. Asenna vaihteiston letkut takaisin paikoilleen.
                              27. Täytä öljypohja 3,5 litraa?
                              28. P → START
                              29. Ilmastointi päälle
                              30. Vaihda vaihteita 5 sek kutakin RNDS123(45) → N 5 sek → P
                              31. Lisää öljyä tyhjäkäynnillä kunnes valuu yli (öljyn lämpötila pitää olla 30-50ºC, Näkee INPA:lla)
                              32. Laita täyttöproppu paikoilleen. → STOP

                              33. Tauko....Öljyt jäähtyy alle 30ºC
                              34. Reset transmission adaption values INPA:lla
                              35. Tarkista 30-50ºC öljyt uudestaan moottori käynnissä P asennossa.
                              36. TARKISTA VUODOT.
                              ONNEKSI OLKOON, VAIHDOIT JUURI ÖLJYT
                              FLUSHING MENETELMÄLLÄ !!!
                              x53

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎