Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (e53) 3.0d Calix järjestelmän asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1322
    • Tornio

    #16
    Originally posted by penax View Post
    Alkoi kiinnostamaan tuo kommenttisi "100 kertaa parempilaatuinen".

    Mikä tekee PH500:sta 100 kertaa paremman kuin RE485?
    Toimintaperiaate ja tehot näyttäisi olevan samat.
    Onko syynä pelkästään se, että PH500:ssa on termostaatti, vai onko tässä nyt jotain jota en tiedä tai ymmärrä?
    Millä tavalla se laatuero näkyy?
    PH500 tarkoitettu TYÖKONEIDEN lämmittimeksi. Lämmittimen fyysinen rakenne kertoo laadusta ja todellakin termostaatti malleissa (L=50c ja H=80c) pitää huolen VASTUKSEN ylikuumenemisen estämisestä. Lisäksi lämmittimen pohjassa on vielä ylikuumenemis termostaatin kuittauspainike JOS lämpötilat pääsevät termostaatin tms. vikatilassa ylittymään. Eli PH500 H mallilla ja OIKEILLA vesiletkuilla tulee asennuksesta PRO suoritus M47 ja M57 koneissa. Vesiletkuja löytyy JOS tarvetta. Privalla lisätietoa.

    RE 485 USEITA rikkonaisia vaihtaneena EN ASENNA BMW autoihin RE 485 lämmitintä MAKSUSTAKAAN !! Paskaa laatua tuo RE485, koska vastus tungettu n.20mm putken sisälle ja n.50mm matkalle EI VOI kestää!!
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • penax
      Bimmer Rookie
      • Apr 2014
      • 48
      • Pohjanmaa

      #17
      Originally posted by e46touring View Post
      PH500 tarkoitettu TYÖKONEIDEN lämmittimeksi. Lämmittimen fyysinen rakenne kertoo laadusta ja todellakin termostaatti malleissa (L=50c ja H=80c) pitää huolen VASTUKSEN ylikuumenemisen estämisestä. Lisäksi lämmittimen pohjassa on vielä ylikuumenemis termostaatin kuittauspainike JOS lämpötilat pääsevät termostaatin tms. vikatilassa ylittymään. Eli PH500 H mallilla ja OIKEILLA vesiletkuilla tulee asennuksesta PRO suoritus M47 ja M57 koneissa. Vesiletkuja löytyy JOS tarvetta. Privalla lisätietoa.

      RE 485 USEITA rikkonaisia vaihtaneena EN ASENNA BMW autoihin RE 485 lämmitintä MAKSUSTAKAAN !! Paskaa laatua tuo RE485, koska vastus tungettu n.20mm putken sisälle ja n.50mm matkalle EI VOI kestää!!
      Ok, kiitos tiedoista. Tosiaan, PH-sarjaahan tarjotaan työkonekäyttöön, joten varmaan kestävyydessä on eroja. RE485 vaatisi ainakin kiertopumpun kaverikseen.

      Millaiseen arvoon kuitattava ylikuumenemissuoja on aseteltu? Tuli vaan mieleen, että on vähän ikävä kömpiä joka päivä konetilaan kuittaamaan yl-suoja. Varsinkin L-mallin (Low temp?) kohdalla kiinnostaa tuo.

      Mulla on tuo M57xx, eli allekirjoituksen mukainen 3-litrainen.
      Onko sulta/sun kautta saatavana tuota PH500:a, ja mihin hintaan?
      Entäs letkusetti, mitä kustantaa?
      Laita vaikka privaa jos et halua julkaista hintoja täällä.

      Edit: Vähän hitaahkosti syntynyt oivallus: Hintaerot eritehoisten PH-mallien välillä näyttävät melko pieniltä, joten luultavasti haluan 750W version.
      Last edited by penax; 08-10-2014, 16:34.
      - penax -
      ______________________________
      BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
      Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1322
        • Tornio

        #18
        Originally posted by penax View Post
        Ok, kiitos tiedoista. Tosiaan, PH-sarjaahan tarjotaan työkonekäyttöön, joten varmaan kestävyydessä on eroja. RE485 vaatisi ainakin kiertopumpun kaverikseen.

        Millaiseen arvoon kuitattava ylikuumenemissuoja on aseteltu? Tuli vaan mieleen, että on vähän ikävä kömpiä joka päivä konetilaan kuittaamaan yl-suoja. Varsinkin L-mallin (Low temp?) kohdalla kiinnostaa tuo.

        Mulla on tuo M57xx, eli allekirjoituksen mukainen 3-litrainen.
        Onko sulta/sun kautta saatavana tuota PH500:a, ja mihin hintaan?
        Entäs letkusetti, mitä kustantaa?
        Laita vaikka privaa jos et halua julkaista hintoja täällä.

        Edit: Vähän hitaahkosti syntynyt oivallus: Hintaerot eritehoisten PH-mallien välillä näyttävät melko pieniltä, joten luultavasti haluan 750W version.
        Ylikuumenemis suoja molemmissa L ja H mallissa MUISTAAKSENI 105 C. Kuittaus tarpeesta EI MITÄÄN KOKEMUSTA.
        Kukaan ei ole koskaan kertonut joutuneensa ao. suojaa kuittaamaan M47 / M57 koneissa
        tällä käyttämälläni asennus tavalla.

        PH 500 riittää tehonsa puolesta 2h lämmitysajalla. Kolhoosi yhteisön lämmitystolpissa tyypillisesti 10A sulake =2300W tehoa käytettävissä 2 autopaikalle.
        eli molemmissa pistokepaikoissa moottorin + sisätilanlämmittimien yhtäaikainen käyttö aiheuttaa "pikku" ongelman.

        laitan priva viestin osista
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • foursquare
          Bimmer Rookie
          • Jun 2012
          • 76
          • Lahti

          #19
          re 485

          Täytyykö tuo lämmitin asentaa noin kauas öljynlauhduttimesta, kun ylttäisihän se tuohon mutkaan ilman mitään lisä jatkoletkujen asentamistakin. ?
          530dA E60 -orientblau metallic

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 597
            • Espoon haja-asutus

            #20
            Jatketaas tähän threadiin, vaikka auto onkin E61.

            Masiina siis -08 530xd. Olin tuohon laittamassa ensin Defan säteilijää öljypohjaan, mutta siinäpä oli mitoitus/sopivuusongelma tuossa autossa ja sähköliitin törmää etuvetarin "kannakkeeseen", vaikka ihan samanlaisen vastuksen asensin viikkoa aiemmin 330xd:hen ja sellaiseen se meni vaivatta.

            Siispä vaihtoehtoja katsomaan eli nyt Calixin letkuvaihtoehto olisi sitten listalla. PH500 mainittu tässä monta kertaa eli siis sellainen. Onko PH500L ja PH500H -mallien välillä muuta eroa kuin termostaatin lämpötila? Ilmeisesti molempia on menestyksekkäästi asenneltu noihin autoihin.

            Samoin viitattu siihen, että oikeilla letkuilla tulisi hieno asennus. Mitkä letkut (varaosanro?) olisi optimaaginen kokoonpano? Vai meneekö tuo myös Calixin omalla letkusarjalla, joka tarkoitettu sille RE485:lle? Letkusarjan hinta ei ongelma, kun tuo ei ole oma auto, vaan tarkoitus on vain saada toimiva asennus.

            Jos jollakulla kuvia PH500:n asennuksesta, niin kiitetään ja kumarretaan.

            E

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 597
              • Espoon haja-asutus

              #21
              Itse itselleni vastaten, kun asennus tuli tehtyä (, vaikka onkin X-foorumi).

              Eli potilas oli 530xd -08 LCI. PH500 menee juuri ja juuri sinne koneen kuskinpuoleiseen kulmaan lohkon, rintapellin, koneen kannakkeen ja ohjausakselin koloon melkein vauhtipyörän ("vetolevyn", kun automaatti) tasalle. Purkkia ei järkevästi saa minnekään lähemmäs, koska lämmittimen toiminnan kannalta se pitää saada mahdollisimman alas, jotta letkuilla nousua. Siispä letkuvedot kohtuupitkiä ja itseä huoletti koko ajan, toimiiko luonnonkierto varmasti. Tässä tapauksessa tuli noin 15 senttiä korkeuseroa kuuman lähdön ja öljynjäähdyttimen liitoksen välille, mutta letkuhan ei tule suoraan ylös koneelle vaan ensin suoraan ylös vähän matkaa ja sitten viistosti öljynjäähdyttimelle.


              Yleistä:

              - missään noita ei oikein ole hyllyssä, mutta tilaamalla kaikki Calixia myyvät tuommoisen saa hommattua. Nyt taisi olla vain 80 asteen PH500H-mallia saatavana.
              - asennus siihen öljynjäähdyttimen ja paluuputken väliin, kuten Calixin ohjeessa tavallisemmallekin lämmittimelle (RE485)
              - PH500 on fyysisiltä mitoiltaan suuri (tilavuus ainakin kaljapurkin verran), joten sijoitus on todella tarkka. Sinänsä rakenne on ihan uskottava (iso alumiinipurkki) verrattuna humoristisiin muovisiin miniletkulämmittimiin, joten tämä tuskin ihan heti polttaa itseään rikki
              - PH500 on myös varsin painava mötikkä. Itse väänsin lattaraudasta kiinnikkeen, jonka ruuvasin lohkoon ja kiinnitin lämmittimen oman kiinnityspannan siihen.
              - M64-letkusarja on aika turha mutta kallis. Hyödyllisempää olisi ostaa vaikka Motonetista kaksi hyvälaatuista Gatesin 19-millistä 90 asteen kulmaa
              - Lisäksi tarvitaan yksi metallinen jatkoliitin 19 millin letkulle ja tavallista 19 millin "suoraa" letkua
              - öljynjäähdyttimeen kiinnittyvä jyrkän mutkan tekevä letku on niin jäykkä, että sitä ei kannata yrittää mun mielestä vääntää suoremmaksi, vaan rehellisesti ottaa sen irti. Tässä on prässätty klemmari, jonka dremelöin pois.
              - helpompaa olisi, jos lämmitintä voisi kallistaa enempi pystysuorasta, mutta itse pyrin siihen max 15 asteen kallistukseen eteenpäin
              - koska asennus on ahtaaseen koloon, kokeilin ihan, paljonko konepaketti elää kaasutellessa, mutta toi ei kyllä paljoa liiku ja konehan on kiinni kuitenkin tuolta alhaalta eli ei se siellä senttikaupalla voikaan liikkua. Mutta tässä kannattaa silti olla huolellinen.
              - Johtovedoista tulee pitkiä - varsinkin, kun sisähaaran vei sieltä valkoisen ECU-sähköboksin läpi sisälle autoon.

              Asennus seuraavasti:
              - nesteitä pois. Käytännössä saa ottaa viitisen litraa pois, jotta ei noilta korkeuksilta valu nesteitä käsille
              - koneen päältä muovi pois, että saa tilaa
              - itsellä oli auto pukeilla ja muovit ja jäykistepellit purettuna, jotta pääsi välillä tekemään töitä alapuolelta --> käytännössä pakko tehdä siten (samalla sitten voi tehdä vaikka etuperän öljynvaihdon )
              - öljynjäähdyttimelle tuleva mutkaletku irti (klemmari ja muovinen liitos) ja kun koko roska on irti, poista klemmari (itse vedin Dremelillä) ja irrota vanha letku
              - sovittele purkki sinne koloon, etsi kiinnityspaikka lohkosta ja valmista kiinnitysrauta ja sovittele purkki paikoilleen (tässä menee paljon aikaa, koska tilaa on joka suuntaan todella vähän); tässä Calixin oma panta oli ainakin lämmittimeen hiukan löysä, joten liimasin vielä lämmittimeen ohuen kumin varmistamaan pysyminen paikallaan
              - valmista yhdestä 90 asteen mutkasta lämpimän veden letku PH500:n lähdön ja öljynjäähdyttimen väliin, varmista, että letkulla nousua koko matkalla edes hiukan ja kiinnitä klemmareilla. Itse tein tämän Motonetin Gates-kulmasta, joka oli riittävän pitkä ja joka kesti (suoremmaksi) taivuttelua hyvin menemättä luttuun.
              - valmista yhdestä 90 asteen mutkasta, jatkoliittimestä ja suorasta letkusta letkukokonaisuus PH500:n tulon ja muovisen liittimen väliin. Kiinnitä letku klemmareilla.
              - joka kohdassa mieti asennus siten, että letkut eivät hankaa koneen liikkuessa mihinkään ja että letkut on oikeanmittaisia ja että reitit ovat järkevät (tuossa kulkee sen verran paljon tavaraa eri suuntiin, että ei ole aivan helppoa saada reittejä hyvin, mutta kyllä se onnistuu ), itse liimailin vielä muutamiin paikkoihin vahvikekumeja
              - vie sähkökaapeli perille, jätä hiukan varaa koneen liikkumisen varalta johtoon, vaikka kone elää kyllä todella vähän sivusuunnassa
              - kiinnittele riittävällä määrällä nippusiteitä letkut, johdot yms. hyvin kiinni
              - nesteet sisälle, ilmaus
              - muovit ja koneen alla olevat metallilevyt kiinni ja auto alas
              - ajo kunnolla lämpimäksi, että saa ilmat pois, seuraa lämpöjen nousua OBD:lla tai salavalikosta; anna koneen jäähtyä ja tarkista vielä pinta
              - lämppärin koekäyttö, että lämpenee ja vesi kiertää yms. Metallipurkista huomaa äkkiä lämpenemisen ja samoin öljyjäähdyttimestä.
              - koekäytön jälkeen voi sitten seurailla OBD:n tai salavalikon kautta, miten lämmöt on noussut koneessa

              Kokonaisuudessaan aikamoinen urakka (en suosittele elämän ensimmäiseksi autonruuvaushommaksi) ja paljon pienemmällä pääsisi joko tietty öljypohjalämmittimellä tai edes kompaktimman kokoiselle letkulämmittimellä. En tiedä, olisiko Defalla jotain kestävää mutta kompaktia. Puheet Calixin RE485:n kestosta ei vakuuttaneet, niin semmoista en halunnut laittaa. Jos urakkahenkisesti ei välittäisi kauheasti letkujen reiteistä ja muista, niin toki homma menisi nopeasti, mutta sitten asennus näyttäisi siltä, millaisia on nähnyt joskus liikkeitten jäljiltä

              Sinänsä Defan asenne siinä vaiheessa, kun heille meni hyvin täsmällistä tietoa kuvia myöten siitä, että heidän öljypohjalämmitin ei sovi ilman vastuksen taivuttelua autoon heidän tuotekataloginsa vastaisesti, ei varsinaisesti ollut kovinkaan asiakaslähtöinen. Näitä tuontiauto- (BMW:hän tunnetusti laittaa pohjoiseen etuakselitkin eri paikkaan, että Defan lämmitin mahtuu) ja konekoodijuttuja (varmaan kannattaisi Defalla selvittää, miten sama kone esiintyy eri nimillä BMW:n eri järjestelmissä: M57N2, M57T2, M57TU2) seurattuani pidän vähän paussia heidän tuotteiden ostamisesta.

              Koekäytöissä PH500 tuntui kohtuullisen tehokkaalta, mutta pitää kuulostella vielä käyttäjältä pitemmän käytön kokemuksia.


              E

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9997
                • KVLA

                #22
                Originally posted by ErkkiE View Post
                Näitä tuontiauto- (BMW:hän tunnetusti laittaa pohjoiseen etuakselitkin eri paikkaan, että Defan lämmitin mahtuu)


                E
                Nyt rupesi kiinnostamaan.Voisitko heittää asiasta jotain faktaa näytille...

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 597
                  • Espoon haja-asutus

                  #23
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Nyt rupesi kiinnostamaan.Voisitko heittää asiasta jotain faktaa näytille...
                  Joo. Eli defan 330E9x, 525/530 E6x myymä öljypohjalämmitin ei sovi semmoisenaan e6x:ään. Sähköliitin tökkää etuvedon systeemeihin ja ainakaan mulla ei sielu anna myöten ruveta taivuttelemaan 150 euron vastuksia omalla vastuulla - ainakaan, jos asentelen vielä jonkun muun autoon. E9x:ssä ei ongelmia ja sellaisenkin muutama viikko sitten asentelin. E9x:ssä etuvedon systeemit on koneeseen nähden hieman edempänä eli mahtuu ihan hienosti. Myös Defan paperien kuvat on e9x:stä.

                  Kuvassa näkyy lämmittimen sovitus. Ei ole vielä kiristetty kiinni ja nyt jo liitin on kiinni etuvedon systeemeissä.

                  Defan mukaan syy oli "ilmeisesti käytetty tuontiauto" ja "konekoodi M57N2". Pitäisi vaan tietää, miten konekoodi tai etuvedon sijoittelu poikkeaisi, jos auto olisi myyty uutena Suomessa. Tähän kohtaan keskustelu Defan, mun ja myyntiliikkeen välillä loppui ja nyt on Calix kiinni autossa.

                  E
                  Attached Files

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by ErkkiE View Post
                    Joo. Eli defan 330E9x, 525/530 E6x myymä öljypohjalämmitin ei sovi semmoisenaan e6x:ään. Sähköliitin tökkää etuvedon systeemeihin ja ainakaan mulla ei sielu anna myöten ruveta taivuttelemaan 150 euron vastuksia omalla vastuulla - ainakaan, jos asentelen vielä jonkun muun autoon. E9x:ssä ei ongelmia ja sellaisenkin muutama viikko sitten asentelin. E9x:ssä etuvedon systeemit on koneeseen nähden hieman edempänä eli mahtuu ihan hienosti. Myös Defan paperien kuvat on e9x:stä.

                    Kuvassa näkyy lämmittimen sovitus. Ei ole vielä kiristetty kiinni ja nyt jo liitin on kiinni etuvedon systeemeissä.

                    Defan mukaan syy oli "ilmeisesti käytetty tuontiauto" ja "konekoodi M57N2". Pitäisi vaan tietää, miten konekoodi tai etuvedon sijoittelu poikkeaisi, jos auto olisi myyty uutena Suomessa. Tähän kohtaan keskustelu Defan, mun ja myyntiliikkeen välillä loppui ja nyt on Calix kiinni autossa.

                    E
                    Myyjillä tuuli huulia heiluttaa.. Ei sovi defan lämmitin esim. M62b44tub koneeseen ilman mukana tulleen kiinnikkeen rälläköintiä. Koneessa ei nyt 100% ole mitään eroa Suomessa myydyn/tuontiauton kanssa (tämän voi jokainen tarkistaa BMW:n varaosaluettelosta, jos ei usko). En vilkaissut varaosaluettelosta, mutta empä usko, että Suomen markkinoille E6x olisi tehty eri apurungolla.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9997
                      • KVLA

                      #25
                      Originally posted by ErkkiE View Post
                      Defan mukaan syy oli "ilmeisesti käytetty tuontiauto" ja "konekoodi M57N2". Pitäisi vaan tietää, miten konekoodi tai etuvedon sijoittelu poikkeaisi, jos auto olisi myyty uutena Suomessa. Tähän kohtaan keskustelu Defan, mun ja myyntiliikkeen välillä loppui ja nyt on Calix kiinni autossa.

                      E
                      Tuo sama kone on omassa Suomi-autossakin.Ja noita etuakseli/apurunko versioita ei todellakaan ole kuin se yksi ainoa E60:issä.Siis nelikko 530;ssä.

                      E9X sarjassa tietysti on erillaiset osat.Sen takia kiinnostikin,että mistä moista puppua olit saanut tietoosi.Ei ne rupea Bemarin tehtaalla niin pieniä määriä erillaisia apurunkoja valmistamaan tänne pohjoisiin,mitä muutama Defan asennus vaatisi.Webasto on kuitenkin jo lähes "vakiovaruste" näissä.Kuten omassanikin.

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 597
                        • Espoon haja-asutus

                        #26
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Tuo sama kone on omassa Suomi-autossakin.Ja noita etuakseli/apurunko versioita ei todellakaan ole kuin se yksi ainoa E60:issä.Siis nelikko 530;ssä.

                        E9X sarjassa tietysti on erillaiset osat.Sen takia kiinnostikin,että mistä moista puppua olit saanut tietoosi.Ei ne rupea Bemarin tehtaalla niin pieniä määriä erillaisia apurunkoja valmistamaan tänne pohjoisiin,mitä muutama Defan asennus vaatisi.Webasto on kuitenkin jo lähes "vakiovaruste" näissä.Kuten omassanikin.
                        Tuossa oli omaa sarkasmia siihen Defalta saatuun tuontiauto- ja väärä kone -höpinään, kun itsekin tarkistin, että nelivedot on aina tuolla konetyypillä ja että öljypohja ja etuvedon osat ovat samat kaikissa E6x 525/530xd -malleissa.

                        Ilmeisesti, kun RealOEM käyttää M57N2-koodia ja Defan paperin tekijä on sattunut käyttämään M57T2-koodia --> siis eri kone --> ei suositusta. Tässä olisi ollut mahdollisuus heidän fiksata tuotteensa sopivuus - sen sijaan tarjolla oli lähinnä tietämättömyyttä ja tippa ylimielisyyttä.

                        E

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎