Oisko toiveita saada mahtumaan e53:een:
9x19 et18 vanteet + 255/50-19 tai 285/45-19 renkaat?
Renkaat on vakio kokoa, mutta 285 ei mene nätisti 9" vanteelle. 9,5" vanteellakin jo pullistui ikävästi. 255-265 joka nurkkaan on ok. Edessä tulee toki melko ulos.
Herättelen tätä vanhaa aihetta. Tuli hankittua tuommoinen E53 X5 facelift ja harrastuksiin kuuluu jänesmetillä käynti niin mielessä olisi vähän karkeampi rengastus kuin nuo SUV kumit, joilla ei kyllä pääse oikein mihinkään. Noita General Grapper AT2 kumeja oon katellu 17" vanteille. Tarkoituksena olis ajella kesä noilla 18" conteilla ja syyskuun alusta pääsiäiseen joillakin karheammilla kumeilla. Kysymys kuuluukin, että tekeekö noilla Grappereilla mitään talvella? Vai pitääkö ajella joillakin perus kitkoilla tai nastoilla?
Mulla oli tällaiset alla yhden talven ja kyllä niillä ajeli, tosin suurin haitta omasta mielestäni oli se että kivet jäi kivasti noihin isoihin kuvioihin ja aiheuttivat hieman kovemmassa vauhdissa aikamoista pauketta.
Paljolti myös ajotavasta kiinni tarviiko nastat vai meneekö kitkoilla, itsellä nyt nastat alla ja molemmilla ajaneena ainakin omalle kohdalle sopii nastat paremmin.
Noista Grappereista tosin ei ole kokemusta, että niistä en sitten tiedä.
Herättelen tätä vanhaa aihetta. Tuli hankittua tuommoinen E53 X5 facelift ja harrastuksiin kuuluu jänesmetillä käynti niin mielessä olisi vähän karkeampi rengastus kuin nuo SUV kumit, joilla ei kyllä pääse oikein mihinkään. Noita General Grapper AT2 kumeja oon katellu 17" vanteille. Tarkoituksena olis ajella kesä noilla 18" conteilla ja syyskuun alusta pääsiäiseen joillakin karheammilla kumeilla. Kysymys kuuluukin, että tekeekö noilla Grappereilla mitään talvella? Vai pitääkö ajella joillakin perus kitkoilla tai nastoilla?
Kaverille laitettiin viime syksynä VW Amarokkiin alle Nokian Rotiiva AT ja vaikkei täällä etelässä paljoa lunta ollutkaan niin sen verran oli päässyt testaamaan että ero talvipidossa oli huimaava verrattuna aikaisempiin BF Goodrichin All Terraineihin. Ajokoiramiehiä myöskin eli hyvin sekalaista ajoa tulee.
Itellä pyörinyt autossa alla monta vuotta jo GT Radialin Adventuro M/T, ensin Hiluxissa ja nyt Land Cruiserissa. Niilläkin pärjää hyvin ympäri vuoden, tosin voi olla tollaseen paremman luokan maasturiin vähän turhan karkea kuvio
Joo noita Nokian Rotikoita vähän tunnustellut myös. Syyskuun alusta helmikuun loppuun tulee 30-40 reissua metälle heitettyä ja silloin sitä hiekkatietä ja välillä auraamatontakin hankea joutuu ajeleen. Mihinkään mehtään en tuolla meinaakaan lähteä.. Ja lisäksi eukko ajelee välillä tuolla töihin 70km päivässä niin ei kovin lipsuvia mutikoita viiti laittaa. Mehtuumaat on ympäriinsä 80-160km säteellä niin ei sen takia ole oikein mikään lantikka sopiva vaihtoehto... Ja kevät kesä tuo X5 toimii ihan hyvin käyttöautona. Pakuksi meinasin sen katsastaa. Verot ja vakuutukset maastohenkilöautona yhteensä 1680,93€ ja pakuna 941,87€ säästöä tulee vuodessa siis 739,06€.
Joo noita Nokian Rotikoita vähän tunnustellut myös. Syyskuun alusta helmikuun loppuun tulee 30-40 reissua metälle heitettyä ja silloin sitä hiekkatietä ja välillä auraamatontakin hankea joutuu ajeleen. Mihinkään mehtään en tuolla meinaakaan lähteä.. Ja lisäksi eukko ajelee välillä tuolla töihin 70km päivässä niin ei kovin lipsuvia mutikoita viiti laittaa. Mehtuumaat on ympäriinsä 80-160km säteellä niin ei sen takia ole oikein mikään lantikka sopiva vaihtoehto... Ja kevät kesä tuo X5 toimii ihan hyvin käyttöautona. Pakuksi meinasin sen katsastaa. Verot ja vakuutukset maastohenkilöautona yhteensä 1680,93€ ja pakuna 941,87€ säästöä tulee vuodessa siis 739,06€.
nostetaas tätä ylös. mulla x5 on edessä 10x20 ja takana 11x20 vanteet ja rupee kesärenkaat olee loppu. miten pahasti tulee kaaresta yli jos taakse laittas 315/35 kumin (tällä hetkellä 275/40)? kaarilevikkeitä ei ole autossa.
olisko jollain laittaa kuvaa nii hahmottas vähän?
Riippuu renkaan mallista. Kylki tulee kaaren ulkopuolelle, kulutuspinta ei. On ne vähäh turhan leveät ilman levikkeitä. Mutta ei ne levikkeetkään hirveit maksa, oliko joku alle 400€
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Riippuu renkaan mallista. Kylki tulee kaaren ulkopuolelle, kulutuspinta ei. On ne vähäh turhan leveät ilman levikkeitä. Mutta ei ne levikkeetkään hirveit maksa, oliko joku alle 400€
netistä mitä olen ettiny tolla vanne mallilla nii kaikissa on 315/35 rengas takavanteella. eikai kaikilla sentään ole niitä levikkeitä :think jollain jos ois oikeesta kuvakulmasta kuva nii näkis. kai jollain on kyseiset vanteet x5 alla.
en mielellään lähtis tohon levitys hommaan. tällä hetkellä kun on edessä ja takana samankokoiset renkaat ja takarengas näyttää täten hieman pienemmältä
Keväällä laitoin E53:seen Contin Cross Contact ATR:ät kokoa 255/65-17" Eipä tuota rengasta oikeastaan osaa kuin kehua. Maantiellä hiljainen ja hyvä ajoltaan, sekä metsäteillä ja pellolla on pitoa löytynyt ihan omiin tarpeisiin. Nastarenkaat kyllä löytyy vakiokoossa, mutta taidan silti ensilumet kokeilla noilla, kun muka M+S:ät ovat. Eihän nuo toki niin karkeat ole, kuin vaikka ne BFG:n all terrainit, mutta sopiva kompromissi omiin tarpeisiin.
Vanteet mulla on edessä 8" ET20 ja takana 9" ET22. Edessä täyttää pyöräkoteloa aika mukavasti ja tulee kohtuullisen lähelle kaaren reunaa, mutta takana on tuo samankokoinen rengas näyttää silti aika ujolta, kun jää kuitenkin niin paljon sisään.
Comment